Gå til innhold

Opplevd psykose eller sett noen i psykose??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.1.2019 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Definitivt schizofren psykose. Det finnes masse forskjellige psykoser. Ikke alle er synlige. De kan bli synlige om de kommer i en situasjon som trigger den. Ved at de blir ekstra stressa uten at de som ser forstår hva som foregår. 

Anonymkode: 483bb...399

Det må ikke det, paranoide vrangforestillinger er ikke ensbetydende med "schizofren psykose", som for øvrig ikke er en diagnose. Det finnes flere diagnoser som kan gi disse symptomene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber på psykiatrisk sykehus og har sett mange i ulike psykoser ja. Heldigvis er det gode medisiner som hjelper. 

Anonymkode: 73ddb...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
aiba skrev (På 23.1.2019 den 12.05):

Får sprøyte i armen med medisin en gang i måneden

Jeg hadde stemmer I hodet I 2 år. Regner med at det var psykose, ble ihvertfall tvangsmedisinert. Sprøyter hjalp ikke. Etter 2 år forsvant stemmene av seg selv, det er nå 7 år siden. Er medisinfri og frisk I dag.

Anonymkode: 923ae...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2019 den 20.11):

Har du selv opplevd psykose eller sett/opplevd familiemedlem eller venner i psykose?

Spør siden jeg selv har nesen vært i psykose selv.

Anonymkode: fea6f...85b

Jeg har opplevd psykose, det var rusutløst pga lite søvn og næring (underernært, ble manisk). 
 

Det var ikke gøy og kan fortsatt få paranoide tanker flere år senere, 

Anonymkode: 0d2d0...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Min mor var schizofren. Opplevde ikke så mye annet enn at hun var mye fjern og snakket mye med usynlige folk, og gjorde veldig mye rare og skremmende ting. Jeg var ganske redd for henne som liten. 
I den verste perioden i hennes sykdom hadde hun aleneansvar for meg (🥴🥶) som da var 5 år gammel. Det varte heldigvis kun et år. 

Etter dette ble hun veldig regulert av sterke medisiner, noe som medførte at hun igrunn endret personlighet fra agressiv til en litt sånn tilfreds med alt, blid med mye varme og kjærlighet. Jeg har kun blitt beskrevet hvordan hun var som person før hun ble schizofren, og jeg husker i hovedsak den mammaen hun var med alle medisinene. 
 

P.g.a de sterke medisinene medførte dette en rekke helseproblemer som overvekt, diabetes og hjerteproblemer. Både som direkte bivirkning av medisiner og som følge at hun ikke ivaretok egen helse fordi hun var så neddopet.  

Anonymkode: ae796...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren til ei venninne har alvorlig psykisk sykdom, går i familien.

Han fikk psykoser alltid når han fikk den brilliante ideen om å droppe medisinene sine.

Så da ble det jo downhill over noen uker, og så full psykose.

Han ble kun tvangsinnlagt når han var til reell fare for andre.

Møtte ham når han var i psykoser, og det var jo mye ravende gale ting som ble sagt og hele kroppsspråket bare var helt ute.

Mye religiøse greier og paranoia. 

Gikk i undertøyet i byen og «misjonerte», knuste boligen og inventar. 
 

Til slutt når det var ille nok gadd psykiatrien hente ham. Var med på besøk en gang på lukket avdeling da venninna mi ikke turte dra alene.

Da var han helt annerledes. Rolig, snill. Husket ikke alt, men var fryktelig lei seg og ba om unnskyldning. Så dattera tryglet om at nå måtte han huske medisinene - og han lovte.

Heøt inntil han igjen tenkte «nå er jeg jo frisk», og sluttet - påan igjen.

Har ikke tall på hvor ofte jenta maste om at han måtte ta medisinene, hun ble jo forelder 🤷‍♀️

Anonymkode: 55ad2...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2019 den 20.11):

Har du selv opplevd psykose eller sett/opplevd familiemedlem eller venner i psykose?

Spør siden jeg selv har nesen vært i psykose selv.

Anonymkode: fea6f...85b

Veldig, veldig mange ganger.

Anonymkode: 03938...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2019 den 5.19):

Hvilken type rus har utløst psykose? 

Jeg er livredd så tør / vil ikke prøve noe som helst. 

Anonymkode: 80837...94a

Alkohol for min del.  Men det er i sammenheng med lite søvn og mye stress over tid 

Anonymkode: 66862...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...