Gå til innhold

Miljøshaming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det blitt en greie?

I går opplevde jeg to ting som gjorde at jeg begynte å lure. Jeg er medlem i flere grupper for nordmenn i  andre land, fordi jeg selv pga familiesituasjon har reist mye og har interesse av det. I går var det en i den ene gruppa som hadde noen spørsmål om hvilken flyplass som var best eller noe sånn, fordi han skulle reise dit for første gang. En av de første kommentarene som kom var noe à la: "Vær så snill, ikke fly. Vet du egentlig hvor mye skade kloden tar av det? Det verste er weekendturer. Jeg er alltid lenge et sted når jeg reiser. Kan ikke du også gjøre det sånn?". Ikke veldig aggressiv eller noe, bare belærende, og sikkert noe som fikk vedkommende som skulle på storbytur til å føle seg litt dust. Ikke veldig dust, men litt. 

Samme kveld var jeg altså ute og spiste, og i middagsgjengen var det blant annet noen nye jeg aldri hadde møtt før. Jeg bestiller alltid biff når jeg er på restaurant, siden jeg aldri lager det ellers, og gjorde det i går også og gledet meg til den. Så kom det frem at det ene nye paret var vegetarianere. Flott det, men så kom: "-vi gjør det for miljøet. Det er så grusomt det hele, er du ikke enig?". I samme øyeblikk ble biffen min servert. Jeg følte meg litt dust. Ikke veldig dust, men litt.

Det er kanskje det vi vil? At folk skal føle seg så dumme når de spiser biff og flyr at de til slutt slutter helt med det? Jeg vet ikke helt hva jeg føler om en slik taktikk i så fall. Noen andre som har tanker om dette?

Anonymkode: dea23...864

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler meg virkelig ikke litt dust en gang når folk sier sånt normalt. Blir bare 🙄

Men de vegetarianerne hadde fått vekket temperamentet mitt. Fader til frekkhet! De må gjerne mene hva de vil, men å si det der mens dere skal spise er utrolig frekt og utrolig teit. Vet ikke hva jeg hadde gjort, men det er mulig jeg hadde bedt dem om å holde munn og ikke bry seg med hva andre gjør. 

Helt greit å ta hensyn til miljø! Men andre belærende mennesker er bare latterlige eller irriterende. Alt etter som. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske viktig at alle blir bevisstgjort på hvor viktig miljøkampen er. Ingen kan gjøre alt men alle kan gjøre litt og å for eksempel om alle tar litt mindre fly eller alle blir flinkere på å kaste søppel riktig så kan det ha mye å si , men om alle tenker at det ikke er så farlig og ikke er interesserte i å legge om livsstilen sin for å redde kloden så ryker alt til helvete. 
Vil ikke kalt det shaming men nødvendig bevisstgjøring. Nødvendige endringer er ofte ubehagelige å høre om og få påpekt men er nødvendig å få påpekt og presset til å delta i for at den nødvendige endringen skal kunne skje 

Anonymkode: 4dfad...07e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er ganske viktig at alle blir bevisstgjort på hvor viktig miljøkampen er. Ingen kan gjøre alt men alle kan gjøre litt og å for eksempel om alle tar litt mindre fly eller alle blir flinkere på å kaste søppel riktig så kan det ha mye å si , men om alle tenker at det ikke er så farlig og ikke er interesserte i å legge om livsstilen sin for å redde kloden så ryker alt til helvete. 
Vil ikke kalt det shaming men nødvendig bevisstgjøring. Nødvendige endringer er ofte ubehagelige å høre om og få påpekt men er nødvendig å få påpekt og presset til å delta i for at den nødvendige endringen skal kunne skje 

Anonymkode: 4dfad...07e

Jeg synes også det er viktig med miljøkamp, men vet ikke hva jeg synes om at "vanlige folk" belærer andre "vanlige folk" om dette ved å angripe deres hverdag. Mistenker at man da fort kan oppleve motsatt resultat...

Anonymkode: dea23...864

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er ganske viktig at alle blir bevisstgjort på hvor viktig miljøkampen er. Ingen kan gjøre alt men alle kan gjøre litt og å for eksempel om alle tar litt mindre fly eller alle blir flinkere på å kaste søppel riktig så kan det ha mye å si , men om alle tenker at det ikke er så farlig og ikke er interesserte i å legge om livsstilen sin for å redde kloden så ryker alt til helvete. 
Vil ikke kalt det shaming men nødvendig bevisstgjøring. Nødvendige endringer er ofte ubehagelige å høre om og få påpekt men er nødvendig å få påpekt og presset til å delta i for at den nødvendige endringen skal kunne skje 

Anonymkode: 4dfad...07e

I tillegg så synes jeg det er ekstra ubehagelig når man "shamer" fremmede - vi vet ikke hvordan andres liv er, og bare fordi de skal på storbytur betyr ikke det at de flyr hele tiden og er miljøsvin for det. Kanskje han aldri har reist utenlands før. Kanskje han hadde spart lenge for å få råd til å reise et sted han alltid har hatt lyst til å reise til. Er det virkelig viktig å shame akkurat han?

Og jeg spiser som sagt aldri biff utenom når jeg er på restaurant, som heller ikke er ofte. Er det egentlig meg det er viktigst å sette på plass? (Sier ikke at jeg ble satt på plass altså, det var bare litt ubehagelig. Men for eksempelets skyld forestiller vi oss at jeg ble shamet.)

