Gå til innhold

Opplevd psykose eller sett noen i psykose??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du selv opplevd psykose eller sett/opplevd familiemedlem eller venner i psykose?

Spør siden jeg selv har nesen vært i psykose selv.

Anonymkode: fea6f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg en gang da jeg gikk tur i skogen så så jeg en mann som drev å klatra oppi et bjørketre mens han sang på låven sitter nissen med sin julegrøt.. jeg spurte hva han dreiv med, men i det øyeblikket jeg så bort så var han plutselig forsvunnet. Rart

Anonymkode: 89e9a...a31

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg. Både gjennom jobb, og i vennekrets 

Anonymkode: 0e4da...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min. Husker hun var på besøk når hun var psykotisk. Jeg var for ung til å skjønne hva som foregikk, og trodde hun tulla i starten. Hun gikk og kikket ut vinduet hele tiden fordi "de følger etter henne". Så begynte hun å le hysterisk og sa "ser du han som tror han kan danse, men han kan det egentlig ikke" eller noe sånn. Var distrahert og rar, og når foreldrene kom og hentet henne ble hun innlagt kort tid etterpå. 

I ettertid har hun fortalt at hun 100% trodde at alt hun så var reelt. 

Anonymkode: 1b5bb...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er/var i en langvarig psykose selv. Har to venninner som er psykotiske. Hva lurer du på? 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Venninnen min. Husker hun var på besøk når hun var psykotisk. Jeg var for ung til å skjønne hva som foregikk, og trodde hun tulla i starten. Hun gikk og kikket ut vinduet hele tiden fordi "de følger etter henne". Så begynte hun å le hysterisk og sa "ser du han som tror han kan danse, men han kan det egentlig ikke" eller noe sånn. Var distrahert og rar, og når foreldrene kom og hentet henne ble hun innlagt kort tid etterpå. 

I ettertid har hun fortalt at hun 100% trodde at alt hun så var reelt. 

Anonymkode: 1b5bb...0c0

Definitivt schizofren psykose. Det finnes masse forskjellige psykoser. Ikke alle er synlige. De kan bli synlige om de kommer i en situasjon som trigger den. Ved at de blir ekstra stressa uten at de som ser forstår hva som foregår. 

Anonymkode: 483bb...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maestro skrev:

Er/var i en langvarig psykose selv. Har to venninner som er psykotiske. Hva lurer du på? 😊

Lurer på hvordan psykosen var. De som opplevde dette selv.

Min psykose var at jeg trodde jeg var udødelig. Ville prøve å hoppe fra tak og bruer for å bevise at jeg var udødelig. Trodde alle flyene var ute etter meg og alle skulle ha tak i meg.

Var 2 uker ca. Ble jo innlagt på dps, og psykiaterne prøvde hele tiden å fortelle at dette var overhode ikke sant. Selv trodde jeg jo det var reelt.

De skrev meg ut kort tid etterpå selvom jeg fortsatt var i  nær psykose. Eller dissosiativ som de også kalte det. :)

Anonymkode: fea6f...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan psykosen var. De som opplevde dette selv.

Min psykose var at jeg trodde jeg var udødelig. Ville prøve å hoppe fra tak og bruer for å bevise at jeg var udødelig. Trodde alle flyene var ute etter meg og alle skulle ha tak i meg.

Var 2 uker ca. Ble jo innlagt på dps, og psykiaterne prøvde hele tiden å fortelle at dette var overhode ikke sant. Selv trodde jeg jo det var reelt.

De skrev meg ut kort tid etterpå selvom jeg fortsatt var i  nær psykose. Eller dissosiativ som de også kalte det. :)

Anonymkode: fea6f...85b

Jeg har psykose som i og 'miste meg selv'. I starten så visste jeg ikke hvem jeg var, huska ikke en dritt om meg selv, hadde stemmer i hodet som sa hvor dårlig jeg var. Det var fælt! De siste 2 årene(jess, så lenge har det pågått dette drittet), en karusell!

