Gå til innhold

To tenåringer i hus, og jeg blir snart gal!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men, hvordan reagerer dere på frekkhet? Jeg syns det er uakseptabelt å bli snakket til på den måten jeg blir snakket til til tider.

TS

Anonymkode: d3fe3...4eb

Jeg har en tenåringssønn som svært sjelden blir frekk, men de få gangene han har vært det, har jeg blitt forbannet, rett og slett. Og sagt klart i fra om hva jeg mener. Det er uhyre sjelden jeg roper til sønnen min og blir skikkelig sint på han. Sjelden jeg blir så sint som det, sånn at jeg hever stemmen ordentlig. Så han vet at når jeg gjør DET, da er det alvor...

Som regel er det han som føyer seg etterpå og gjør det likevel, det jeg ville at han skulle. F.eks. gå ut med hunden og ikke bare svare frekt "Nei, det gidder jeg ikke i dag".

Fyren gjør nesten ingenting hjemme, så lufte hunden på ettermiddagen etter skolen er et minimum jeg forlanger av han.

Anonymkode: bd882...4e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt fire tenåringer. Yngste er 17. Ikke noe problemer. Mye enklere med tenåringer enn barn syns jeg 😊

Anonymkode: 4441c...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ros og kos, tenker jeg. Tenåringen vet ikke alltid hva han sier og gjør eller hvordan det virker inn på andre. Tonefall kan være vanskelig å styre. Prøv å finne humoren og vit at tenåringen fortsatt er en sårbar unge, som han var som treåring. Det er lett å glemme når beskyldningene raser og urimelighetene florerer. Tenk på når du tar opp ting, det er best når ting har roet seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2019 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Bruker humor, har alltid fungert bra. Ved frekke svar i telefonen, kunne jeg si "beklar å forstyrre deres kongelige høyhet, men jeg må informere om... "

 

Anonymkode: d2e18...1d1

Jeg bruker også veldig mye humor og her fungerer det utmerket. 

Anonymkode: 421e0...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg virkelig igjenn! Har en som blir 13 ei som blir 14 og ei som blir 19, siste har begynt og bli litt mere voksen nå for tiden og hun skal til og med flytte ut i år

Anonymkode: b2933...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2019 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Men, hvordan reagerer dere på frekkhet? Jeg syns det er uakseptabelt å bli snakket til på den måten jeg blir snakket til til tider.

TS

Anonymkode: d3fe3...4eb

Jeg sier for eksempel rolig "Jeg er riktig nok mammaen din, men jeg er også et menneske. Vil du forsøke å si det på en annen måte, slik at vi kan ha en dialog rundt dette? For jeg får ikke lyst til å høre på det du mener når du snakker slikt til meg." 

Anonymkode: 94c17...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...