AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #1 Del Skrevet 1. februar 2019 Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette emne så mulig det ble feil. Hvor lenge tenker dere det er greit å vente med utdanning? Hva er vanlig? Er en 20 årig jente som holder på å ta opp fag fra vgs. Fikk idag (siste frist for oppmelding til privatist) vite at det har skjedd en misforståelse fra min gamle skole sin side. Jeg mangler et fag på vitnemålet mitt. Dette vil si at jeg har gått på skolen uvitende om at jeg skulle hatt enda et fag på timeplanen. Jeg må nå starte på et helt nytt fag og ta eksamen denne våren. Planen var å studere til høsten, men ser ikke ut til at det blir slik nå.. skal ut å reise (fordi jeg også tar opp språkfaget jeg hadde) og da er jeg borte halvparten av perioden man kan bli trukket opp i muntlig i det «nye» faget mitt. Føler jeg henger så etter, alle vennene mine startet enten rett på studiet etter vgs ifjor eller så skal de starte i år. Gode karakter har de alle også er det liksom jeg som dilter etter og har den samme stillingen på et senter som jeg hadde da jeg fortsatt gikk på VGs. Føler meg rett og slett litt lost nå. Når begynte dere å studere? Tror jeg trenger å høre at det bare ikke er meg som henger etter.. Anonymkode: 5c00d...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheSara Skrevet 2. februar 2019 #2 Del Skrevet 2. februar 2019 Jeg var 20 da jeg begynte å studere, men har flere venner som begynte å studere da de var 23-24år. Ingen problem å begynne sent, eldste på mitt studie var nettopp blitt pensjonist 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Del Skrevet 2. februar 2019 Husk at hvis du tenker å ta bachelor for eksempel, er du fortsatt ferdig før de som startet rett etter vgs med å studere til å bli lege og psykolog. Og det er mange som har prøvd andre studier først, tatt en bachelor, hatt en del friår, tatt opp fag ol. først, så du kommer ikke akkurat til å være alene om å ikke være 19 når du starter. Slapp av, dette er ingen krise. Anonymkode: f9709...159 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #4 Del Skrevet 2. februar 2019 Jeg er over 30. Ikke ferdig m studier ennå. Reis mens du er ung og fri ! ❤️ Anonymkode: 25290...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mummitroll1 Skrevet 2. februar 2019 #5 Del Skrevet 2. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette emne så mulig det ble feil. Hvor lenge tenker dere det er greit å vente med utdanning? Hva er vanlig? Er en 20 årig jente som holder på å ta opp fag fra vgs. Fikk idag (siste frist for oppmelding til privatist) vite at det har skjedd en misforståelse fra min gamle skole sin side. Jeg mangler et fag på vitnemålet mitt. Dette vil si at jeg har gått på skolen uvitende om at jeg skulle hatt enda et fag på timeplanen. Jeg må nå starte på et helt nytt fag og ta eksamen denne våren. Planen var å studere til høsten, men ser ikke ut til at det blir slik nå.. skal ut å reise (fordi jeg også tar opp språkfaget jeg hadde) og da er jeg borte halvparten av perioden man kan bli trukket opp i muntlig i det «nye» faget mitt. Føler jeg henger så etter, alle vennene mine startet enten rett på studiet etter vgs ifjor eller så skal de starte i år. Gode karakter har de alle også er det liksom jeg som dilter etter og har den samme stillingen på et senter som jeg hadde da jeg fortsatt gikk på VGs. Føler meg rett og slett litt lost nå. Når begynte dere å studere? Tror jeg trenger å høre at det bare ikke er meg som henger etter.. Anonymkode: 5c00d...342 Ikke bry deg om når vennene dine begynte å studere, fokuser på deg og dine valg i livet. Jeg slet litt selv med det der, da flere av vennene mine begynte å studere rett etter vgs mens jeg måtte ta opp et par fag og tenkte at jeg skulle begynne rett på studier ett år senere, det skjedde ikke. Jeg begynte å jobbe, og har gjort det en stund, er 23 år og stresser ikke lenger da jeg kom fram til at man må gjøre ting i sitt eget tempo, og ikke tenke på hva alle venner gjør. Du kommer uansett til å få nye venner i studietiden. Har forøvrig flere venner som først begynte å studere 22-23 år og de har sagt at det var et bra valg, da de heller jobbet et par år først og fikk virkelig tenkt gjennom hva de ville studere i stedet for å bare søke seg vilt inn på forskjellige steder..😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Del Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at hvis du tenker å ta bachelor for eksempel, er du fortsatt ferdig før de som startet rett etter vgs med å studere til å bli lege og psykolog. Og det er mange som har prøvd andre studier først, tatt en bachelor, hatt en del friår, tatt opp fag ol. først, så du kommer ikke akkurat til å være alene om å ikke være 19 når du starter. Slapp av, dette er ingen krise. Anonymkode: f9709...159 Det er naturlig nok fordi utdannelsen er lenger. Jeg mener ikke at det å starte og bli ferdig så tidlig som mulig er av særlig betydning, men det blir rart å sammenligne tidspunktet en student på et 3-årig studieprogram blir ferdig i forhold til en student på et 6-årig studieprogram. Selv om man kommer i mållinjen samtidig vil det ikke si at tiden frem til da er brukt like bra. Personlig ville jeg ha tatt det siste faget som mangler nå og heller lagt inn utveksling som en del av planen i studieårene. Det går også an reise på en rekke sommerskoler i flere land samt å legge opp billige, men opplevelsesrike reiser alene eller med nye studievenninner. Det er kjekt å reise, men jeg ville ikke ha utsatt studier ett år bare fordi det ikke passer å ta en eksamen på grunn av det. Anonymkode: 577f1...983 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Del Skrevet 2. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er naturlig nok fordi utdannelsen er lenger. Jeg mener ikke at det å starte og bli ferdig så tidlig som mulig er av særlig betydning, men det blir rart å sammenligne tidspunktet en student på et 3-årig studieprogram blir ferdig i forhold til en student på et 6-årig studieprogram. Selv om man kommer i mållinjen samtidig vil det ikke si at tiden frem til da er brukt like bra. Personlig ville jeg ha tatt det siste faget som mangler nå og heller lagt inn utveksling som en del av planen i studieårene. Det går også an reise på en rekke sommerskoler i flere land samt å legge opp billige, men opplevelsesrike reiser alene eller med nye studievenninner. Det er kjekt å reise, men jeg ville ikke ha utsatt studier ett år bare fordi det ikke passer å ta en eksamen på grunn av det. Anonymkode: 577f1...983 Takk for svar😁 jeg skal reise fordi jeg også tar opp et språk. Skal på språkreise slik at jeg enklere kan lære meg språket og ta eksamen nå i vår når jeg kommer hjem. Derfor blir det uaktuelt å droppe det.. da risikerer jeg å få dårligere karakter og de 50 000 jeg har betalt inn blir som å kaste rett ut av vindu. De andre fagene jeg skulle ta opp tok jeg forrige halvår slik at disse månedene skulle gå til språket. Anonymkode: 5c00d...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Del Skrevet 2. februar 2019 8 timer siden, mummitroll1 skrev: Ikke bry deg om når vennene dine begynte å studere, fokuser på deg og dine valg i livet. Jeg slet litt selv med det der, da flere av vennene mine begynte å studere rett etter vgs mens jeg måtte ta opp et par fag og tenkte at jeg skulle begynne rett på studier ett år senere, det skjedde ikke. Jeg begynte å jobbe, og har gjort det en stund, er 23 år og stresser ikke lenger da jeg kom fram til at man må gjøre ting i sitt eget tempo, og ikke tenke på hva alle venner gjør. Du kommer uansett til å få nye venner i studietiden. Har forøvrig flere venner som først begynte å studere 22-23 år og de har sagt at det var et bra valg, da de heller jobbet et par år først og fikk virkelig tenkt gjennom hva de ville studere i stedet for å bare søke seg vilt inn på forskjellige steder..😊 Bra å høre at jeg ikke er den eneste! Det jeg stresser litt med er at kvoten for å komme inn på nesten alle studier bare stiger og stiger. Spesielt nå som jeg må søke med ordinært vitnemål.. Anonymkode: 5c00d...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Del Skrevet 2. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bra å høre at jeg ikke er den eneste! Det jeg stresser litt med er at kvoten for å komme inn på nesten alle studier bare stiger og stiger. Spesielt nå som jeg må søke med ordinært vitnemål.. Anonymkode: 5c00d...342 Ups mente snittet* Anonymkode: 5c00d...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Del Skrevet 2. februar 2019 Jeg og mange med meg tok et friår etter vgs og begynte å studere det året jeg fylte 20. Noen av mine medstudenter er også omkring 30. Flere jeg kjenner har jobbet et år eller to mens de finner ut av hva de har lyst til å studere, mange tar et årsstudium før lengre utdanning, og det er absolutt ikke uvanlig å ta opp fag fra videregående. Noen bytter også studieretning underveis. Min mor var for øvrig godt voksen da hun begynte å studere. Altså, det er aldri for sent å studere, og du vil sjelden være den eneste på et studium som ikke kommer rett fra videregående. Du har god tid, og etter all sannsynlighet mange yrkesaktive år foran deg. Anonymkode: 249ea...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå