Gå til innhold

Hvorfor har norske damer generelt blitt mindre glad i barn?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

Gjest SeptemberRose

Var nok egentlig akkurat det samme blant damer før, men da "skulle" de bli mødre. Damer hadde mindre rettigheter og ble sett på som uselvstendige. Så derfor var det flere som giftet seg og fikk barn før enn i dag. Det resulterte også i at det var flere dårlige mødre før, så det er nok best sånn som det er i dag. At vi kan bestemme det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den grad foreldre gjør det. Barn er mye mer i barnehage enn sammen med foreldre. Foreldre oppdrar ikke barna alene lenger, langt mindre gir de læring og kunnskap. Så du tar feil. Samfunnet tar bedre vare på, ikke foreldre. 

Anonymkode: 02fc7...d72

Foreldre følger barna sine bedre opp nå. Det er en grunn til at ungdomskriminaliteten var høyere på 50 tallet enn den er nå.https://forskning.no/barn-og-ungdom-kriminalitet-samfunnskunnskap/kriminaliteten-nesten-halvert-blant-ungdom--mer-enn-doblet-blant-eldre/334864  

Endret av absinthia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk utrolig slitsomt med fulltids jobb, pendling, henting og levering pluss matlaging og husarbeid. 

Hadde jeg hatt en mann som klarte å bidra 50/50, hadde vi hatt flere barn. 

Det er ikke det at jeg ikke er glad i barn, men at jeg ikke har tid til flere. Og siden jeg tjener bedre enn han, har vi ikke råd til at jeg jobber redusert. 

Anonymkode: d686e...8bc

Jeg har barn selv og har jobbet minst 100 % i alle år. Det kommer slik jeg ser det mye an på hva man er innstilt på og hvilke livsvalg man tar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 23 og skulle gjerne fått barn jeg om det fantes menn under 30 å bli sammen med som har utdanning dagjobb og dermed kan ta seg av barn når jeg jobber kveld og natt. Når menn flest under 30 enten fortsatt er studenter eller ikke er interessert i seriøse forhold så er det ikke så lett å finne noen man kommer godt overens med og har samme livssyn som osv. For jeg kan selvsagt ikke få barn med hvem som helst, men med noen jeg kan se for meg å dele resten av livet med, for jeg tror barn har det best med å vokse opp med et foreldrepar som er sammen og ikke minst har det veldig bra sammen. Jeg er kjempeglad i barn jeg. 

Anonymkode: 31289...0e5

Men når skal du og mannen få tid sammen hvis dere kun skal møtes i døra? Greit at ungene får tid med mor eller far, men vil forholdet vare lenge på den måten?

Anonymkode: f49e5...2a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brannslangen skrev:

 

Når jeg en dag skal stifte familie

Nok av kvinner som vil ha barn, men det hjelper lite siden alle menn er som deg. En dag, er etter at dere er steindød.

Anonymkode: 2d526...976

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, asterix skrev:

Jeg har barn selv og har jobbet minst 100 % i alle år. Det kommer slik jeg ser det mye an på hva man er innstilt på og hvilke livsvalg man tar.

Nei, det kommer an på arbeidspresset i den jobben man har, hvor lang pendlersvstand man har og hvor mye partner bidrar. 

En sykepleier eller annen kommunalt ansatt som jobber 100 % med kort reisevei, har masse tid som jeg ikke har. 

Anonymkode: d686e...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt flere barn og hatt mer tid med dem, men fordi mannen er lat og jobben som jeg er avhengig av for å forsørge barna er for krevende og tar for mye tid fra oss så orker jeg ikke det. 

Jeg jobber 120%, har mesteparten av husarbeidet, jobben med barna og en del annet ansvar. Mannen er en latsabb som hele tiden må sparkes i ræva for å gjøre noe. Orker rett og slett ikke flere barn. De barna jeg har fra før fortjener bedre. 

Anonymkode: b5485...cfd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kommer an på arbeidspresset i den jobben man har, hvor lang pendlersvstand man har og hvor mye partner bidrar. 

En sykepleier eller annen kommunalt ansatt som jobber 100 % med kort reisevei, har masse tid som jeg ikke har. 

