Gå til innhold

Kan styret kreve at jeg skal dette? (Leilighet)


Offred

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Mons skrev:

Feil! Et sameie kan også ta opp et lån der lånekostnadene blir nedbetalt i felleskostnadene. Rentene er høyere enn for et borettslag fordi banken ikke har en bygningsmasse å ta sikkerhet i. Rentene er derfor høyere. Sist jeg sjekket over 5% nominelt.

Rentene er høyere for et sameie*. Regner med det var det du også skulle skrive😉

16 timer siden, Mons skrev:

Nå snakker vi om et sameies økonomistyring og tiltak som går på fellesskapet. På en driftskonto bør man alltid ha nok til å møte uforutsatte kostnader og selvfølgelig planlagte utbedringer. En tommelfingerregel er å ha disponible midler på minst 2 ganger totalt innbetalte felleskostnader.

Hvis jeg hadde sittet på et sameiermøte (årsmøte) og styret fremla et budsjett på felleskostnadene som ikke tok høyde for en sunn økonomi, ville jeg protestert heftig.

At 10.000 kan være mye for den enkelte, er vi enige om. Nettopp derfor bør driften ta høyde for slike kostnader.

Nå har jeg ikke lest tråden kjempenøye, men denne utskiftingen pga en lekkasje som må utbedres (?). Da er det ikke gitt at sameiet har fått spart opp denne summen på forhånd, som da er 10.000 per seksjon. Man er sikkert oppi ganske mange hundre tusen her, og det lønner seg heller ikke å bruke hele «bufferen». Ikke gitt at alle sameier har millioner på konto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
2 timer siden, Missyme2 skrev:

Nå har jeg ikke lest tråden kjempenøye, men denne utskiftingen pga en lekkasje som må utbedres (?). Da er det ikke gitt at sameiet har fått spart opp denne summen på forhånd, som da er 10.000 per seksjon. Man er sikkert oppi ganske mange hundre tusen her, og det lønner seg heller ikke å bruke hele «bufferen». Ikke gitt at alle sameier har millioner på konto. 

Uten å ane hvor mange seksjoner det er snakk om er det jo vanskelig å regne på det.

Vi hadde en helt nødvendig større utskifting som måtte gjøres og som ikke kunne tas over drift da det ikke var midler til det. Totalt kom utskiftingen på 90.000 for hele sameiet. Vi økte felleskostnaden med kr 200/mnd i et år for å samle inn pengene. 

Det som også er mulig er å samle inn penger for utskiftingen over tid og så foreta utskifting rullereden - f.eks i 2019 foretas utskifting i oppgang A, i 2020 i oppgang B osv. 

Jeg mener fortsatt at en samsvarserklæring som viser at tilsvarende arbeid er gjort må være godt nok.

Da vi skulle foreta denne utskiftingen ble tema tatt opp på årsmøtet, og alle fikk informasjon om det i ekstra god tid og ble spesielt bedt om å stille på årsmøtet eller gi fullmakt hvis de hadde en spesiell mening om saken som de ønsket skulle komme frem. Her var det også alternativer. Styrets innstilling gikk igjennom selv om enkelte var veldig uenige, men ikke uenige nok til å komme på årsmøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 21.52, Offred skrev:

Hei

jeg fikk akkuratt en mail fra styreleder om at vi MÅ gjøre utbedring på vannberederen vår (alle må) og prisliste. Nesten 10.000 kr kreves det for og gjøre dette. Alle må bytte dem ut skriver de. Vi bor i selveier. 

Ikke alle som kan hive 10 000 på «problemet» sånn på stående fot..

Er det ikke billigere å kjøpe ny tank? Du skriver utbedre tank? Fikse på? Her har de gått ut i fra at alle er defekt? Bestill deg rørlegger som kan sjekke om du må. 

Anonymkode: acbec...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde TS svare på følgende: Hvilken begrunnelse bruker styret for å pålegge ALLE å skifte varmtvannsbereder? Hvorfor er ikke en erklæring om at feil er utbedret eller bereder er skiftet, god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...