Gå til innhold

Jeg jobber kveld i morgen. Hvilken grammatisk funksjon har "kveld"


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg kom plutselig til å tenke på den setningen jeg sa, og lurer på hva jeg ville forklart hvis noen utlendinger spurte om kveld i dette eksempelet er et substantiv. 

Kan det ha form som adverb? Det beskriver jo verbet.  Det blir jo rart å skulle bytte ut kveld med sakte eller fort, men da blir det jo adverb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva snakker du om? 

Kan du ikke bare si sen vakt eller kvelds vakt? Elns. 

Anonymkode: ee48e...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en forkortelse for kveldsvakt/kveldsskift. Ergo substantiv. En kveldsvakt. Jeg jobber kveldsvakt i morgen? 

Anonymkode: 09457...a99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kveld" er jo en forenklet måte å si enten "Kveldsvakt" eller "om kvelden" på, og er vel ikke "grammatisk rett", så da ligger vel svaret egentlig i hvilken av de to du bruker? For meg ville det vært mest naturlig å snakke om kveldsvakt, og dermed substantiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke en korrekt måte å snakke på. Å jobbe kveld - er vel en populær/muntlig forkortelse for å jobbe "kveldsskift" , og da er det et substantiv. Eventuelt "om kvelden" - tidsadverb. 

Anonymkode: 03a86...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som egentlig heter «å jobbe kveld», det er sjargong som forkorter kveldsvakt til kveld. Derfor er «kveld» et substantiv, og står som objektet i setningen. 

Anonymkode: b752c...156

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en forkortelse for kveldsvakt/kveldsskift. Ergo substantiv. En kveldsvakt. Jeg jobber kveldsvakt i morgen? 

Anonymkode: 09457...a99

Men da har jo kveldsvakt samme funksjon som adverb. Det beskriver jo verbet, hvordan man jobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ananas. skrev:

"Kveld" er jo en forenklet måte å si enten "Kveldsvakt" eller "om kvelden" på, og er vel ikke "grammatisk rett", så da ligger vel svaret egentlig i hvilken av de to du bruker? For meg ville det vært mest naturlig å snakke om kveldsvakt, og dermed substantiv. 

Er det i det hele tatt grammatisk korrekt å si " jeg jobber kveldsvakt (i morgen)" ?  Hvordan skal en som ikke er norskspråklig finne ut hva som er substantiv og verb i setningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pipaluk skrev:

Er det i det hele tatt grammatisk korrekt å si " jeg jobber kveldsvakt (i morgen)" ?  Hvordan skal en som ikke er norskspråklig finne ut hva som er substantiv og verb i setningen?

Nå er det litt uklart om vi snakker om ordklasser eller om syntaks her, men min tolkning av det, dersom man snakker om syntaks, er at "Jeg" = subjekt, "jobber" = verbal og "kveldsvakt" = objekt. Lenge siden jeg har tenkt over dette, så er ikke sikkert det er korrekt. Poenget mitt er i alle fall at det er forskjell på å snakke om ordklasser (verb, substantiv) og å snakke om setningsledd i en setning. Når du spør etter verb/substantiv, vil jeg si at "kveld" er en muntlig utgave av kveldsvakt/kveldsskift, og "kveld" bøyes jo også som et substantiv dersom man snakker om "kvelden", men vil ikke regnes som et objekt, men som et tidsadverbial (dersom man skriver det helt ut (om kvelden e.l.). Igjen, med forbehold om at dette ikke er så rustent at jeg er helt på jordet her nå. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske muntlig setning, ja. Den kan tolkes ulikt, så det spørs hva du mener. Mener du at du skal jobbe kveldsvakt så er det substantiv. Mener du at du skal jobbe i kveld/ på kvelden på mandag, så er det adverb. 

Men ordet i seg selv er et substantiv. En kveld, kvelden. Det blir et adverb når du setter en preposisjon foran: i kveld, på kvelden, om kvelden.