Anonymkode: d686e...8bc

Det er her livsvalg kommer inn. Jeg har også hatt flere år med lang pendlervei, men vi valgte å jobbe på ulike tider for det meste slik at dagene gikk opp med mange barn. I snart 6 år nå har jeg hatt fullt ansvar for barna alene og har da også jobbet mye, men det har også gått greit. Man må organisere livet slik at alt går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Det er her livsvalg kommer inn. Jeg har også hatt flere år med lang pendlervei, men vi valgte å jobbe på ulike tider for det meste slik at dagene gikk opp med mange barn. I snart 6 år nå har jeg hatt fullt ansvar for barna alene og har da også jobbet mye, men det har også gått greit. Man må organisere livet slik at alt går opp.

Noen ganger virker enkelte litt lite reflekterte og trangsynte. Det er ikke bare å bytte jobb eller bosted. Det krever muligheten for andre jobber, økonomi til å flytte, god helse og ønske om å være alene om de barna man liksom skal være to om. 

Anonymkode: b5485...cfd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brannslangen skrev:

Det virker som andelen kvinner som bare bryr seg om karriere, penger, hobbyer og generell selvrealisering har økt de siste årene. Det å ta vare på barn blir sett på som noe mindreverdig, noe bare kvinner med lav utdanning og mangel på selvstendighet gjør. Det er leit at det har blitt slik en motsetning og at man ikke kan verdsette kombinasjonen av arbeid og barn.

Når jeg en dag skal stifte familie, så blir det ikke med "Tårnfrid", men med en snill, reflektert og allsidig dame med verdiene i vater. :pinar:

Mannen min er snill,reflektert og allsidig med verdiene i vater. Han har ikke sluttet jobben sin for å ta seg av barna våre, det har heller ikke jeg. Det er godt å ha barn med en som tenker såpass likt som meg og en som forstår meg like godt som jeg forstår ham. Ungene er ekstroverte og liker å ha liv rundt seg, så de stortrives i barnehagen. Vi har ordentlig god kvalitetstid sammen alle fire både før og etter barnehagen og i helgene (vi er selvfølgelig ikke alltid alle fire, men mye tid sammen). 

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med innlegget. Om du mener det er negativt å bare byr seg om karriere penger og hobbyer, så bør du nok heller gå etter menn. Tror dere troner godt på statistikken der. Om du mener damer som får barn men ikke er hjemmeværende (eller jobber fullt?), så må du også heller gå etter menn, det er fortsatt flest menn som dytter sin del av foreldrerollen over på moren og fokuserer mer på jobb eller egen fritid. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor søker norske menn etter kjærligheten utenfor landets grenser?

 Hva er det de søker «der ute» som de ikke finner her hjemme? Hva er årsaken til at mange menn reiser f.eks. til Ukraina eller til Thailand når de ønsker å finne den rette? 

 

Anonymkode: 8418d...944

Mange menn drar til Thailand eller Ukraina fordi norske kvinner ikke vil ha dem. Veldig ofte er det mislykkede menn som henter koner i utlandet. 

Anonymkode: 6f95f...a09

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en artikkel i Norges avisen.   

Kan det være grunnen til at menn gifter seg med damer fra utlandet er fordi norske kvinner er så lite familie orienterte?

Hvorfor søker norske menn etter kjærligheten utenfor landets grenser?

Selv om man ikke nødvendigvis vil kalle seg «feminist», så ser det ut til at det feministiske tankegodset har preget kvinner mer enn de er klar over. Selv kvinner som ikke vil vedkjenne seg å ha bli påvirket av feminismen, må kanskje se på akkurat den saken en gang til? Tegnene er vel mer tydelige enn noen gang. Mange norske menn tar avstand fra den sterke, selvstendige norske kvinnen, og søker til og med ut av kongeriket for å finne kjærligheten. Hva er det de søker «der ute» som de ikke finner her hjemme? Hva er årsaken til at mange menn reiser f.eks. til Ukraina eller til Thailand når de ønsker å finne den rette? Burde vi som er kvinner ta en titt i speilet, og spørre oss selv hva vi holder på med?

