Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nebel86 skrev:

Godt innlegg og veldig enig her, selv dette skal spekuleres i stykker og det å kritisere dem virker som er viktigere enn bidraget som de ikke vinner økonomisk på for å hjelpe andre. Om ikke absolutt alt ble kritisert og hakket på så kanskje det virket mer troverdig at det var handlingene og ikke paret bak som utløste furore her inne. Det er helt utrolig hvordan man klarer å vri og vende på alt hun og mannen gjør for å få det i verste mening og at det alltid er noe å pirke på, uansett hva det gjelder, selv dette! Og den flokkmentaliteten og den hersketeknikken flere driver med når noen er uenige med klanen er en latterlig metode for å forsøke å jage andre bort. Det er jo klart at de vil at de rette skal motta gavene og maten, og den eneste måten å gjøre det på er å ha et skjema man fyller ut der man forklarer situasjonen sin. At det i det hele tatt blir et tema og en problemstilling er så alt for dumt. Det gjelder de fleste hjelpeprosjekter der andre donerer ting og mat, man vil at de som faktisk trenger det skal motta det. Hvordan ellers skulle det ha blitt gjort? At folk bare kunne komme innom en adresse og hentet det de ville ha? Da faller hele poenget bort. Men klart, man må jo på en eller annen måte klare å dreie dette til noe negativt, og da var vel taushetsplikt, personvern, og reklame for bil det minst dumme av det dumme man kan dra opp for å svartemale dette her.

De som faktisk applauderer dette tiltaket og fremmer det positive ved det her; respekt til dere, og det viser vel at dere faktisk er mer ute etter ballen enn spilleren.

:):blomst:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, Eveliina skrev:

Nei, dette er faktisk ikke vanlig - og det er gode grunner til det.

Møter en opp hos Kirkens bymisjon el.l for gratis matutdeling f.eks, så møter en kun opp og får ta med seg den maten en trenger - og evt. andre ting - no questions asked. 

Slik er det ved de fleste hjelpetiltak jeg kjenner til. Enhver som melder seg får hjelp, gjerne fortløpende. Så melder en heller inn til kontakter i næringsliv, butikker, facebook hva behovene er. Fordi en ønsker ikke å si nei til noen - alle skal vite at om de først tør spørre så strekker en seg langt for å finne en løsning. Det vanlige at en får snakke med en person, det opprettes en personlig kontakt som er vel så viktig 

Søknader som skal vurderes og godkjennes på denne måten, har jeg ærlig talt aldri hørt om før i en slik sammenheng.

Dette er sensitive personopplysninger, og menneskers grunnleggende verdighet det er snakk om. Rart at du nevner NAV, for selv språket i FAQ'en på siden deres minner mer om byråkratisk NAV-språk, enn vennlig omtanke og en tone jeg ville forventet fra en hjelpeorganisasjon som retter seg mot mennesker i en særlig vanskelig situasjon.

Når det er sagt, jeg tviler ikke på at intensjonen bak er god, og det finnes sikkert et reelt ønske om å gjøre noe bra for andre. Jeg tviler bare på om disse initiativtakerne har livserfaringen til å ta på seg et prosjekt som dette på en god måte, blant annet basert på hva de selv har postet om dette prosjektet og løsningene de har valgt.

Utdeling av gaver og mat som samles inn ellers går ofte via eksisterende hjelpekanaler, som f.eks Blå Kors, Røde Kors, Frelsesarmeen, m.fl - som allerede er kjente med familier og personer som kan ha behov for litt ekstra. Så unngår en at folk som trenger ei håndstrekning blir nødt til å 'brette ut sjela si' for privatpersoner i det øvre sosiale sjiktet i lokalmijøet, som så skal sette seg til doms over hvem som er trengende nok - "vurdere søknader". Etter kriterier som ikke er kjent, og søknader en ikke vet hvem vil kunne få tilgang til å lese. 

Det kjennes ikke godt, og jeg mistenker løsningen er valgt fordi en har fokus mer på egne behov, enn behovene og situasjonen til de en tenker å hjelpe. Som sagt, intensjonen nok sikkert er god - selv det å bruke prosjektet Omvendt julenisse som merkevarebygging for CBE AS - så virker fremstillingen av dette prosjektet veldig ovenfra og ned for meg. 

Håper de tar med seg rådet om å snakke med organisasjoner som alt driver liknende typer hjelpetiltak i nærområdet, og helst snakke med noen som er potensielle mottakere av denne hjelpen. Kanskje de får seg noen øyeåpnere? Kanskje de kan gjøre gjennomføringen av prosjektet bedre  - og med hensynet til eventuelle mottakere i fokus? 

For det virker som om de ikke helt har tenkt seg om her, rett og slett. Er avstanden litt vel stor fra millionvillaen til trygdeboligene og hyblene.....?

👏👏👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
3 timer siden, virkelig skrev:

Du vet kanskje de skal feire med familien i Ålesund og da må de vel nødvendigvis dra bort litt før jul, så skriver hun at de kommer hjem i romjulen.

