Gå til innhold

Fotgjengere som tror vegen er laget kun for dem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du opplevd noen litt skremmende episoder med fotgjengere, når du har vært ute å kjørt bil? Og hva var eventuelt deres reaksjon oppi det hele?

Anonymkode: e7356...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du opplevd noen litt skremmende episoder med fotgjengere, når du har vært ute å kjørt bil? Og hva var eventuelt deres reaksjon oppi det hele?

Anonymkode: e7356...4d6

Kan ikke komme på noen episoder, faktisk. Det er verre med syklister. Det jeg er er redd for, er grupper med tenåringsgutter langs veien, og at en av dem skal hoppe foran bilen min "for gøy".

 Men det er den holdninga om at "ja, best for deg at du stoppa, stinkende bilist!". I andre land er det ikke sånn 😛 Mye bedre! Når jeg er ute og går og bilister stopper for meg, vinker jeg. Joda, jeg har retten på min side om jeg hopper ut i et forgjengerfelt, men jeg vet at jeg ikke har lyst til å bruke denne retten som et vern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at folk plutselig løper over veien, helt ut av det blå. 

Beldig irriterende når en må bråbremse, og jeg hadde virkelig ingen sjangs til å se det før de sto foran bilen. Men jeg har nå ikke kjørt på noen enda, og glad for det. 

Dessuten så skjer det veldig sjeldent, men jeg får heller ta det på min egen kappe. Da jeg tross alt sitter i en metallboks. Og har «beskyttelse»

Anonymkode: 08d0c...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ginavn skrev:

Kan ikke komme på noen episoder, faktisk. Det er verre med syklister. Det jeg er er redd for, er grupper med tenåringsgutter langs veien, og at en av dem skal hoppe foran bilen min "for gøy".

 Men det er den holdninga om at "ja, best for deg at du stoppa, stinkende bilist!". I andre land er det ikke sånn 😛 Mye bedre! Når jeg er ute og går og bilister stopper for meg, vinker jeg. Joda, jeg har retten på min side om jeg hopper ut i et forgjengerfelt, men jeg vet at jeg ikke har lyst til å bruke denne retten som et vern. 

 

Jeg opplevde faktisk noe slikt her om dagen, en gutt på sikkert 14-15 år som løp ut og i feltet for motsatt kjøreretning og hoiet, med en gjeng som sto og filmet ham fra fortauet. Det gjorde ikke meg så mye, jeg hadde kontroll på situasjonen og var uansett på vei ned i fart fordi jeg var på vei inn mot et fotgjengerfelt med dårlig sikt på sidene. Men han stirret så mye på min bil at jeg la merke til at han ikke så seg for etter biler som kom i det feltet han stod i. Det gjorde ikke det da heldigvis, men det kunne vært ille. Det var på kveldstid i mørket, og refleks hadde han heller ikke. 

Tipper de lærer litt mer om å oppføre seg i trafikken når de har sittet bak rattet selv. Før jeg begynte å kjøre tenkte jeg ikke over at jeg viser bilistene at jeg skal over gangfeltet ved å se meg for til begge sider, jeg bare registrerte selv at det kom en bil et lite stykke unna og at de sikkert skjønte at jeg skulle over, eller at de uansett klarte å stoppe. Forsto ikke dette med bremselengde ordentlig før jeg prøvde å sitte i en bil selv. Ikke lett å vite når man aldri har sett det fra en sjåførs synspunkt. 

Syklister syns jeg også er verst. De skal også følge vikepliktsregler og andre trafikkregler, men det virker som veldig mange syklister som sykler midt på veien ikke kan trafikkreglene som jeg lærte på barneskolen. Har opplevd at det kommer syklister på sykkelsti over gangfelt i svært høy fart, og de suser rett over fotgjengerfeltet ut fra uoversiktlige hjørner o.l. uten å en gang senke farten. De skal jo faktisk stoppe og gå av sykkelen for at vi bilister skal ha vikeplikt..

Anonymkode: c3445...465

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde å komme kjørende på ei strekke med 50 grense, heldigvis kjørte jeg nok saktere den dagen. En jogger jogget på hvitstripen på veien med musikk i ørene, plutselig ut av intet snur hun seg til venstre og løper over veien, bare noen meter foran bilen min, jeg har aldri stått så hardt på bremsen og vært så sikker på at jeg kom til å kjøre rett over henne..! Hun ble helt hvit i ansiktet og måtte sette seg ned, hun var sjokket og ba om unnskyldning. Måtte sette meg ned selv, jeg ble helt skjelven. 

Anonymkode: aeb3e...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du opplevd noen litt skremmende episoder med fotgjengere, når du har vært ute å kjørt bil? Og hva var eventuelt deres reaksjon oppi det hele?

Anonymkode: e7356...4d6

Jepp, har opplevd noen. 

Det mange, ofte voksne fotgjengere, ser ut til å glemme, er at de uansett i helvete er den tapende parten om det skulle bli et sammenstøt. Hjelper lite at bilisten har skylda. 

Som fotgjenger oppfører jeg meg i trafikken som når jeg kjører motorsykkel, prøver alltid å passe på at jeg blir sett, før jeg krysser gata eller ligger i dødvinkel til større biler. Har lite lyst til å ende livet mitt under en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en sånn fotgjenger som alltid har høretelefoner og ikke hører el-biler som sniker seg innpå meg bakfra før de står på fløyten. Jeg har skremt vannet av flere bilister. Til mitt forsvar: de som har holdt på å kjøre på meg er sånne folk som insisterer på å kjøre over 30-grensen i boligfelter med verdens største SUV på veier som knapt er brei nok til bil-beistet deres..

Anonymkode: 602ea...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på landet og må kjøre opp en ganske bratt bakke på vei hjem. Ettersom bakken gjerne er glatt på vinteren må man ha litt fart for å komme opp. Dette vet folk i området og folk flest evner å ta hensyn, altså holder de seg i veikanten når de går der og går ikke fler i bredden.

Bortsett fra tre medlemmer av barnevognmafiaen som stadig klager til veistyret (privat vei med flere grunneiere) de fæle bilistene som ikke tar hensyn til dem og ikke har forståelse for at de ønsker å gå tre i bredden, noe som gjør det umulig å passere med bil. Ganske håpløst opplegg som irriterer mange i området kraftig. Bakken er en liten del av en stor runde de går og det burde ikke være så vanskelig å gå etter hverandre de meterne. 

Anonymkode: e4d95...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde å komme kjørende på ei strekke med 50 grense, heldigvis kjørte jeg nok saktere den dagen. En jogger jogget på hvitstripen på veien med musikk i ørene, plutselig ut av intet snur hun seg til venstre og løper over veien, bare noen meter foran bilen min, jeg har aldri stått så hardt på bremsen og vært så sikker på at jeg kom til å kjøre rett over henne..! Hun ble helt hvit i ansiktet og måtte sette seg ned, hun var sjokket og ba om unnskyldning. Måtte sette meg ned selv, jeg ble helt skjelven. 

Anonymkode: aeb3e...e42

Musikk på øret er kjekt, ja. :rolleyes: Her om dagen måtte jeg kjøre i gangfart bak en fotgjenger som trasket i vei midt i veien, og ikke hørte at det kom bil bak henne. Ikke før det kom litt ekstra lyd når jeg måtte gire ned til første. Etter at jeg hadde fått passert og parkert unnskyldte hun seg med at hun hadde musikk på øret, og det kom jo aldri biler der. 

(Jeg var ekstra tålmodig siden det bare var noen meter til jeg var hjemme, ellers hadde hun nok fått en liten tut.)

Anonymkode: 4c2fd...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når jeg går bortover den private veien her jeg bor, så fikler jeg aldri med mobiltelefon (og har heller ikke musikk på ørene, eller andre ting) nettopp fordi slike ting er ekstremt forstyrrende. Dette ville ført til at jeg sannsynligvis ville fått problemer med å legge merke til nettopp kjøretøy, eller andre ting som foregår. I tillegg pleier jeg selvfølgelig å holde meg til den ene siden av veien, i tilfelle det plutselig kommer noen kjørende veldig fort. 

Men jeg er tydeligvis "untaket som bekrefter regelen" i alle fall her jeg bor. Det dessverre alt for vanlig å spasere midt i veien, og ikke gidde å følge med i tilfelle det kanskje skjer noe. Enkelte områder er i tillegg ganske bratte - og kan være glatt og ekstra vanskelig om vinteren. Flere ganger har kjøretøy vært nødt til å stoppe helt, fordi det står / går noen midt i veien som ikke legger merke til at det faktisk kommer bil. Selv om idiotene til fots endelig flytter litt på seg, så har man overhodet ingen garanti for at bilen klarer å komme i gang igjen. Dermed er bilist nødt til å rygge tilbake igjen på holke-føre, i bratte svinger, og med risiko for at det plutselig kommer flere kjøretøy som blir irriterte på bilistene som forsøker å rygge. 

Anonymkode: 3dfc5...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Største problemet jeg ser er folk med mobil!! De går ned og ser i mobilen gjerne som at de skal rett fram og ikke over fotgjengerfeltet.. RETT ved fotgjengerfeltet drar de en 90-grader og bare går ut i feltet.. 

Jeg tror det var VGTV eller noe som hadde en video fra et sted her i Norge hvor de hadde stilt seg opp og lagde en lyd hver gang de mente en bil gjorde feil med å ikke bremse.. Jeg mener det er HELT forbanna tullete at man har vikeplikt så lenge de gående ikke TYDELIG viser at de faktisk skal over.. 

Å snu seg FØR man kommer til fotgjengerfeltet er noe jeg virkelig håper ALLE foreldre her inne lærer ungene sine... Og så etter det stopper man, får øyekontakt med sjåføren, ser at sjåføren ser deg og SÅ kan man gå... 

Denne her bør ALLE vise til barna sine! ( Stopp, Se, Vink) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen  video  det er kjempeviktig å få med seg.. Bare flaks at sjåføren rakk å bremse.. Riktignok skal bussjåføren ha tyn for denne, h*n stoppet utenfor bussholdeplass.. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd et par ganger at folk med barnevogn på fortauet plutselig vrenger ut i fotgjengerfeltet uten å ha gitt det minste tegn på at de skal over. De fleste normale folk stopper vel opp og kikker til begge sider før de går over veien?! Fatter ikke at de tør, der de går med småtasser i vogna.

Anonymkode: d98e5...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...