Anonymkode: dea23...864

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Det er i utgangspunktet frekt å blande seg i kvifor ein ikkje et kjøt, så når ein spør så får ein tole svaret. Om dette skjer medan den som spør et ein biff, og biffetaren synest at det er ubehageleg, så er det faktisk eit problem som biffetaren eig. Om det medfører at nokon kjenner seg skamfulle, så synest eg dei skal gå gjennom kvifor dei kjenner seg skamfulle, og om dei eventuelt kan gjere noko for å endre grunnen til at dei kjenner seg skamfulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 10.38, Tigress skrev:

Det er i utgangspunktet frekt å blande seg i kvifor ein ikkje et kjøt, så når ein spør så får ein tole svaret. Om dette skjer medan den som spør et ein biff, og biffetaren synest at det er ubehageleg, så er det faktisk eit problem som biffetaren eig. Om det medfører at nokon kjenner seg skamfulle, så synest eg dei skal gå gjennom kvifor dei kjenner seg skamfulle, og om dei eventuelt kan gjere noko for å endre grunnen til at dei kjenner seg skamfulle. 

Enig i at ingen har noe med hva andre spiser, om det er kjøtt eller noe annet, men bare for å ha det helt klart så spurte jeg ikke dem om hvorfor de ikke spiser kjøtt. Det var noe de stolt proklamerte selv i forbindelse med et annet tema (jeg var ikke aktiv deltaker i akkurat den samtalen, så jeg vet ikke hva som startet det).

Anonymkode: dea23...864

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor lite folk kan så blir jeg nok tatt som å være miljø"shamer" til tider. Jeg spiser kjøtt og tar en flytur i ny og ne men jeg er veldig bevisst i helheten. Noe jeg opplever svært få egentlig er og jeg prøver å bidra med å snu det. (Ikke ved å snakke om miljø når noen blir servert biff på restaurant.. 😂 De prøver å fremstå som et bedre menneske enn deg )

Det morsomme er at mange av de fremste miljø"shamerene" gjerne ikke er så miljøvennlig i det store bildet som de tror de er!

Anonymkode: 35051...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/10/2019 at 9:13 PM, SoWhat? said:

Føler meg virkelig ikke litt dust en gang når folk sier sånt normalt. Blir bare 🙄

Men de vegetarianerne hadde fått vekket temperamentet mitt. Fader til frekkhet! De må gjerne mene hva de vil, men å si det der mens dere skal spise er utrolig frekt og utrolig teit. Vet ikke hva jeg hadde gjort, men det er mulig jeg hadde bedt dem om å holde munn og ikke bry seg med hva andre gjør. 

Helt greit å ta hensyn til miljø! Men andre belærende mennesker er bare latterlige eller irriterende. Alt etter som. 

Vi lever i et krenkesamfunn. Tipper de ikke mente det sånn ts tolket det

Anonymkode: bba49...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i et krenkesamfunn. Tipper de ikke mente det sånn ts tolket det

Anonymkode: bba49...c38

Ble ikke krenka, ingen fare. Som beskrevet i HI følte jeg meg bare litt dust.

Anonymkode: dea23...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest patetiske "miljo-shamingen" som finnes er vel når MDG-tilhengere og politikere forsøker å presse vekk alt som finnes av kjøretøy for vanlige folk. Samtidig som de selv flyr over hele verden, og gjør langt større skade på miljøet enn det en vanlig bilist gjør i løpet av ett helt år.                      

Anonymkode: f2bfc...9c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har ikke kompetansen til å kvalitetsjekke modellene og datagrunnlaget til fremskrivningene av forurensningen, men dersom miljøproblemene er så alvorlige som noen mener, så gjør verdenslederne en usedvanlig dårlig jobb i å løse dette.

Dersom alle land hadde laget en flyseteavgift tilsvarende 100.000 NOK og laget et forbud ved lov om å produsere/selge/kjøpe kjøtt i industrien, så hadde disse problemene forsvunnet over natten, med en arbeidsløshet vi hadde måttet betale for fra statens pensjonsfond utland. Andre land har ikke et slik fond. 

Det vi gjør er å fortsatt tillate kjøp og salg av alle tenkelige varer og tjenester, men vi skal bevisstgjøre hvert enkeltmenneske på planeten til å ta de miljøvennlige valgene, mens politikere og MDG-velgere gråter. Det så jævelig dumt. Bompenger og drivstoffavgift har vi, men om de egentlig vil gjøre noe som monner, som f.eks fly-nekt, så hadde det blitt mer upopulært enn bompenger og ingen hadde stemt på dem. Så da sitter vi igjen med at enkeltmennesker sakte men sikkert må bli mer miljøbevisste, slik at de fremdeles tåler å stemme på partier som tar miljøbevisste, men begrensende valg for folket. 

I andre nyheter så produksjonssetter Kina et nytt kullkraftverk i uka. Jeg mener de skal fortsette til 2030. De baserer seg i hovedsak på kull, men jeg ha dårlig samvittighet for legge bananskallet i feil dunk? Mange bekker små? Virkelig? Jeg tror noen trenger å få illustrert hvor liten den bekken er. Kanskje noen trenger å ta inn over seg klimaavtrykket ved å få det tredje barnet og skape en ny forurenser på planeten som sikkert kommer til å sette nye barn til verden. "Mange barn shaming" burde kanskje vært en ting. Et nytt menneske forurenser mye i løpet av et liv.

Kanskje det er greit å kjøpe den langreiste bananen likevel, dersom skallet går i riktig dunk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...