Selv kvinner som meg, som ikke vil kalle seg selv feminist, er blitt programmerte til å tenke og handle på en spesiell måte. Fordi vi har blitt eksponerte for dette tankesettet hele vårt liv. Helt siden barnehagen og siden vi så på barne-tv og «Midt i smørøyet», har vi blitt fôret med at vi ikke trenger menn. At vi skal ha høy utdannelse og vente lenge med å bli mødre. Dyrke oss selv. Reise og oppleve verden. Vi er seksuelt frigjorte, og bruker tyveårene våre på å være drita fulle og ligge med en haug av gutter. Unge kvinner nærmest oppmuntres til dette. Kvinner i tyveårene frarådes ofte å få barn tidlig, og anbefales heller å ta lange utdannelser. Når de er ferdige med utdannelsen, selvrealiseringen, all reisingen og festingen sin, er de ofte «for gamle» til å finne en bra mann å slå seg til ro med. En å få barn med.

Feminismen forteller oss også at vi lever i et likestilt land, der du som kvinne kan bli akkurat det samme som en mann rent yrkesmessig. Hvis det virkelig var slik, hvorfor kvoteres da kvinner inn i typiske mannsdominerte yrker? Hvis vi er like kvalifiserte og...

Les mer her: https://norgesavisen.no/hvorfor-soker-norske-menn-etter-kj…/

Anonymkode: 8418d...944

Hovedgrunnen er vel heller det at de ikke klarer å få norske kvinner. Norske kvinner har litt høyere standard og krever mer av enn mann. Menn som har koner fra eks Thailand er det som regel noe alvorlig galt med som eks utseende, lat, mindre intelligent osv. Kvinner fra fattige land gjør det meste for å komme seg ut av fattigdom. Vinn vinn situasjon for disse mennene som kan kjøpe seg en kone og de kommer seg ut av fattigdom. 

 

Anonymkode: 74f8d...109

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har nok mer med hvor umoden den norske mann er.

de blir jo aldri klar for forhold før de er langt oppi 40 årene og når de er i forhold klarer de likevell ikke bare holde seg til en partner.

Så vi vet jo at kår vi får barn så blir vi alene med dem mest sannsynlig.

Anonymkode: 5d3f6...cc4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hovedgrunnen er vel heller det at de ikke klarer å få norske kvinner. Norske kvinner har litt høyere standard og krever mer av enn mann. Menn som har koner fra eks Thailand er det som regel noe alvorlig galt med som eks utseende, lat, mindre intelligent osv. Kvinner fra fattige land gjør det meste for å komme seg ut av fattigdom. Vinn vinn situasjon for disse mennene som kan kjøpe seg en kone og de kommer seg ut av fattigdom. 

Anonymkode: 74f8d...109

Tull. Mange menn finner seg en dame når de bor i et annet land, eller de møter dem i Norge. Dette er damer som ikke kommer fra dyp fattigdom.

Ta f.eks. en titt på youtubere som har en kinesisk kone/kjæreste som Laowhy86, Seprentza, Prozzie og Jayoe Nation. De fra Kina er generelt sett øvre middelklasse og de fra vesten er enten middelklasse eller fattige.

Vi kan være enig at de som drar til Thailand for å hente seg en kone er losers, men det er mange som møter sin kone i andre situasjoner.

Anonymkode: 05a15...5ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske enkelt å forstå egentlig.

Å ha barn viste seg å være mye mer omfattende enn jeg (mann) noen gang så for meg. Nå endte jeg opp med hovedansvaret alene da, men i likestillingens navn skulle da det gå greit når det ble som det ble. Noe det også gjør, men det ble mye mer som sagt. Uansett; Det er veldig mye som ikke handler om barnet direkte som feks i tid tilbragt med barnet, da mener jeg ting som feks økonomi, jobbkabal, reisetid til og fra jobb (må nå henting i barnehage/sfo) klær og innkjøp av klær, sortering og videresalg av klær (økonomi), foreldremøter, søknader til barnehage, skole, aktiviteter med barnet, fritidsaktiviter for barnet, evt utfordringer barnet viser seg å ha som krever ekstra oppfølging osv, sosialisering og samvær med familie etc.

Man ender lett med å utslette seg selv i lang tid om man står alene, og mange vet at de fort kan ende opp alene, bundet til hjemmet hver kveld i årevis. Spesielt kvinner vet det ihvertfall, på godt og vondt. Og kanskje spesielt kvinner er mer utsatt for å bli stå alene med barna ved et brudd/etc. (Her var det IKKE en invitasjon til å spore det over på dem som går inn for å ha barn fulltid alene mot feks fars vilje, Ok? Drop it.)

