Gå til innhold

Ekstremt sta unge hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal. Har ei datter som er ekstremt sta. Han eldste er ikke i nærheten av like sta og han har adhd. Han er mye lettere å få til og høre etter og har alltid vært det. Men hun yngste er bare ekstremt sta. Jeg vet hun yngste ikke har adhd da hun hverken sliter meg konsentrasjon, det sosiale eller oppmerksomhet osv. Det jeg derimot sliter med er at om hun har bestemt seg for for noe gir hun ser ikke på mange timer. Enten så tuller hun bare, ler, nekter å høre og smiler. Eller så hyyyler hun og begynner og gråte til hun brekker seg og spyr. Jobber i barnehage og er vandt med masse barn rundt meg men denne ungen blir jeg ikke klok på. Må bare si at hun er verdens snilleste og søteste jente til vanlig, men når hun først slår seg vrang.  I tillegg har vi ei nabo som bare hater oss og klager på alt så stresser med henne å. 

Anonymkode: da61c...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun slår seg vrang og nekter å høre på deg på mange timer, får denne oppførselen noen som helst følger? Det bør den. Ta fra henne ipaden i en dag eller to for eksempel. Regner med at hun er gammel nok til å skjønne hva konsekvens er?

Jeg hadde sendt henne på rommet og fjernet alt som var moro der inne av mobiltelefoner eller ipader osv.

Anonymkode: 6a406...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når hun slår seg vrang og nekter å høre på deg på mange timer, får denne oppførselen noen som helst følger? Det bør den. Ta fra henne ipaden i en dag eller to for eksempel. Regner med at hun er gammel nok til å skjønne hva konsekvens er?

Jeg hadde sendt henne på rommet og fjernet alt som var moro der inne av mobiltelefoner eller ipader osv.

Anonymkode: 6a406...55b

Jeg pleier og sende henne på rommet mitt(der er det ingen leker), også lukker jeg døren, låser ikke men lukker. Og da skriker hun, også roer hun seg og kommer ut. Også er alt morsomt igjen og hun tuller(feks kan jeg be hun roe seg ikke løpe inne og skrike inne, eller kaste leker), så tilbake på rommet samme greien... 

Anonymkode: da61c...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det hun låsr seg på, da? Kanskje hun ikke ser logikken i det hun skal gjøre eller det hun ikke får lov til?

Anonymkode: 6e9c1...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager har naboen med dette å gjøre? 🤔 Du får bare være konsekvent. Gi tydelig beskjed om hva som forventes/skal gjøres. Forbered i god tid. Gjennomfør. Det er du som er forelder.

Anonymkode: 18cd4...9de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det hun låsr seg på, da? Kanskje hun ikke ser logikken i det hun skal gjøre eller det hun ikke får lov til?

Anonymkode: 6e9c1...c46

Kanskje :) hun tenker nok bare det er morsomt og forstår feks ikke vi har naboer under osv. 

Anonymkode: da61c...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager har naboen med dette å gjøre? 🤔 Du får bare være konsekvent. Gi tydelig beskjed om hva som forventes/skal gjøres. Forbered i god tid. Gjennomfør. Det er du som er forelder.

Anonymkode: 18cd4...9de

Naboen vår er Stein gal! Kommer på døren om vi vasker klær på søndager, bærer ned poser i kjelleren. Hun klager på alle i blokken, men fikk sjokk forrige uke da meg og kjæresten dreiv og tullet inne på badet og han kilte meg og vi ble litt høylytt og hun kom ned og ba han slutte å slå meg, ellers skulle hun ringe politiet 😂😂 virker som hun bare er hjemme og har lite å gjøre :) 

Anonymkode: da61c...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, BearMama skrev:

Hvor gammel er hun?

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor gammel er hun?

Om du ønsker råd må du opplyse om ca.  alder. 

Anonymkode: d6941...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen vår er Stein gal! Kommer på døren om vi vasker klær på søndager, bærer ned poser i kjelleren. Hun klager på alle i blokken, men fikk sjokk forrige uke da meg og kjæresten dreiv og tullet inne på badet og han kilte meg og vi ble litt høylytt og hun kom ned og ba han slutte å slå meg, ellers skulle hun ringe politiet 😂😂 virker som hun bare er hjemme og har lite å gjøre :) 

Anonymkode: da61c...7e1

Alder på barnet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, BearMama skrev:

Alder på barnet???

Nettopp blitt 4 :) kan påpeke at hun aldri har vært i trassalder så kan jo være det også??

Anonymkode: da61c...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp blitt 4 :) kan påpeke at hun aldri har vært i trassalder så kan jo være det også??

