AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #441 Del Skrevet 13. februar 2019 Tror folk som mener det skader ungen at ammingen kan, jeg gjentar KAN bli forstyrret av tredelingen hadde hatt godt av å lese denne: https://tidsskriftet.no/2018/05/kronikk/helseeffekter-av-amming Nå må ammehysteriet roes ned. Det er stor forskjell på effekten av amming i et rikt, vestlig land, med gode, trygge alternativer, og andre mindre utviklede land. Det er ikke verdens undergang dette her. Slapp av! Anonymkode: 7ea39...c5e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #442 Del Skrevet 13. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du virker så kald og lite opplyst og hvordan ting fungerer i praksis i de tilfeller hvor ikke alt går silkeglatt. Det finnes så mange forskjellige situasjoner og ikke alle barn fødes friske og ikke alle syke nok til å få noe ekstra praktisk støtte der heller. Her har det vært forferdelig vanskelig med de aller fleste problemer innen både kolikk, melkeallergi, ernæringsvansker, spisevegring, synkende vektkurver, oppfølginger av spiseteam, ernæringsfysiolog, barnelege og fast fysioterapi 2ganger i uken første 6mnd og 1gang i uken de neste 4 og fortsatt. Det har vært en kamp uten like med dårlig sugetak og allergi for melkeproteiner, mors eksem som ikke tålte pumpen uten at huden løsnet hver eneste gang rundt hele brystvorten, selv de får tilfellene vi prøvde med litt opphold. Barnet som ikke ville ta bryst etter det på anbefalning fikk prøvd flaske pga spisevegring og underernæring pga allergi for melken osv. Når far tok over ved nesten 8mnd har kampen bare fortsatt og det har ikke vært noe tid utenom oppfølginger med fagpersonale og strenge rutiner rundt mat og likevel et alt for lavt matinntak og en alt for lav stigning i vektkurve og en motorisk utvikling som henger farlig langt bak og nå også en herlig operasjon i begge ørene som har vist seg å bli nødvendig etter flere mislykkete hørselstester fra fødsel og utover. Jada.. Man kan gjerne likestille osv osv men i en slik situasjon så er jo jeg så klart glad for at far skulle ta over da jeg var på kanten til å bli totalt totalt utmattet og jobb ble som ferie men om det er det beste for barnet oppi så mye vanskelig fra før å bytte den personen som er der hver dag og om det ville være en god opplevelse for far er noe helt annet. Jeg så også at du sa noe som var trolig ment som litt sånn småspydig om fjerde trimester men de 3 første månedene etter fødsel så er det faktisk veldig mye som skjer både med mor og barn og man er ikke helt oppegående den perioden i mange tilfeller. Selvfølgelig så finnes det jo noen tilfeller der man er helt topp. Slik som jeg var med min første. Denne gangen derimot så var det full mangel av 3 sorter viktige vitaminer hos meg, sterk kolikk og problematisk vektinntak og dårlig sugetak og dårlig oppfølging i forhold til diagnotisering fra helsestasjon og ikke minst en herlig prolaps i underlivet. Anonymkode: 50c48...a6c Jeg kan godt virke kald, det gjør ingenting. Men hvordan jeg kan være lite opplyst om at det finnes mange forskjellige situasjoner, når det jeg skrev var nettopp at alle familier er forskjellige og at det antakelig passer dårlig for de fleste, er litt rart. Men la gå. Din livshistorie er bare din, og alle vil ha medfølelse for en vanskelig familiestart. Likevel er faktum dette: Den norske stat kommer aldri, aldri til å gå tilbake til en tid uten foreldrekvoter. Dét er realiteten. Men ja, jeg tror at selv syke barn har godt av å være sammen med pappaen sin, for å svare deg på det. Fjerde trimester har jeg ikke sagt ett spydig ord om, nei. Jeg sa at siden fjerde trimester gjelder barnets 3 første levemåneder, altså godt innafor mors kvote, er det ikke et særlig godt argument mot fedrekvote, som i all hovedsak tas på et senere tidspunkt enn det. Var det noe mer? Anonymkode: 3ae93...351 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #443 Del Skrevet 13. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du virker så kald og lite opplyst og hvordan ting fungerer i praksis i de tilfeller hvor ikke alt går silkeglatt. Det finnes så mange forskjellige situasjoner og ikke alle barn fødes friske og ikke alle syke nok til å få noe ekstra praktisk støtte der heller. Her har det vært forferdelig vanskelig med de aller fleste problemer innen både kolikk, melkeallergi, ernæringsvansker, spisevegring, synkende vektkurver, oppfølginger av spiseteam, ernæringsfysiolog, barnelege og fast fysioterapi 2ganger i uken første 6mnd og 1gang i uken de neste 4 og fortsatt. Det har vært en kamp uten like med dårlig sugetak og allergi for melkeproteiner, mors eksem som ikke tålte pumpen uten at huden løsnet hver eneste gang rundt hele brystvorten, selv de får tilfellene vi prøvde med litt opphold. Barnet som ikke ville ta bryst etter det på anbefalning fikk prøvd flaske pga spisevegring og underernæring pga allergi for melken osv. Når far tok over ved nesten 8mnd har kampen bare fortsatt og det har ikke vært noe tid utenom oppfølginger med fagpersonale og strenge rutiner rundt mat og likevel et alt for lavt matinntak og en alt for lav stigning i vektkurve og en motorisk utvikling som henger farlig langt bak og nå også en herlig operasjon i begge ørene som har vist seg å bli nødvendig etter flere mislykkete hørselstester fra fødsel og utover. Jada.. Man kan gjerne likestille osv osv men i en slik situasjon så er jo jeg så klart glad for at far skulle ta over da jeg var på kanten til å bli totalt totalt utmattet og jobb ble som ferie men om det er det beste for barnet oppi så mye vanskelig fra før å bytte den personen som er der hver dag og om det ville være en god opplevelse for far er noe helt annet. Jeg så også at du sa noe som var trolig ment som litt sånn småspydig om fjerde trimester men de 3 første månedene etter fødsel så er det faktisk veldig mye som skjer både med mor og barn og man er ikke helt oppegående den perioden i mange tilfeller. Selvfølgelig så finnes det jo noen tilfeller der man er helt topp. Slik som jeg var med min første. Denne gangen derimot så var det full mangel av 3 sorter viktige vitaminer hos meg, sterk kolikk og problematisk vektinntak og dårlig sugetak og dårlig oppfølging i forhold til diagnotisering fra helsestasjon og ikke minst en herlig prolaps i underlivet. Anonymkode: 50c48...a6c - Forøvrig så har jeg født en grei dose barn selv, så akkurat hvilke typer plager som kan oppstå vet jeg ganske mye om. Jeg er fortsatt for tredeling. Anonymkode: 3ae93...351 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fugleskremsel Skrevet 13. februar 2019 #444 Del Skrevet 13. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror folk som mener det skader ungen at ammingen kan, jeg gjentar KAN bli forstyrret av tredelingen hadde hatt godt av å lese denne: https://tidsskriftet.no/2018/05/kronikk/helseeffekter-av-amming Nå må ammehysteriet roes ned. Det er stor forskjell på effekten av amming i et rikt, vestlig land, med gode, trygge alternativer, og andre mindre utviklede land. Det er ikke verdens undergang dette her. Slapp av! Anonymkode: 7ea39...c5e Denne artikkelen tar jo for seg fullamming... Det er jo fullstendig uvesentlig i denne diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet 13. februar 2019 #445 Del Skrevet 13. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg passer så dårlig inn i denne boksen som alle nordmenn skal tvinges inn i, at jeg ikke kan kjøre Audi A4. På prinsipielt grunnlag burde jeg være sterkt i mot endringene av permisjonen "for folk må gjøre som de selv vil uten at staten skal blande seg inn!!!". Men jeg klarer ikke. Hvorfor? På grunn av ammende mødre. Amming, amming, amming. Vi som ikke ammet/ammer fordi vi ikke ville - og vi er i mindretall! - er nærmest satan sjøl. Jeg er så lei av ammemaset og ammepresset i Norge, hvis holdning manifesterer seg her på KG, svært klart og tydelig. Dere i mammamafaien er så intenst opphengt i dette, at om ungen ikke dier i tilfeller der mor enten ikke vil, eller ga opp pga problemer, er det omtrent like greit å bare årelate babyen for da er alt håp ute. Jeg får følelsen av motstanden bunner ut i en unaturlig avhengighet til babyen og en uforståelig skepsis til å la noen andre - til og med gubbejævelen som gjorde deg gravid - passe på babyen. Anonymkode: 3d1a2...8f4 Det er feil, først vil jeg si at du ikke har noe og skamme deg over om du ikke ammer, det blir folk av flaskebarn også, jeg er selv flaskebarn. Det er sikkert mange grunner til at kvinner ikke kan amme og egentlig ikke noe og henge seg opp i. Selv har jeg ammet mine barn med varierende fornøyelse. Førstemann brukte meg som smokk og fikk aldri nok, jeg ammet døgnet rundt og var sterkt undervektig i den perioden. Men han tok ikke flaske så jeg hadde ikke så store valget. Sistemann var det en stor fornøyelse og amme, her gikk alt av seg selv. Jeg tror kanskje det hadde noe med at jeg da hadde mer selvtillit. Motstandere av tredelingen er ikke imot pappaperm, men at den enkelte familie selv må få bestemme hva som er best for de. Et av argumentene tilhengere av tredelingen kjører på er at pappa tar ikke ut mer fedrekvote enn høyst nødvendig. Ved nærmere undersøkelser viser det seg at årsaken ikke er uvilje men at fars fedrekvote baserer seg på mors yrkesdeltagelse. Jobber mor 50% , blir fars lønn 50% i de 15 ukene. Er det da rart far velger minst mulig. Rett meg gjerne om jeg tar feil Så til hvorfor det nesten alltid er mor som velger å jobbe redusert. Som regel går det greit og kombinere full stilling med et barn, hvis man får 2 eller flere begynner tidsklemmen og verke sammen med mors dårlige samvittighet. Hvorfor har ikke fedre mer dårlig samvittighet for å levere en 1 åring i barnehage i 8-9 timer pr. dag 5 dager i uken. Spør man fedre flest er det helt uaktuelt og redusere stillingen sin. Fordi far er mye mer opptatt av lønn. Hvorfor er det sånn at mor har mer dårlig samvittighet for å sende barnet sitt i barnehagen så mange timer når de er så små. Kan det ha noe med biologi (at vi bærer barnet frem og føder og ammer det) For hvor er ikke disse ivrige pappaene som mener mor nekter de permisjon når det kommer til spørsmålet om å jobbe redusert. Hvor samarbeidsvillig er pappaene til å jobbe redusert noen år. Så sitter jeg med en følelse av at disse super papsene som jeg kaller de for det meste består av akademikere og lærere, for jeg tipper det kommer argumenter som at vi kan legge arbeidsdagen vår opp sånn at ikke babyen får så lange dager i barnehagen. Og hvem har i såfall mulighet til det, jo nettopp disse yrkesgruppene. Men sånn er ikke verden for alle og spesielt ikke i det private næringsliv. Ergo vet ikke jeg hvem som er mest ego av mor og far jeg, tipper de er like ego begge to på hver sin måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet 13. februar 2019 #446 Del Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, timbar said: Det er feil, først vil jeg si at du ikke har noe og skamme deg over om du