Gå til innhold

Hvorfor er arbeidsgivere interesserte i karakterene fra VGS? (Stilling som krever høyere utdannelse)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kommet over et par jobber som krever Bachelor eller Mastergrad, men det kreves også at man legger ved karakterutskrift fra VGS. 

For min del er det 15 år siden jeg var ferdig med VGS, og jeg kan ikke innbille meg at karakterene derfra skal være av noen faglig interesse? Har forøvrig en relevant Mastergrad med greie karakterer, og relevant erfaring. Det gikk 5 år mellom VGS, og studiene. 

Anonymkode: d2a76...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok fraværet og oppførselen de er mest interessert i på karakterarket.. Gjerne pga den aktuelle kandidatens holdninger?

Anonymkode: 05168...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok fraværet og oppførselen de er mest interessert i på karakterarket.. Gjerne pga den aktuelle kandidatens holdninger?

Anonymkode: 05168...4a1

Sliter med å se hvordan orden og fravær fra VGS (når en er i alderen 15-19 år) er representativt for et menneske, som mest sannsynlig er i midten av 20-åra, og sitter på en Mastergrad. 

(Personlig har jeg aldri noensinne blitt spurt om vitnemål fra VGS)

Anonymkode: d2a76...409

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Om arbeidsgiver spør etter papirer fra VGS, ville jeg ansett dem for useriøse og ikke verdt et intervju engang.

VGS var tiden man fortsatt var et barn på mange måter. Ungdommen er da i en vanskelig tid hvor viktige avgjørelser må taes, men hvor man bare vil være ung, ha det gøy med venner og være udødelig. At mange har mye fravær og litt dårlig disiplin fra den tiden betyr ikke en dritt! Mye forandrer seg med tiden og erfaring. Å basere et inntrykk av en arbeidstaker basert på VGS er totalt skivebom! Finn deg en annen jobb å søke på TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Om arbeidsgiver spør etter papirer fra VGS, ville jeg ansett dem for useriøse og ikke verdt et intervju engang.

VGS var tiden man fortsatt var et barn på mange måter. Ungdommen er da i en vanskelig tid hvor viktige avgjørelser må taes, men hvor man bare vil være ung, ha det gøy med venner og være udødelig. At mange har mye fravær og litt dårlig disiplin fra den tiden betyr ikke en dritt! Mye forandrer seg med tiden og erfaring. Å basere et inntrykk av en arbeidstaker basert på VGS er totalt skivebom! Finn deg en annen jobb å søke på TS.

Dette. Jeg hadde ledd dem opp i ansiktet skal jeg være ærlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det sier noen om kvaliteten på kandidaten. Hadde du gode karakterer fra vgs i tillegg til gode karakterer fra høyere utdannelse, så viser det at du er av høy kvalitet. F.eks er det mer sannsynlig at en kandidat som fikk 5.5 i snitt fra vgs og A/B snitt fra et studium med høye opptakskrav, si 55-60 poeng, er en bedre kandidat enn en kandidat som fikk middels karakterer på vgs, men bedre karakterer på et mindre anerkjent studium. 

Arbeidsgivere som vil ha med vgs-karakterer vil typisk kun tiltrekke seg "supermennesker". 

Anonymkode: 01194...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det sier noen om kvaliteten på kandidaten. Hadde du gode karakterer fra vgs i tillegg til gode karakterer fra høyere utdannelse, så viser det at du er av høy kvalitet. F.eks er det mer sannsynlig at en kandidat som fikk 5.5 i snitt fra vgs og A/B snitt fra et studium med høye opptakskrav, si 55-60 poeng, er en bedre kandidat enn en kandidat som fikk middels karakterer på vgs, men bedre karakterer på et mindre anerkjent studium. 

Arbeidsgivere som vil ha med vgs-karakterer vil typisk kun tiltrekke seg "supermennesker". 

Anonymkode: 01194...240

Lykke til da om du vil jobbe under press som et supermenneske TS.

Vi andre dødelige får fortsette å ta de andre møkkajobbene.

Personlig kjenner jeg folk som droppet ut av vgs, som er millionærer som godt voksne, fordi de vet verdien i arbeid i voksen alder. Så om man som arbeidsgiver sitter og tror at de hyrer et "supermenneske" fordi vedkomne fikk 5 i snitt på vgs....ja lykke til sier nå jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 år gammel, har masse erfaring, en solid CV og gode attester og referanser. Høyere utdanning har jeg ikke, har jobbet meg opp og frem i bransjen. Jeg sliter med å forstå hvorfor vitnemålet mitt fra videregående, som jeg ble ferdig med for 20 år siden, er av interesse for en potensiell arbeidsgiver. Men har blitt bedt om å ta det/kopi med på intervju mer enn en gang. For meg er det veldig merkelig om 3'eren i naturfag og det litt høye fraværet mitt andre året på vgs gjør at jeg ikke får en jobb, det er jo lenge siden så det burde jo ikke være spesielt relevant i en ansettelsesprosess i dag.

Anonymkode: 4955e...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det sier noen om kvaliteten på kandidaten. Hadde du gode karakterer fra vgs i tillegg til gode karakterer fra høyere utdannelse, så viser det at du er av høy kvalitet. F.eks er det mer sannsynlig at en kandidat som fikk 5.5 i snitt fra vgs og A/B snitt fra et studium med høye opptakskrav, si 55-60 poeng, er en bedre kandidat enn en kandidat som fikk middels karakterer på vgs, men bedre karakterer på et mindre anerkjent studium. 

Arbeidsgivere som vil ha med vgs-karakterer vil typisk kun tiltrekke seg "supermennesker". 

Anonymkode: 01194...240

Jeg ser logikken, og sier ikke at du tar feil i dine antagelser om hvordan arbeidsgiveren tenker - men en arbeidsgiver som opererer på slikt grunnlag, ville jeg skygget unna. Slike antagelser (fra deres side) høres svært lite vitenskapelige ut, og heller noe de bare antar - at en person som gjorde det bra på VGS, og så studiene, for alltid vil gjøre det bedre enn andre kandidater, som kanskje ikke gjorde det bra på VGS.  

Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn på hvordan en VGS-elev presterer (og studenter generelt), og dette kommer selvfølgelig ikke fram på noen vitnemål. 

Anonymkode: d2a76...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dersom de kan velge mellom noen som har vært streite og pliktoppfyllende hele livet, og noen som har blitt streit og pliktoppfyllende i senere tid, så er det for enkelte arbeidsgivere en viss logikk i å velge førstnevnte. Andre arbeidsgivere, derimot, kan ønske å unngå "strebere", men det er nok lengre mellom dem.

Selv fullførte jeg ikke videregående før i tyveårene, uten å fylle CV-en med noe annet, og selv om jeg deretter har fullført en grad med kun A-er, antyder min historie noe om meg som person. Det er f.eks. høyere sannsynlighet for at jeg har hatt psykiske problemer eller har noen andre personlige svakheter som kan dukke opp. For arbeidsgiveren kan det være tryggere å velge en annen kandidat, rett og slett. Arbeidsgiveren trenger ikke å ha rett i hvert enkelt tilfelle, men det handler om å gå for den kandidaten som statistisk sett er det beste valget.

Anonymkode: e3c32...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer direkte fra Universitet/Høyskole uten å ha hatt et fast ansettelsesforhold i mellom er det fraværet man er ute etter.

Om du har vært i fast relevant stilling i mellomtiden så er det ikke like naturlig.

Feilansettelser er svært dyrt, og den typen informasjon sier mye om hvem du er.

Anonymkode: 02a3e...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

og den typen informasjon sier mye om hvem du er.

Anonymkode: 02a3e...89d

Jeg skulle ønske folk sluttet å spre dette. Kom gjerne med data som støtter opp utsagnet - dvs. at høyere utdannede som hadde fravær på VGS, også har statistisk signifikant høyere fravær på arbeid. 

Dersom fravær fra forelesninger skulle ha vært en robust prediktor, så hadde jo ingen studenter fått jobb her i landet. Kanskje vi burde innse at folk fleste med høyere utdanning faktisk er interesserte i å skaffe seg arbeid, og at de - som alle andre - har regninger som må betales. 

Anonymkode: d2a76...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt den at vitnemålet mitt fra videregående skal si noe om hvem jeg er nå. Det er ikke lenge til at det er 20 år siden jeg var ferdig med videregående og det er litt latterlig om man tror, helt seriøst, at en person ikke har endret seg mye siden man var ferdig med videregående.

Man har gjerne blitt voksen og man har gått høyere utdanning så jeg sliter med å se hvordan de papirene skal være relevante nå.

Jeg ville jo ha gjort ting annerledes nå enn på videregående og resultatet og fraværet hadde nok vært annerledes. Det første året for eksempel var første gang jeg bodde for meg selv og man kan ikke sammenligne det med nå. Kjenner at jeg ble litt oppgitt nå, men jeg tror ikke at dette er særlig vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...