Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.1.2019 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har denne diagnosen. Jeg tror ikke noen som ikke vet om det klarer å gjette at Jeg har det. Jeg har tatt utdanning, og har nå jobb. Har samboer også. Lurer på hvorfor det er så mange fordommer? Folk med Asperger er forskjellige de også. 

Anonymkode: cf8cb...221

Vet ikke om det er så mange "fordommer" problemet er vel at diagnosen i seg selv ikke sier noe særlig siden folk med den er så forskjellige... Synes det blir feil å legge skylden på andre folk for fordommer det ekspertene får utbedre diagnosesystemet heller (de forsøker det ved å fjerne asperger diagnosen nå, men tror ikke det hjelper noe heller, de vet ikke hva de holder på med kan det virke som kanskje AI blir løsningen for å finne ut bedre ordninger og grupperinger for diagnoser-symptomer på en måte som er bedre enn det vi mennesker har klart til nå, lov å håpe ihvertfall :) 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke sant.

Anonymkode: 5ea67...819

Det er sant, en har ikke eksakte tall dessverre pga manglende vilje til å føre statistikk nasjonalt men var vel i møre og romsdal at NAV oppga at rundt 90% av de med asperger som oppsøkte dem endte på trygd til slutt (etter en periode med tortur for å se at de var "verdige" til å få ytelsen..... smh), det betyr ikke at 90% er på trygd men av de som sliter såpass at de ikke glir rett inn og dermed får diagnose og havner på nav så er det ganske håpløst å fungere i jobb.

Noen fungerer bra nok  og glir inn i samfunnet evt men det er et mindretall desverre, andre undersøkelser bekrefter dette bla.a autismeforeningens undersøkelse blant et utvalg av deres medlemmer og mange andre studier, det er meget lav yrkesdeltagelse blandt gruppen, EKSAKT hvor lav vet vi ikke fordi det ikke er statistikk på det, men det vi vet indikerer at det står meget dårlig til, så anekdotiske fortellinger om at jammen jeg kjenner en asperger som er lege eller advokat trumper desverre ikke dette, fordi du har et meget skjevt utvalg ettersom du trolig ikke drar på omsorgsboliger for å få nye venner du møter dem på jobben eller ungdomsvenner, men aspergern ble ikke vennen din fordi du mobbet han etc eller bare syntes han var ubehagelig, du fikk trolig aldri vite om diagnosen hans, og nå er han på trygd uten at du vet om det engang mens du er suksessfull og møter de få aspergerne som også kom seg gjennom nåløye og tror de er representative

Det seier seg vel nesten selv at dine venner ikke er et representativt utvalg for Norges befolkning?

Anonymkode: 3d529...495

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du ufattelig uvitende :) 

Anonymkode: 5ea67...819

Er vel ikke ufattelig uvitende når det stemmer for de jeg kjenner? 

 

Anonymkode: 3cfeb...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke ufattelig uvitende når det stemmer for de jeg kjenner? 

 

Anonymkode: 3cfeb...0b5

Les svaret over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her fremstilles det som det er så flott å ha. At aspergere skal ha sånne super talenter.

https://tv.nrk.no/serie/de-skjulte-talenter/2019/KOID37007218/avspiller

Anonymkode: 9739c...b12

Varierer

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok ikke så veldig plaget.

Anonymkode: 9739c...b12

Jeg er plaget men jeg velger å ikke la det ødelegge livet. Hvis man velger å la sine personlige problemer definere hvem man er så har man tapt..

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt både og her. Noen kan være veldig hyggelige, mens andre direkte monstre. Tror mye av dette går på mangel på empati og om man er smart nok til å forstå noenlunde hvordan man bør oppføre seg. Mine fordommer stammer da fra egne erfaringer.

Anonymkode: 19ba3...33c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hva gjorde at du fikk diagnosen?

Følte at hun som diagnosisterte meg så kun etter hva som passet med diagnosen og ikke hva som ikke passet, men det hun la vekt på i epikrisen var:
- At jeg hadde høy intelligens og ekstremt god hukommelse
- At jeg har repetetive interesser (liker å gjøre det samme og blir ikke lei)
- At jeg gjerne ser samme filmer om igjen og hører samme musikk igjen og igjen
- Jeg blir veldig stresset av endringer i planer og uforutsette hendelser
- Jeg liker ikke å reise eller endre rutiner av andre grunner (er glad i rutiner)
- Har noen få interesser jeg kan veldig mye om
- Typisk "klisterhjerne"
- Hadde noe sosial angst da jeg fikk diagnosen som også ga noen av de sosiale symptomene som medfølger diagnosen i større grad enn de periodene jeg ikke har hatt sosial angst
- Jeg var ganske snål som barn, ifølge mamma 
- At jeg ofte glemmer måltider og ikke har normal sultfølelse
- Er i overkant opptatt av renslighet og hygiene (blitt noe bedre siden den gang da)
- Har lite mimikk, kan snakke noe monotont og har ikke noe særlig kroppsspråk
- Er klønete
- Lå alltid langt foran skolepensum og har hatt veldig gode karakterer tross minimal innsats på skolen
- Liker ikke kroppskontakt

Det var iallefall det jeg husker at ble trukket frem.
Hva som ikke passer diagnosen eller hva jeg ikke slo ut på følte jeg ikke hun var så opptatt av.
Hun sa i løpet av et kvarter at hun trodde jeg hadde diagnosen basert på at jeg hadde glemt å spise frokost (magen rumlet) og beskrev mine hovedinteresser (som hun anså som litt sære :p).

