Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er pussig at politikerne begrunner den nye permisjonsfordelingen med likestilling all den tid far nå har rett på mer permisjon sammen med babyen enn mor :klo:

Far har nå krav på 15 uker pappaperm i tillegg til 2 uker permisjon etter fødsel. Mor har kun 15 uker, og dersom babyen kommer 2 uker etter termin slik som i vårt tilfelle; 13 uker etter fødsel. Og far 17. 

I tillegg har ikke far selvstendig opptjeningsrett til foreldrepermisjon, så dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger så er det plutselig ikke så farlig med pappapermen likevel ? 

For ikke å nevne at det er krav til mors aktivitet dersom far skal ta av fellesperioden, men det er ikke aktivitetsplikt for mor.

Likestilling ? :klo:

Anonymkode: ddc94...2bd

Dette er feil. https://www.faktisk.no/faktasjekker/A27/politikerne-har-gitt-far-rett-til-mer-permisjon-enn-mor

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er pussig at politikerne begrunner den nye permisjonsfordelingen med likestilling all den tid far nå har rett på mer permisjon sammen med babyen enn mor :klo:

Far har nå krav på 15 uker pappaperm i tillegg til 2 uker permisjon etter fødsel. Mor har kun 15 uker, og dersom babyen kommer 2 uker etter termin slik som i vårt tilfelle; 13 uker etter fødsel. Og far 17. 

I tillegg har ikke far selvstendig opptjeningsrett til foreldrepermisjon, så dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger så er det plutselig ikke så farlig med pappapermen likevel ? 

For ikke å nevne at det er krav til mors aktivitet dersom far skal ta av fellesperioden, men det er ikke aktivitetsplikt for mor.

Likestilling ? :klo:

Anonymkode: ddc94...2bd

I tilfeller der far ikke har rett på fedrekvote fordi mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, kan far faktisk ta hele permisjonen (bortsett fra det som er forbeholdt mor i forbindelse med tiden før og etter fødsel) såfremt mor er i aktivitet. Det er selvsagt ikke realistisk at både far og mor skal kunne ta hele permisjonen sammen uten at noen av dem gjør noe annet. Dette kan imidlertid løses ved at mor melder seg opp til studier og kun gjør det helt nødvendigste. Da kan faktisk far og mor likevel ha nesten hele permisjonen sammen. Ganske fantastisk, spør du meg. 

Men jeg er uansett enig i at far bør ha selvstendig opptjeningsrett. Dette er fordi selv om fedre i teorien kan ta hele permisjonen når mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, så er denne løsningen høyst sannsynlig meget upopulær ved de fleste arbeidsplasser. Det er en type diskriminering staten nå forsøker å gjøre noe med; det skal ikke ha noe å si for jobben om vedkommende er mann eller kvinne, og det skal være helt likegyldig hvilket kjønn man har i forbindelse med foreldrepermisjon. Altså likestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en titt på den sinnagruppa på FB, da jeg også var interessert i å se hvilke alternative forslag som blir foreslått. Det viste seg at samtlige hadde forskjellige drømmescenarier. Noen vil ha den gamle ordninga, noen vil ha tredeling men annet antall uker, noen vil ha mer til alle, noen vil ha mer til seg selv, og noen vil ha samme mengde som i dag men bestemme selv (i hovedsak fordi de vil ha alt selv, fordi far er selvstendig næringsdrivende/far har på en eller annen måte jobb som er umulig å forene med permisjon/far liker ikke å være hjemme med barn/barnet vil bare ha pupp hele dagen/etc/etc --> altså de vil ha hele permisjonen selv). 

Konklusjonen er altså at det er helt umulig å gjøre alle til lags. Det er fullstendig nødvendig med lovfestede kvoter, da arbeidsplasser ellers kan finne på å være særlig negative til permisjon utover det. Ikke overfor kvinner, for det er de vant med, men for menn. Alle partier er enige om dette. Ergo, tredeling kommer alltid til å være et faktum. 