Men om du leser inne på hjemmesiden til omvendt julenisse så står det informasjon om at maten leveres ca en uke før jul og gavene fortløpende. Så da lurer jeg på hva du mener med at de slipper å ta i med de største takene ? Snakk om å sitte og vri og vrenge på dette tiltaket og spekulere i baktanker, anonymitet etc. De har fått råd og hjelp fra omvendt julenisse Telemark så de er nok ikke helt på bar bakke

•  
  •  
  •  

Hadde dette vært så ektefølt som de påstår så hadde de valgt å stå i det helt frem til julaften. Det er så veldig greit å få masse kred for å være såååå hjelpsom og snill, når man i realiteten ikke gjør en damn shit, bortsett fra å stå i dyre klær og reklamere for egen godhet på blogg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virkelig skrev:

Det hører til nettsiden deres så ja. De har fått hjelp og veiledning av omvendtjulenisse Telemark . De samarbeider og har samme nettside. 

Hvis de hadde gjort det kun utifra sitt varme hjertelag hadde de ikke skrevet om det på bloggen! Og argumentet med at de hjelper til med å gjøre prosjektet kjent holder ikke. De fleste høyt utdannede kvinner i 30-årene vet godt at en kan støtte ulike veldedige prosjekt før jul, enten dette prosjektet eller andre. Når mange stiller spørsmålstegn ved parets motivasjon til å være med på dette er det ikke uten grunn!

Endret av Pås
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eveliina skrev:

Ja, det er nettopp dette som er den vanlige løsningen.

En må ikke sende inn søknad til hverken suppekjøkken, gratis matudeling, gratis julefeiring, hjelp til vintersko osv osv. hos de hjelpeorganisasjoner jeg kjenner til. 

Det ligger et så stort iboende hinder allerede i menneskers skam og fortvilelse over egen situasjon, at bare det å gjøre et hjelpetilbud så lite konfronterende og utleverende for mennesker i ulike former for nød er en grunnleggende del av det å etablere gode tilbud til denne gruppen.

Å ivareta menneskeverdet til personen som føler at må nedverdige seg selv ved å be om hjelp, må stå i høysetet, rett og slett. Om en skal operere på en etisk god måte i dette feltet.

I realiteten, så vil det i liten grad være personer som utnytter slike tilbud til egen vinning, uten egentlig behov. Folk flest har ikke skamvett til det. Risikoen for at noen kanskje får litt ekstra uten å være 'trengende nok', vurderes av de fleste organisasjoner som driver med denne typen arbeid, som så liten at det på ingen måte oppveier for å kreve at mennesker som alt sliter skal pålegges å brette ut om personøkonomi, rus, sykdom, arbeidsledighet, skilsmisser og all sin tragedie for å kanskje få noen smuler.

Siden de personlige historiene heller ikke kan ettergåes og kontrolleres i noen særlig grad, slik myndighet har ikke en privat hjelpeorganisasjon - så vil disse sensitive personopplysningene heller ikke egentlig hjelpe dem i en utvelgelse. De har ingen mulighet til å kontrollere at det hver enkelt forteller om er sant. Så sånn sett har denne innsamlingen av sensitiv personinformasjon heller ingen reell hensikt eller verdi. Sånn utover å ydmyke de som trenger hjelp.

Som er bare en av grunnene til at dette ikke er normalt, eller en vanlig fremgangsmåte i denne typen hjelpearbeid.

Men fokuset på at mennesker i vanskelige situasjoner skal få ivaretatt sitt menneskeverd og oppleve å bli møtt på likefot, framfor nok en gang bli tvunget til å stå med lua i hånda og brette ut sin skjebne - pleier normalt sett å være styrende, ja.

En slik kontroll-tankegang er nettopp noe av det som gir prosjektet en usmakelig ovenfra og ned følelse. Det er slik endel som har overflod selv, dessverre tenker om de som har lite - potensielle snyltere som må bevise at de lider nok. Da glemmer en helt å ha i fokus hvordan det er å være den trenger hjelp, hvordan det føles for den som står ved andre enden av bordet.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg er kritisk til hvordan opplegget rundt Omvendt julenisse er tenkt organisert og utført, vil jeg gjerne legge til at jeg ikke ser at det er noe galt i å bruke sin etablerte plattform til å fronte prosjektet. 

Dette er noe flere bedrifter gjør, av ulik art og selvfølgelig er det ofte tanken bak å skape en positiv synergieffekt for både det ideelle prosjektet og bedriften selv. Om hovedhensikten i dette tilfellet er merkevarebygging eller ei, kan ikke vi vite Jeg finner det heller ikke kritikkverdig.

Det er derimot noen gråsoner omkring reklamemerking.

En kan også diskutere hvorvidt det er Omvendt julenisse eller CBE AS som får mest drahjelp utav dette, men akkurat det er ikke kritikkverdig i mine øyne Det er en veldig vanlig markedsføringsstrategi å bygge egne ideelle prosjekter, for å også fremme egen merkevare. 

Men slikt fører også alltid en risiko med seg, hvordan tiltaket vil bli oppfattet vs en bedrifts tidligere historikk. Det er ikke alltid det slår ut like heldig. Det er en risiko enhver bedrift tar, spesielt om ideelle prosjekter gjennomføres for å bøte på ulike former for kritikk mot egen virksomhet. 

