AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #1 Skrevet 29. januar 2019 Finner ingen pannekakeoppskrift som gir perfekte pannekaker. Enten blir de for tykke, eller for søte, eller for klissete, eller de går i oppløsning, eller det blir altfor få til en storspist familie på 4. Har du en pannekakeoppskrift som GARANTERT gir gode og nok pannekaker? 😀 Anonymkode: 11a9a...9e5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Tre av problemene er enkle. Dropp sukker, da blir de ikke søte. Lag større mengde røre, så blir det nok. Ha mindre røre i panna om gangen, så blir de tynnere. Klissete og løsaktige, det kan være verre å finne ut av, kommer kanskje med erfaring/håndlag. Røren som jeg lager til meg selv (til middag, kvinne med god appetitt) består av ett egg, 2 dl helmelk, 1/2 ts salt, 40g sammalt mel, 60g hvitt hvetemel. Blander til det blir jevnt og klumpefritt, lar den svelle i kjøleskapet i en halv time, og steker i rikelig olje på god varme. Det blir to eller tre pannekaker. Anonymkode: 6a744...e94 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Da er det jo bare å putte oppi mer eller mindre av noe. Oppskriften min er slik: Ha oppi egg etter hvor stor røra skal være (ihvertfall ca. ett per person) Hell oppi melk til passe mengde røre (blir røra for hvit, ta oppi mer egg). Hell opp mel til passe tykk røre. Hell oppi sukker til passe søt røre. Anonymkode: f261a...cc5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Mistenker at jeg ikke helt vet hvordan "passe tykk" røre egentlig skal se ut. 🤔 Anonymkode: 11a9a...9e5
Bladlusa Skrevet 29. januar 2019 #5 Skrevet 29. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mistenker at jeg ikke helt vet hvordan "passe tykk" røre egentlig skal se ut. 🤔 Anonymkode: 11a9a...9e5 Det kommer litt an på hva slags pannekaker du vil ha. Jo tynnere pannekaker du vil ha, jo tynnere må røren være.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #6 Skrevet 29. januar 2019 Ikke lag tykk røre. Som litt tykk saus. Bruk smeltet smør i røra og dropp sukker. Stek på sterk varme. Bruker 3-4 egg til seks personer. Blander egg og ca halvannen liter melk og blander egg i den før jeg tilsetter mel. Anonymkode: b55a0...5de
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #7 Skrevet 29. januar 2019 Mitt tips er faktisk å droppe egg og bruke vann Du trenger (10-12 pannekaker): 5 dl hvetemel, 300 g 0,5 dl sukker, 50 g 3 toppa ts bakepulver, 15 g 1/4 ts salt 4 ss nøytral olje 7 dl vann Slik gjør du: Bland sammen alt det tørre i en stor bolle, bland godt slik at bakepulveret fordeler seg ordentlig. 2. Lag en grop i midten av det tørre og hell i vann og olje Visp kjapt sammen til det ikke er noen klumper. 3. La røren hvile i ca 10 minutter, til du ser et lite lag med «skum» og luftbobler på overflaten. I mens røren hviler kan du sette på stekeplaten på medium/høy varme. På min stekeplate bruker jeg varme 6-7 av 9. 4. Pannekakene kan stekes et par minutter på hver side. Snu pannekaken når den er gjennomstekt og du ser små hull, og stek videre på neste side i enda 2 minutter. Legg de ferdigstekte pannekakene oppå hverandre, så de holder på varmen og «mykheten». Anonymkode: 0e7a2...4c9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #8 Skrevet 29. januar 2019 Jeg bruker ikke sukker i røren. Høres ut som du lager for tykk røre, og for lite egg. Jeg tar oppi 3-4 egg som vispes, halv boks melk, en neve havregryn, et lite knip salt, hvetemel til passe tynn røre. La røren svelle på benken en halvtime. Stekes på medium varme i jernpanne med soft flora. Ta en øse røre i panna, og rør på panna så røren fordeler seg utover raskt. Hvis den flyter dårlig, så er den for tykk - ta i litt mer melk. Motsatt - juster med litt mel. Jeg bruker mye