Anonymkode: da61c...7e1

Eneste som hjelper er å være konsist, kort og konsekvent. Ignorere uønsket atferd og masse positiv oppmerksomhet på ønsket atferd. Merker ungen at hun ikke kommer noen vei med trass, hyl og gråt og heller ikke får noe oppmerksomhet så er det ikke noe gøy og atferden vil endres relativt kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tro på avledning eller forklaringer som et tillegg til grensesetting. 

Har lite tro på straff(konsekvenser som er det moderne ordet for det)

Og at en tåler barns følelser, både de gode og de utfordrende. Det skal jo være lov å være sint.

At hun ikke tar beskjeder handler jo om egen vilje, hun har forstått at hun kan bestemme selv over sin kropp. Det er jo egentlig bra. Samtidig må en lære å ta hensyn til andre, å forholde seg til regler. "Du kan ikke spise sjokolade nå, det spiser vi kun på lørdag. Forstår at du har veldig lyst på sjokolade. På lørdag skal vi kose oss med sjokolade, jeg gleder meg. Hva annet har du lyst å gjøre på lørdag?".... Forklaring, anerkjenne og avledning, kan være en mulighet.

Du nevner at du sender henne på rommet fordi hun  løper, skriker og kaster på leker. Barn er kroppslig, så at hun vil løpe og bruke høy stemme er jo fordi hun er et barn. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

kjæresten dreiv og tullet inne på badet og han kilte meg og vi ble litt høylytt

Du kan jo også være høylytt, å når noen truer deg med straff (ringe politiet) blir du i sjokk.  Hvorfor straffe henne for å være høylytt? Ta henne heller med ut, eller finn en rolig aktivitet inne som fenger og dere kan gjøre sammen. 

Men kan du ikke spørre en av pedagogene i barnehagen du jobber i om råd? 

Anonymkode: d6941...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vise at det er DU som bestemmer. Men i noen tilfeller er det bra at hun er sta, men kommer helt an på situasjonen, men vis at det er du som bestemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje :) hun tenker nok bare det er morsomt og forstår feks ikke vi har naboer under osv. 

Anonymkode: da61c...7e1

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Naboen vår er Stein gal! Kommer på døren om vi vasker klær på søndager, bærer ned poser i kjelleren. Hun klager på alle i blokken, men fikk sjokk forrige uke da meg og kjæresten dreiv og tullet inne på badet og han kilte meg og vi ble litt høylytt og hun kom ned og ba han slutte å slå meg, ellers skulle hun ringe politiet 😂😂 virker som hun bare er hjemme og har lite å gjøre :) 

Anonymkode: da61c...7e1

Du virker veldig passiv aggressiv...

Anonymkode: 6e9c1...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Naboen vår er Stein gal! Kommer på døren om vi vasker klær på søndager, bærer ned poser i kjelleren. Hun klager på alle i blokken, men fikk sjokk forrige uke da meg og kjæresten dreiv og tullet inne på badet og han kilte meg og vi ble litt høylytt og hun kom ned og ba han slutte å slå meg, ellers skulle hun ringe politiet 😂😂 virker som hun bare er hjemme og har lite å gjøre :) 

Anonymkode: da61c...7e1

Men igjen, hva har naboen med dette å gjøre? Handler ikke denne tråden om datteren din? Det du forteller om naboen er jo både urelatert og totalt irrelevant?

Anonymkode: 06c40...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tro på avledning eller forklaringer som et tillegg til grensesetting. 

Har lite tro på straff(konsekvenser som er det moderne ordet for det)

Og at en tåler barns følelser, både de gode og de utfordrende. Det skal jo være lov å være sint.

At hun ikke tar beskjeder handler jo om egen vilje, hun har forstått at hun kan bestemme selv over sin kropp. Det er jo egentlig bra. Samtidig må en lære å ta hensyn til andre, å forholde seg til regler. "Du kan ikke spise sjokolade nå, det spiser vi kun på lørdag. Forstår at du har veldig lyst på sjokolade. På lørdag skal vi kose oss med sjokolade, jeg gleder meg. Hva annet har du lyst å gjøre på lørdag?".... Forklaring, anerkjenne og avledning, kan være en mulighet.

Du nevner at du sender henne på rommet fordi hun  løper, skriker og kaster på leker. Barn er kroppslig, så at hun vil løpe og bruke høy stemme er jo fordi hun er et barn. 

Du kan jo også være høylytt, å når noen truer deg med straff (ringe politiet) blir du i sjokk.  Hvorfor straffe henne for å være høylytt? Ta henne heller med ut, eller finn en rolig aktivitet inne som fenger og dere kan gjøre sammen. 

Men kan du ikke spørre en av pedagogene i barnehagen du jobber i om råd? 

Anonymkode: d6941...722

Klart man må ha konsekvenser.

Skrike på butikken, konsekvens, forlate butikken.

Smelle med dører, kosenkevns, fjerne øyeblikkelig fra døren.

Straff og konsekvens er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...