Sannsynligvis beveger vi oss i den retning at det etterhvert blir lovfestet med 50/50 til menn og kvinner. C'est la vie. 

Anonymkode: 3ae93...351

Det er åpenbart at det er nødvendig med lovfestede kvoter. Hver familie er seg selv nærmest, men myndighetene må se helhetsbildet. Da Erna forsøkte å redusere fedrekvoten fra 14 til 10 uker fikk dette resultatet alle andre forutså: at fedrene tok ut 4 uker mindre. Regjeringen fikk fortjent tyn for dette og måtte snu, Ernas reaksjon på å se egen politikk i praksis var å skrive fra seg ansvar og uttale at hun var skuffet over norske menn.

Permisjonspenger er en politisk bestemt ordning, og det er naturlig at politikerne legger premisser for ordningen for å få ønsket effekt. Så vil det være uenighet både blant politikerne og i befolkningen i hva man faktisk ønsker. Hvis målet er at fedrene skal ta ut mer enn 10 uker lager man regler for det. Hvis andre effekter er viktigere kan man lage andre regler. 

Det er i tillegg naturlig at reglene tar utgangspunkt i at de aller fleste er "vanlige" arbeidstakere, og heller legge opp til muligheter for å søke om endring der arbeidssituasjonen er spesiell.

Anonymkode: ff3c5...f48

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syntes det er pussig at politikerne begrunner den nye permisjonsfordelingen med likestilling all den tid far nå har rett på mer permisjon sammen med babyen enn mor :klo:

Far har nå krav på 15 uker pappaperm i tillegg til 2 uker permisjon etter fødsel. Mor har kun 15 uker, og dersom babyen kommer 2 uker etter termin slik som i vårt tilfelle; 13 uker etter fødsel. Og far 17. 

I tillegg har ikke far selvstendig opptjeningsrett til foreldrepermisjon, så dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger så er det plutselig ikke så farlig med pappapermen likevel ? 

For ikke å nevne at det er krav til mors aktivitet dersom far skal ta av fellesperioden, men det er ikke aktivitetsplikt for mor.

Likestilling ? :klo:

Anonymkode: ddc94...2bd

Det er derfor flere av oss heller vil kjempe for muligheten til flere uker sammen og selvstendig opptjening hos far.

Anonymkode: b4910...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, janeikanskje skrev:

I tilfeller der far ikke har rett på fedrekvote fordi mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, kan far faktisk ta hele permisjonen (bortsett fra det som er forbeholdt mor i forbindelse med tiden før og etter fødsel) såfremt mor er i aktivitet. Det er selvsagt ikke realistisk at både far og mor skal kunne ta hele permisjonen sammen uten at noen av dem gjør noe annet. Dette kan imidlertid løses ved at mor melder seg opp til studier og kun gjør det helt nødvendigste. Da kan faktisk far og mor likevel ha nesten hele permisjonen sammen. Ganske fantastisk, spør du meg. 

Men jeg er uansett enig i at far bør ha selvstendig opptjeningsrett. Dette er fordi selv om fedre i teorien kan ta hele permisjonen når mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, så er denne løsningen høyst sannsynlig meget upopulær ved de fleste arbeidsplasser. Det er en type diskriminering staten nå forsøker å gjøre noe med; det skal ikke ha noe å si for jobben om vedkommende er mann eller kvinne, og det skal være helt likegyldig hvilket kjønn man har i forbindelse med foreldrepermisjon. Altså likestilling.

Så mor må melde seg opp som liksomstudent og ta studieplassen fra noen som faktisk ønsker å studere (med de kostnader en studieplass faktisk medfører for det offentlige), men dersom situasjonen var omvendt og det var far som ikke hadde rett til foreldrepenger så er det ingen aktivitetsplikt til far for at mor skal kunne overta hele permisjonen?

Fantastisk? Nei, sløsing av skattepenger ved misbruk av studieplasser vil jeg heller si. For ikke å nevne det motsatte av likestilling. 

Anonymkode: ddc94...2bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mor må melde seg opp som liksomstudent og ta studieplassen fra noen som faktisk ønsker å studere (med de kostnader en studieplass faktisk medfører for det offentlige), men dersom situasjonen var omvendt og det var far som ikke hadde rett til foreldrepenger så er det ingen aktivitetsplikt til far for at mor skal kunne overta hele permisjonen?

Fantastisk? Nei, sløsing av skattepenger ved misbruk av studieplasser vil jeg heller si. For ikke å nevne det motsatte av likestilling. 

Anonymkode: ddc94...2bd

Mor ikke melde seg opp som student (hvor kommer liksom inn i bildet? Er det bare de som går all in 100% for å få toppkarakterer som er ordentlige studenter?), det var bare for å vise at selv uten selvstendig opptjeningsrett så kan det løse seg for far - attpåtil samtidig som mor er hjemme. Med "løse seg" så mener jeg altså "også få permisjon". Men det må gjerne bli aktivitetsplikt for far også, ja. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, janeikanskje skrev:

Mor ikke melde seg opp som student (hvor kommer liksom inn i bildet? Er det bare de som går all in 100% for å få toppkarakterer som er ordentlige studenter?), det var bare for å vise at selv uten selvstendig opptjeningsrett så kan det løse seg for far - attpåtil samtidig som mor er hjemme. Med "løse seg" så mener jeg altså "også få permisjon". Men det må gjerne bli aktivitetsplikt for far også, ja. 
 

Jo, enten må mor i jobb, eller så må hun være fulltudsstudent. 

At noen misbruker dette, og melder seg opp til studier de ikke har bruk for, er sløsing. Har ikke mor opptjent rett, er dette eneste mulighet for far. 

Anonymkode: 911a4...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, enten må mor i jobb, eller så må hun være fulltudsstudent. 

At noen misbruker dette, og melder seg opp til studier de ikke har bruk for, er sløsing. Har ikke mor opptjent rett, er dette eneste mulighet for far. 

Anonymkode: 911a4...f99

Jeg sier da ikke at man skal misbruke noe eller studere til noe man ikke har bruk for. Fulltidsstudier er likestilt med arbeid, det er det ikke jeg som har bestemt. Om folk studerer mer enn de egentlig "trenger" eller hva de studerer har da ingenting å si. Hvor mye de leser til eksamen er det heller ingen som har noe med. Men for all del, mor kan i slike tilfeller gjerne finne seg en jobb i stedet. Det var virkelig bare et eksempel på hvordan far både kan få masse permisjon og være hjemme samtidig som mor. Har gjort dette selv da jeg fikk barn mens jeg studerte og far derfor ikke hadde selvstendig rett på fedrekvote, og syntes det var flott. (Nei, det var ingen "ubrukelig" utdanning og jeg "stjal" ikke noen andres studieplass.)

Jeg vet ikke om du fikk med deg at vi faktisk er enige om at far bør ha selvstendig opptjening? Men jeg klarer likevel å se løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, janeikanskje skrev:

Mor ikke melde seg opp som student (hvor kommer liksom inn i bildet? Er det bare de som går all in 100% for å få toppkarakterer som er ordentlige studenter?), det var bare for å vise at selv uten selvstendig opptjeningsrett så kan det løse seg for far - attpåtil samtidig som mor er hjemme. Med "løse seg" så mener jeg altså "også få permisjon". Men det må gjerne bli aktivitetsplikt for far også, ja. 
 

Fint at du meldte deg opp i et studie du fullførte og fikk bruk for, men de fleste som velger denne løsningen er nok ikke reelle studenter, ei heller har de til hensikt å bruke utdanningen til noe samfunnsnyttig. Ergo er det i de fleste tilfeller misbruk av kostbare studieplasser. 

