Gå til innhold

Opplevd psykose eller sett noen i psykose??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har klatret opp på tak og har hoppet ned, knakk begge beina. Har prøvd å hoppe ut av bil i fart utallige ganger. Det ble så ille at foreldrene mine måtte spikre igjen vinduet på rommet mitt (jeg var på besøk hos de den ene gangen).

I tre mnd gjorde jeg alt ut ifra horoskop (avgjørelser osv) krabbet på gulvet fordi jeg ble "observert" og trodde at alle som bodde i blokken min skulle dra meg ned i kjelleren og drepe meg. Drakk og spiste ikke forde når jeg gikk på do så trodde jeg at en bestemt person så/skjønte/følte at jeg var på do. Så beskjeder i tall og spesielle ord som var ment for meg og hvis jeg tenkte på noen, så følte jeg at de visste at jeg tenkte på dem og vi følte hverandres tanker.

Anonymkode: 9b850...a33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har klatret opp på tak og har hoppet ned, knakk begge beina. Har prøvd å hoppe ut av bil i fart utallige ganger. Det ble så ille at foreldrene mine måtte spikre igjen vinduet på rommet mitt (jeg var på besøk hos de den ene gangen).

I tre mnd gjorde jeg alt ut ifra horoskop (avgjørelser osv) krabbet på gulvet fordi jeg ble "observert" og trodde at alle som bodde i blokken min skulle dra meg ned i kjelleren og drepe meg. Drakk og spiste ikke forde når jeg gikk på do så trodde jeg at en bestemt person så/skjønte/følte at jeg var på do. Så beskjeder i tall og spesielle ord som var ment for meg og hvis jeg tenkte på noen, så følte jeg at de visste at jeg tenkte på dem og vi følte hverandres tanker.

Anonymkode: 9b850...a33

Hørtes forferdelig ut.

Håper du har det bedre nå og får. Hjelpen du trenger. ❤️

Anonymkode: fea6f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Maestro skrev:

Jeg hadde kollegaer som gav blanke faen, jeg visste det innerst inne at noe var riv ruskende galt. Det og føle at man drømmer hadde jeg i starten! Alt så liksom så klart ut, å litt større. Merkelige greier.. Jeg er mye bedre! Nå fungerer jeg i hvertfall. 😊 Litt😂 Slet og mye før med tid og sted, detter litt utav det enda men det kommer seg. Men må ha inntrykk utenifra for og vite hva dag det er, går jeg bare hjemme så merker jeg ikke store forskjellen. 🙄

Her merka folk rundt meg at det var noe galt med én gang, og helsepersonell forstod også raskt at jeg var i psykose da jeg kom på legevakta første gangen. Ille at ingen rundt deg brydde seg! :icon_frown:

Å føle at man drømmer tror jeg er vanlig ja, mener å ha hørt noen kalle psykose for "våkne drømmer". Det at man er ekstremt mottakelig for alle inntrykk er jo akkurat som i drømmer, egentlig.

Glad du har det bedre nå :) 

Anonymkode: bc9e1...c83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2019 at 4:12 AM, AnonymBruker said:

Du hadde jo total angst, og var livredd for din egen sikkerhet!

Hvorfor ble ikke dette tatt på alvor?

Hvorfor blir dette aldri tatt på alvor i helsevesenet, og kun avfeid som paranoia eller schizofreni?

Anonymkode: f6a2e...680

Hun sier jo ingenting om at hun ikke ble tatt på alvor her? Kan jo hende hun fikk god behandling for psykosen? Og det stemmer ikke at man aldri blir tatt på alvor i helsevesenet, og at alt blir avfeid som paranoia og schizofreni.. hvor har du det fra? Det vedkommende beskriver er ikke bare angst slik du påstår.. 

Anonymkode: a5245...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle dere som har svart her : har psykosen vært rus-indusert? 

Har dere havnet i psykose etter å ha ruset dere ??!

Anonymkode: 80837...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som har vært lenge i psykose. Håper hun blir frisk!

Anonymkode: 7fe79...503

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd pappa psykotisk, etter å ha ligget lenge på sykehus. Det var visst vanlig, de kalte det «intensivpsykose» eller noe sånt. 

Det var likevel utrolig vanskelig for oss rundt, han mistet helt grepet på tid og sted. Det var vondt og frustrerende å ikke vite «hvor han var» når. 

Heldigvis kom han ut av det rimelig kjapt, etter en uke eller to. 

Anonymkode: c1289...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av alle dere som har svart her : har psykosen vært rus-indusert? 

Har dere havnet i psykose etter å ha ruset dere ??!

Anonymkode: 80837...94a

Ja. 

Anonymkode: b3801...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eksen min når han prøvde å ta livet av meg. Ut av det blå under en koselig middag slo han plutselig til meg,  voldtok meg og nesten drepte meg med en kniv.  Hele veien anklage han meg for utroskap ut fra et bilde jeg hadde fått av ei venninne av hennes nye date. 

Anonymkode: 5f962...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en venn, ukene før han ble innlagt. Han fungerte ikke (jobb/studier/boevne/alkohol) optimalt i månedene før dette, men han blånekta for at det var noe galt når andre ble bekymret.
Så raknet alt, og han begynte å fortelle i ramme alvor at fremmede folk ute på gaten gikk forbi huset og snakket stygt om han. Så var det folk i parken, utenfor butikken osv. Han hørte det, helt tydelig. Han hoppet fra et tak, vet ikke om det var i tro på å fly eller i flykt fra "farer". tror ikke det var suicidalt. Døde ikke, men det var nære på. Har stort sett vært innlagt siden.