Det er ikke bare kvinner som i økende grad selvrealiserer seg, utdanner seg og kvier seg for å binde seg i et fomo-samfunn. Og dette vet kvinner flest tror jeg, de har kanskje fått delta mer i barns liv og omstendigheter gjennom venners barn, søsken, som barnevakt etc, og de har kanskje visst om arbeidsmengden i større grad fra mor, ikke vet jeg. De vet det bedre enn hva vi menn i utgangspunktet kanskje gjør tror jeg.

Også har vi nettet da. Både kvinner og menn er i dag mer opplyst om hverandres erfaringer, og andre muligheter. Omfanget av ALT er i større grad synlig for alle aktører. Bare se på feks arvelighet av sykdommer, vi er opplyste og velger partner både fra følelser, utseende, muligheter, karriere og økonomi, og gener..

Jeg får kanskje ikke uttrykket meg godt nok, men jeg sitter nå her og tenker for meg selv at jeg forstår det, og jeg forstår det GODT at noen er varsomme med å sette liv til verden i dag, ikke bare pga eget liv, men også pga hvordan verden er i dag, og hvor opplyste vi er om det. Jeg forstår det ihvertfall på min måte.

Anonymkode: babfe...cbc

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange menn drar til Thailand eller Ukraina fordi norske kvinner ikke vil ha dem. Veldig ofte er det mislykkede menn som henter koner i utlandet. 

Anonymkode: 6f95f...a09

Nå generalisere du, for det er ikke det inntrykket jeg har av menn som har utenlandske koner . Jeg ser veldig mange pene menn med asiatiske koner. Ute på feks kjøpesenter,butikker ol   Det er Ikke bare "stygge" og gamle menn. Kjenner til et tilfelle der en godt utdannet pen ung mann på 30 år ble sammen med en filipiner jente, mest fordi hun var så pågående og ivrig etter å få ham. Men hun er pen selv og har utdannelse så her var det nok hun som trakk det beste kortet. Med å få en ung attraktiv mann i en høy og godt betalt stilling..

Anonymkode: 8418d...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Brannslangen skrev:

Det virker som andelen kvinner som bare bryr seg om karriere, penger, hobbyer og generell selvrealisering har økt de siste årene. Det å ta vare på barn blir sett på som noe mindreverdig, noe bare kvinner med lav utdanning og mangel på selvstendighet gjør. Det er leit at det har blitt slik en motsetning og at man ikke kan verdsette kombinasjonen av arbeid og barn.

Når jeg en dag skal stifte familie, så blir det ikke med "Tårnfrid", men med en snill, reflektert og allsidig dame med verdiene i vater. :pinar:

Først må vi bli enige om påstanden din om at norske kvinner er pr i dag mindre glade i barn enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hovedgrunnen er vel heller det at de ikke klarer å få norske kvinner. Norske kvinner har litt høyere standard og krever mer av enn mann. Menn som har koner fra eks Thailand er det som regel noe alvorlig galt med som eks utseende, lat, mindre intelligent osv. Kvinner fra fattige land gjør det meste for å komme seg ut av fattigdom. Vinn vinn situasjon for disse mennene som kan kjøpe seg en kone og de kommer seg ut av fattigdom. 

 

Anonymkode: 74f8d...109

Dette er å generalisere på feil grunnlag. For det gjelder ikke for alle par. De menn jeg har sett med asiatiske koner har et helt alminnelig utseende, noen mennene er også pene, så ditt syn stemmer slett ikke med virkeligheten.

Anonymkode: 8418d...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, asterix skrev:

Det er her livsvalg kommer inn. Jeg har også hatt flere år med lang pendlervei, men vi valgte å jobbe på ulike tider for det meste slik at dagene gikk opp med mange barn. I snart 6 år nå har jeg hatt fullt ansvar for barna alene og har da også jobbet mye, men det har også gått greit. Man må organisere livet slik at alt går opp.

Har man kontorjobber, kan man ikke velge å jobbe ulike tider. Det er i kontortiden man må jobbe og det er da det er møtevirksomhet etc.

Bare innse at selv om du jobber i sykepleien el, så går det ikke opp for alle andre. Jeg kan organisere meg ihjel, men må fremdeles være på jobb minst åtte timer, pendle og levere/hente ungene. 

Anonymkode: d686e...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...