Gå til innhold

KG har en svartebok med IP-adresser

WCKD

Anbefalte innlegg

KG opererer med en svartebok av IP-adresser selv Kripos hadde vært misunnelig på å få tilgang til. Hvordan forsvarer dere måten dere registerer IP-adresser på egentlig? GDPR skulle sørge for mindre oppbevaring av personlige opplysninger, men KG later ikke til å etterfølge dette.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teleselskaper kan bare lagre og utlevere i 21 dager. Er dere i KG og Egmont hevet over politiet og norske lover siden dere tror dere kan lagre IP-adresser i 3 år?

Endret av WCKD
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er avhengig av IP-adresser for å kunne drifte forumet. Det blir brukt blant annet i tilfeller som handler om liv og død (f.eks. trusler om terror og selvmord) og for å kunne fange opp brukere som omgår utestengning.

Viser igjen til svar allerede gitt i tråden jeg henviser til:

Sitat

Vi har en legitim rett, som det kalles, til å lagre data knyttet til bruken av vår plattform for å klare å drive en reell moderering til dette formålet.

Dersom man mener at vi har en utilbørlig praksis når det gjelder å lagre informasjon om bruk som bryter med våre retningslinjer eller norsk lov så kan man selvsagt velge å bruke andre tjenester enn våre. Mener noen at vi faktisk bryter med EU sitt regelverk og norske personvernregler, så har det offentlige Norge lagt til rette for at man kan klage virksomheter inn til Datatilsynet.

Vil også gjenta at moderator ikke har tilgang til IP-adresser, det er det kun administrator som har.

Edie, adm.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Edie skrev:

Vi er avhengig av IP-adresser for å kunne drifte forumet. Det blir brukt blant annet i tilfeller som handler om liv og død (f.eks. trusler om terror og selvmord) og for å kunne fange opp brukere som omgår utestengning.

Og da er dere avhengige av å lagre dem i tre år fremfor 21 dager?

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller også spørsmål ved anonymiteten her. 

Det er forøvrig Egmont som eier Kg. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, jabx skrev:

Og da er dere avhengige av å lagre dem i tre år fremfor 21 dager?

Ja.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagring av IP-addresser er vel egentlig en nødvendighet når det gjelder moderering. Uansett er det ikke til å unngå at IP-addressen du bruker blir registrert når du besøker en nettside.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KvinneMannen skrev:

Lagring av IP-addresser er vel egentlig en nødvendighet når det gjelder moderering. Uansett er det ikke til å unngå at IP-addressen du bruker blir registrert når du besøker en nettside.

Glemte du ordet *ikke ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker100 skrev:

Glemte du ordet *ikke ? 

Nei. Hvis jeg for eksempel oppfordrer til drap og skriver forferdelige ting om eksen min vil jeg naturligvis bli utestengt, men uten lagring av IP-addresser vil jeg kunne lage hundrevis av nye brukere og fortsette trakasseringen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KvinneMannen skrev:

Nei. Hvis jeg for eksempel oppfordrer til drap og skriver forferdelige ting om eksen min vil jeg naturligvis bli utestengt, men uten lagring av IP-addresser vil jeg kunne lage hundrevis av nye brukere og fortsette trakasseringen.

Du vet at du kan gå på hvem som helst bibliotek og lage deg en ny bruker?

Jeg beundrer dere som har sånn voldsomt tro på regler. Dere virker så overtroiske og fornøyde her i livet. Alt har en løsning. Så bra!

At en blir utestengt av å oppfordre til drap, - er heller ikke bare sant. Det kommer an på hvem du oppfordrer til å drepe. For eksempel, norske politikere som forteller at de ønsker å bombe presidentpalasset til Assad med familie i syria blir hyllet!

Forteller du at du ville drept breivik ville du fått masse likes!

Endret av waco
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, waco skrev:

Du vet at du kan gå på hvem som helst bibliotek og lage deg en ny bruker?

Jeg beundrer dere som har sånn voldsomt tro på regler. Dere virker så overtroiske og fornøyde her i livet. Alt har en løsning. Så bra!

