Gå til innhold

Kan styret kreve at jeg skal dette? (Leilighet)


Offred

Anbefalte innlegg

Hei

jeg fikk akkuratt en mail fra styreleder om at vi MÅ gjøre utbedring på vannberederen vår (alle må) og prisliste. Nesten 10.000 kr kreves det for og gjøre dette. Alle må bytte dem ut skriver de. Vi bor i selveier. 

Ikke alle som kan hive 10 000 på «problemet» sånn på stående fot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Offred skrev:

Hei

jeg fikk akkuratt en mail fra styreleder om at vi MÅ gjøre utbedring på vannberederen vår (alle må) og prisliste. Nesten 10.000 kr kreves det for og gjøre dette. Alle må bytte dem ut skriver de. Vi bor i selveier. 

Ikke alle som kan hive 10 000 på «problemet» sånn på stående fot..

Hvorfor må dere det?

Anonymkode: bd96c...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske relevant for spørsmålet ditt å si noe om hvorfor de krever dette.

Du bør kanskje starte med å sette seg inn i husordensregler og vedtekter.

Anonymkode: 44083...ca4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Offred said:

Hei

jeg fikk akkuratt en mail fra styreleder om at vi MÅ gjøre utbedring på vannberederen vår (alle må) og prisliste. Nesten 10.000 kr kreves det for og gjøre dette. Alle må bytte dem ut skriver de. Vi bor i selveier. 

Ikke alle som kan hive 10 000 på «problemet» sånn på stående fot..

Ja, det kan de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få et større problem om du ikke gjør det og det blir lekkasje. Du kan risikere at forsikring ikke dekker skade. Alle må beregne at en vannbereder varer ikke evig.  Du kan sikker få delt en slik regning i 2-3 avdrag. Det er derfor det alltid er lurt og ha en liten buffer.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om noen i en selveier bolig som MÅTTE glasse inn terassen. Fikk valg om å betale der og da eller at mnd. utgifter skulle stige (som avbetaling). 

Så ja, de kan kreve det :( 

Anonymkode: f0d6b...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo helt sprøtt ut! TS bor i et sameie der hver leilighet har separat bereder. Hvorfor blander styret seg inn i dette. En bereder er jo typisk noe man selv som eier oppgraderer ved behov.

Så dette kan ikke gjelde alle, men muligens de som har gårdens opprinnelige eller gamle beredere. Da kan styret pålegge disse å skifte pga av elde og fare for skade på bygg og hos naboer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er fare for lekkasjer elns så kan de kreve det. De må jo ha en grunn. Jeg bor i sameie hvor vi måtte bytte ut noe og da måtte alle betale inn 10.000,- i kapital. Kunne splitte opp regningen da. 

Anonymkode: cc90b...def

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere de Oso-beholderne det er feil på, og som derfor må byttes? 

Anonymkode: f1bf6...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til tilleggsinfo som sikkert er mer relevant enn jeg først tenkte men: 

vi hadde lekkasje i vår enhet og måtte bytte ut gulvet i hele stua/kjøkken/gang for ca 1 år siden, med påfølgende egenandel på 10.000 som mine foreldre dekket (jeg er på aap og har ikke hatt nok til og kunne spare til buffer) Pga lekkasje fra bereder. Grunnen til lekkasjen ble reparert - det lakk fra en ventil,men hadde lekket i stillhet bak kjøkkenskap og ned under gulv og hele betongen var på et område våt. Det er andre enheter som også har opplevd det samme. Tror det har rent over (no pun intended) for styret nå og for og unngå flere uhell så vil de ha alle byttet ut. Vi har forresten også en slik waterguard koblet i under vasken og oppi berederen. 

 

Beklager at dette ikke kom med i sted. Ser jo at det er maksimalt relevant. Uansett. Jeg prøver og balansere alt av inntekt jeg har med det som skal ut i mnd og føler ikke at jeg kan be foreldrene mine om hjelp en gang til..

Endret av Offred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Offred skrev:

Kan jo legge til tilleggsinfo som sikkert er mer relevant enn jeg først tenkte men: 

vi hadde lekkasje i vår enhet og måtte bytte ut gulvet i hele stua/kjøkken/gang for ca 1 år siden, med påfølgende egenandel på 10.000 som mine foreldre dekket (jeg er på aap og har ikke hatt nok til og kunne spare til buffer) Pga lekkasje fra bereder. Grunnen til lekkasjen ble reparert - det lakk fra en ventil,men hadde lekket i stillhet bak kjøkkenskap og ned under gulv og hele betongen var på et område våt. Det er andre enheter som også har opplevd det samme. Tror det har rent over (no pun intended) for styret nå og for og unngå flere uhell så vil de ha alle byttet ut. Vi har forresten også en slik waterguard koblet i under vasken og oppi berederen. 