egg og havregryn for å få mer næring i dem. Støtter ikke forslaget over kutte egg og bruke mel, bakepulver, fett og sukker. Anonymkode: 9debd...de8 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #9 Skrevet 29. januar 2019 Jeg liker tynne pannekaker og bruker lite egg i røren. Utgangspunktet er mengden melk. Mel- og sukker beregnes ut fra denne, f.eks 4 dl melk, 2 dl mel, 1 ss sukker. Vispes sammen og får svelle i 10-15 min før jeg tilsetter 2 egg. Til fire personer med suppe ved siden av) kanskje 8 dl melk, 4 dl mel, 2 ss sukker, 3 egg. Jeg steker alltid i panne med belegg, aldri jernpanne. Så lite smør som mulig i pannen, bare nok til at det så vidt dekker, og ikke mer røre enn at det dekker. Jeg bruker også relativt høy varme. Anonymkode: 1e80b...12c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #10 Skrevet 29. januar 2019 Jeg støtter også forslaget om å ikke bruke egg. Det gir mye bedre smak og konsistens. Anonymkode: fa1e4...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #11 Skrevet 29. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg støtter også forslaget om å ikke bruke egg. Det gir mye bedre smak og konsistens. Anonymkode: fa1e4...5c2 Det er jo eggene som gir den gode smaken, og metter godt + litt sunnere. Jeg tar alltid ekstra egg i røra! Anonymkode: e2592...207 6
Mokkilokki Skrevet 29. januar 2019 #12 Skrevet 29. januar 2019 Middagspannekaker: Litt salt, 3 dl hvetemel, 5 dl melk, blandes godt til klumpfri røre, deretter 4 egg som røres godt inn. La røren stå og svelle 15 min. Da har du passe tykk røre. Disse skal ikke gå i oppløsning. Ca 8-10 pannekaker alt etter hvor stor stekepanne du har.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #13 Skrevet 29. januar 2019 Jeg bruker denne og er fornøyd; 2 egg, 5 dl melk, 3 dl mel og en liten klype salt. Anonymkode: f7e6d...776
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #14 Skrevet 29. januar 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt tips er faktisk å droppe egg og bruke vann Du trenger (10-12 pannekaker): 5 dl hvetemel, 300 g 0,5 dl sukker, 50 g 3 toppa ts bakepulver, 15 g 1/4 ts salt 4 ss nøytral olje 7 dl vann Slik gjør du: Bland sammen alt det tørre i en stor bolle, bland godt slik at bakepulveret fordeler seg ordentlig. 2. Lag en grop i midten av det tørre og hell i vann og olje Visp kjapt sammen til det ikke er noen klumper. 3. La røren hvile i ca 10 minutter, til du ser et lite lag med «skum» og luftbobler på overflaten. I mens røren hviler kan du sette på stekeplaten på medium/høy varme. På min stekeplate bruker jeg varme 6-7 av 9. 4. Pannekakene kan stekes et par minutter på hver side. Snu pannekaken når den er gjennomstekt og du ser små hull, og stek videre på neste side i enda 2 minutter. Legg de ferdigstekte pannekakene oppå hverandre, så de holder på varmen og «mykheten». Anonymkode: 0e7a2...4c9 Pannekaker er jo ikke supersunt i utgangspunktet, men uten egg forsvinner jo næringa helt. Hvetemel, olje og vann? Det er ikke middag. Anonymkode: 4bd0b...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #15 Skrevet 29. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo eggene som gir den gode smaken, og metter godt + litt sunnere. Jeg tar alltid ekstra egg i røra! Anonymkode: e2592...207 Jeg syns det funker helt fint uten egg Og røra blir vel ikke sunnere av egg Anonymkode: 0e7a2...4c9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #16 Skrevet 29. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Pannekaker er jo ikke supersunt i utgangspunktet, men uten egg forsvinner jo næringa helt. Hvetemel, olje og vann? Det er ikke middag. Anonymkode: 4bd0b...5fb Skal ute spise næringsrik mat så hadde ikke pannekaker vært det jeg ville valgt,med eller uten egg. Og jeg serverer alltid pannekaker og suppe Anonymkode: 0e7a2...4c9 2