Anonymkode: ddc94...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du meldte deg opp i et studie du fullførte og fikk bruk for, men de fleste som velger denne løsningen er nok ikke reelle studenter, ei heller har de til hensikt å bruke utdanningen til noe samfunnsnyttig. Ergo er det i de fleste tilfeller misbruk av kostbare studieplasser. 

Anonymkode: ddc94...2bd

Synes det er en veldig negativ måte å se ting på. Jeg mener at alle studier er samfunnsnyttige jeg, selv årsstudier i filosofi eller historie, som man ikke "blir noe" av. Men for all del. Du står jo fritt til å ikke gjøre det samme selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, janeikanskje skrev:

Synes det er en veldig negativ måte å se ting på. Jeg mener at alle studier er samfunnsnyttige jeg, selv årsstudier i filosofi eller historie, som man ikke "blir noe" av. Men for all del. Du står jo fritt til å ikke gjøre det samme selv :)

Studier er ikke samfunnsnyttige dersom eksamen ikke bestås og studiet heller ikke brukes til noe...

Anonymkode: ddc94...2bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, janeikanskje skrev:

Men jeg er uansett enig i at far bør ha selvstendig opptjeningsrett. Dette er fordi selv om fedre i teorien kan ta hele permisjonen når mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger, så er denne løsningen høyst sannsynlig meget upopulær ved de fleste arbeidsplasser. Det er en type diskriminering staten nå forsøker å gjøre noe med; det skal ikke ha noe å si for jobben om vedkommende er mann eller kvinne, og det skal være helt likegyldig hvilket kjønn man har i forbindelse med foreldrepermisjon. Altså likestilling.

Så lenge menn ikke kan bli gravide, føde og amme vil kvinner alltid diskrimineres i arbeidslivet. Det er fortsatt kvinnen som går gravid 9 mnd. I løpet av de 9 mnd må arbeidsgiver tilrettelegge, betale for svangerskapskontroller, finne løsninger når kvinnen (i svært mange tilfeller) blir sykemeldt osv. Så blir hun borte en god stund (som oftest 6-8 mnd). I denne perioden kan arbeidsgiver skaffe en vikar/omfordele arbeid for et lengre tidsrom, noe som i mange jobber er lettere enn all tilretteleggingen og fritimene/enkeltdagene som går bort i selve svangerskapet. 5 uker fra eller til har som regel ikke så mye å si når man uansett må ha noen til å ta over i 6-7 mnd. Når hun kommer tilbake derimot, har hun krav på ammefri. Ikke bare betalt ammefri, men hun har også krav på fri uten lønn for å amme og pumpe ved behov. Dette må arbeidsgiver tilrettelegge for uavhengig av hvor vanskelig det er.. Får mor brystspreng og må pumpe selv om hun står midt i noe så må arbeidsgiver løse dette. Desto kortere permisjon, desto mer vil ammefri mest sannsynlig bli benyttet.

Jeg skjønner at det er ønskelig med full likestilling. Og jeg er veldig for at kvinner og menn skal likestilles der det er mulig. De skal ha lik startlønn, og permisjon bør likestilles med arbeid etter loven slik at man i like stor grad får delta i lønnssamtaler og bli med på lønnsjusteringer selv om man har vært i permisjon.. Mange arbeidsplasser (blant annet min egen) praktiserer allerede dette. Slik løper ikke mennene fra oss bare fordi vi (som oftest) er lengre i permisjon.. Menn bør ha lik opptjeningsrett som mor. Man bør også være sikret bedre rettigheter om man tar ulønnet permisjon. For nå taper mange kvinner livslønn og pensjon på å ta ulønnet permisjon.. og det blir nok mer av det fremover med de nye kvotene. Men på punktene hva gjelder diskriminering i form av at bedrifter unngår å ansette kvinner tror jeg dessverre ikke disse 5 ukene vil gjøre noe særlig utslag. Skal man få til det må det andre virkemidler til, nettopp av de grunnene jeg skrev øverst. Et sted går grensen mellom likestilling mot biologiske forhold.. Da er eneste språket arbeidsgivere forstår penger og subsidering.

Vi får se om endringen fra 10 til 15 uker gir de effektene regjeringen håper på. Slike endringer vil gjerne gi noen positive og noen negative utslag. Spørsmålet er om de positive klarer å veie opp for de negative. Jeg har mine tvil...

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke dette er rett, og nå er vel denne saken også oppe i en menneskerettighetsdomstol, faktisk. (Fordi det er negativ likestilling overfor menn.)

Anonymkode: 3ae93...351

Er den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.2.2019 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Men altså, i tillegg til vi har 49 uker med 100% lønn eller 59 uker med 80% lønn å dele med far, også rett på ett år ulønnet foreldrepermisjon. Så det er ingen som tvinges tilbake i jobb mot sin vilje som det virker på noen, da har man rett og slett ikke planlagt økonomisk godt nok. Kjipt, men det er dyrt med barn. 

For samfunnet er det veldig positiv på mange nivåer at far og barn har god tilknytning og forhold. Med mer likestilt foreldrepermisjon legges det bedre til rette for at far slippes mer til fra tidlig av. 

Det gnåles mye her inne om tilknytning til mor, men baby kan fint ha god tilknytning til både mor og far fra starten av, til alles vinning. Både jordmor, personalet på sykehuset og helsesøstre er opptatt av å slippe far til tidlig, fordi det har stor positiv effekt. 

 

Anonymkode: 666c1...c16

Men som jeg har skrevet lenger opp så vil ikke økning av fedrekvoten være det som skaper likestilling ifh til permisjon. Det vil det aldri bli så lenge far ikke har egen opptjeningsrett ifh til å få permisjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Maleficenta said:

Men som jeg har skrevet lenger opp så vil ikke økning av fedrekvoten være det som skaper likestilling ifh til permisjon. Det vil det aldri bli så lenge far ikke har egen opptjeningsrett ifh til å få permisjon. 

Vi må jo jobbe for at fedre får selvstendig opptjeningsrett også. 

Anonymkode: ddf82...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener det er naivt å tro at de nye reglene vil bedre kvinners generelle stilling i samfunnet. På den ene siden kan man anta at 5 uker mer til far vil gjøre det enklere for fedre å ta ut pappaperm, og på den måten frigjøre mor slik at hun fremstår mer attraktiv for en arbeidsgiver. På en annen side fører mest sannsynlig endringen til at flere kvinner vil ta ut ulønnet permisjon, noe som fører til tapt inntekt og pensjon. I tillegg tror jeg den positive effekten ved kortere permisjon går opp i opp med tilrettelegging for pumping og ammefri, som i mange tilfeller er en ulempe for arbeidsgiver og fører til merarbeid. Jeg vil tro det i mange tilfeller er lettere å ha en erstatter i 5 uker ekstra enn en kvinne som er avhengig av å amme og pumpe, og som på den måten representerer et usikkerhetsmoment i sin tilstedeværelse på jobb.

Hvis man ønsker en utjevning i arbeidslivet knyttet til kvinner og fødsel, så tror jeg man må dele permisjonen 50/50 og samtidig fjerne muligheten for å amme og pumpe i arbeidstiden. På den måten sidestilles menn og kvinner. Jeg tror ikke man kan forvente noen særlig utjevning så lenge kvinner får særrettigheter knyttet til amming og pumping. Jeg tror vi må tenke annereldes i forhold til babytid hvis vi ønsker utjevning mellom menn og kvinner. For eksempel anbefale en kombinasjon av flaskemating og amming fra 3 måneders alder, etc. 

Det er mange rare argumenter i denne debatten. Blant annet at "alle" burde ha råd til å spare opp penger selv til ulønnet  permisjon. Det vil være familier som ikke har råd til å spare opp en halv årslønn de månedene det tar å bli, og gå gravid. Hvis dét skulle være et forbehold for å bli gravid, så tror jeg ikke det hadde blitt født mange barn her i landet. 

Alt i alt, så er den nye endringen irriterende fordi det overhodet ikke er gitt at dette vil gi positive effekter for kvinners stilling i arbeidslivet. Så det vi sitter igjen med er en mindre fleksibel ordning, som for en andel familier betyr en dårligere ordning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2019 at 9:55 AM, AnonymBruker said:

De har jo valgfrihet. Det heter ulønnet permisjon.

Anonymkode: b4910...b4b

Ulønnet permisjon er jo ikke valgfrihet for alle da. Mange har sikkert råd til det men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må virkelig si at jeg føler med dagens nybakte mødre, selv er jeg ferdig med små barn for lengst, men er ikke akkurat stolt over den verden mine etterfølgere har fått. Da jeg fikk mitt første barn lå jeg på fødeavd. i 5 dager. Vi hadde ikke engang barnet inne hos oss, kom bare inn hver gang det skulle ammes og vi fikk veldig god hjelp og omsorg før vi reiste hjem. Vi fikk til og med måltider på sengen. Rett nok var svangerskapspermisjonen kun 16 uker, men fortsatt var man ikke så avhengig av 2 inntekter at man ikke kunne ta resten av året i ulønnet permisjon. Da jeg 13 år seinere fikk mitt siste barn (har 4) var det blitt et års permisjon, hvorav far hadde 4 uker fedrekvote. Vi brukte fedrekvoten til en svært lang ferie i sammen alle sammen. Fremdeles hadde vi også liggetid på fødeavdelingen i 4 dager, selv reiste jeg hjem etter 3 dager men det var mitt eget valg 

Jeg ammet sistemann til han var et år, han tok aldri flaske så det var ikke noe alternativ. Jeg tok også ulønnet permisjon til han var 2,5 år, men tok ekstravakter så tjente inn det vi tapte på det.  Ulempen var  at det var svært dyrt med barnehageplass, og da jeg hadde 2 i barnehagealder ble det så dyrt at det var ikke mange ekstravaktene jeg trengte og ta for å kompensere for inntekt, men hadde dog ikke barna i barnehage og sparte mye på det.

Rett nok har dagens mødre og fedre like lang permisjon, men de blir jo kastet ut av fødeavd. før de er klar for det. Nå blir de i tillegg tvunget ut i jobb igjen før barnet er 10 mnd. De blir tvunget til å avslutte amming lenge før barnet er klar for det for hvem orker vel å amme om natten og gå på jobb dagen derpå.  Så får nå pappa sitte der med flasken sin siden han dog ikke har pupper. Hvem som tjener på det vet ikke jeg, om likestilling går på bekostning av barnet ja definitivt. Fedre blir jo også sett på som tøffelhelter som må tvinges til å ta permisjon av overformynderiet for de våger visst ikke spørre om å få lov til å ta fedrekvote. 

Nei igjen jeg er ikke mye stolt over samfunnet jeg overlater til mine yngre medsøstre dessverre. Rett nok vil det bli lettere for kvinner og gjøre karriere men er det sånn at alle kvinner har så spennende jobber som de som har trådd disse reglene ned over hodet på oss? Jeg tenker vel at om eneste årsak var at kvinnene fortjente disse ukene som følge av svangerskap og barseltid er det faktisk nok. Men det er en rekke andre årsaker også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, timbar said:

Jeg må virkelig si at jeg føler med dagens nybakte mødre, selv er jeg ferdig med små barn for lengst, men er ikke akkurat stolt over den verden mine etterfølgere har fått. Da jeg fikk mitt første barn lå jeg på fødeavd. i 5 dager. Vi hadde ikke engang barnet inne hos oss, kom bare inn hver gang det skulle ammes og vi fikk veldig god hjelp og omsorg før vi reiste hjem. Vi fikk til og med måltider på sengen. Rett nok var svangerskapspermisjonen kun 16 uker, men fortsatt var man ikke så avhengig av 2 inntekter at man ikke kunne ta resten av året i ulønnet permisjon. Da jeg 13 år seinere fikk mitt siste barn (har 4) var det blitt et års permisjon, hvorav far hadde 4 uker fedrekvote. Vi brukte fedrekvoten til en svært lang ferie i sammen alle sammen. Fremdeles hadde vi også liggetid på fødeavdelingen i 4 dager, selv reiste jeg hjem etter 3 dager men det var mitt eget valg 

Jeg ammet sistemann til han var et år, han tok aldri flaske så det var ikke noe alternativ. Jeg tok også ulønnet permisjon til han var 2,5 år, men tok ekstravakter så tjente inn det vi tapte på det.  Ulempen var  at det var svært dyrt med barnehageplass, og da jeg hadde 2 i barnehagealder ble det så dyrt at det var ikke mange ekstravaktene jeg trengte og ta for å kompensere for inntekt, men hadde dog ikke barna i barnehage og sparte mye på det.

Rett nok har dagens mødre og fedre like lang permisjon, men de blir jo kastet ut av fødeavd. før de er klar for det. Nå blir de i tillegg tvunget ut i jobb igjen før barnet er 10 mnd. De blir tvunget til å avslutte amming lenge før barnet er klar for det for hvem orker vel å amme om natten og gå på jobb dagen derpå.  Så får nå pappa sitte der med flasken sin siden han dog ikke har pupper. Hvem som tjener på det vet ikke jeg, om likestilling går på bekostning av barnet ja definitivt. Fedre blir jo også sett på som tøffelhelter som må tvinges til å ta permisjon av overformynderiet for de våger visst ikke spørre om å få lov til å ta fedrekvote. 

Nei igjen jeg er ikke mye stolt over samfunnet jeg overlater til mine yngre medsøstre dessverre. Rett nok vil det bli lettere for kvinner og gjøre karriere men er det sånn at alle kvinner har så spennende jobber som de som har trådd disse reglene ned over hodet på oss? Jeg tenker vel at om eneste årsak var at kvinnene fortjente disse ukene som følge av svangerskap og barseltid er det faktisk nok. Men det er en rekke andre årsaker også.

 

Jada, alt var bedre før 🙄 Eller vent.. hva var det som egentlig var bedre før..? Når jeg leser innlegget ditt, får jeg ikke helt tak i hva som var så fantastisk på "din tid"..

Omsorg og hjelp på sykehuset? Ja, det får du jammen meg i dag også! Jeg er så takknemmelig for all hjelp jeg har fått ved mine to fødsler, både med amming, babystell, nyfødtintensiv og under selve fødselen. 3 netter er standard liggetid, noen trenger lenger, noen kortere. Selv lå jeg på barselhotellet, med hotellmat 4 ganger til dagen. Min mann hadde rett på fri (alle fedre har det) og serverte meg både seint og tidlig. 

Baby var kun sammen med deg på sykehuset når du skulle amme? I dag er nærhet og hud mot hud essensielt i den første tiden med baby. Virker helt fjernt å sende baby ut av rommet etter amming.

16 ukers mammaperm? Jeg må le. Har du fått med deg dagens ordninger?

Svært dyrt med barnehageplass? I dag er det makspris på bhg, samt skattefradrag. I tillegg kan man få kontantstøtte om man ikke har barnehageplass når barnet har fylt 1 år.

Fedre i dag er tøffelhelter? Seriøst??

Les deg opp!! Ikke bare på permisjonsregler, men og på hvordan forholdet menn og kvinner har utviklet seg siden nitten-pil-og-bue.. mulig du ikke er heeelt oppdatert...  😳

Anonymkode: 6be4d...3e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...