Gå til innhold

Mislikt på jobb fordi jeg er ny/fersk og pga kjønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er eneste jenta på jobben, mange mener at jeg ikke hører til der. Første dagen på jobb var dette med kjønn kommentert flere ganger. I tillegg er jeg fersk i gamet, jeg er lærling så det sier seg jo selv. Det virker mest som om de ikke er interessert i å lære bort? Samtidig prøver enkelte å presse meg vekk fra jobben.

Hvordan tar man plassen sin i en slik situasjon og som eneste kvinne på jobb? Skal sies at jeg er godkjent hos 3 stk på jobb, men ikke godkjent hos like mange. De jeg ikke er godkjent hos gjør en veldig stor greie ut av det.

Anonymkode: 44085...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare drit i dem. Gjør en god jobb. Du behøver vel ikke jobbe der for alltid. 

Anonymkode: 6b20d...889

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et miljø du har havnet i da. Diskriminering pga kjønn er tragisk, og tyder på at menn fremdeles er redd for konkurranse fra kvinner altså. 

Hold deg til de du er godtatt av, og ignorer de andre. Ellers er det lov å ta ting videre hvis de virkelig driver med hets eller åpenbar diskriminering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte som lider av dummhet i tillegg til at de er slemme. De som ikke godtar deg fordi du er kvinne er i den kategorien. Det viktigste er at å huske at du ikke trenger å please idiotene for å  bli godtatt. Bare oppfør deg normalt og ikke la de plukke deg på nesa. Hva mener du? Når de kommer med kommentarer er veldig effektivt.Still dem til veggs. SIlke hansker hjelper ikke på slike folk.

Anonymkode: 4f148...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stahet, fikk selv høre at de ikke likte jenter og de hadde dårlig erfaringer med ansette jenter (selv om jeg va den første damen i stillingen).. Har heldigvis blitt litt bedre, og vi har blitt flere kvinner i bedriften

Anonymkode: e48fe...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jobb hardt! Hver dag. Så får du respekt etterhvert. 

Anonymkode: a6957...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke en personalansvarlig du kan snakke med?

Anonymkode: 97cb0...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare jobb hardt! Hver dag. Så får du respekt etterhvert. 

Anonymkode: a6957...0a7

Hvorfor skal jeg måtte jobbe hardere fordi jeg er kvinne?

Anonymkode: 44085...38c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg måtte jobbe hardere fordi jeg er kvinne?

Anonymkode: 44085...38c

Personen skrev vel ikke noe om fordi du var kvinne?

Gjør en bra jobb og ignorerer dumme kommentarer. Smil og vær blid og positiv, Men hvis de går over streken så sier du ifra til dem.

Problemet med å si ifra er at du da "bekrefter" synet deres. Da er du hysterisk/nevrotisk/tar ikke en spøk/typisk krenka kvinne osv.

Men si ifra for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Personen skrev vel ikke noe om fordi du var kvinne?

Gjør en bra jobb og ignorerer dumme kommentarer. Smil og vær blid og positiv, Men hvis de går over streken så sier du ifra til dem.

Problemet med å si ifra er at du da "bekrefter" synet deres. Da er du hysterisk/nevrotisk/tar ikke en spøk/typisk krenka kvinne osv.

Men si ifra for det.

Har satt ned foten en gang og det endte bare med å eskalere.

Anonymkode: 44085...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har satt ned foten en gang og det endte bare med å eskalere.

Anonymkode: 44085...38c

Hmmm ja...Jeg tror alle som har jobbet i et mannsdominert miljø har lignende opplevelser. Det er noe med at de ofte ikke tåler kvinner i samme type jobb som dem selv. Trist.

Dessverre får du bare gjøre ditt beste for å ignorere og se deg om etter noe bedre. Hold deg rundt de som har "godkjent" deg og la de andre seile egen sjø og kommuniser kun med dem når du absolutt må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste man kan gjøre er som regel humor, men om man ikke er god på det, så kan det være vanskelig. Å klage til "mamma" (sjefen) vil sannsynligvis gjøre ting verre og de vil respektere deg mindre. 

Anonymkode: ca370...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorer dem, luft frustrasjonen hos venner og eventuelt partner. Gjør en god jobb. Når det renner over for deg, kan du jo si noe som tyder på at du er lei. Slike menn venter alltid på å kunne si at ei dame er krenka eller hysterisk og de skjønner ikke selv at de er mannsjåvinister. Så dumme er de faktisk. Men det som er fint med den typen dumskap, er at den ofte bunner i usikkerhet. Hva med noen kontante og likegyldige kommentarer som: Ferdig snart eller? Blir det for ille, får du si fra, på en saklig måte. Og da må du også klare å ignorere de kommentarene de eventuelt komme med. Når det er sagt, speiler jo dette min menin om at du skal hevde deg. Du kan jo også slutte, og ethvert menneske har et beger som kan renne over. Et dårlig arbeidsmiljø er forferdelig å leve under, hvis det ikke blir bedre. Og du skal egentlig ikke måtte finne deg i å bli behandlet sånn.

Anonymkode: b3aeb...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Heng med de du er godkjent hos, og drit i de andre. Vi er dessverre for gode til å la de negative kommentarene veie mer enn de positive.

Anonymkode: b3aeb...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste man kan gjøre er som regel humor, men om man ikke er god på det, så kan det være vanskelig. Å klage til "mamma" (sjefen) vil sannsynligvis gjøre ting verre og de vil respektere deg mindre. 

Anonymkode: ca370...f43

Ja, jeg har svart med humor på det aller aller meste, langt forbi vanlig komfortsone. 

Nei jeg klagde ikke til sjefen, jeg sa ifra til den det gjaldt at "når du prater sånn til meg, så gidder ikke jeg å svare deg." Veldig kort når det pågikk på sitt verste. 

Anonymkode: 44085...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir fleipa om alt rundt meg som kvinne, fått høre at jeg lukter vondt, fått høre at jeg er tafatt , svak, feig. Det fleipes om voldtekt i hytt og pine, det snakkes om at jeg som kvinne hører til på kjøkken, hvis jeg står å venter på noe så får jeg høre at jeg bør gå å gjøre nytte for meg - kanskje vaske noe. Jeg får høre at jeg må plukke opp alt de mister rundt seg, jeg er jo kjerring tross alt. Plukk opp ditt og plukk opp datt, hvis ikke blir de kjempe sure for at jeg ikke hører på de. Enkelte ganger har mine prosjekter blitt tulla med i håp om at jeg ikke oppdager det før sjefen er det. To stk står å tekster til hverandre og kikker på meg, skriver tydeligvis noe om meg. Alle mine steg, alle mine handlinger blir lagt merke til i håp om at jeg gjør store nok feil til at de kan plage meg med det. Store nok feil til å kommentere til sjefen Og store nok feil til å få meg vekk fra plassen. Om andre ikke er i nærheten kommer det oftere stygge kommentarer, så stikker de før jeg kommer med motsvar.

Et par ganger har to stk forsvart meg på jobb ved å slå ned på kommentarene som kommer. 

Jeg svarer med humor når de sier at jeg lukter vondt, jeg svarer med humor når voldtektshumoren slår inn, jeg svarer med humor når de henger seg opp i feil jeg har gjort. Jeg kommer med raske motsvar som noen ganger gjør at de blir litt satt ut. Men når jeg må vaske, hører til på kjøkkenet eller kun er laget for å plukke opp deres "drit" da svarer jeg for meg. 