ikke ammer, det blir folk av flaskebarn også, jeg er selv flaskebarn. Det er sikkert mange grunner til at kvinner ikke kan amme og egentlig ikke noe og henge seg opp i. Selv har jeg ammet mine barn med varierende fornøyelse. Førstemann brukte meg som smokk og fikk aldri nok, jeg ammet døgnet rundt og var sterkt undervektig i den perioden. Men han tok ikke flaske så jeg hadde ikke så store valget. Sistemann var det en stor fornøyelse og amme, her gikk alt av seg selv. Jeg tror kanskje det hadde noe med at jeg da hadde mer selvtillit. Motstandere av tredelingen er ikke imot pappaperm, men at den enkelte familie selv må få bestemme hva som er best for de. Et av argumentene tilhengere av tredelingen kjører på er at pappa tar ikke ut mer fedrekvote enn høyst nødvendig. Ved nærmere undersøkelser viser det seg at årsaken ikke er uvilje men at fars fedrekvote baserer seg på mors yrkesdeltagelse. Jobber mor 50% , blir fars lønn 50% i de 15 ukene. Er det da rart far velger minst mulig. Rett meg gjerne om jeg tar feil Så til hvorfor det nesten alltid er mor som velger å jobbe redusert. Som regel går det greit og kombinere full stilling med et barn, hvis man får 2 eller flere begynner tidsklemmen og verke sammen med mors dårlige samvittighet. Hvorfor har ikke fedre mer dårlig samvittighet for å levere en 1 åring i barnehage i 8-9 timer pr. dag 5 dager i uken. Spør man fedre flest er det helt uaktuelt og redusere stillingen sin. Fordi far er mye mer opptatt av lønn. Hvorfor er det sånn at mor har mer dårlig samvittighet for å sende barnet sitt i barnehagen så mange timer når de er så små. Kan det ha noe med biologi (at vi bærer barnet frem og føder og ammer det) For hvor er ikke disse ivrige pappaene som mener mor nekter de permisjon når det kommer til spørsmålet om å jobbe redusert. Hvor samarbeidsvillig er pappaene til å jobbe redusert noen år. Så sitter jeg med en følelse av at disse super papsene som jeg kaller de for det meste består av akademikere og lærere, for jeg tipper det kommer argumenter som at vi kan legge arbeidsdagen vår opp sånn at ikke babyen får så lange dager i barnehagen. Og hvem har i såfall mulighet til det, jo nettopp disse yrkesgruppene. Men sånn er ikke verden for alle og spesielt ikke i det private næringsliv. Ergo vet ikke jeg hvem som er mest ego av mor og far jeg, tipper de er like ego begge to på hver sin måte. Men løsningen på at far skal ta ut mer fedrekvote ligger i at far får selvstendig opptjening( ikke basert på mors stillingsbrøk) Det som kommer til å skje nå er det samme som har skjedd hele tiden, far regner seg frem på mors stillingsbrøk hvor mange uker han kan ta, resten går til spille. Er dette egentlig så rettferdig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet 13. februar 2019 #447 Del Skrevet 13. februar 2019 On 2/7/2019 at 9:15 PM, AnonymBruker said: De fleste av oss har heldigvis ikke menn som er så forbanna ubrukelige som din. Menn som dine viser hvorfor deling av permisjon er viktig Anonymkode: 04afd...1cd For et uhøflig svar da. Herlighet at det går an og snakke på denne måten. Selv om ikke mannen ønsker å ha permisjon alene med babyen betyr jo ikke det at han ikke bryr seg om barnet. Grufull kommentar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #448 Del Skrevet 13. februar 2019 2 timer siden, Fugleskremsel skrev: Denne artikkelen tar jo for seg fullamming... Det er jo fullstendig uvesentlig i denne diskusjonen. Det er jo veldig vesentlig at det i vestlige land ikke finnes noe belegg for å si at det er skadelig for barnet å stoppe amming helt etter bare 4 måneder. Anonymkode: 7ea39...c5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet 14. februar 2019 #449 Del Skrevet 14. februar 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Tror folk som mener det skader ungen at ammingen kan, jeg gjentar KAN bli forstyrret av tredelingen hadde hatt godt av å lese denne: https://tidsskriftet.no/2018/05/kronikk/helseeffekter-av-amming Nå må ammehysteriet roes ned. Det er stor forskjell på effekten av amming i et rikt, vestlig land, med gode, trygge alternativer, og andre mindre utviklede land. Det er ikke verdens undergang dette her. Slapp av! Anonymkode: 7ea39...c5e Helt enig i at det på ingen måte er verdens undergang om ikke mor ammer, men det bør likevel ikke bli slik at de som ammer må slutte etter 7 mnd. fordi de må tilbake i jobb. Folk må få velge løsning selv og det er slett ikke alle som har muligheter til ammefri. Selv opplevde jeg vel også at melken mer eller mindre forsvant med sistemann da jeg begynte i jobb igjen, noe jeg husker jeg synes var utrolig trist fordi jeg visste dette var siste gang og ved siste svangerskap syntes jeg amming var så kos at jeg tviholdt på det. Sånn var det ikke med eldste som brukte meg som smokk, og jeg ammet døgnet rundt. Så jeg vet at dette ikke er like enkelt for alle. Nå er dette en stund siden og muligens er pumper blitt bedre men jeg fikk altså ikke til å pumpe meg selv med håndpumpe, leiet også en dyr elektrisk pumpe som var helt grusom (følte det var nummeret før jeg fikk elektrisk sjokk selv om det såklart var innbildning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet 14. februar 2019 #450 Del Skrevet 14. februar 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo veldig vesentlig at det i vestlige land ikke finnes noe belegg for å si at det er skadelig for barnet å stoppe amming helt etter bare 4 måneder. Anonymkode: 7ea39...c5e Det er jo så klart ikke skadelig, men det bør aldri bli slik at mor tvinges til å slutte å amme fordi hun må starte i jobb. Fordelene eer jo også store på mange måter. Langt enklere å ta babyen opp i sengen om natten og amme, enn å varme opp melk. Selv sov jeg nesten gjennom hele natt ammingen sammen med babyen. I tillegg er jo helsefordelene godt dokumentert, men igjen ingen krise og ikke amme eller slutte etter kort tid, men da bør det altså være fordi mor og far selv ønsker det, ikke fordi overformynderiet sier at dette må du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timbar Skrevet 14. februar 2019 #451 Del Skrevet 14. februar 2019 17 hours ago, timbar said: Ja kanskje men ser jo ut til å bli sånn og jeg vet de har et prøveprosjekt på det her. Og det er jo ikke bra da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #452 Del Skrevet 14. februar 2019 1 hour ago, timbar said: Det er jo så klart ikke skadelig, men det bør aldri bli slik at mor tvinges til å slutte å amme fordi hun må starte i jobb. Fordelene eer jo også store på mange måter. Langt enklere å ta babyen opp i sengen om natten og amme, enn å varme opp melk. Selv sov jeg nesten gjennom hele natt ammingen sammen med babyen. I tillegg er jo helsefordelene godt dokumentert, men igjen ingen krise og ikke amme eller slutte etter kort tid, men da bør det altså være fordi mor og far selv ønsker det, ikke fordi overformynderiet sier at dette må du. Men sånn er det altså ikke uansett. Først og fremst er det mange som får til å delamme ved siden var av jobb. Og tillegg til den lønnede permisjonen har vi også 12mnd ulønnet foreldrepermisjon i Norge. Hvis man sparer under planlegging av barn, og mens man går gravid og i lønnet permisjon,så har man råd til å ta ut ulønnet og leve på en lønning og kontantstøtte de månedene man ønsker for å amme mye lengst mulig. Vi er veldig heldige som har