Edit:
Ellers håper jeg den saklige diskusjonen får lov til å fortsette her, og ikke overdøves av åpenbare provokasjonsforsøk. 

Endret av Eveliina
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Luvinesta skrev:

Den verste på usaklige personangrep av alle her inne er nettopp deg, store bokstaver, elleve utropstegn etter hver setning og den hissigheten hjelper ikke akkurat på, så du bør kanskje ikke snakke høyt om akkurat det. Ser tydelig at du ikke helt klarer å diskutere sak. 

Merkelig å signere et innlegg uten feil da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

Og dette regner jeg med at du kan begrunne? Er det unormalt å bli litt pissed når folk kaller deg det «bitreste mennesket i tråden» for deretter komme med svadasvar?

Når er det jeg ikke har diskutert sak, utenom å be om svar på anklagelser fra andre? 

Venter i spenning på dokumentasjon.

Og det fra en bruker som kaller deg løgner før du har funnet frem dokumentasjon? Snakk om Stein og glasshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og brukerdebatt med svar. 

Sol, admin.

Edit: Tråden er også ryddet for persondebatt. 

Endret av Sol Rampelyset
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, virkelig skrev:

Aner ikke hvordan de har tenkt å løse det, men uansett når folk søker om hjelp så får de aldri vært helt anonyme. Jeg er med som hjelper i gruppen her jeg bor, hjelp til å hjelpe andre . Men det er klart vi som mottar henvendelser får vite navn på disse personene, men de er anonyme ut mot dem som bidrar. Vi kan også overlevere varer utenfor hjemmet eller hva det måtte være. Det er klart noen opplysninger må de som søker gi fra seg , det sier seg vel selv. Det gjelder vel til alle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte. Annen hjelp er vel andre hjelpe grupper , og ikke NAV . Det blir jo dumt om en familie skal motta fra flere hjelpegrupper og da frata at flere får hjelp ? Noen regler må de faktisk lage slik at det blir best hjelp til flest mulig som har behov. En trenger faktisk ikke tenke verst mulig scenario uansett.  Jeg hjelper selv en familie , gjør det på den måten at jeg bestiller og betaler  varer for hjemkjøring via Meny eller Kolonial direkte til familien jeg hjelper slik at de kan være anonyme. Det er flere måter å løse det på. tror neppe CBE durer frem med reklamebilen sin til x familie, den kan være til å samle inn leker fra de som skal gi, kjøpe inn mat , papir , drikke etc. Ikke lag historier hvor det ikke er nødvenidg, De løser det sikkert på samme måte som rådgiverne i omvendtjulenisse Telemark. Der har det fungert i flere år og de drar nok med seg samme. Fordi det er CBE og LK så spekuleres det i verste mening . Gratulerer til enkelte som klarer dra et flott initiativ ned i søla, spre spekulasjoner inne på KG så dere kan skremme potesielle folk som faktisk trenger hjelp. Flott gjort. Stor skam spør du meg 

jeg synes det er helt grensesprengende naivt å tro at de ikke skal bruke den sponsede bilen til nettopp de oppgaven den er sponset for utføre. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Eveliina skrev:

....

Hvor er etikken og menneskeverdet?

En forbeholder seg retten til å avvise mennesker - uten begrunnelse - etter først pålegges å utlevere detaljer omkring egen livssituasjon og vanføre. 

Dette er så totalt motsatt tilnærming til mennesker som har det vanskelig, at jeg rett ut steiler. 

Jeg er så enig med deg. Da jeg begynte å lese inne på nettsiden til "Omvendt julenisse" i går,  fikk jeg vondt i hjertet. 

Tusen takk for dine innlegg i kveld.  Veldig tankevekkende. ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Jeg håper da virkelig at folk benytter seg av dette prosjektet. Personlig ville jeg ha valgt Frelsesarmeen da det er trygt, godt og etisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
3 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Jeg håper da virkelig at folk benytter seg av dette prosjektet. Personlig ville jeg ha valgt Frelsesarmeen da det er trygt, godt og etisk. 

Eller så er «Hjelp oss å hjelpe» i Østfold et bra tiltak!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så bare kjapt over nettsiden nå, kan også hende at noen andre har skrevet det samme. Men det virker som at de har kopiert det samme som i Telemark? Nettside, opplegg, ordlyd og søknadsprosess? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oline12 skrev:

Jeg så bare kjapt over nettsiden nå, kan også hende at noen andre har skrevet det samme. Men det virker som at de har kopiert det samme som i Telemark? Nettside, opplegg, ordlyd og søknadsprosess? 

Det er samme organisasjon.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Ok,så jeg pisser på et prosjekt fordi jeg synes det er festlig at noen påpeker at initiativtakerne som selv ikke klaree forholde seg til sine egne barns rett til privatliv, skal verne om privatlivet til andre. 

Det kan jeg leve med :)

Samme her 😀

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Frelsesarmeen mister meg som giver pga homosynet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...