Anonymkode: 44085...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fleipa om alt rundt meg som kvinne, fått høre at jeg lukter vondt, fått høre at jeg er tafatt , svak, feig. Det fleipes om voldtekt i hytt og pine, det snakkes om at jeg som kvinne hører til på kjøkken, hvis jeg står å venter på noe så får jeg høre at jeg bør gå å gjøre nytte for meg - kanskje vaske noe. Jeg får høre at jeg må plukke opp alt de mister rundt seg, jeg er jo kjerring tross alt. Plukk opp ditt og plukk opp datt, hvis ikke blir de kjempe sure for at jeg ikke hører på de. Enkelte ganger har mine prosjekter blitt tulla med i håp om at jeg ikke oppdager det før sjefen er det. To stk står å tekster til hverandre og kikker på meg, skriver tydeligvis noe om meg. Alle mine steg, alle mine handlinger blir lagt merke til i håp om at jeg gjør store nok feil til at de kan plage meg med det. Store nok feil til å kommentere til sjefen Og store nok feil til å få meg vekk fra plassen. Om andre ikke er i nærheten kommer det oftere stygge kommentarer, så stikker de før jeg kommer med motsvar.

Et par ganger har to stk forsvart meg på jobb ved å slå ned på kommentarene som kommer. 

Jeg svarer med humor når de sier at jeg lukter vondt, jeg svarer med humor når voldtektshumoren slår inn, jeg svarer med humor når de henger seg opp i feil jeg har gjort. Jeg kommer med raske motsvar som noen ganger gjør at de blir litt satt ut. Men når jeg må vaske, hører til på kjøkkenet eller kun er laget for å plukke opp deres "drit" da svarer jeg for meg. 

Anonymkode: 44085...38c

Og likevel driver kvinner her inne fortsatt å tror at "kvinner er kvinner verst" og at menn er så greie og reale.... 

Anonymkode: d48f5...917

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og likevel driver kvinner her inne fortsatt å tror at "kvinner er kvinner verst" og at menn er så greie og reale.... 

Anonymkode: d48f5...917

Min erfaring er at dette er det verste arbeidsmiljøet jeg har vært borte i. Det er første gang jeg kun jobber med menn. 

Anonymkode: 44085...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fleipa om alt rundt meg som kvinne, fått høre at jeg lukter vondt, fått høre at jeg er tafatt , svak, feig. Det fleipes om voldtekt i hytt og pine, det snakkes om at jeg som kvinne hører til på kjøkken, hvis jeg står å venter på noe så får jeg høre at jeg bør gå å gjøre nytte for meg - kanskje vaske noe. Jeg får høre at jeg må plukke opp alt de mister rundt seg, jeg er jo kjerring tross alt. Plukk opp ditt og plukk opp datt, hvis ikke blir de kjempe sure for at jeg ikke hører på de. Enkelte ganger har mine prosjekter blitt tulla med i håp om at jeg ikke oppdager det før sjefen er det. To stk står å tekster til hverandre og kikker på meg, skriver tydeligvis noe om meg. Alle mine steg, alle mine handlinger blir lagt merke til i håp om at jeg gjør store nok feil til at de kan plage meg med det. Store nok feil til å kommentere til sjefen Og store nok feil til å få meg vekk fra plassen. Om andre ikke er i nærheten kommer det oftere stygge kommentarer, så stikker de før jeg kommer med motsvar.

Et par ganger har to stk forsvart meg på jobb ved å slå ned på kommentarene som kommer. 

Jeg svarer med humor når de sier at jeg lukter vondt, jeg svarer med humor når voldtektshumoren slår inn, jeg svarer med humor når de henger seg opp i feil jeg har gjort. Jeg kommer med raske motsvar som noen ganger gjør at de blir litt satt ut. Men når jeg må vaske, hører til på kjøkkenet eller kun er laget for å plukke opp deres "drit" da svarer jeg for meg. 

Anonymkode: 44085...38c

Dette er langt ifra greit. Ikke la de behandle deg slik. Stå opp for deg selv og si ifra. De tror tydeligvis du synes dette er moro selv, da du fleiper om det selv. Ja, det er en forsvarsmekanisme, men de forstår det ikke. Ikke ta det for gitt at de skjønner at du blir såra av dette. Dette høres sikkert litt brutalt ut, men man blir som regel et offer når man setter seg i offerrollen. Slutt å svare med humor, eller ta det opp direkte. Dette kommer bare til å fortsette så lenge du ikke setter ned foten.

Anonymkode: 5075b...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...