så lang permisjon med full lønn og i tillegg har rett på et år fri uten å miste jobb og rettigheter,samt får kontantstøtte. Det er ingen som tvinges tilbake i jobb. Men man må legge litt innsats inn selv også,man kan ikke bare få og få. Anonymkode: 666c1...c16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #453 Del Skrevet 14. februar 2019 Just now, AnonymBruker said: Men sånn er det altså ikke uansett. Først og fremst er det mange som får til å delamme ved siden var av jobb. Og tillegg til den lønnede permisjonen har vi også 12mnd ulønnet foreldrepermisjon i Norge. Hvis man sparer under planlegging av barn, og mens man går gravid og i lønnet permisjon,så har man råd til å ta ut ulønnet og leve på en lønning og kontantstøtte de månedene man ønsker for å amme mye lengst mulig. Vi er veldig heldige som har så lang permisjon med full lønn og i tillegg har rett på et år fri uten å miste jobb og rettigheter,samt får kontantstøtte. Det er ingen som tvinges tilbake i jobb. Men man må legge litt innsats inn selv også,man kan ikke bare få og få. Anonymkode: 666c1...c16 Legge til at uttak av lønnet permisjon uansett er fleksibelt og kan strekkes lengre hvis man tar gradert uttak. Anonymkode: 666c1...c16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #454 Del Skrevet 14. februar 2019 18 hours ago, timbar said: Vi ammet på 80 tallet, hvor har du fra at vi ikke ammet, det var på 60 Og 70 tallet amming ikke var så populært. Jeg selv er delvis flaskebarn og født på 60 tallet, tror de hadde en eller annen idé om at de ikke hadde nok melk ( stemte sikkert i noen tilfeller) så begynte de og spe på med morsmelkerstatning og da forsvant iallefall melken. Kanskje ikke likt overtalt men min egen mor var utdannet barnepleier så tror nok hun hadde peiling. Det er sant at det ble brukt mye dagmamma for det var fryktelig vanskelig og få barnehageplass iallefall før barnet var 3 år. Så her er verden gått fremover heldigvis. Sikkert forskjellig rundt om i landet men det var ikke så mange her som begynte i jobb igjen før barnet var et år selv om vi måtte ta ulønnet permisjon. Men så var heller ikke utdanningsnivået blant kvinner like høyt som i dag. Så man hadde jo ikke så mye studiegjeld og boliger var langt billigere. Selv om det ble snakket om karriere la ofte kvinnene det på hyllen i en liten periode. Men likestillingspolitikken var godt igang. Det er selvfølgelig både fordeler og ulemper med både dagens tilbud, og den tids tilbud. Men problemet i dag og med denne fredningen er at det tas utgangspunkt i at alle kvinner har så utfordrende jobber og bør løpe tilbake så fort de kan. Utdanningsnivåer er høyere men fortsatt er det mange kvinner som er så veldig opptatt av å gjøre karriere. Da bør det kanskje tilrettelegges både for de som lengter tilbake til jobb og de som ønsker å være lengre sammen med sine babyer særlig de som ammer da. Ingen skal fortelle meg at det er en fordel for barnet at far tar over før mor er ferdig og amme. Og i dag er det jo enda mer inn og amme enn noensinne. Ikke amming på 80-tallet har jeg blant annet fra ammehjelpen. Anonymkode: b4910...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #455 Del Skrevet 14. februar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker said: Legge til at uttak av lønnet permisjon uansett er fleksibelt og kan strekkes lengre hvis man tar gradert uttak. Anonymkode: 666c1...c16 Hvis arbeidsgiver godkjenner det, that is. Ikke noe man kan ta som en selvfølge. Anonymkode: 6202f...c75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #456 Del Skrevet 14. februar 2019 2 timer siden, timbar skrev: Det er jo så klart ikke skadelig, men det bør aldri