Gå til innhold

Har det noe å si hva jeg spiser så lenge jeg er innafor?


blomaden

Anbefalte innlegg

Går på en diett der jeg skal spise rundt 1700 kalorier om dagen, gå ned Max 0,5 kg i uka (jeg er svært lite aktiv da jeg er sykemeldt). Lurer på om jeg kan spise det jeg vil så lenge jeg er innafor kalorigreinsa? Tenker da spesielt på lørdager, om det går fint å droppe et måltid/spise mindre iløpet av dagen så jeg kan spise litt godteri på kvelden?

En annen ting jeg lurer på er: si at jeg går en tur hvor jeg forbrenner 400 kalorier, må jeg da spise 400 kalorier mer den dagen eller er det fortsatt meningen at jeg skal holde meg innafor grensa på 1700? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan gå ned i vekt med å spise kun sjokolade. Det er kalorinntaket som gjelder. 

Anonymkode: 20bdb...f59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja du kan gå ned i vekt med å spise kun sjokolade. Det er kalorinntaket som gjelder. 

Anonymkode: 20bdb...f59

Mhm.... Og få mangelsykdommer, fordøyelsesproblemer etc. Smart

Anonymkode: f21bb...dc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret er ja, akkurat som AB...f59 sier.
Men svaret er ikke fullt så enkelt likevel, for det har noe å gjøre med metthetsfølelse å gjøre også. Spiser man kun sjokolade til frokost, blir man fort sulten igjen og craver etter noe annet. Man blir slapp og gjør dermed mindre aktiviteter gjennom dagen slik at forbrenning går ned.
Så det forenklede svaret er at det i teorien er kalorierunderskuddet som teller. Men i praksis blir det vanskelig å holde dietten om man spiser feil.

Anonymkode: c5a35...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Mhm.... Og få mangelsykdommer, fordøyelsesproblemer etc. Smart

Anonymkode: f21bb...dc0

Nei, det er ikke lurt. 
Men TS spurte om hun kunne bytte ut noe av maten for å spise godteri. Svaret er ja det kan hun. Og man kan teknisk sett gå ned i vekt med bare å spise sjokolade. 

 

 

26 minutter siden, blomaden said:

En annen ting jeg lurer på er: si at jeg går en tur hvor jeg forbrenner 400 kalorier, må jeg da spise 400 kalorier mer den dagen eller er det fortsatt meningen at jeg skal holde meg innafor grensa på 1700? 

Svarte ikke på denne heller. 
Jeg ville ikke spist mer, med mindre du kjenner at du har veldig behov for mer mat den dagen. 
Men da ville jeg heller suplert med en frukt eller grønnsak

Anonymkode: 20bdb...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Sett deg ordentlig inn i hva som er kalorifattig mat. Jeg spiser fem måltider om dagen og tar litt sjokolade eller en vin til kvelden. Og er likevel innafor min grense på 1300kcal.

Trener du KAN du spise mer tilsvarende hva du har trent, men må ikke. 

Trener man mye blir man ofte mer sulten enn vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, blomaden said:

Går på en diett der jeg skal spise rundt 1700 kalorier om dagen, gå ned Max 0,5 kg i uka (jeg er svært lite aktiv da jeg er sykemeldt). Lurer på om jeg kan spise det jeg vil så lenge jeg er innafor kalorigreinsa? Tenker da spesielt på lørdager, om det går fint å droppe et måltid/spise mindre iløpet av dagen så jeg kan spise litt godteri på kvelden?

Ja, du kan, men ved lavt kaloriinntakk er det muligens litt lettere å få vitaminmangler. Når det er sagt, kanskje en liten, inaktiv kropp trenger mindre av vitaminer enn en større en? Er ikke ekspert der, men du burde uansett ikke bytte ut 1 måltid hver eneste dag med potetgull, for å si det sånn. Å spise litt godteri på lørdag, og litt mindre normal mat på lørdager burde gå veldig bra, tenker jeg. Med mindre du allerede er underernært og er på grensen til vitaminmangler allerede

Noen snakker om metthetsfølelse, men jeg må si jeg blir mett av nettopp potetgull og sjokolade, så når jeg spiser det så blir det istedetfor et måltid av seg selv...

Ellers så forbrenner man ikke så mye kalorier på en slapp gåtur. Du kan kanskje spise en neve med etellerannet når du kommer hjem, men tror ikke det er vits å spise kjempemye bare fordi du vandret litt utenfor huset. Om du ikke har mye muskler fra før av, så tenker jeg man forbrenner minimalt når man trener. Tror ikke du vil gå opp i vekt av å spise 400kcal ekstra en dag i ny og ne, da. 

Hvem har du fått 1700 kcalgrensen fra, forresten? Kalorier er som regel ikke en nøyaktig vitenskap, så i en annen tråd om hvordan det er mindre kalorier i nøtter enn det som står på pakken for eks, fordi kroppen tar ikke opp alt. Når det gjelder så små marginer, så tror jeg det er vanskelig å beregne så nøyaktig som at du trener for 400 kcal og spiser for 400 kcal ekstra osv. Tror nok det er vanskelig å være så på spissen

Anonymkode: 7b5d0...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, theTitanic skrev:

Sett deg ordentlig inn i hva som er kalorifattig mat.

Dette er vanligvis helt unødvendig. Med en grense på 1700 kalorier kan hun spise akkurat det hun vil. (Mengden kalorier er dessuten avhengig av mengden mat.)

Anonymkode: 8ddfa...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanligvis helt unødvendig. Med en grense på 1700 kalorier kan hun spise akkurat det hun vil. (Mengden kalorier er dessuten avhengig av mengden mat.)

Anonymkode: 8ddfa...b2a

Ja, for 1700 kcal er ganske mye. Med en sånn kvote kunne jeg høvlet på med sjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blomaden skrev:

Går på en diett der jeg skal spise rundt 1700 kalorier om dagen, gå ned Max 0,5 kg i uka (jeg er svært lite aktiv da jeg er sykemeldt). Lurer på om jeg kan spise det jeg vil så lenge jeg er innafor kalorigreinsa? Tenker da spesielt på lørdager, om det går fint å droppe et måltid/spise mindre iløpet av dagen så jeg kan spise litt godteri på kvelden?

En annen ting jeg lurer på er: si at jeg går en tur hvor jeg forbrenner 400 kalorier, må jeg da spise 400 kalorier mer den dagen eller er det fortsatt meningen at jeg skal holde meg innafor grensa på 1700? 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja du kan gå ned i vekt med å spise kun sjokolade. Det er kalorinntaket som gjelder. 

Anonymkode: 20bdb...f59

Helt feil, det er innholdet i maten som teller. Kroppen din liker variert kost. Om du tror du kan leve på sjokolade eller annen ensformig kost så må du tro om igjen. Styr unna alt  av drittmat. Spis kun ren mat.

Anonymkode: 362f1...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil, det er innholdet i maten som teller. Kroppen din liker variert kost. Om du tror du kan leve på sjokolade eller annen ensformig kost så må du tro om igjen. Styr unna alt  av drittmat. Spis kun ren mat.

Anonymkode: 362f1...f5e

Hvor har trådstarter skrevet at hun tror hun kan, eller har tenkt å, leve på sjokolade eller annen ensformig kost?

Hva er drittmat? Hva er ren mat?

Anonymkode: 8ddfa...b2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så gode svar alle sammen! Jeg kom frem til 1700kal grensen på melk.no, og siden jeg ikke er i arbeid så satte jeg grensen min bittelitt lengre ned. Har vært på denne kalorigrensen i snart 2 mnd, og har allerede begynt å gå litt ned, så jeg tror det er en ganske passe mengde kalorier for meg. 

Jeg har da altså ikke tenkt til å spise bare sjokolade eller bare drittmat, så jeg takker så mye for svaret fra dere som faktisk svarte på spørsmålet! :) 

(bare hvis dere lurer, så spiser jeg til hverdags mye grønnsaker og så lite jeg kan av brød og kornprodukter, så langt fungerer det veldig fint :) ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du kan gå ned i vekt med å spise kun sjokolade. Det er kalorinntaket som gjelder. 

Anonymkode: 20bdb...f59

Det kan man. I teorien. Men det er som du sikker skjønner fryktelig usunt. Ikke å anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har trådstarter skrevet at hun tror hun kan, eller har tenkt å, leve på sjokolade eller annen ensformig kost?

