Gå til innhold

Motorlampe blinket, men sluttet å blinke etter omstart...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag tidlig da jeg skulle kjøre på jobb, hadde jeg en ubehagelig opplevelse med bilen.

Det var vel nærmere -12 grader, og det tok noen sekunder mer enn vanlig å starte bilen. Da den startet, var det en ujevn litt illevarslende lyd mens den stod på tomgang. Motorlampen blinket, og da jeg gikk ut av bilen for å høre lyden utenfra, så jeg at eksosen på en måte ble spyttet ut i doser, og det var en rar, uvant lyd.

Jeg slo av bilen, ventet litt og startet igjen. Da blinket det fremdeles, så slo den av. Ved andre omstart blinket ikke motorlampen, men den lyste "bare" konstant. Bilen hørtes også normal ut igjen.

Motorlampen har lyst i noen dager, men tenkte at det ville gå over av seg selv - da det samme skjedde i oktober i fjor. Motorlampen lyste konstant i noen uker, for så å forsvinne, men kom altså tilbake igjen i forrige uke.

Men i dag var første gangen motorlampen blinket. Redd for å kjøre hjem.

Kan det være at den blinket også fordi det var ekstra kaldt? At eksosanlegget måtte varmes opp?

Har ikke økonomi til en dyr verkstedregning for tiden dessverre.

Hva er det verste som kan skje? Motorlampen har, så vidt jeg vet, og ironisk nok med tanke på navnet, ikke en direkte tilknytning til motoren men heller til eksosanlegget? Står i alle fall "anti-pollution fault" når lampen lyser.

Har en 307 Peugeot 2006-modell.

Anonymkode: 549cc...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anti pollution fault kan tyde på feil med lambada sensor eller noe feil med katalysatoren, som kan stemme godt med gammel bil og kald start. 

Google feilmeldingen du har skrevet så vil det gi det et bedre svar.

 

Den rare oppstartlyden kan være at bilen ikke tente på alle sylindere med en gang, det er ikke uvanlig å oppleve under kaldstart på dieselmotorer. Dette er i såfall ikke farlig om den kommer seg etter noen sekunder.

 

 

Hot tips er å undersøke hva som er feil med en gang motorlampa lyser, biler fikser ikke seg selv, de er dumme maskiner. Det å vente kan i verste fall gjøre en enkel og billig feil til en dyr og alvorlig feil om du venter for lenge.

Anonymkode: a1687...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anti pollution fault kan tyde på feil med lambada sensor eller noe feil med katalysatoren, som kan stemme godt med gammel bil og kald start. 

Google feilmeldingen du har skrevet så vil det gi det et bedre svar.

 

Den rare oppstartlyden kan være at bilen ikke tente på alle sylindere med en gang, det er ikke uvanlig å oppleve under kaldstart på dieselmotorer. Dette er i såfall ikke farlig om den kommer seg etter noen sekunder.

 

 

Hot tips er å undersøke hva som er feil med en gang motorlampa lyser, biler fikser ikke seg selv, de er dumme maskiner. Det å vente kan i verste fall gjøre en enkel og billig feil til en dyr og alvorlig feil om du venter for lenge.

Anonymkode: a1687...10e

Takk for svar.

Bilen er forresten ikke en dieselbil, men bensinbil. Gjør det dette verre eller bedre?

Anonymkode: 549cc...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dårlig kontakt mellom noen ledninger også. Må sjekkes på verksted for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 6f022...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anti pollution fault kan tyde på feil med lambada sensor eller noe feil med katalysatoren, som kan stemme godt med gammel bil og kald start. 

Google feilmeldingen du har skrevet så vil det gi det et bedre svar.

 

Den rare oppstartlyden kan være at bilen ikke tente på alle sylindere med en gang, det er ikke uvanlig å oppleve under kaldstart på dieselmotorer. Dette er i såfall ikke farlig om den kommer seg etter noen sekunder.

 

 

Hot tips er å undersøke hva som er feil med en gang motorlampa lyser, biler fikser ikke seg selv, de er dumme maskiner. Det å vente kan i verste fall gjøre en enkel og billig feil til en dyr og alvorlig feil om du venter for lenge.

Anonymkode: a1687...10e

Lambdasonde (eller oksygen sensor om du vil).

Lambada er en dans :danser:

Anonymkode: 95307...ec5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neppe verre enn at en eller flere sylindre ikke tente med en gang. Er det dieselmotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...