Anonymkode: 1f8f0...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (S) jobber (FV) kveld (O) i morgen (A (adverbial))

Det er uvesentlig hvilken ordklasse det er, i og med at TS spør om funksjon. Men adverb er heller ikke en funksjon, bare så det er sagt. Riktig terminologi er "adverbial".

Kveld i dette tilfellet fungerer som objekt, som noen allerede har påpekt. Jeg synes ikke man skal henge seg opp i at det er "feil".

"Problemet" er at verbet "jobbe" er intransitivt. Det vil si at det egentlig ikke skal ta objekt. Man kan ikke jobbe noe. Men alikevel har det blitt en vanlig måte å uttrykke seg på, hvertfall i uformelle sammenhenger, og det er helt greit!

 

Endret av Purt Gull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidsadverbial om man mener tidspunktet og objektet om det er forkortelse for kveldsvakt. Grammatisk er det jo samme setning som "Jeg spiser middag". Hvorfor skulle det ikke være korrekt? 

Jeg er lektor i norsk og underviser voksne innvandrere på høyeste nivå, setninger av denne typen brukes ofte, og er gode eksempler på korrekte, norske setniger. 

Anonymkode: 195d0...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tidsadverbial om man mener tidspunktet og objektet om det er forkortelse for kveldsvakt. Grammatisk er det jo samme setning som "Jeg spiser middag". Hvorfor skulle det ikke være korrekt? 

Jeg er lektor i norsk og underviser voksne innvandrere på høyeste nivå, setninger av denne typen brukes ofte, og er gode eksempler på korrekte, norske setniger. 

Anonymkode: 195d0...3f4

Du har åpenbart ikke lest svaret mitt der jeg påpeker at "jobber" er intransitivt. Det kan altså ikke sammenlignes med en setning der du har et transititvt verb, som i eksempelet ditt. "Jeg jobber kveld" er ikke egentlig gangbart, men som jeg påpeker, er det ikke noe problem i uformelle sammnehenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Purt Gull skrev:

Du har åpenbart ikke lest svaret mitt der jeg påpeker at "jobber" er intransitivt. Det kan altså ikke sammenlignes med en setning der du har et transititvt verb, som i eksempelet ditt. "Jeg jobber kveld" er ikke egentlig gangbart, men som jeg påpeker, er det ikke noe problem i uformelle sammnehenger.

Joda, leste det, men "middag" kan også være tidsadverbial og da blir det det samme. Og det er poenget. Både middag og kveld kan være både objekter og adverbialer. 

Anonymkode: 195d0...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, leste det, men "middag" kan også være tidsadverbial og da blir det det samme. Og det er poenget. Både middag og kveld kan være både objekter og adverbialer. 

Anonymkode: 195d0...3f4

Du sier at "kveld" er objekt om det er forkortelse for kveldsvakt - og det er jeg enig i, men det er åpenbart ikke gangbart da jobber er intransitivt. Selvfølgelig kan middag og kveld være objekter, men kun etter verb som faktisk tar objekt.

Substantivfraser som adverbial er sjeldne, og jeg ser egentlig ikke at "kveld" kan brukes som tidsadverbial uten at gjøres om til en preposisjonsfrase.

 

Gangbart: "Jeg spiller lørdag", som i "jeg spiller på lørdag"

Ikke gangbart: "Jeg spiller kveld" som i "jeg spiller i kveld".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så for å oppsummere: "kveld" er utvilsomt objekt. Så kan man selvfølgelig diskutere om "jobber" faktisk er intransitivt eller om det kan være begge deler. Er "jeg jobber en vakt" gangbart? For meg skurrer det. Men på en annen side er "jeg jobber overtid" mer naturlig.

Endret av Purt Gull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på "jeg jobber kveld" kontra "jeg har kveldsvakt".

Vi kan ikke si "jeg har kveld", det blir helt feil, det må vi si "jeg har kveldsvakt".

Hvorfor blir dette ulikt "jeg jobber kveld"?

Anonymkode: b2a3d...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...