Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det ikke burde være egne kvoter i det hele tatt. Alt burde være opp til den enkelte familie å bestemme.

Anonymkode: f648f...a9e

Ok. Det kommer aldri til å skje, sorry.

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for at vi klemmer en melon opp i menn sin anal, slik at det oppstår rifter og sår. Deretter pumper vi kroppen deres full av lake.

Menn burde også gis hormoner slik at de kan produsere melk. Dette er bra for likestillingen slik at kvinner ikke diskrimineres i arbeidslivet pga ammefri.

I stedet for nedsunket livmor, så kan de få nedsunket balle eller tarm. 

Dette gjøres dagen før permisjonen deres starter.

Anonymkode: f648f...a9e

Sånn her argumentasjon er bare helt sinnssyk. Her skal man faen meg straffe far bare fordi han har rett på permisjon. Stakkars fedre som får barn med disse kvinnene, og takk og pris for fedrekvota, ellers hadde de vel aldri fått lov til å ta noe permisjon.

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, i de familiene der far går konkurs ved å ta 15 uker permisjon er det ikke "bare å innrette seg". 

Skattebetalerne betaler det samme. Permisjonen er like lang, og koster dermed samfunnet det samme. Det er den tvungne fordelingen folk er imot. Ingen her syter over at vi ikke har permisjon til ungen begynner på barneskolen akkurat.

Det er mangel på å kunne være mer runde i kantene for de det gjelder som irriterer folk.

Anonymkode: 5f9ee...fd6

Jada og det skjønner folk. Det handler om at mange misbruker at staten er rund i kantene.

Staten har vært rund i kantene i mange år, men det som skjer da er at menn tar ikke permisjon og det er ødeleggende for likestillingen i arbeidslivet.

Hvis det kun hadde vært de få familier som går konk hvis far tar ut permisjon som hadde gitt alt til mor, så hadde det ikke vært et tema. Men når omtrent 90% av alle menn som blir pappa er selvstendig næringsdrivende og 90% av alle babyer som blir født ikke vil spise fra noe annet enn pupp før de er et år og må mates med sonde hvis ikke mor får all permisjon selv, så blir valgfrihet et stort problem. Staten legger ikke føringer for å være slem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn her argumentasjon er bare helt sinnssyk. Her skal man faen meg straffe far bare fordi han har rett på permisjon. Stakkars fedre som får barn med disse kvinnene, og takk og pris for fedrekvota, ellers hadde de vel aldri fått lov til å ta noe permisjon.

Anonymkode: 3ae93...351

Stakkars menn som er sammen med kvinner som deg. Full av fordommer mot at kvinner som ønsker en liberal ordning, ønsker dette for å ta hele permisjonen selv.

Men deilig å sitte på kvinneguiden å opphøye seg selv. Føle i to sekunder at du er deilig kvinne med kompasset på plass, og som menn sikler etter med god grunn. *slurp*

Anonymkode: f648f...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stakkars menn som er sammen med kvinner som deg. Full av fordommer mot at kvinner som ønsker en liberal ordning, ønsker dette for å ta hele permisjonen selv.

Men deilig å sitte på kvinneguiden å opphøye seg selv. Føle i to sekunder at du er deilig kvinne med kompasset på plass, og som menn sikler etter med god grunn. *slurp*

Anonymkode: f648f...a9e

Ehh. Hæ?

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså...dere som er for tvungen tredeling har null forståelse for realiteten. Selv om noe ser bra ut på papiret gjør det ikke til gjennomførbart. Unger er forskjellige og det er familier å. Slutt å prøv å få alle til å få plass i samme boksen. 

NEI TIL TVUNGEN TREDELING

JA TIL FAMILIERS RÅDERETT OVER EGEN PERMISJON 

Anonymkode: b61ad...0ae

Vi kan godt se at det ikke passer alle. Det passer ikke oss denne gangen, jeg er fortsatt for.

