Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Svar fra redd barna ang bruk av Cbe:

»takk for din tilbakemelding. Beklager at du bare har mottatt en tommel opp fra oss her, den ble dessverre feilsendt og det var ikke meningen. Julen 2019 har Redd Barna valgt å bruke en rekke influencere som kanal for å spre budskapet om vår juledugnad, med mål om å varme 100.000 barn før jul. Blant disse er Caroline Berg Eriksen, som tidligere år har bidratt med engasjement og innsamlinger til Redd Barna på eget initiativ. Sammen med oss brenner hun for sakens kjerne - varm et barn, og hun ønsket å dele kampanjen på sine flater. 
Av våre inntekter går 88,6% til arbeidet for barn og 11,4% til administrasjon og til å skaffe inntekter. Vi ønsker å være så effektive som mulig med midlene våre, og denne julen har vi testet ut samarbeid med influencere for å nå en bredere målgruppe med vårt julebudskap. Vi har gjort en avtale med et byrå og ikke med hver enkelt influencer. På grunn av det viktige budskapet i kampanjen har vi kunnet gjennomføre aktiviteten til lavere kostnader enn normalt. 
Vårt mål er å gi varme og trygghet til så mange barn som mulig denne julen og vi er takknemlige for alle som bidrar til dette, både privatpersoner, kjente ansikter og bedrifter.»

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle likt å se den effekten denne kampanjen ga i kroner og ører, særlig CBE sitt bidrag. Tror dere mange av de høyt utdannede faste leserne til CBE lot seg inspirere og åpnet den velfylte lommeboken? Tror dere resten av bermen, som bare leser bloggen hennes for å være slemme på KG, gjorde det samme (da snakker jeg om de som har litt mer enn minstletrygd på NAV, altså)?

Jeg vet med meg selv at diverse kampanjer for gode formål fanger oppmerksomheten min der og da, men når det kommer til å gi, så renner det ofte ut i sanden. I stedet har jeg, som så mange andre, noen organisasjoner som får et fast beløp i måneden som trekkes automatisk fra konto. Disse organisasjonene velger jeg ut ifra et helhetsinntrykk, siden jeg forplikter meg over lang tid. Redd Barna kommer ikke med på listen, dessverre, da jeg nå har samme assosiasjoner til dem, som til Kremmerhuset, Nelly, BikBok, Ellos og ikke minst Zara.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og.. har du sett! Der kom det enda flere nye anorakker og klær, reklame for... Twentyfour! Bobme! 
Not.

Hvor mange like turjakker trenger en person egentlig? Nå er det komisk.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må smi mens jernet er varmt, vet du. Nå som det lakker mot julaften øker butikkene omsetningen. Så gjør også influencere i årets siste salgsinnspurt og selger mengder av annonseplass til den store gullmedalje i ren glede over hvor inspirerende man kan fremstå frem mot jul. Mellom både betalt og frivillig veldedighetsarbeid i den hektiske hverdagen, da. Og litt sexytime.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, loffen skrev:

Og.. har du sett! Der kom det enda flere nye anorakker og klær, reklame for... Twentyfour! Bobme! 
Not.

Hvor mange like turjakker trenger en person egentlig? Nå er det komisk.

I tillegg tror jeg tiden er inne for å velge en str. større i anorakk enn hun gjør. Den ser trang ut med bare ullundertøy på, så det er neppe tilfeldig at anorakken ikke er på etter det kom på en ullgenser, eller?

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke turbuksene mine siste mote akkurat siden det er noen år siden jeg kjøpte de, men er virkelig nymotens turbukser så ettersittende i fasongen at man får kameltå i de? Jamfør siste instastory til CBE 

Det skal vel også være plass til stillongs/ullundertøy under turbukser eller være plass til mobil og evt en snusboks (for de som bruker det) i bukselomma, selv om motebildet sikkert har endret seg de siste årene? 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Redd Barna tester ut influencer-marketing, og har kjøpt en pakke til redusert pris inneholdende fire, kvinnelige influencere. Tre av dem brukte mottatt T-skjorte og hashtag. Den fjerde, og både eldste og mest erfarne, valgte å gå en annen vei og mener uten blygsel at en varm og sponset kakkelovn illustrerer kontrasten mellom barn som fryser og bloggeieren selv sin priviligerte status som selvforklarende. Og som hun hevder: "T-skjorten hadde nok blitt brukt, hadde hun mottatt den". Det er bare det at hun hadde masser av tid til å etterlyse den dersom hun hadde villet, for den første av de fire betalte influencerne i billig-pakken brukte T-skjorten allerede 20. November. Deretter fulge de andre etter. Deretter innrømmer hun ikke frivillig at kampanjen er betalt, ikke en gang på direkte spørsmål. Og heller ikke etter at Redd Barna bekrefter at kampanjen er betalt.

