Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Trude4 skrev:

Men dere.... Er det ikke bra at de faktisk gjør NOE og ikke bare fokuserer på seg selv? Selv om det så skulle være for klikk og oppmerksomhet så blir det iallefall gjort noe og det synes eg vi skal gi de positiv tilbakemelding på

I utgangspunktet var jeg helt enig med deg. Noe er mye bedre enn ingenting.

Men så ble jeg gjort oppmerksom på hvordan gjennomføringen skulle bli og jeg ble veldig skeptisk. Omvendt julenisse avdeling Østfold har dessverre vist seg å ha samme Marie Antoinette-tendenser bloggen tidligere har vært preget av. Sikkert ikke intensjonelt men dog tydelig nedlatenhet og lite forståelse og empati med de som trenger denne hjelpen.

Søknadsprosessen og vurderingen er rett og slett horribel! Mye fokus på hva andre kan gjøre for CBE og lite på hva hun kan gjøre. Hun gir vist av tiden sin (ja det gjør man jo som frivillig hva ellers?), men en saks (?) måtte det spørres inntil før hun innså hun nok kunne fikse den selv og denne saksen er bare et av mange lignende eksempler. Jeg tror CBE vil vel (og rette litt på det elendige imaget sitt) men hun virker ikke til å evne å få det til. Håper inderlig de som får hjelp blir fornøyd og blir behandlet med den respekten og diskresjonen de fortjener. Jeg heier mer enn gjerne på CBEs samfunnsengasjement, men da må også hun vise hun er tiltroen verdt. 

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Trude4 skrev:

Men dere.... Er det ikke bra at de faktisk gjør NOE og ikke bare fokuserer på seg selv? Selv om det så skulle være for klikk og oppmerksomhet så blir det iallefall gjort noe og det synes eg vi skal gi de positiv tilbakemelding på

de har fått,og får, masse positiv oppmerksomhet.

Det betyr ikke at man ikke bør stille kritiske spørsmål. Alle som driver veldedighet må tåle å bli ettergått. Det må være ryddighet i forhold til de som gir, og i forhold til de som mottar.

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Trude4 skrev:

Ja, det er flott at noen som har mindre profiterer på dette. Absolutt. Så at noen får en fin jul takket være Omvendt julenisse er helt topp. 
Der det skurrer for meg, er dog at paret er så vanvittig selvopptatte, at jeg er redd for at de gjør dette så slett og så enkelt som mulig, men sørger for å ha mest mulig av rampelyset på seg selv, for å håve inn komplimenter på egen fortreffelighet. Når CBE blogger om hverandre om Omvendt julenisse og all julematen og overfloden de har og det store huset deres fullt av julepynt, så skurrer ønsket om å drive veldedighet litt i mine ører. 

Endret av Aquarius04
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aquarius04 skrev:

Ja, det er flott at noen som har mindre profiterer på dette. Absolutt. Så at noen får en fin jul takket være Omvendt julenisse er helt topp. 
Der det skurrer for meg, er dog at paret er så vanvittig selvopptatte, at jeg er redd for at de gjør dette så slett og så enkelt som mulig, men sørger for å ha mest mulig av rampelyset på seg selv. Når CBE blogger om hverandre om Omvendt julenisse og all julematen, overfloden og det store huset deres fullt av julepynt, så skurrer ønsket om å drive veldedighet litt i mine ører. 

Ja det der er så usmakelig. Først sørger CBE.no for å skape skikkelig press på jule-overflod ekstravaganse. Og om man så ikke kan leve opp til dette overdrevne forbrukshysteriet så kan man aller nådigst få søke CBE om en eske Lego til barna. At hun ikke selv ser hvor feil det blir. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår delvis kritikken mot Omvendt Julenisse. Det jeg derimot ikke forstår er hvordan frykten for at CBE skal få noe igjen for veldedigheten, eller gjøre dette av noe annet enn edle motiver, kan overskygge det positive som prosjektet medfører for dem som virkelig trenger det.

Mye av kritikken fremstår for meg som unødvendig. Jeg har hørt om flere prosjekter tidligere som samler inn pent brukte ting. Kan ikke se noe galt i at dette gis bort i tillegg til helt nye ting. CBE fikk vel også kritikk for å tilsynelatende legge ned lite tid og krefter i prosjektet. Da det kom frem at hun og mannen selv skulle levere gavene til familiene, var imidlertid det også feil fordi hun bare ville vise seg frem og spille den gode samaritan (ikke ordrett det som ble skrevet, men poenget er det samme).

Jeg ser at det er konstruktive ting å kritisere både med prosjektet og bloggen for øvrig. Men hvis man går inn med en negativ holdning til absolutt alt CBE gjør, kommer det kanskje ikke så mye godt ut av det.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Bie

Ja til brukte julegaver og giverglede!

Men tenker at det også bør settes fokus på at det er organisasjonene som bommer her.

På hvilken måte mener Omvendt Julenisse at influencere er de rette til å fronte gjenbruk, når de faktisk lever av å oppfordre til det motsatte? 

Og at Redd Barna bruker av sine innsamlede midler for å lønne disse, som igjen skal oppfordre til innsamling av nye midler? Det henger virkelig ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille_Krokodille
4 minutter siden, Tulipanpiken skrev:

Jeg forstår delvis kritikken mot Omvendt Julenisse. Det jeg derimot ikke forstår er hvordan frykten for at CBE skal få noe igjen for veldedigheten, eller gjøre dette av noe annet enn edle motiver, kan overskygge det positive som prosjektet medfører for dem som virkelig trenger det.

Mye av kritikken fremstår for meg som unødvendig. Jeg har hørt om flere prosjekter tidligere som samler inn pent brukte ting. Kan ikke se noe galt i at dette gis bort i tillegg til helt nye ting. CBE fikk vel også kritikk for å tilsynelatende legge ned lite tid og krefter i prosjektet. Da det kom frem at hun og mannen selv skulle levere gavene til familiene, var imidlertid det også feil fordi hun bare ville vise seg frem og spille den gode samaritan (ikke ordrett det som ble skrevet, men poenget er det samme).

Jeg ser at det er konstruktive ting å kritisere både med prosjektet og bloggen for øvrig. Men hvis man går inn med en negativ holdning til absolutt alt CBE gjør, kommer det kanskje ikke så mye godt ut av det.

Det var mange av oss som var positive i starten. Men det har blitt så tydelig at de gjør dette for å høste poeng til seg selv og pynte på omdømmet. 

De kunne gjort dette «under radaren» slik mange andre gjør. Men alt skal vises frem på bloggen. CBE poserer med dyre klær foran sponset bil. Bilvaskene er sponset. Egen biler kan ikke brukes, for det sliter jo på både bilen og forsikringen hvis de skal kjøre anonymt rundt i Sarpsborg. (Bilene blir ikke like slitt av å kjøre i skytteltrafikk til Oslo for hårklipp og leppefyll, heldigvis). Hun tigger etter papir ig hyssing, for dette kan hun ikke betale selv. «De bruker jo tross alt fritiden sin på dette!» uttalte de.

Millionærparet skal ettergå søkere på sosiale medier, for å se om de er fattige nok til å motta hjelp. «For det finnes folk som vil lure til seg gratis ting» sa bloggeren, som nylig tok seg betalt for å reklamere for Redd Barna, med bilder foran en varm og sponset kakkelovn. Så hvis noen har spinket og spart i noen år for å kunne ta med barna på sydentur, og poster bilder på sosiale medier for å vise at de også kunne dra på ferie, så er de ikke «fattige nok» til å få hjelp. Å være fattig i Norge er visst å måtte kle seg i filler og bo i en værbitt rønne, tror bloggeier, der hun fyker rundt i sin enorme villa, med sine dyre klær og sitt dyre ansikt. 

Disse to har aldri vært i nærheten av å forstå hva «dårlig råd» betyr. De bor i en boble der overforbruk og forbruksbonanza står øverst. Man kan ikke bruke den samme kjolen flere ganger, bloggeier har tidligere uttalt at man burde ha en 5-6 ubrukte kjoler i skapet, sånn i tilfelle...

Der i huset skal alt være nytt, fasaden skal være skinnende og glattpolert, med en nypusset bloggeier som den skinnende stjernen på toppen av juletreet. 