Anonymkode: b4910...b4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars menn som er sammen med kvinner som deg. Full av fordommer mot at kvinner som ønsker en liberal ordning, ønsker dette for å ta hele permisjonen selv.

Men deilig å sitte på kvinneguiden å opphøye seg selv. Føle i to sekunder at du er deilig kvinne med kompasset på plass, og som menn sikler etter med god grunn. *slurp*

Anonymkode: f648f...a9e

Wtf???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet var at fedre ikke tok mer enn kun de 10 ukene. Og ja, det har selvfølgelig noe å si for kvinners posisjon i arbeidslivet.

Anonymkode: 3ae93...351

Og da regner jeg med at alle disse fedrene har blitt spurt om det var fordi de ville det, om det var fordi de ble totalt overkjørt av mor, eller om det rett og slett ikke var økonomisk gunstig å ta mer? 

Og det har blitt gjort en undersøkelse blant arbeidsgivere for å karlegge hvor stor betydning dette får når det kommer til å ansette kvinner? Mange her på KG blir jo diskriminert i forhold til ammefri fordi det er vanskelig å praktisere.. dette må vel i større grad benyttes med kortere permisjon.. er arbeidsgivere positivt innstilt til at de nå kanskje må tilretteleggen hverdagen enda mer? Eller vil det gjøre det mindre attraktivt å ansette kvinner?

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kan godt se at det ikke passer alle. Det passer ikke oss denne gangen, jeg er fortsatt for.

Anonymkode: b4910...b4b

Det passer ikke for oss heller, er fortsatt veldig for. 

Anonymkode: ddf82...878

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da regner jeg med at alle disse fedrene har blitt spurt om det var fordi de ville det, om det var fordi de ble totalt overkjørt av mor, eller om det rett og slett ikke var økonomisk gunstig å ta mer? 

Og det har blitt gjort en undersøkelse blant arbeidsgivere for å karlegge hvor stor betydning dette får når det kommer til å ansette kvinner? Mange her på KG blir jo diskriminert i forhold til ammefri fordi det er vanskelig å praktisere.. dette må vel i større grad benyttes med kortere permisjon.. er arbeidsgivere positivt innstilt til at de nå kanskje må tilretteleggen hverdagen enda mer? Eller vil det gjøre det mindre attraktivt å ansette kvinner?

Anonymkode: 5f9ee...fd6

Det aner jeg ikke, du får google.

Men det første som slår meg er at hvis det var fordi fedre ikke ville ta mer, så er det bra med fedrekvote for at menn skal ta en større del i starten av barnets liv. Dersom det var fordi de ble overkjørt av mor, så er det bra med fedrekvote pga obvious. Dersom det ikke var økonomisk gunstig, så antar jeg at det er fordi far tjener mest, og i så fall er det bra med fedrekvote slik at lønnsforskjellene på sikt ikke blir like store mellom kjønnene. Hvis det ikke er fordi far tjener mest, men fordi han har ENK, så er jeg enig i et det er vanskelig. Håper de finner ut av en god løsning for selvstendig næringsdrivende kvinner og menn.

Jeg tror ikke det er så mange som blir diskriminert på grunn av ammefri, jeg, men er absolutt interessert i å lese resultatene av en slik studie dersom den kommer.

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er for at vi klemmer en melon opp i menn sin anal, slik at det oppstår rifter og sår. Deretter pumper vi kroppen deres full av lake.

Menn burde også gis hormoner slik at de kan produsere melk. Dette er bra for likestillingen slik at kvinner ikke diskrimineres i arbeidslivet pga ammefri.

I stedet for nedsunket livmor, så kan de få nedsunket balle eller tarm. 

Dette gjøres dagen før permisjonen deres starter.

Anonymkode: f648f...a9e

Ærlig talt. Noen mannfolk er straffet nok ved å måtte leve sammen bitre kvinnfolk.