Hva er drittmat? Hva er ren mat?

Anonymkode: 8ddfa...b2a

Tror du vet hva som menes med ren mat og hva som menes med drittmat. Ikke sant? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, OPIgirl skrev:

Tror du vet hva som menes med ren mat og hva som menes med drittmat. Ikke sant? 

Jeg tror du vet hvor jeg vil hen med spørsmålet mitt - ikke sant?

Anonymkode: 8ddfa...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor insulinsensitiv/karbtolerant du er. Det er nemlig hormoner, ikke kalorier, som styrer forbrenning og kroppsvekt. Og disse hormonene påvirkes av hva du spiser (først og fremst makronæringsstoff, og ikke antall kalorier). 

Hvor mange kalorier du forbrenner pr døgn kan uansett ikke en kalkulator på nett regne ut. 

Anonymkode: 4c4ce...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du vet hvor jeg vil hen med spørsmålet mitt - ikke sant?

Anonymkode: 8ddfa...b2a

Skjerp deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du spiser påvirker hormonene dine som igjen påvirker metthet, sult, energi, NEAT, humør, libido +++. Karbohydrater gjør at kroppen må produsere hormonet insulin for å få sukkeret ut av blodet, og insulin er vårt viktigste fettlagringshormon. Hvis målet er å forbrenne fett bør du altså ikke spise mye karbohydrater. Studier viser at å kutte karbohydrater funker bedre for vektnedgang enn alternativene, og det gir også bedre helsemarkører som gunstigere kolesterol (høyere HDL og lavere triglyserider), mindre inflammasjon og lavere blodtrykk blant annet.

 

Når du trener er det meningen at du skal spise disse kaloriene igjen. Noe de aller fleste gjør likevel fordi trening øker sulten for de fleste.

 

Her er en video som forklarer kalorier og hormoner ganske bra: https://www.youtube.com/watch?v=Yo3TRbkIrow

Anonymkode: 076ab...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vil jeg si at godteri og kaloriholdig drikke (inkludert melk og juice) er det enkleste å kutte ut når man skal ned i vekt. Godteri inneholder langt mer kalorier enn det mange kanskje tror. Bare en enkel rute melkesjokolade er nesten 50kcal alene. En rad med 3 ruter blir 140kcal.
En sjokoladeplate på 200g, en pose chips på 200g eller 200g cashewnøtter inneholder ca 1120kcal. Det er ting det er veldig lett å småspise på uten at man tenker over det, og plutselig har man fått i seg en 800-900 ekstra kcal. Det er ikke store mengdene som skal til før det blir betydelige kalorier. Og når man spiser det må man "kjipe ned" de andre måltidene ganske mye for å kompensere for godteriet.

Så jeg vil råde deg til å prøve å unngå det mest mulig og heller unne deg de ekstra kaloriene i de vanlige måltidene. Hvis du absolutt må ha noe å snackse på så er kanskje popcorn det beste alternativet. Micropop har mye fett, men hvis du kjøper maiskorn og popper i panne med minimalt fett så blir det en del popcorn på få kalorier. Jeg vet at mange spiser tørre frokostblandinger som honeycorn eller sjokoringer og annet hvis de vil ha noe søtt, men har ikke helt satt meg inn i det.

Det er også en fordel å prøve å redusere søtsuget litt. Jeg pleide å drikke en del brus og energidrikk. Men mye av arbeidet med å kutte brus og godteri kan gjøres i butikken ved at man enkelt og greit ikke kjøper dette med hjem. Jeg gikk mer over til kaffe og te, og de dagene der jeg absolutt hadde lyst på noe å drikke så har jeg sodastreammaskin hvor jeg blander i et par dråper sitronsaft og bittelitt flytende søtstoff. Smaker litt Schweppesaktig. Søtstoff er "egentlig" ikke anbefalt heller da det kan øke apetitten, men i små mengder helst sammen med annen mat er det ikke "krise". 

Anonymkode: c5a35...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, OPIgirl skrev:

Skjerp deg. 

Jeg er superskjerpet, takk. Vil du ikke eller kan du ikke svare? 

Anonymkode: 8ddfa...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...