Gå til innhold

Redd for å være en dårlig sjåfør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk lappen for noen uker siden, og har kjørt bare noen få ganger etter det. Jeg er redd for at jeg er en dårlig og farlig sjåfør. Idag skulle jeg ut i et kryss. Jeg var på en veg til høyre for bilen som nærmet seg krysset, og høyreregel gjaldt. Jeg så at han hadde noen titallsmeter til krysset så jeg begynte å svinge inn på hovedveien.  Han satte derimot opp farten, og jeg måtte bremse slik at jeg kvelte bilen. Det var ikke mye trafikk der, og jeg hadde jo ikke vikeplikt for han siden jeg var fra høyre, men det er nettopp slike situasjoner som gjør meg stresset og usikker i trafikken. Et annet eksempel er når man kjører på hovedveien og en bil kjører inn fra et kryss, slik at jeg ta må bremse kraftig.

Hva kan jeg gjøre for å unngå slike situasjoner?

Anonymkode: a7dfb...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg fikk lappen for noen uker siden, og har kjørt bare noen få ganger etter det. Jeg er redd for at jeg er en dårlig og farlig sjåfør. Idag skulle jeg ut i et kryss. Jeg var på en veg til høyre for bilen som nærmet seg krysset, og høyreregel gjaldt. Jeg så at han hadde noen titallsmeter til krysset så jeg begynte å svinge inn på hovedveien.  Han satte derimot opp farten, og jeg måtte bremse slik at jeg kvelte bilen. Det var ikke mye trafikk der, og jeg hadde jo ikke vikeplikt for han siden jeg var fra høyre, men det er nettopp slike situasjoner som gjør meg stresset og usikker i trafikken. Et annet eksempel er når man kjører på hovedveien og en bil kjører inn fra et kryss, slik at jeg ta må bremse kraftig.

Hva kan jeg gjøre for å unngå slike situasjoner?

Anonymkode: a7dfb...d8c

Kjøre mer. 

Kjøreferdigheter får du gjennom mengdetrening. Kjør gjerne hver dag om du kan. Unngåelse fører bare til mer usikkerhet.

Anonymkode: 29a28...44a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kommentaren ovenfor. Mengdetrening er tingen. Jeg fikk lappen for snart et år siden, jeg synes og begynnelsen var skummel. Men du lærer jo etterhvert og av tabbene dine. Ikke alle på veien følger regler og ikke alle er like flinke til å beregne ditt og datt.

Anonymkode: aa08c...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngikk kjøring etter jeg fikk lappen og frem til i dag, og i dag er jeg nesten kjøringsinvalid (om det er et ord) pga angst, og spesielt på glatt føre og med manuelt gir.

Anonymkode: 97921...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør masse, og gjerne på rolige tider som kveldstid og Helgemorgener for ikke å bli stresset av trafikken. 

Vær observant, overhold fartsgrenser og hold avstand til forankjørende så går det som regel veldig fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unngikk kjøring etter jeg fikk lappen og frem til i dag, og i dag er jeg nesten kjøringsinvalid (om det er et ord) pga angst, og spesielt på glatt føre og med manuelt gir.

Anonymkode: 97921...529

Litt avsporing fra tråden, men jammen så deilig det var å høre at flere er kjøringsinvalid. Jeg brukte 70 kjøretimer på kjøreskolen. Stod både teori og oppkjøring på første forsøk med glad, men livredd for å kjører. Har hatt lappen i mange år, men unngår å kjører, dermed var det bra mye penger ut av vinduet. 

Så ts, ikke la være å kjøre selv om du er litt usikker. Mengdetrening og ta det rolig. Kjøre gjerne med passasjerer som du er trygg på og som kan støtte deg. Kjør så mye du kan! 

Anonymkode: fe190...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk lappen så ble jeg anbefalt å kjøre mye og alene den første tiden. Det funket supert.

Anonymkode: e0776...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og støttende svar! Skal kjøre litt mer i morgen, så får vi se. Det jeg er mest redd for tror jeg, er at noe skal skje også er jeg der alene og ikke vet hva jeg skal gjøre. Man er jo så vandt til å ha noen ved siden av seg.

-TS

Anonymkode: a7dfb...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De situasjonene her tolket jeg som at andre kjører på for å rekke fram i et kryss selv om de har vikeplikt? Da er det i så fall ikke du som er en dårlig sjåfør.. 

Men mengdetrening er uansett løsningen!☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv masse. Å få lappen er det samme som å stemples som en perfekt sjåfør, det gir deg bare rett til å trene videre uten noen i passasjersetet. I disse situasjonene vil jeg råde deg til å bli vant til at andre bilister ikke nødvendigvis følger lover og regler i trafikken selv om du gjør det, dessverre. 

Anonymkode: 8435f...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Øv masse. Å få lappen er det samme som å stemples som en perfekt sjåfør, det gir deg bare rett til å trene videre uten noen i passasjersetet. I disse situasjonene vil jeg råde deg til å bli vant til at andre bilister ikke nødvendigvis følger lover og regler i trafikken selv om du gjør det, dessverre. 

Anonymkode: 8435f...f66

Er IKKE det samme, skulle det stå 🙂

Anonymkode: 8435f...f66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Som de over sier, kjør så mye bil du kan. Hvis det får deg til å slappe av i større grad, kan du alltids ha med deg faren eller moren din, et søsken, en god venn osv, ved enkelte anledninger.

Anonymkode: d5abc...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...