Anonymkode: 6be4d...3e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet i 1,5 år selv om jeg bare hadde permisjon i 8 måneder. Det er ingen motsetning mellom amming og pappaperm!

Anonymkode: 594c6...dc5

Jeg har arbeidsdager på 10-12 timer og reisevei på 1-2 timer. Er lege og dermed utenfor arbeidsmiljøloven. Ikke tid til pumping på jobb for å stimulere produksjonen, for lang reisevei til at far kan kjøre til meg hver dag. Pumper og fryst ned, men barnet tar ikke flaske. Fasit: melkeproduksjonen avtok og amming stoppet etter 6 mnd pga jobb. Så jo, for mange så er det ikke så lett å få til. For de med flexitid og arbeid 08-16 så er det kanskje noe enklere, men veldig mange jobber faktisk ikke slik.

Anonymkode: 2c0c4...4c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arbeidsdager på 10-12 timer og reisevei på 1-2 timer. Er lege og dermed utenfor arbeidsmiljøloven. Ikke tid til pumping på jobb for å stimulere produksjonen, for lang reisevei til at far kan kjøre til meg hver dag. Pumper og fryst ned, men barnet tar ikke flaske. Fasit: melkeproduksjonen avtok og amming stoppet etter 6 mnd pga jobb. Så jo, for mange så er det ikke så lett å få til. For de med flexitid og arbeid 08-16 så er det kanskje noe enklere, men veldig mange jobber faktisk ikke slik.

Anonymkode: 2c0c4...4c0

Jeg har en legemann så jeg har full sympati. Han måtte bare glemme permisjonen sin, vi har ikke råd til at han lar vær å jobbe. Lønna til som jobber på legesenteret hans og utgiftene for å drive det går ut uansett om det ikke kommer inn penger fra han til senteret.

All respekt for at du orker en slik jobb med barn. Det er bare så vidt vi klarer det når han har den jobben siden jeg praktisk talt er omtrent alene med de. Håper legeopprøret fører frem så dere får like rettigheter som resten av oss.

Anonymkode: b61ad...0ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:

Premie: nei. Restitusjon: ja.

Hvis både menn og kvinner må restituere så er det likt for begge. Altså likestilling. 

Anonymkode: f648f...a9e

Men kvinnens restitusjon sammenfaller med foreldrepermisjonen. Dersom hun er for syk til å ta seg av barnet får hun sykemelding, og faren kan ta over. Dersom hun fortsatt er syk til å jobbe når hun etter planen skal tilbake på jobb får hun sykemelding. 

Anonymkode: ddf82...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Det er ganske vanlig å amme i USA jo. Mange ammer eller pumper på jobb. 

Anonymkode: 666c1...c16

Det er mindretallet. Det er slettes ikke vanlig å amme der

Anonymkode: 93fd3...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo anbefalingen fra.økonomiske eksperter at man som voksen bør ha en buffer på tilsvarende minst 2-3 månedslønner. At folk får barn UTEN å ha en slik buffer er rett og slett uansvarlig. 

Anonymkode: 35ad6...d07

Kan ikke være så smart du. Utrolig mange uansvarlige familier i dette landet da. Hadde ikke vært mange barn i dette landet om folk skulle tenkt slik som deg. Går fint an å oppdra et barn å gi den alt den trenger, uten 100 000 på en bufferkonto. Du må få hodet ut av sanden og se deg litt rundt

Anonymkode: 93fd3...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden er ganske lang, så jeg orker ikke lese hele. 

Hvilke argumenter fra kvinnen sitt ståsted er det som går igjen i tråden om at denne tredelingen er idiotisk? 

Har i morgentimene lest flere artikler om dette, og sett på nyhetene. Felles for alle artikler og innslag er at

1. kvinnen forteller hvor dårlig denne løsningen er

2. at alle familier skulle få bestemt selv

3. at eneste løsningen er ulønnet permisjon eller sykemelding. 

Det som mangler i artiklene og på nyhetene er HVORFOR ? 

Det finnes jo familier hvor det er meget vanskelig for far å ta denne permisjonen, men det er jo en liten liten prosent dette gjelder av alle dem som roper nå. Mange av dem som ble intervjuet svarte ikke på hvorfor de valgte ulønnet permisjon, noe de færreste har råd til. Andre svarte at det ikke var fordi far ikke kunne ta permisjon. Og ikke var de syk, for da hadde jo fastlegen sykemeldt dem. Selvfølgelig finnes det mange unntak, men det begynner å virke som at det er mange mange der ute som bare ikke har lyst å starte å jobbe, og orker ikke tanken på å savne babyen sin mens de er på jobb. 

Er det sånn at det er helsen deres som ikke er god nok til å begynne tilbake på jobb? Da vil jo en sjekk og en prat med fastlegen gi dere sykemelding. 

Er det sånn at barnet ikke tar flaske med morsmelk eller morsmelkerstatning? Vil ikke dette være en tilvenningssak hvis man bruker lang nok tid? Hva med de kvinner som ikke kan amme, ville da disse barna sultet i hel?

Er det noen andre land rundt i verden som har en bedre løsning enn oss, som vi skulle innført her i Norge? har en følelse på at vår nåværende løsning er den beste som finnes der ute. men jeg har ikke sjekket det. 

Er det sånn at for mange av dere så ligger det egentlig til grunn at dere ikke klarer tanken på å være borte fra babyen så lenge av gangen, og at savnet ville blitt for stort? og av dette grunnlaget ville ha presset på i hjemmet og tatt hele fedrekvoten også hvis mulig? 

Jeg sitter her med et lite barn på 6 mnd. mor hadde et tøft svangerskap, komplikasjoner under fødsel, og en krevende tid etter fødsel. Det gikk hele tre måneder etter fødsel før hun kunne falle ned i det å nyte tiden og ha det normalt rundt seg. De siste tre med har flydd. Masse kos minner lek morro Etc, men også mye nattevåk, krevende dager etc. Hun forteller at hun skulle ønske permisjonen varte minst et år til, at far og mor kunne fått noe av permisjonen sammen mm. Men hun er takknemlig for at vi har såpass med permisjon. Det vil bli tungt å starte i jobb igjen, men at det er å bite tenna sammen. Størst av alt vil være savnet etter den lille, men tanken på at hun vet jeg vil klare dette fint, og at meg og den lille også få bånde ordentlig også er en mulighet som skal være selvskreven for pappa. jeg har gått i 6 mnd og savnet babyen min hver eneste dag, og det skal bli virkelig godt å kunne ta mitt ansvar på nattevåk, kosen med morgenstell og alt annet i løpet av dagen. 

Jeg er ikke uenig med noen, jeg bare trenger å virkelig forstå denne problemstillingen, slik at jeg kan ta et standpunkt i denne debatten. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 15.50, malifika skrev:

Jeg er 100% enig med deg. Og jeg syntes folk syter for mye.

Jeg har sagt det 100 ganger før og må sikkert si det 100 ganger til, for hos enkelte synker det ikke inn.

Et barn blir riktignok til i løpet av en natt men, det tar tid før det blir født. Folk MÅ begynne å planlegge økonomien før de får barn. Spar penger i prøvefasen, spar under graviditeten og spar mens barnet er baby og bare drikker melk. Da kan man spare opp en god sum så man sikkert kan ta ut 6-12 mnd permisjon uten lønn.

Alt dette gnåleriet om at : tar ikke flaske, spiser ikke fast føde, får ikke til å pumpe osv.. klagesang, rett og slett. I USA har de 6 uker permisjon før spedbarn må i barnehagen og i Thailand har de 4 uker. Så sitter mødre her til lands å syter for at de må på jobb etter 7 mnd og forlate det stakkars barnet hos noe så grusomt som PAPPA.