bli slik at mor tvinges til å slutte å amme fordi hun må starte i jobb. Fordelene eer jo også store på mange måter. Langt enklere å ta babyen opp i sengen om natten og amme, enn å varme opp melk. Selv sov jeg nesten gjennom hele natt ammingen sammen med babyen. I tillegg er jo helsefordelene godt dokumentert, men igjen ingen krise og ikke amme eller slutte etter kort tid, men da bør det altså være fordi mor og far selv ønsker det, ikke fordi overformynderiet sier at dette må du. Ja, men vi kan da ikke bruke skattekroner på folk sine ønsker om å amme, da må man legge til rette for det selv. Sparing, 80% permisjon, ulønnet. Vi MÅ huske at permisjonen er en gode, ikke en rettighet, samtidig må vi også huske at de aller fleste av oss får tilbake langt mer av staten, enn hva vi evner å betale i skatt i løpet av livet. Takket være oljefondet. Jeg mener ikke at det ikke kan finnes gode argumenter for at tredelingen er en dårlig løsning, selv om jeg er 100% for tredelingen. Jeg mener derimot at ammingen ikke er et godt argument, med validitet mot denne tredelingen. Det jeg mener er et godt argument for tredelingen er blant annet holdningsendring i samfunnet og i arbeidslivet. Vi fikk nettopp beskjed om at bonusen vår ikke lenger kuttes ved permisjon på over 12 uker. Det vil si at jeg slipper å tape 3 månedslønner året etter at jeg har vært i permisjon. Det er jo veldig interessant at dette skjer på arbeidsplassen, hvor det er flest menn som jobber, et halvt år etter at kvota er økt fra 10 til 14 uker... Selvfølgelig ser jeg at det finnes fordeler og ulemper, men det er ikke statens oppgave å legge til rette for hver enkelt, men gjøre det beste for større grupper i samfunnet. Anonymkode: 7ea39...c5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #457 Del Skrevet 14. februar 2019 På 13.2.2019 den 9.59, AnonymBruker skrev: Men er dette realiteten? 6 timer? Er dette normalen i norsk barselomsorg? Er man "priviligert" om man får ligge på sykehuset et par dager? Anonymkode: 6be4d...3e2 Ja, det er realiteten. Det har vært kjent lenge. Man vil ha folk fort ut, de har satt inn tiltak som jordmor hjem i løpet av første døgnet istedet. Anonymkode: 2c0c4...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeikanskje Skrevet 14. februar 2019 #458 Del Skrevet 14. februar 2019 19 timer siden, timbar skrev: Likestilling på barnets bekostning fantastisk. Hva mener du? Jeg beskrev et scenario hvor far og mor er hjemme samtidig. Hvordan er det på barnets bekostning? Er det virkelig det at far er hjemme i det hele tatt som er problemet til mange her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #459 Del Skrevet 14. februar 2019 On 2/13/2019 at 8:37 AM, AnonymBruker said: Oslo. Ahus ønsker i hvert fall at friske fldende drar så fort som mulug hjem. Det gjør Ullevål også. Kapasiteten deres er tross alt sprengt fra april-august. Anonymkode: 911a4...f99 Har akkurat født på Ullevål og var ALDRI snakk om vi måte dra hjem så fort som mulig- 6 timer HAHAHA!. Tvert i mot- var der som normalt 3 netter. Da du tidligvis født for over 50 år siden burde du melde deg ut av diskusjonen da du har NULL peiling. Anonymkode: f37a6...e11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #460 Del Skrevet 14. februar 2019 20 hours ago, timbar said: Hva er dette da, rett nok 8 timer men like fullt brutalt i mine øyne https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/dgej1/Slik-blir-nye-Kvinneklinikken-Flere-vil-bli-sendt-ut-etter-atte-timer Dette er for folk som VELGER å føde der og ønsker å være på sykehuset minst mulig. Igjen, du har NULL peiling. Anonymkode: f37a6...e11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå