Gå til innhold

Auschwitz og Birkenau


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen vært i Auschwitz og Birkenau?

Var der for 2 år siden. Angrer ikke 1 sekund.

Veldig sterkt møte denne plassen.

Anonymkode: bc5ed...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var uheldig og dro dit med klassen min fra en veldig klysete skole med hvite busser. Jeg hadde bursdag dagen vi dro til Auschwitz, og klassen sang bursdagssangen til meg mens vi var inne i leiren. Ellers oppførte de seg helt forferdelig og kom med jødevitser og tok selfies hvor de smilte og poserte i teite posisjoner på doene i brakkene. De voksne gjorde fint lite uansett hvor mye guiden tok dem til side for å få skikk på ungene sine, og jeg var så flau over å være en del av den klassen at jeg hadde tatt et fly hjem om jeg hadde hatt penger.

Anonymkode: 3c743...d2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der med hvite busser på ungdomskolen. Skulle gjerne dratt tilbake som voksen. Husker det som en fin, rørende og sterk opplevelse.

Anonymkode: 53ba4...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der med klassen i 9.klasse.. helt forferdelig. Er glad for å ha vært der, men samtidig skulle jeg ønske jeg ikke hadde de bildene i hodet. Var også i kvinneleiren Ravensbruck.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ungdonsskolen hadde vi tjent opp en del penger på blant annet lodd-salg, selge "skole-avisen" til foreldrene våre (eller andre vi kjenner) og forskjellige andre opplegg. Mot slutten av det skole-året ble det diskutert forskjellige reisemål for hele klassen. Jeg har ikke peiling på hvem som brakte dette temaet pp banen, men det var i alle fall en eller annen som nevnte "de hvite bussene" og besøke til en konsentrasjonsleir. Men det var ekstremt lite motivasjon interesse for dette i klassen. Jeg var en av ganske få som mente at en slik tur kunne være interessant. Men jeg var i kraftig mindretall. Det var kanskje fem eller seks stykker (av så vidt over tjue elever) som stemte for å besøke en eller annen konsentrasjonsleir.      

Alle andre ønsket seg å reise på shopping til Danmark. Dette ville ikke ha kostet så veldig mye penger for selve reisen, så hver elev ville ha fått temmelig bra med "lommepenger" for å dra på shopping. Eller det ble foreslått  forskjellige andre destinasjoner rundt omkring i Europa. Men det var stort sett til felles at det var ganske flotte hoteller, svømmebasseng (og / eller badestrand) og nærhet til butikker / kjøpesenter for å kjøpe klær, souvenirer, god mat og drikke. Det var utelukkende slike ting som var prioritert.            

Å reise til for eksempel Auschwitz var det nærmest NULL interesse for, spesielt når man isteden har muligheten til å overnatte ved hotell, reise på handleturer, svømmebasseng og så videre. Temmelig enkelt valg for umodne ungdommer, da ja... 

Anonymkode: a1c8b...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...