 

Men hvis kvinnen tar ut ulønnet permisjon, hvordan er det bedre for likestillingen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Amistad skrev:

Det som mangler i artiklene og på nyhetene er HVORFOR ? 

Jeg synes ikke det mangler argumenter for hvorfor. Selvfølgelig er argumentet "jeg personlig er ikke klar for å begynne i jobb, derfor er ordningen teit" dårlig. Selvfølgelig er det mange elendige argument for å beholde. Men noen av argumentene for er like håpløse. 

"Far knytter ikke like godt bånd til barnet, evt knytter svært sent bånd, om han ikke har like lang permisjon"

Tull.. jeg synes det virker som fedre er svært knyttet til barna sine jeg, til tross for at de bare hadde 10 uker eller mindre. Man knytter da ikke bare bånd fra 8-16. Jeg var sterkt knyttet til min far fra jeg var svært liten og er pappajente uten like.

"Barnet har godt av det"

Jaha, dette gjelder alle barn? Helt uavhengig av hvordan de er? For noen barn er det sikkert ikke noe problem at mor drar tilbake i jobb etter 7 mnd. Andre kan få separasjonsangst. Far kan ende med å måtte trøste time ut og time inn. Kanskje jobber mor offshore og blir borte i 2-3 uker av gangen. Dette kan være tøft for en 7 mnd gammel baby. Så her går man ut fra at alle babyer er like, eller "kan bli det med nok trening".. noe de definitivt ikke er.

"Likestilling: men blir mer aktiv på hjemmebane"

Jeg vil veldig gjerne se den forskningsrapporten som sier at en økning på 5 uker perm gjør at men vil vaske, lage mat og ta flere sykedager enn før. Her i huset gjør vi nøyaktig like mye.. skulle bare mangle. Far er nøyaktig like aktiv på hjemmebane.

"Likestilling: kvinner blir mer attraktive på markedet fordi menn nå tvinges til å være mer borte"

Blir de virkelig det? Kvinner går fortsatt 9 mnd gravid med alle de tilrettelegginger, komplikasjoner, sykemeldinger og betalte svangerskapskontroller det kan medføre. Så blir hun gjerne borte i over et halvt år. Så kommer hun tilbake og har krav på tilrettelegging i form av betalt ammefri. Har virkelig de 5 ukene fra eller til den effekten man tror det vil ha? Og hvis dette nå medfører at flere kvinner tar ulønnet perm med tap av de rettigheter det medfører, hvordan er det likestilling?

Det aller, aller største argumentet for å beholde ordningen er at ingen familier er like. For noen blir dette et økonomisk mareritt. For noen blir dette et helvete med tanke på amming (for nei, det ER ikke alle som klarer å venne ungen til flaske til tross for at de begynte å prøve når ungen bare var noen uker/mnd gammel). For noen er ikke ammefri praktisk mulig. For noen er det fortsatt opp 5 ganger om natten for å amme.. og så skal man opp på jobben sin som sykepleier, pilot, sjåfør eller hva det måtte være som krever fult fokus. For noen sliter fortsatt baby med å separeres fra mor, til tross for at man har prøvd og far har vært på banen tidlig.

Spørsmålet er om argumentene for endringen heller ikke er gode nok i praksis.. og at det kanskje dermed er bedre å beholde større valgfrihet? Så kan de fedrene som gjerne vil være hjemme 15, 20, 25 uker fortsatt gjøre dette, samtidig som de som har utfordringer slipper å få det enda vanskeligere.

Anonymkode: 5f9ee...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2019 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Du må være litt tilbakeståendetror jeg. 

HAN TOK IKKE FLASKE ELLER NOE ANNET. Les det jeg svarte på.

Anonymkode: b61ad...0ae

Heldigvis døde du ikke ellers ville barnet ditt ville ha død av sult!  Du prøvde ikke hardt nok kjære deg. Om du må forlatte huset i en helg gjør man det de må for at ungen er ikke limt på puppene deres. 

Anonymkode: f37a6...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...