De føler nok selv at de er eksepsjonelt godhjertede som vil hjelpe de fattige med brukte leker fra sine egne barn. Det skal jo tross alt nye, sponsede ting inn, og barna får lære at det er forskjell på folk, og heldigvis er de på den rike siden!!! Så kan alle puste lettet ut når julekvelden senker seg, og man kan felle en rørt tåre over egen godhet og innsatsvilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Jonas Bie skrev:

Ja til brukte julegaver og giverglede!

Men tenker at det også bør settes fokus på at det er organisasjonene som bommer her.

På hvilken måte mener Omvendt Julenisse at influencere er de rette til å fronte gjenbruk, når de faktisk lever av å oppfordre til det motsatte? 

Og at Redd Barna bruker av sine innsamlede midler for å lønne disse, som igjen skal oppfordre til innsamling av nye midler? Det henger virkelig ikke på greip.

Redd Barna burde få avslag i prisen, siden Caroline i samme innlegg reklamerer for andre ting som hun også får betalt for! Jeg sendte dem en mail og lurte på hvordan de stilte seg til dette,.

Jeg er likevel ikke så skuffet over at vi får samme svar fra Redd Barna, for når bedrifter svarer med standarmailer, så forteller det meg at de får så mange henvendelser at de ikke har kapasitet. Så selv om de i dette tilfellet ikke gjør noe med saken, så tror jeg ikke vi ser Caroline og peisen hennes igjen på Redd Barna sin regning.

Endret av Felis
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
5 minutter siden, Felis skrev:

@Lille_Krokodille👏👏👏

Jeg vil bare kommentere dette med bilen.  Hvor mange kilometer kan det dreie seg om å kjøre litt på kryss og tvers av Sarpsborg i desember? Hvis forsikringen deres er så på grensen angående kilometer, bør de spandere noen hundrelapper og øke et hakk!

Men paret er så gniene at de må få sponset bil. Og sponsorene har, naturlig nok profilert hele bilen for reklameeffekt. De skal ha noe igjen for slitasjen og kilometerne på SIN bil. Og for å være helt ærlig tror jeg ikke paret hadde tenkt over hvor stigmatiserende det er å få en slik bil på gården, men når de ble gjort oppmerksomme på det hadde de plutselig lånt en annen, anonym bil. Så ett eller annet menneske, eller bedrift, der ute er villige til å gjøre det paret er for gjerrige til; ofre både kilometer og slitasje for en god sak, UTEN å få noe igjen for det.

Da lurer jeg på, hvordan stiller Bertel O Steen og de andre bilisponsorene seg til at bilen de donerer ikke brukes til det som gir mest reklameeffekt, selve glasuren på kaka: Gaveuttdeling? Ble de gjort klar over dette da de inngikk avtalen?

Det kan du si... Det er ikke rare kilometerøkningen det dreier seg om. Det hadde ikke vært nødvendig med hverken ekstra biler, reklamering på bil eller ørten vasker (som faktisk sliter på bilen!!!) hvis de kunne gjort dette noenlunde anonymt. 

Kjendiser og kongelige hjelper ofte veldedige organisasjoner og bretter opp ermene. Noen ganger får man et bilde eller to for å skape publisitet til selve saken, ikke seg selv, og det er gjort med respekt og hensyn til de som får hjelp. Se på hertuginne Kate, feks. 

Det som skjer i Sarpsborg er ganske langt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Veldig bra innlegg @lillekrokodille. Når det gjelder frivillighet og organisasjoner som bruker influensere så kan det være et signal om at også denne bransjen er under et økonomisk press og at man da velger de billigste alternativene? Mulig at kynismen også har nådd disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
4 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Veldig bra innlegg @lillekrokodille. Når det gjelder frivillighet og organisasjoner som bruker influensere så kan det være et signal om at også denne bransjen er under et økonomisk press og at man da velger de billigste alternativene? Mulig at kynismen også har nådd disse? 

Men organisasjoner skulle ikke vært nødt til å betale for den type reklame, mener jeg. Hadde jeg vært en influencer med millionlønn kunne det ikke falt meg inn å ta betalt for å hjelpe en god sak. Det finnes grenser for hva man skal tjene penger på... 

Det å la seg selv avbilde foran en varm, sponset kakkelovn, i hele og pene klær, med sponset klokke, for å tjene penger på å fortelle at vi andre bør hjelpe sultne barn som fryser.......! 

Fy eff. Det er så smaksløst, tonedøvt og arrogant at man skulle ikke tro det gikk an.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 minutt siden, Lille_Krokodille skrev:

Men organisasjoner skulle ikke vært nødt til å betale for den type reklame, mener jeg. Hadde jeg vært en influencer med millionlønn kunne det ikke falt meg inn å ta betalt for å hjelpe en god sak. Det finnes grenser for hva man skal tjene penger på... 

Det å la seg selv avbilde foran en varm, sponset kakkelovn, i hele og pene klær, med sponset klokke, for å tjene penger på å fortelle at vi andre bør hjelpe sultne barn som fryser.......! 

Fy eff. Det er så smaksløst, tonedøvt og arrogant at man skulle ikke tro det gikk an.  

Ja, det er jo der mismatchen mellom «omvendt julenisse» prosjekt og betalt Redd barna reklame kommer inn hos denne spesifikke bloggeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

det interessante er at det er flere i kommentarfeltet som er helt overbevist om at det MÅ være gratis for Unicef, til tross for at innlegget er merket som reklame. Folk kan rett og slett ikke forestille seg at noen kan ta betalt for et innlegg om Redd Barna.

Til og med etter at de (etter mange dager) slapp gjennom en kommentar om at Unicef har bekreftet at det er betalt, så er det en som kommenterer:

Ser det er flere som lurer på om Caroline får betalt fra Redd Barna!! Selvsagt er det ingen som tar betalt for noe så viktig <3
Flott iniativ <3

kilde: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/01/varm-et-barn-til-jul/

Endret av MissLucy
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
8 minutter siden, MissLucy skrev:

det interessante er at det er flere i kommentarfeltet som er helt overbevist om at det MÅ være gratis for Unicef, til tross for at innlegget er merket som reklame. Folk kan rett og slett ikke forestille seg at noen kan ta betalt for et innlegg om Redd Barna.

Til og med etter at de (etter mange dager) slapp gjennom en kommentar om at Unicef har bekreftet at det er betalt, så er det en som kommenterer:

Ser det er flere som lurer på om Caroline får betalt fra Redd Barna!! Selvsagt er det ingen som tar betalt for noe så viktig ❤️
Flott iniativ ❤️

CBE retter heller ikke på det, hun lar kommentaren gå igjennom og stå ubesvart for å forsterke inntrykket av at hun gjør dette av godhet. 

Og så lurer folk på hvorfor prosjektet deres blir så uglesett... 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

CBE retter heller ikke på det, hun lar kommentaren gå igjennom og stå ubesvart for å forsterke inntrykket av at hun gjør dette av godhet. 

Og så lurer folk på hvorfor prosjektet deres blir så uglesett... 😳

Og så lurer folk på hvorfor de sliter med troverdigheten...

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jonas Bie

Skulle likt å vite om Redd Barna i det hele tatt vurderte å spørre influencerne om å fronte denne kampanjen gratis? Har de spurt? Eller lot de bare pr-byrået sitt tilby en pris?

For alt vi vet hadde de kanskje vært så rause at de faktisk gjorde denne innsatsen uten å få ett øre!

(At influencerne selv kunne tilbudt seg å gi dette som sin egen gave til Redd Barna, er en annen sak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
1 minutt siden, Jonas Bie skrev:

Skulle likt å vite om Redd Barna i det hele tatt vurderte å spørre influencerne om å fronte denne kampanjen gratis? Har de spurt? Eller lot de bare pr-byrået sitt tilby en pris?

For alt vi vet hadde de kanskje vært så rause at de faktisk gjorde denne innsatsen uten å få ett øre!

(At influencerne selv kunne tilbudt seg å gi dette som sin egen gave til Redd Barna, er en annen sak.)

Det hadde vært interresant å vite, enig i det! 

Samtidig så er det lov for disse influencerne å si ‘nei, dette vil jeg ikke ta betalt for’.

De VET jo hva de får betalt for hvert oppdrag. 