Når jeg mista meg selv, så stressa hjernen sykt for og finne veien tilbake. Det gikk utover sanseinntrykk, reagerte veldog på lyd og lys! Alt rundt meg virka mer kaotisk enn det det egentlig var, at alt gikk så fort! Kjente luktet som ikke var der osv. 🙄

Jeg gikk nesten et år uten medisiner, så hjernen min ble SYKT sliten! Holde meg samlet, håndtere alt av inntrykk, stressa over og være meg selv, noe jeg absolutt ikke var. Har vært en omvendt versjon av meg selv. Pluss jeg så hele livet mitt i revy foran meg, det ble jeg og behandler enige om at det var hjernens mekanisme for og finne tilbake til meg. Tilbake til at hjernen ble sliten, da kobler den av kroppsdeler. Gikk LENGE og ikke kjente kroppen min! Det har heldigvis komt tilbake. Kjente ikke at folk tok på meg, kjente ikke at jeg dusja osv. Veldig frustrerende! 

Gikk og lenge med utstående øyner, det sliter jeg litt med enda. At man føler at øyene er ti ganger så store som de egentlig er. 

Nå er jeg nesten frisk. Det har hjulpet og gjøre masse ting som jeg gjorde før, kjekke ting. Gå litt turer om formen er der. Være med venner og familie. Har tendens enda til og ikke kjenne meg selv igjen, spesielt på utsende. Litt rart egentlig, men men.. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan psykosen var. De som opplevde dette selv.

Min psykose var at jeg trodde jeg var udødelig. Ville prøve å hoppe fra tak og bruer for å bevise at jeg var udødelig. Trodde alle flyene var ute etter meg og alle skulle ha tak i meg.

Var 2 uker ca. Ble jo innlagt på dps, og psykiaterne prøvde hele tiden å fortelle at dette var overhode ikke sant. Selv trodde jeg jo det var reelt.

De skrev meg ut kort tid etterpå selvom jeg fortsatt var i  nær psykose. Eller dissosiativ som de også kalte det. :)

Anonymkode: fea6f...85b

Tror ikke du hadde ordentlig psykose, men heller nær psykose. Fordi viss du visste at du var udødelig så hadde du neppe gått å sagt det til en psykolog. I tillegg til at du antagelig også faktisk hadde hoppet ned fra tak.

Anonymkode: 89e9a...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du hadde ordentlig psykose, men heller nær psykose. Fordi viss du visste at du var udødelig så hadde du neppe gått å sagt det til en psykolog. I tillegg til at du antagelig også faktisk hadde hoppet ned fra tak.

Anonymkode: 89e9a...a31

Altså en grensepsykose. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ordentlig psykose nei! Det vet jeg. Jeg var nær å utvikle til full psykose. De kalte det nær psykose. 👍

 

Anonymkode: fea6f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er i psykose selv om man skjønner at det er noe galt. Ofte er psykosen i "bølger", slik at man en stund tror på alt man har fått for seg, og så begynner man en stund å skjønne at noe ikke helt stemmer, og så er man tilbake igjen. Sånn har jeg hatt det i alle fall. 

Når jeg har vært i psykose har det stort sett handlet om at jeg ser og hører ting som ikke finnes. Hørte en gang en spesiell lyd bli "spilt" i hodet absolutt hele tiden. Hadde en greie der jeg så folk som ikke var der og snakket til dem. Har også hatt en episode der jeg trodde alt handlet om meg (f.eks. leste en avis og trodde alt som stod der var hemmelige beskjeder til meg), og korte perioder der jeg ikke har husket hvem jeg er heller hvor jeg er. Har heldigvis aldri trodd jeg er udødelig eller lignende.

Har ingen psykiatrisk diagnose, er visst bare litt "sårbar for/anlegg for psykoser" (sitat lege).

Å ha psykose i 2 år høres helt forferdelig ut, @Maestro! Vet du hva som er grunnen til at du hadde det så lenge? Jeg har hørt at om det varer mer enn 3 mnd så er man "lost case"... Glad du er bedre! Jeg har heldigvis kommet ut av psykosen etter noen dager, og blitt meg selv igjen ganske raskt.

Anonymkode: bc9e1...c83

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttig tråd. Har lurt på forskjellen mellom psykose og paranoia. 

Da har jeg nok ikke hatt psykose. 

 

Anonymkode: eefa7...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man er i psykose selv om man skjønner at det er noe galt. Ofte er psykosen i "bølger", slik at man en stund tror på alt man har fått for seg, og så begynner man en stund å skjønne at noe ikke helt stemmer, og så er man tilbake igjen. Sånn har jeg hatt det i alle fall. 

Når jeg har vært i psykose har det stort sett handlet om at jeg ser og hører ting som ikke finnes. Hørte en gang en spesiell lyd bli "spilt" i hodet absolutt hele tiden. Hadde en greie der jeg så folk som ikke var der og snakket til dem. Har også hatt en episode der jeg trodde alt handlet om meg (f.eks. leste en avis og trodde alt som stod der var hemmelige beskjeder til meg), og korte perioder der jeg ikke har husket hvem jeg er heller hvor jeg er. Har heldigvis aldri trodd jeg er udødelig eller lignende.

Har ingen psykiatrisk diagnose, er visst bare litt "sårbar for/anlegg for psykoser" (sitat lege).

Å ha psykose i 2 år høres helt forferdelig ut, @Maestro! Vet du hva som er grunnen til at du hadde det så lenge? Jeg har hørt at om det varer mer enn 3 mnd så er man "lost case"... Glad du er bedre! Jeg har heldigvis kommet ut av psykosen etter noen dager, og blitt meg selv igjen ganske raskt.

Anonymkode: bc9e1...c83

Er det ikke mer mot schizofreni viss man har psykose lenge (altså flere måneder/år)? 

Du sier at din psykose varte bare noen dager.. brukte du rusmidler/alkohol før dette? Rusindusert psykose kommer gjerne brått på og slutter like brått, mens "vanlig" psykose starter veldig gradvis med isolasjon osv osv

Anonymkode: 89e9a...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dødningehode
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg en gang da jeg gikk tur i skogen så så jeg en mann som drev å klatra oppi et bjørketre mens han sang på låven sitter nissen med sin julegrøt.. jeg spurte hva han dreiv med, men i det øyeblikket jeg så bort så var han plutselig forsvunnet. Rart

Anonymkode: 89e9a...a31

Det var meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er i psykose selv om man skjønner at det er noe galt. Ofte er psykosen i "bølger", slik at man en stund tror på alt man har fått for seg, og så begynner man en stund å skjønne at noe ikke helt stemmer, og så er man tilbake igjen. Sånn har jeg hatt det i alle fall. 

Når jeg har vært i psykose har det stort sett handlet om at jeg ser og hører ting som ikke finnes. Hørte en gang en spesiell lyd bli "spilt" i hodet absolutt hele tiden. Hadde en greie der jeg så folk som ikke var der og snakket til dem. Har også hatt en episode der jeg trodde alt handlet om meg (f.eks. leste en avis og trodde alt som stod der var hemmelige beskjeder til meg), og korte perioder der jeg ikke har husket hvem jeg er heller hvor jeg er. Har heldigvis aldri trodd jeg er udødelig eller lignende.

Har ingen psykiatrisk diagnose, er visst bare litt "sårbar for/anlegg for psykoser" (sitat lege).

Å ha psykose i 2 år høres helt forferdelig ut, @Maestro! Vet du hva som er grunnen til at du hadde det så lenge? Jeg har hørt at om det varer mer enn 3 mnd så er man "lost case"... Glad du er bedre! Jeg har heldigvis kommet ut av psykosen etter noen dager, og blitt meg selv igjen ganske raskt.

Anonymkode: bc9e1...c83

Jeg gikk et halvt år/år uten hjelp. Jobba og jobba, sov og jobba enda mer helt til jeg kom hos DPS og ble tvangsykemeldt. Da jeg først begynte på medisiner så funka de, så gikk det bort igjen. Så nei, jeg vet ikke 🤔 Jeg har nok blitt 'redd meg selv', på en måte. Er så vandt med og ikke være meg, å når jeg plutselig blir meg så er det nifst. Men jeg prater mer som meg selv, er meg selv i kroppspråk og væremåte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt psykose. Jeg trodde at de ansatte på den psykiatriske avdelingen jeg var innlagt ved hadde planer om å drepe meg. Enten ved å forgifte maten, skyte meg igjennom vinduet på rommet mitt eller evakuere hele det psykiatriske sykehuset for å tenne på så det brant ned, da alle dørene er låste da det var en lukket avdeling hadde jeg ikke hatt noen mulighet til å komme meg ut. 

Det førte til at jeg nektet å spise og ikke klarte å sove fordi jeg ikke hadde gardiner på rommet og bare lå å tenkte på hvor lett det ville være for dem å skyte meg. Jeg levde i konstant frykt. Det er helt ærlig det grusomste jeg noen gang har opplevd.

Anonymkode: 7749f...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...