Anonymkode: 841c4...1b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er ute av psykose, er det flaut å tenke på det det gjorde/sa/trodde under psykosen? Tenker spesielt på ekstreme ting som å hoppe fra tak, klarte opp på ting, snakke om at alt i avisen handler om deg osv.

Anonymkode: 86ee1...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2019 at 7:15 AM, AnonymBruker said:

Hvordan kom dere ut av psykose ??

Anonymkode: fea6f...85b

Jeg måtte jobbe veldig med meg selv(fikk ikke noe psyk.hjelp), var alene men leste bøker som støttet meg. Etterhvert ble jeg mer normalfungerende, men det tok lang tid. Var psykotisk i hvertfall i to år, men har klart å komme tilbake.

Uten medisiner, uten psykiatrisk oppfølging, men med målrettet og bevisst jobbing med meg selv. Fordi jeg var nødt til det hvis jeg ville leve. Det var steintøft og IKKE noe jeg anbefaler, det har kostet meg masse tid og krefter, og ødelagt en hel del.

Mye av det som hjalp, var å finne litteratur der jeg klarte å kjenne meg igjen; slik jeg kjenner meg igjen i flere av innleggene her i tråden.

Tenker at grunnen til at jeg ikke fikk hjelp i helsevesen, var at jeg behersket oppførselen min veldig i møte med andre. Men jeg fortalte jo likevel hvordan jeg hadde det, gråt mye og så ut som et beinrangel på det verste.

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja eksen min når han prøvde å ta livet av meg. Ut av det blå under en koselig middag slo han plutselig til meg,  voldtok meg og nesten drepte meg med en kniv.  Hele veien anklage han meg for utroskap ut fra et bilde jeg hadde fått av ei venninne av hennes nye date. 

Anonymkode: 5f962...8f9

Fy f... 😢 så fælt! Store sjokk kan gjøre folk psykotiske, og det er jammen ikke merkelig.

Det er sånne folk som han som skulle vært innesperret for alltid.

Anonymkode: 0302e...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når dere er ute av psykose, er det flaut å tenke på det det gjorde/sa/trodde under psykosen? Tenker spesielt på ekstreme ting som å hoppe fra tak, klarte opp på ting, snakke om at alt i avisen handler om deg osv.

Anonymkode: 86ee1...9a9

Nei jeg har i grunn ikke vært noe flau. Jeg har gjort ekstremt mye rart da jeg slet med rus. Mye av det har jeg ledd av i etterkant, andre ting har jeg vært likegyldig til. Hadde kanskje brydd meg mer hvis jeg var en "normal" person, men det er jeg ikke. ;) Uansett glad psykosene gav seg så snart jeg fikk mat, søvn og en rusfri tilværelse. 

Anonymkode: b3801...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg mister litt kontakt med virkeligheten. Det første symptomet iallefall. Også begynner jeg å føle meg mer å mer paranoid. Kjenner symptomene mine veldig godt. Så jeg forteller det til min psykiater så hun kan hjelpe meg slik at jeg ikke havner i en ordentlig psykose.

Ikke rus utløst. 

Anonymkode: fea6f...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kledd av meg alle klærne ute i avd på lukket avd under manisk psykose

burde vel vært flau

men det toget har kjørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/24/2019 at 11:16 PM, AnonymBruker said:

Av alle dere som har svart her : har psykosen vært rus-indusert? 

Har dere havnet i psykose etter å ha ruset dere ??!

Anonymkode: 80837...94a

Nja, er usikker på om det var rus-indusert psykose eller angstanfall med hallusinasjon. Jeg er forøvrig genetisk disponert. Prøvde hasj for første gang i en alder av 29 år. Var moro på vorspiel. På nachspiel derimot var det ille. 

Jeg satt ute på verandaen. Tiden omtrent stoppet opp, mens hjertet løp løpsk. Jeg trodde det skulle sprenge og at jeg gikk inn i et hjerteinfarkt med ventrikkelflimmer eller noe. Jeg lenge meg tilbake og kjente at jeg falt bakover i et dypt hull, som en evigvarende brønn. Jeg falt og falt og omgivelsene var like som en episode av supernatural da Dean er fanget i et bekmørkt helvete (om noen har sett den). Jeg hørte samboer spørre om det gikk bra innimellom, med en metallisk hakkende stemme. Jeg vekslet mellom å tenke at dette var rus og ikke farlig og ren dødsangst. Mens jeg falt så hylte jeg. Så skjærende at jeg var sikker på st jeg vekket hele nabolaget, særlig nabobarna som sov. Jeg gikk ikke tom for hyl og jeg forstod ikke hvorfor ingen holdt meg for munn..jeg ble helt ør av all den hylingen. Etter en stund kom jeg til hektene og fikk høre at jeg aldri hadde hylt, men bare hadde hyperventilert i en transe i flere timer. Første og siste gang.

Anonymkode: a5245...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når dere er ute av psykose, er det flaut å tenke på det det gjorde/sa/trodde under psykosen? Tenker spesielt på ekstreme ting som å hoppe fra tak, klarte opp på ting, snakke om at alt i avisen handler om deg osv.

Anonymkode: 86ee1...9a9

Jeg har ikke gjort ekstreme ting, men det er likevel flaut at jeg vet at folk har opplevd meg annerledes.  Og jeg føler skam rundt det at jeg føler meg svak som menneske som har vært syk.  Psykose er et stort tabu og de fleste vet ikke hva det innebærer overhodet. 

Anonymkode: 66862...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forøvrig genetisk disponert. 

Hva betyr dette ? 

Anonymkode: 80837...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type rus har utløst psykose? 

Jeg er livredd så tør / vil ikke prøve noe som helst. 

Anonymkode: 80837...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...