At en blir utestengt av å oppfordre til drap, - er heller ikke bare sant. Det kommer an på hvem du oppfordrer til å drepe. For eksempel, norske politikere som forteller at de ønsker å bombe presidentpalasset til Assad i syria blir hyllet!

Forteller du at du ville drept breivik ville du fått masse likes!

Men IP-addressen din vil uansett bli registrert, så hvorfor det plutselig er et problem at den også blir lagret og brukt til moderering skjønner jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, KvinneMannen skrev:

Men IP-addressen din vil uansett bli registrert, så hvorfor det plutselig er et problem at den også blir lagret og brukt til moderering skjønner jeg ikke.

Problemet er at vi har frie IP-adresser og ikke faste, det betyr at om to år kan det være et uskyldig menneske som ikke får laget seg profil på kvinneguiden fordi IP-adressen er bannet!

Hvorfor er dette her noe du ønsker deg? Fortell?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, waco skrev:

Problemet er at vi har frie IP-adresser og ikke faste, det betyr at om to år kan det være et uskyldig menneske som ikke får laget seg profil på kvinneguiden fordi IP-adressen er bannet!

Hvorfor er dette her noe du ønsker deg? Fortell?

Sannsynligheten for at det skjer er så liten at jeg tenker at det er en liten pris å betale for mye bedre og lettere moderering.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, KvinneMannen skrev:

Sannsynligheten for at det skjer er så liten at jeg tenker at det er en liten pris å betale for mye bedre og lettere moderering.

For mennesker som er glade i regler, kontroll og formynderi så stemmer nok sikkert dette her.

For mennesker som meg, - som savner den tiden man kunne være på kvinneguiden som uregistrert gjest så er jo dette her veldig beklagelig.

Skjønte du nå? Du føler deg trygg dersom du har noen som kan moderere og passe på littegranne. Da føler du deg sikker og er ikke engstelig og redd, stemmer det? En kvinneguiden uten moderatorer hadde vært en vemmelig og uhyggelig sted ikke sant?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Edie skrev:

Viser igjen til svar allerede gitt i tråden jeg henviser til:

Vil også gjenta at moderator ikke har tilgang til IP-adresser, det er det kun administrator som har.

Edie, adm.

Det med terror, har det noen gang skjedd? Måtte dere gi fra dere masse ip-adresser etter breivik saken?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, waco skrev:

Det med terror, har det noen gang skjedd? Måtte dere gi fra dere masse ip-adresser etter breivik saken?

Ja, opptil flere ganger. Breivik var før min tid som administrator og teamleder, men ja, det har vært flere tilfeller hvor brukere har postet svært grovt materiale, f.eks i saken med kvinnene som ble drept i Marokko. Jeg var da selv i kontakt med Kripos.

Ellers har det flere ganger hendt at vi har rapportert inn til politiet der det har vært fare for liv og helse. Det har vært tilfeller hvor vi har avverget selvmord. 

Yvonne (teamleder)

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yvonne skrev:

Ja, opptil flere ganger. Breivik var før min tid som administrator og teamleder, men ja, det har vært flere tilfeller hvor brukere har postet svært grovt materiale, f.eks i saken med kvinnene som ble drept i Marokko. Jeg var da selv i kontakt med Kripos.

Ellers har det flere ganger hendt at vi har rapportert inn til politiet der det har vært fare for liv og helse. Det har vært tilfeller hvor vi har avverget selvmord. 

Yvonne (teamleder)

Ved å oppbevare ip adresser i 3 år? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, miss summers skrev:

Ved å oppbevare ip adresser i 3 år? 

Ja. Det er ofte utestengte brukere prøver seg igjen, måned etter måned, og år etter år. 

Yvonne (teamleder)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Yvonne skrev:

Ja. Det er ofte utestengte brukere prøver seg igjen, måned etter måned, og år etter år. 

Yvonne (teamleder)

Så de som ble kastet ut pga Marokko saken har vært under oppsyn av dere i 3 år? Eller fordi dere har hatt dem i svarteboka i 3 år fikk dere grunn til å kaste dem ut? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...