Jeg tror ikke vi får se at Redd Barna influencermarketing fremover, ikke etter tilbakemeldingene å dømme, for effekten av å bruke en blogger med kjerneverdier stikk i strid mot hva Redd Barna står for kan ha virket mot sin hensikt. Det vil tiden vise.

Til slutt vil jeg spørre om hvem som egentlig fremstår fattigst her. De som har minst her i livet av materiell velstand, mat og penger på konto, eller de som har mest av slikt, men uten evne til å reflektere over samfunnet og sin egen rolle i den, utenfor sin egen navle?

 

Jeg er usikker. Kremmerhuset har hvert fall fortsatt sitt samarbeid, på tross av at CBE og følgerne hennes valgte å henge ut en identifisert privatperson under reklameinnslagene:

https://www.google.com/amp/s/influencere.wordpress.com/2019/05/13/caroline-berg-eriksen-samarbeidspartner-og-kundebehandling/amp/

De profesjonelle grensene viskes ut. Bedrifter er nå tydeligvis villige til å kalle kunders tilbakemelding for personhets (jamfør link over) og å gå på tvers av egne grunnverdier for å få sitt budskap gjennom. F eks Redd Barna som nå betaler CBE - en blogger som har utlevert barna sine på internett og brukt dem i reklame siden de lå i mors mage.

Sosiale medier flytter grenser for hva som før var uakseptabelt og uetisk. Til og med bedrifter baserer seg nå mer på synsing og følerier fremfor profesjonalitet. Jeg syns det blir så himla useriøst. Eller kanskje vi skal begynne med emojier i årsrapporter og pasientjournaler også?

Endret av Ultiva
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lille_Krokodille skrev:

Det var mange av oss som var positive i starten. Men det har blitt så tydelig at de gjør dette for å høste poeng til seg selv og pynte på omdømmet. 

De kunne gjort dette «under radaren» slik mange andre gjør. Men alt skal vises frem på bloggen. CBE poserer med dyre klær foran sponset bil. Bilvaskene er sponset. Egen biler kan ikke brukes, for det sliter jo på både bilen og forsikringen hvis de skal kjøre anonymt rundt i Sarpsborg. (Bilene blir ikke like slitt av å kjøre i skytteltrafikk til Oslo for hårklipp og leppefyll, heldigvis). Hun tigger etter papir ig hyssing, for dette kan hun ikke betale selv. «De bruker jo tross alt fritiden sin på dette!» uttalte de.

Millionærparet skal ettergå søkere på sosiale medier, for å se om de er fattige nok til å motta hjelp. «For det finnes folk som vil lure til seg gratis ting» sa bloggeren, som nylig tok seg betalt for å reklamere for Redd Barna, med bilder foran en varm og sponset kakkelovn. Så hvis noen har spinket og spart i noen år for å kunne ta med barna på sydentur, og poster bilder på sosiale medier for å vise at de også kunne dra på ferie, så er de ikke «fattige nok» til å få hjelp. Å være fattig i Norge er visst å måtte kle seg i filler og bo i en værbitt rønne, tror bloggeier, der hun fyker rundt i sin enorme villa, med sine dyre klær og sitt dyre ansikt. 

Disse to har aldri vært i nærheten av å forstå hva «dårlig råd» betyr. De bor i en boble der overforbruk og forbruksbonanza står øverst. Man kan ikke bruke den samme kjolen flere ganger, bloggeier har tidligere uttalt at man burde ha en 5-6 ubrukte kjoler i skapet, sånn i tilfelle...

Der i huset skal alt være nytt, fasaden skal være skinnende og glattpolert, med en nypusset bloggeier som den skinnende stjernen på toppen av juletreet. 

De føler nok selv at de er eksepsjonelt godhjertede som vil hjelpe de fattige med brukte leker fra sine egne barn. Det skal jo tross alt nye, sponsede ting inn, og barna får lære at det er forskjell på folk, og heldigvis er de på den rike siden!!! Så kan alle puste lettet ut når julekvelden senker seg, og man kan felle en rørt tåre over egen godhet og innsatsvilje. 

 

4 timer siden, Felis skrev:

@Lille_Krokodille👏👏👏

Jeg vil bare kommentere dette med bilen.  Hvor mange kilometer kan det dreie seg om å kjøre litt på kryss og tvers av Sarpsborg i desember? Hvis forsikringen deres er så på grensen angående kilometer, bør de spandere noen hundrelapper og øke et hakk!

Men paret er så gniene at de må få sponset bil. Og sponsorene har, naturlig nok profilert hele bilen for reklameeffekt. De skal ha noe igjen for slitasjen og kilometerne på SIN bil. Og for å være helt ærlig tror jeg ikke paret hadde tenkt over hvor stigmatiserende det er å få en slik bil på gården, men når de ble gjort oppmerksomme på det hadde de plutselig lånt en annen, anonym bil. Så ett eller annet menneske, eller bedrift, der ute er villige til å gjøre det paret er for gjerrige til; ofre både kilometer og slitasje for en god sak, UTEN å få noe igjen for det.

Da lurer jeg på, hvordan stiller Bertel O Steen og de andre bilisponsorene seg til at bilen de donerer ikke brukes til det som gir mest reklameeffekt, selve glasuren på kaka: Gaveuttdeling? Ble de gjort klar over dette da de inngikk avtalen?

 

4 timer siden, Lille_Krokodille skrev:

Det kan du si... Det er ikke rare kilometerøkningen det dreier seg om. Det hadde ikke vært nødvendig med hverken ekstra biler, reklamering på bil eller ørten vasker (som faktisk sliter på bilen!!!) hvis de kunne gjort dette noenlunde anonymt. 

Kjendiser og kongelige hjelper ofte veldedige organisasjoner og bretter opp ermene. Noen ganger får man et bilde eller to for å skape publisitet til selve saken, ikke seg selv, og det er gjort med respekt og hensyn til de som får hjelp. Se på hertuginne Kate, feks. 

Det som skjer i Sarpsborg er ganske langt unna. 

Når det gjelder Omvendt Julenisse og bil, så kan jeg tenke meg et par veldig gode grunner til å ikke bruke egen, men den argumentasjonen de selv kommer med forstår jeg ikke helt.

Det første jeg tenkte, var at egen bil ville vært upraktisk pga størrelse og tidsbruk. Skal man være praktisk og få med seg mest mulig på én gang bør man ha en varebil, og ikke en vanlig familiebil. Greit nok at noen ville sponse dem med varebil, men lite gjennomtenkt mtp midler som heller burde gått til den gode saken, og at bilen er uaktuell å bruke til å levere mat og gaver med pga de digre Omvendt Julenisse-reklamene den er dekket med. 

At frua&frua ikke selv skal levere tenker jeg er greit, mtp risiko for stigmatisering av dem som får besøk og kanskje har nysgjerrige naboer eller forbipasserede. Det er heller ikke så sikkert at alle ville følt seg så veldig konfortable med å få mat og gaver levert av disse to, mtp livsstilen deres og hvordan de fremstår. Det er for de fleste vanskelig nok å be om hjelp, om de ikke i tillegg skulle få sin egen elendighet ekstra gnidd inn ved å få disse glamorøse folkene på døra med nødhjelp.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miamiamia skrev:

Hva i huleste gjør mykporno på instastories mellom reklame for Kremmerhuset egentlig? Får hun ikke nok oppmerksomhet hjemme at hun må poste seg selv i sexy undertøy for hele internettet? Tenk så PINLIG det er for barna hennes når de vokser opp til tenåringer og får det smurt opp i fjeset av klassekamerater... grøss!

Barn og mykporno gir flere likes vet du.... 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg er usikker. Kremmerhuset har hvert fall fortsatt sitt samarbeid, på tross av at det ble massiv uthenging av en privatperson under reklameinnslagene til CBE:

https://www.google.com/amp/s/influencere.wordpress.com/2019/05/13/caroline-berg-eriksen-samarbeidspartner-og-kundebehandling/amp/

De profesjonelle grensene viskes ut og bedrifter er nå tydeligvis villig til å gå på tvers av egne grunnverdier (Redd Barna betaler CBE som har utlevert sine barn fra og med svangerskapsuke 20) og å klassifisere tilbakemeldinger fra kunder som hets, for å få sitt budskap gjennom. Sosiale medier flytter grenser for hva som før var uakseptabelt og uetisk og man baserer seg nå mer på synsing og følerier fremfor profesjonalitet. 

Ingenting er risset i stein, og Redd Barna-kampanjen er kanskje en engangsforeteelse, mens Kremmerhuset kan være et kontraktsfestet ambassadør-samarbeid siden carolinebergeriksen.no har vist frem produkter derfra gjennom nærmest hele året.

Vi kan bare håpe på at Redd Barna bryr seg litt mer om etikk og omdømme enn Kremmerhuset. De tre andre influencerne i pakken gjorde jo en bedre og mer troverdig jobb enn cbe som burde visst bedre, etter mitt syn (uten at jeg har undersøkt deres omdømme, da) Redd Barna burde ha kvalitetssikret tilbudspakken sin bedre. Jeg har tro på at det finnes bedre valg av influencere som i tillegg ville gitt annonseplassen gratis om man først skal vurdere bruk av influencere til veldedige formål.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
15 minutter siden, Malum skrev:

 

 

Når det gjelder Omvendt Julenisse og bil, så kan jeg tenke meg et par veldig gode grunner til å ikke bruke egen, men den argumentasjonen de selv kommer med forstår jeg ikke helt.

Det første jeg tenkte, var at egen bil ville vært upraktisk pga størrelse og tidsbruk. Skal man være praktisk og få med seg mest mulig på én gang bør man ha en varebil, og ikke en vanlig familiebil. Greit nok at noen ville sponse dem med varebil, men lite gjennomtenkt mtp midler som heller burde gått til den gode saken, og at bilen er uaktuell å bruke til å levere mat og gaver med pga de digre Omvendt Julenisse-reklamene den er dekket med. 

At frua&frua ikke selv skal levere tenker jeg er greit, mtp risiko for stigmatisering av dem som får besøk og kanskje har nysgjerrige naboer eller forbipasserede. Det er heller ikke så sikkert at alle ville følt seg så veldig konfortable med å få mat og gaver levert av disse to, mtp livsstilen deres og hvordan de fremstår. Det er for de fleste vanskelig nok å be om hjelp, om de ikke i tillegg skulle få sin egen elendighet ekstra gnidd inn ved å få disse glamorøse folkene på døra med nødhjelp.

Jeg er enig i at varebil ville vært mere praktisk. Det var unnskyldningene de kom med angående egen bil jeg synes ble så stusselig. Jeg tror ikke de ville lidd noen nød med ekstra kilometer på tanken. 

Er også enig i at de ikke bør levere på dørene selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lille_Krokodille skrev:

Jeg er enig i at varebil ville vært mere praktisk. Det var unnskyldningene de kom med angående egen bil jeg synes ble så stusselig. Jeg tror ikke de ville lidd noen nød med ekstra kilometer på tanken. 

Er også enig i at de ikke bør levere på dørene selv. 

Nei, de argumentene var virkelig helt bak mål.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille_Krokodille
3 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Jeg har tro på at det finnes bedre valg av influencere som i tillegg ville gitt annonseplassen gratis om man først skal vurdere bruk av influencere til veldedige formål.

Det er nok mange som ikke ville vedkjent seg å tjene penger på barn som ikke har det godt, ja. 

Jeg FATTER IKKE at de synes bildene foran en sprakende kakkelovn var en god idé i en slik setting. Det er så smaksløst og arrogant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, loffen skrev:

Og.. har du sett! Der kom det enda flere nye anorakker og klær, reklame for... Twentyfour! Bobme! 
Not.

Hvor mange like turjakker trenger en person egentlig? Nå er det komisk.

det interessante er at denne gangen er det merket som reklame, men tidligere ar de blånektet for at det var reklame. Man må jo likevel spørre seg om det har vært reklame hele tiden?

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Malum skrev:

 

At frua&frua ikke selv skal levere tenker jeg er greit, mtp risiko for stigmatisering av dem som får besøk og kanskje har nysgjerrige naboer eller forbipasserede. Det er heller ikke så sikkert at alle ville følt seg så veldig konfortable med å få mat og gaver levert av disse to, mtp livsstilen deres og hvordan de fremstår. Det er for de fleste vanskelig nok å be om hjelp, om de ikke i tillegg skulle få sin egen elendighet ekstra gnidd inn ved å få disse glamorøse folkene på døra med nødhjelp.

Frua SKAL levere selv.

Fra kommentarfeltet:

– Vi kjører rundt til alle familiene med både mat og gaver og leverer personlig.

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comments

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, Pollen skrev:

Når du drar turbukse så høyt oppunder armene at kameltåa popper opp😂

Eller så trenger man litt større størrelse.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Felis skrev:

Frua SKAL levere selv.

Fra kommentarfeltet:

– Vi kjører rundt til alle familiene med både mat og gaver og leverer personlig.

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comments

What? Kjære vene. 

Jeg leser ikke bloggen, så derfor har jeg ikke fått med meg dette. Derimot har jeg lest kritikk her inne mot at de ikke selv skulle levere ut mat og gaver fordi de skulle reise bort i forbindelse med julen. Jeg tenkte med meg selv at dét bare var en fordel. Dengang ei, altså.. Uff.

Endret av Malum
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pollen skrev:

Når du drar turbukse så høyt oppunder armene at kameltåa popper opp😂

 

10 minutter siden, loffen skrev:

Eller så trenger man litt større størrelse.

Undertøy er også kjekt, så slipper en å gi too much information om personlig anatomi i en betalt reklame.

Endret av Revenge o'Cavatina
omformulert
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...