Gå til innhold

Å ringe politi mens enn kjører, ulovelig det og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje et dumt spørsmål, men kan en få noe straff om en blir nødt til å ringe politiet mens en kjører? 

F.eks, i min bil kobler jeg mobilen opp til bilen via Blutetooth, så jeg rører jo ikke mobilen mens jeg kjører, men kan de gi straff til en som ringer de pga noe bilen foran har gjort?

Anonymkode: 11a1a...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

F.eks, i min bil kobler jeg mobilen opp til bilen via Blutetooth, så jeg rører jo ikke mobilen mens jeg kjører, men kan de gi straff til en som ringer de pga noe bilen foran har gjort?

Altså, hva er det snakk om? Hvordan skal du bevise det? 

 

Anonymkode: ed88f...cb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir du oppdaga i gjerningens øyeblikk blir du straffet. Selv om du ringer politiet. Hvorfor skulle det være formildende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis blåtannsystemet ditt fungerer som handsfree er det lovlig, ellers ikke. Men du blir jo ikke tatt for ulovlig mobilbruk, med mindre politifolka kjenner deg og bilen din.

Ellers er det nok kun hasardiøs kjøring det er noen vits i å tipse politiet om (ekstrem fart, farlige forbikjøringer i eininga, vinglete kjøring).

Anonymkode: 31390...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å holde mobilen i hånda som er forbudt når man kjører bil. 

Mobilen skal være fast montert, og koblet til via kabel eller bluetooth. 

Men politiet anbefaler og oppfordrer til å ikke snakke i telefonen når man kjører, siden selve samtalen stjeler oppmerksomhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ringer politiet om veldig farlig kjøring og vedkommende er foran deg får du ikke bot, da er det du gjør mye sikrere enn enn at du ikke holder i en telefon å snakker 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men kan en få noe straff om en blir nødt til å ringe politiet mens en kjører? 

F.eks, i min bil kobler jeg mobilen opp til bilen via Blutetooth, så jeg rører jo ikke mobilen mens jeg kjører, men kan de gi straff til en som ringer de pga noe bilen foran har gjort? 

Anonymkode: 11a1a...cca

Hvis du har koblet mobilen til bilen via Bluetooth, så er det vel lov uansett hvem du ringer til?

Anonymkode: ba9ea...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte politiet en gang når jeg kjørte bak en svært vinglete bil som hadde flere nestenulykker. Da opplyste jeg politiet om at jeg holdt telefonen i hånden, tilfelle jeg måtte ta den ned for å gire osv midt i samtalen. Fikk ikke noe kjeft for at jeg ringte mens jeg kjørte, heller tvert imot. Fikk beskjed om å holde linjen og følge etter bilen så jeg kunne fortelle de hvor han kjørte. 

Anonymkode: 27781...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke holder mobilen, altså snakker i handsfree, OG den henger i et stativ når du trykker inn nummeret (ikke lov å holde den når du trykker inn nummer heller) er det lov å ringe til politiet mens du kjører.

Anonymkode: 76b87...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 1.58, AnonymBruker skrev:

Altså, hva er det snakk om? Hvordan skal du bevise det? 

 

Anonymkode: ed88f...cb5

Dashcam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...