Jeg har blitt utredet for det en gang før dette også (etter eget ønske), og da konkluderte psykologen med at det var mer sannsynlig at jeg hadde blitt som jeg er grunnet reaktiv tilknytningsforstyrrelse/omsorgssvikt i barndommen.

Anonymkode: d3256...e37

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt både og her. Noen kan være veldig hyggelige, mens andre direkte monstre. Tror mye av dette går på mangel på empati og om man er smart nok til å forstå noenlunde hvordan man bør oppføre seg. Mine fordommer stammer da fra egne erfaringer.

Anonymkode: 19ba3...33c

Nå skal jeg ikke bli en sånn forsvarsadvokat her, men det er en del med asperger som også har tendenser til for mye empati. Føler ofte dette ikke blir nevnt i den sammenheng. At aspergere mangler empati er vel en litt utdatert myte egentlig - fordi det man ofte oppfatter som mangel på empati er mangel på evne til å forstå andre mennesker slik at kanskje empatien ikke blir like fremtredende fordi en med diagnosen kanskje ikke like lett oppfatter andres følelser. Dette varierer jo også selvsagt.

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt både og her. Noen kan være veldig hyggelige, mens andre direkte monstre. Tror mye av dette går på mangel på empati og om man er smart nok til å forstå noenlunde hvordan man bør oppføre seg. Mine fordommer stammer da fra egne erfaringer.

Anonymkode: 19ba3...33c

Empatiløse mennesker finnes det mange av uten at de har en diagnose. Jeg har AS selv og masse empati 

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg ikke bli en sånn forsvarsadvokat her, men det er en del med asperger som også har tendenser til for mye empati. Føler ofte dette ikke blir nevnt i den sammenheng. At aspergere mangler empati er vel en litt utdatert myte egentlig - fordi det man ofte oppfatter som mangel på empati er mangel på evne til å forstå andre mennesker slik at kanskje empatien ikke blir like fremtredende fordi en med diagnosen kanskje ikke like lett oppfatter andres følelser. Dette varierer jo også selvsagt.

Anonymkode: d3256...e37

Av de jeg har møtt har de enten lav-middels empati, eller ingen. Har ikke møtt noen med for mye empati så akkurat den delen tror jeg er noe aspergere forteller seg selv for å føle seg bedre. Det som kan veie opp for lav eller lav-middels empati for noen, er at de er smarte nok til å forstå hvordan man bør oppføre seg, selv om det foregår noen glipp noen ganger.

Anonymkode: 19ba3...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Empatiløse mennesker finnes det mange av uten at de har en diagnose. Jeg har AS selv og masse empati 

Anonymkode: 5ea67...819

Sannsynligvis sammenblader du empati og sympati.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis sammenblader du empati og sympati.

Anonymkode: 9739c...b12

Nei det gjør jeg ikke, jeg er godt klar over hva jeg har og ikke ha;) 

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid like interessant å se hvor stor kunnskap enkelte som "kjenner noen med AS" har om diagnosen, og hvordan de skal belære oss som faktisk lever med det. 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det gjør jeg ikke, jeg er godt klar over hva jeg har og ikke ha;) 

Anonymkode: 5ea67...819

Problemet med asperger er nettopp vanskeligheter med å ta andres perspektiv, Theory of Mind. Mulig du ikke vet hva empati egentlig er, eller at du ikke har asperger.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med asperger er nettopp vanskeligheter med å ta andres perspektiv, Theory of Mind. Mulig du ikke vet hva empati egentlig er, eller at du ikke har asperger.

Anonymkode: 9739c...b12

Ikke prat om ting du ikke kan noe om. Mulig du ikke vet hva selvinnsikt egentlig er

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Det er alltid like interessant å se hvor stor kunnskap enkelte som "kjenner noen med AS" har om diagnosen, og hvordan de skal belære oss som faktisk lever med det. 😆

Ja er tragisk 🙄

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med asperger er nettopp vanskeligheter med å ta andres perspektiv, Theory of Mind. Mulig du ikke vet hva empati egentlig er, eller at du ikke har asperger.

Anonymkode: 9739c...b12

Med mindre du forsker på autismespekterlidelser kan du like gjerne sette deg ned og være stille. Utfordringen med autisme - herunder AS som med ICD-11 ble lagt under austismespekteret - er at det funksjonsnivået varierer fra individ til individ. Jeg kan eksempelvis ikke gå inn i en gruppe med andre aspier og gå ut fra at de fungerer som meg. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke prat om ting du ikke kan noe om. Mulig du ikke vet hva selvinnsikt egentlig er

Anonymkode: 5ea67...819

Dette kan jeg faktisk mye om.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, frk.Helene Hare said:

Med mindre du forsker på autismespekterlidelser kan du like gjerne sette deg ned og være stille.

Det ser jeg ingen grunn til. Jeg har lest nok bøker om dette til å vite hva jeg snakker om.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jeg faktisk mye om.

Anonymkode: 9739c...b12

Så absolutt ikke!

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser jeg ingen grunn til. Jeg har lest nok bøker om dette til å vite hva jeg snakker om.

Anonymkode: 9739c...b12

 

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere diskutert AS på kg og kommet med forskningsbasert fakta om hatt og konkrete tall å henvise til. Det har blitt kalt hets og fordommer av aspergere jeg har diskutert det med. Da er det ikke så mye mer jeg får gjort...

Anonymkode: 3ded6...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...