Sølvrosen Skrevet 29. januar 2019 #17 Skrevet 29. januar 2019 Dette er oppskriften jeg lærte som barn, og som jeg har utviklet, variert og perfeksjonert resten av livet: 1 egg per person Litt sukker (Det kan bety en ts, det kan bety en dl, jeg dropper det ofte når pannekakene ikke skal være dessert.) Dette røres sammen. 1/4 liter melk per egg Mel (både sammalt og siktet mel kan brukes, men det bør være finmalt. Det er lettere å steke pannekakene om minst halvparten er fint.) Tilsett vekselvis og rør røra jevn mellom hver gang. Det er lettere å unngå klumper om melk tilsettes sist. Røra skal bli passe tykk. Konsistensen skal være litt tynnere enn røra til toro brownies, eller litt tykkere enn piano vaniljesaus. Hvis røra blir for tynn henger den dårlig sammen, og om den blir for tykk vil den ikke renne utover i stekepanna. Smeltet smør og salt kan også tilsettes røra, når som helst. La pannekakerøra svelle i minst en halvtime. Dette er veldig viktig, hvis den ikke får svelle blir røra vanskelig å steke. Stek pannekakene på middels varme i smør eller margarin (olje blir ikke like godt, men fungerer i nødstilfeller). Du må ikke skrape i panna med stekespaden når du sprer smøret, da vil pannekaka lettere henge fast. Ha i passe mye røre midt i panna, og hell på panna for å spre røra. Røra skal spre seg fint ut dersom konsistensen er riktig. La pannekaka steke til den er helt fast på oversiden før du snur den. Dersom det ryker fra stekepanna under steking må du skru temperaturen ned. Dersom pannakaka ikke er gylden på undersiden når oversiden er fast må du øke temperaturen. Når du snur pannekaka må du først passe på at den ikke henger fast i panna, før du snur den med en rask bevegelse med stekespaden. Dersom pannekaka sitter fast må du lirke så godt du kan, og bruke mer smør neste gang. Hvis røra viser seg å være vanskelig å jobbe med lager du ovnspannekake i stedet. Smør en liten langpanne og hell røra i. Ha på ost, skinke, pølse, paprika eller andre ting du har for hånden, og press det litt ned i røra. Sett i ovnen på 200 grader i 45-60 minutt til den er ferdigstekt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #18 Skrevet 29. januar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo eggene som gir den gode smaken, og metter godt + litt sunnere. Jeg tar alltid ekstra egg i røra! Anonymkode: e2592...207 Egg i røra gir etter min mening bare en litt emmen søtsmak. Bedre å lage pannekakene grove og å spise noe mer næringsrikt på og ved siden av. Anonymkode: fa1e4...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #19 Skrevet 29. januar 2019 Hjertelig takk for alle tips! Fare for at det blir ganske mange pannekakemiddager fremover for å teste samtlige. Er villig til å gi eggløse pannekaker en sjanse også, selv om jeg er litt skeptisk til at smaken blir den samme. Endte faktisk opp med en oppskrift fra en eldgammel KG-tråd i dag. De ble perfekte i smak og tykkelse - men det ble ikke nok for vår storspiste flokk, så til en annen gang prøver jeg å doble oppskrifta. Anonymkode: 11a9a...9e5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #20 Skrevet 29. januar 2019 20 minutter siden, Mokkilokki skrev: Middagspannekaker: Litt salt, 3 dl hvetemel, 5 dl melk, blandes godt til klumpfri røre, deretter 4 egg som røres godt inn. La røren stå og svelle 15 min. Da har du passe tykk røre. Disse skal ikke gå i oppløsning. Ca 8-10 pannekaker alt etter hvor stor stekepanne du har. Det var faktisk akkurat denne oppskrifta jeg benytta meg av i dag. Fant den i en tråd fra 2006. Ble kjempegode, men 10 tynniser var ikke nok for oss 4 🙂 Anonymkode: 11a9a...9e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå