Gå til innhold

50% ufør når man ikke har fast jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I august har jeg hatt vedtak på AAP i 4 år. Jeg var hos fastlegen min i dag som sa at han kom til å foreslå å søke om 50% ufør overfor saksbehandleren min i NAV. Han mente at vi måtte søke om dette så snart som mulig. Sist jeg snakket med saksbehandleren min i NAV sa hun at hun ville søke om forlengelse av AAP da vedtaket mitt går ut i august, men jeg har hørt at i mange tilfeller blir det ikke forlenget selvom man har gode grunner for at det skulle bli det. For øyeblikket venter jeg på å begynne med arbeidsforberedende trening. Jeg ble søkt inn på AFT i begynnelsen av desember, men har ennå ikke fått noe tilbakemelding om når jeg kan begynne. De siste 5 årene har jeg bare hatt jobber igjennom NAV og jeg har aldri hatt en fast jobb.

Jeg har skjønt det slik at for å søke om 50% ufør så må man ha 50% fast jobb? Hvordan kan man løse dette i min situasjon?  

Anonymkode: a9c54...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da anser det som at du har 50% evne igjen til å være i arbeid.

Da jobber du halv stilling og får de resterende 50% av trygdekassen.

Anonymkode: f1b2c...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ha fast jobb for å søke ufør. Men får du innvilget 50% må du selv ordne øk for de resterende 50%. 

Anonymkode: 962cc...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en regel som sier at man må ha jobb de resterende prosentene mener jeg på. At du må ha arbeidsgiver på de 50% når du søker 50% ufør. 

Anonymkode: b18df...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en regel som sier at man må ha jobb de resterende prosentene mener jeg på. At du må ha arbeidsgiver på de 50% når du søker 50% ufør. 

Anonymkode: b18df...5e0

Nei. Uføregraden din omhandler hvor skikket du er til å være i jobb, ikke hvor mye jobb du har på søknadstidspunktet.

Ist hadde jo alle uten jobb automatisk fått 100% ufør?

Anonymkode: f1b2c...74b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss på dagpenger som ikke får jobb. Søkt snart i 2 år. Får panikk om jeg mister den lille dagpenge lønnen jeg har. Kan jeg sykemeldes?

Anonymkode: 0652b...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss på dagpenger som ikke får jobb. Søkt snart i 2 år. Får panikk om jeg mister den lille dagpenge lønnen jeg har. Kan jeg sykemeldes?

Anonymkode: 0652b...081

Etter endt dagpengeperiode er det over på sosialen. Sykemeldes kan du, men det er ingen garanti for at du oppnår høyere utbetalinger.

Anonymkode: f1b2c...74b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en regel som sier at man må ha jobb de resterende prosentene mener jeg på. At du må ha arbeidsgiver på de 50% når du søker 50% ufør. 

Anonymkode: b18df...5e0

NEI

Anonymkode: edbbf...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss på dagpenger som ikke får jobb. Søkt snart i 2 år. Får panikk om jeg mister den lille dagpenge lønnen jeg har. Kan jeg sykemeldes?

Anonymkode: 0652b...081

Er du syk? 

Anonymkode: 962cc...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med oss på dagpenger som ikke får jobb. Søkt snart i 2 år. Får panikk om jeg mister den lille dagpenge lønnen jeg har. Kan jeg sykemeldes?

Anonymkode: 0652b...081

Har du blitt syk?

Anonymkode: edbbf...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du syk? 

Anonymkode: 962cc...da5

Ja. Men er jo på dagpenger så har ikke karret meg til lege enda.

Anonymkode: 0652b...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 14.54, AnonymBruker skrev:

I august har jeg hatt vedtak på AAP i 4 år. Jeg var hos fastlegen min i dag som sa at han kom til å foreslå å søke om 50% ufør overfor saksbehandleren min i NAV. Han mente at vi måtte søke om dette så snart som mulig. Sist jeg snakket med saksbehandleren min i NAV sa hun at hun ville søke om forlengelse av AAP da vedtaket mitt går ut i august, men jeg har hørt at i mange tilfeller blir det ikke forlenget selvom man har gode grunner for at det skulle bli det. For øyeblikket venter jeg på å begynne med arbeidsforberedende trening. Jeg ble søkt inn på AFT i begynnelsen av desember, men har ennå ikke fått noe tilbakemelding om når jeg kan begynne. De siste 5 årene har jeg bare hatt jobber igjennom NAV og jeg har aldri hatt en fast jobb.

Jeg har skjønt det slik at for å søke om 50% ufør så må man ha 50% fast jobb? Hvordan kan man løse dette i min situasjon?  

Anonymkode: a9c54...447

Det er tydelig at det er ulik praksis hos nav ang dette med fast jobb. En kompis av meg fikk femti prosent ufør for en god del år siden, uten å ha et fast arbeidsforhold. 

Jeg har en restarbeidsevne på ca 40 prosent og har søkt ufør. Saksbehandler vil ha meg på hundre prosent da hun mener at jeg ikke kan forsørge meg selv med gradert ufør. Psykologisk sett tror jeg at det ville føles bedre med gradert enn full ufør, men man skal jo kunne ha øk til å betale husleie også. 

Jeg har ikke fast jobb og vet ikke om jeg kan få det i denne bransjen jeg er tilknyttet. Jeg er dessuten såpass mye syk at jeg vet ikke om det ville fungert. 

Anonymkode: 622cd...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...