 

Beklager at dette ikke kom med i sted. Ser jo at det er maksimalt relevant. Uansett. Jeg prøver og balansere alt av inntekt jeg har med det som skal ut i mnd og føler ikke at jeg kan be foreldrene mine om hjelp en gang til..

Da er jo saken bedre fortalt. Skjønner jo hvorfor alle må skifte. Tydeligvis noe galt med det dere allerede har. Som du ser så kan ting fort bli dyrt. Du får nok til en løsning angående betaling. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Da er jo saken bedre fortalt. Skjønner jo hvorfor alle må skifte. Tydeligvis noe galt med det dere allerede har. Som du ser så kan ting fort bli dyrt. Du får nok til en løsning angående betaling. 

Men hvis det var lekkasje for ca et år siden så har kanskje ts allerede byttet og kan se bort fra hele greia.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, boblevann skrev:

Har dere styre når det er selveier? 🤔

Ja. Selveier har også styre og årsmøte og vedtekter osv. Eierseksjonsloven. 

Anonymkode: 9f535...d3c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er problemer med lekkasje er det jo en god grunn til at alle skal bytte varmtvannsbereder, syns styret har sitt på det tørre her. 

Anonymkode: 0f8da...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er din breder allerede byttet? Fikset på? For om den ble det for ett år siden, så er det jo ikke sikkert at du trenger å bytte nå. Så lenge det er garanti på jobben/du har kvittering. Snakk med styreleder. 

Anonymkode: c7e5a...2db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er din breder allerede byttet? Fikset på? For om den ble det for ett år siden, så er det jo ikke sikkert at du trenger å bytte nå. Så lenge det er garanti på jobben/du har kvittering. Snakk med styreleder. 

Anonymkode: c7e5a...2db

Fikset på. Men det er ikke godt nok. De krever bytte hos alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Offred skrev:

Kan jo legge til tilleggsinfo som sikkert er mer relevant enn jeg først tenkte men: 

vi hadde lekkasje i vår enhet og måtte bytte ut gulvet i hele stua/kjøkken/gang for ca 1 år siden, med påfølgende egenandel på 10.000 som mine foreldre dekket (jeg er på aap og har ikke hatt nok til og kunne spare til buffer) Pga lekkasje fra bereder. Grunnen til lekkasjen ble reparert - det lakk fra en ventil,men hadde lekket i stillhet bak kjøkkenskap og ned under gulv og hele betongen var på et område våt. Det er andre enheter som også har opplevd det samme. Tror det har rent over (no pun intended) for styret nå og for og unngå flere uhell så vil de ha alle byttet ut. Vi har forresten også en slik waterguard koblet i under vasken og oppi berederen. 

 

Beklager at dette ikke kom med i sted. Ser jo at det er maksimalt relevant. Uansett. Jeg prøver og balansere alt av inntekt jeg har med det som skal ut i mnd og føler ikke at jeg kan be foreldrene mine om hjelp en gang til..

Var det en ventil på selve varmtvannsberederen det var feil ved? 

Du har fått byttet ventilen på din bereder? 

Hvor gammel er berederen som står i din leilighet?

2 timer siden, Offred skrev:

Fikset på. Men det er ikke godt nok. De krever bytte hos alle.

Hvis berederen er nyere enn 10 år, det svake punktet (ventilen) er byttet av fagfolk (rørlegger) og det bare er ventilene som er det svake punktet så ville jeg bedt styret om å kontakte det firmaet som byttet ventilen for deg.

Da skyter styret spurv med kanoner her og påfører alle eiere en ekstrautgift de ikke trenger å ha.

Med ganske nye beredere så bør det i så fall holde å bytte nevnte ventil på alle beredere som ikke kan berekfte med kvittering at de alt har byttet ventilen.

Anonymkode: 58bd0...7fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mons skrev:

Dette høres jo helt sprøtt ut! TS bor i et sameie der hver leilighet har separat bereder. Hvorfor blander styret seg inn i dette. En bereder er jo typisk noe man selv som eier oppgraderer ved behov.

Så dette kan ikke gjelde alle, men muligens de som har gårdens opprinnelige eller gamle beredere. Da kan styret pålegge disse å skifte pga av elde og fare for skade på bygg og hos naboer.

Det virker ikke helt som at du vet hva du snakker om her.

Anonymkode: 44083...ca4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke helt som at du vet hva du snakker om her.

Anonymkode: 44083...ca4

Dette er lite konstruktivt både overfor TS og meg som prøver å hjelpe. Hvorfor antar du jeg ikke har kunnskap om dette? Vær konkret! Ellers blir dette bare trolling for å skape en dårlig stemning.

Er det selveiers råderett over egen seksjon du reagerer på eller styrets myndighet til å gripe inn i visse tilfeller? Henvis gjerne til den nye Eierseksjonsloven.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...