Uansett så burde ikke organisasjoner betale for denne type reklamering. Her er det vi giverne som betaler diverse beløp til forskjellige organisasjoner fordi vi vil hjelpe sluttbrukerne, ikke fylle opp de allerede velfylte kontoene til influencerne. 

Personlig gir jeg penger fordi jeg ønsker at barn skal få mst, varme, trygghet, skolegang, medisiner osv. Da er det lov å bli forbannet og misfornøyd når jeg ser hva de velger å bruke disse pengene på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lille_Krokodille said:

Det hadde vært interresant å vite, enig i det! 

Samtidig så er det lov for disse influencerne å si ‘nei, dette vil jeg ikke ta betalt for’.

De VET jo hva de får betalt for hvert oppdrag. 

Uansett så burde ikke organisasjoner betale for denne type reklamering. Her er det vi giverne som betaler diverse beløp til forskjellige organisasjoner fordi vi vil hjelpe sluttbrukerne, ikke fylle opp de allerede velfylte kontoene til influencerne. 

Personlig gir jeg penger fordi jeg ønsker at barn skal få mst, varme, trygghet, skolegang, medisiner osv. Da er det lov å bli forbannet og misfornøyd når jeg ser hva de velger å bruke disse pengene på! 

Men tror du ikke større organisasjoner som Redd Barna har budsjett de må forholde seg til, som er fastsatt før året starter? Dvs x sum til reklamering, x sum til innleie av ansatte osv osv. Det er ivertfall slik i vanlige bedrifter.. Så om de da velger å ikke bruke opp budsjettet sitt til reklamering f.eks så er det ikke slik at disse pengene går automatisk over til veldedighetsbiten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lille_Krokodille skrev:

Det var mange av oss som var positive i starten. Men det har blitt så tydelig at de gjør dette for å høste poeng til seg selv og pynte på omdømmet. 

De kunne gjort dette «under radaren» slik mange andre gjør. Men alt skal vises frem på bloggen. CBE poserer med dyre klær foran sponset bil. Bilvaskene er sponset. Egen biler kan ikke brukes, for det sliter jo på både bilen og forsikringen hvis de skal kjøre anonymt rundt i Sarpsborg. (Bilene blir ikke like slitt av å kjøre i skytteltrafikk til Oslo for hårklipp og leppefyll, heldigvis). Hun tigger etter papir ig hyssing, for dette kan hun ikke betale selv. «De bruker jo tross alt fritiden sin på dette!» uttalte de.

Millionærparet skal ettergå søkere på sosiale medier, for å se om de er fattige nok til å motta hjelp. «For det finnes folk som vil lure til seg gratis ting» sa bloggeren, som nylig tok seg betalt for å reklamere for Redd Barna, med bilder foran en varm og sponset kakkelovn. Så hvis noen har spinket og spart i noen år for å kunne ta med barna på sydentur, og poster bilder på sosiale medier for å vise at de også kunne dra på ferie, så er de ikke «fattige nok» til å få hjelp. Å være fattig i Norge er visst å måtte kle seg i filler og bo i en værbitt rønne, tror bloggeier, der hun fyker rundt i sin enorme villa, med sine dyre klær og sitt dyre ansikt. 

Disse to har aldri vært i nærheten av å forstå hva «dårlig råd» betyr. De bor i en boble der overforbruk og forbruksbonanza står øverst. Man kan ikke bruke den samme kjolen flere ganger, bloggeier har tidligere uttalt at man burde ha en 5-6 ubrukte kjoler i skapet, sånn i tilfelle...

Der i huset skal alt være nytt, fasaden skal være skinnende og glattpolert, med en nypusset bloggeier som den skinnende stjernen på toppen av juletreet. 

De føler nok selv at de er eksepsjonelt godhjertede som vil hjelpe de fattige med brukte leker fra sine egne barn. Det skal jo tross alt nye, sponsede ting inn, og barna får lære at det er forskjell på folk, og heldigvis er de på den rike siden!!! Så kan alle puste lettet ut når julekvelden senker seg, og man kan felle en rørt tåre over egen godhet og innsatsvilje. 

Du skrev det jeg ikke helt fikk frem. Og DETTE er hvorfor folk er kritiske til Omvendt julenisse Østfold og bloggparets fronting av dette!

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...