Gå til innhold

Stesønn kom hjem og fortalte at han planlegger å bo hjemme til han er 26.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke hjelpe barna til å kjøpe eget hus da ? Er det bedre at han gir pengene til en annen for å leve i en kjellerhybel? 

Skulle ønske mine foreldre den gang da hadde motivert meg til å spare til noe eget.  

Anonymkode: b17b8...d05

Vær glad.

Hvem i all verden vil ha en mann som ikke har bodd for seg selv? Som bor hjemme til han er nesten 30?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vanlig fyr
1 minutt siden, Morten1 said:

Litt off, men hvordan har han tenkt å få råd til å bygge seg hus? Det koster ganske mye den dag i dag selv om en kan gjøre alt selv

Mennesker uten livserfaring har en tendens til å tenke slik. Jeg hadde en venn som bodde hjemme mens han jobbet, han betalte ikke husleie og gjorde heller ikke noe i hjemmet. Han skulle spare et par millioner for det var ingen big deal mente han og han kunne ikke forstå hvorfor ikke flere var så smarte som han. Han hadde heller ikke særlig empati med alenemødre eller andre med dårlig råd. Hvorfor kunne de ikke bare spare mer lizzom? 

Han fikk seg en serie med lærepenger etterhvert som han ble eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov å kreve husleie av han så lenge han er student. Du (eller far da) har  forsørgerplikt så lenge han studerer:) 

så jeg ville vært forsiktig med å kreve husleie, men å lære han litt ansvar mtp rydding osv er nok lurt. 

Rart han ikke har lært det fra før da 🙄🙄

Anonymkode: dce2a...51c

Forsørgerplikt for studenter??! Tror ikke det nei. Selv flyttet jeg ut rett etter 16 års dagen og forstår ikke at ikke ungdommen vil ut, ha sitt eget hjem, bli voksne?

Anonymkode: da161...ebb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet hvis dere har plass, men det er på tide at han lærer seg å vaske klær, lage mat og gjøre husarbeid. Pluss bidra litt økonomisk til maten. 

En i familien fikk hjem sin 29 år gamle sønn etter mange års studier i utlandet. Selv med egenkapital (arv) kommer han ikke inn i boligmarkedet, men nå har han og to kompiser funnet en ok utleiebolig. Han bidro til matbudsjettet, laget middag og ellers. Og han måtte sove i stua fordi de bare har ett soverom. Alt går, men krev inn penger så han sparer. Si at han får husleia tilbake den dagen han kjøper bolig. Mange i den alderen sløser før de innser realitetene. 

Jeg ville ikke gjort livet surt for han, bare tatt en prat om hva hver enkelt i husstanden skal bidra med. Nekter han, får dere vaskehjelp som han må betale sin store brøkdel av. 

Bodde selv hjemme i perioder, måtte ikke betale en krone, men gjorde husarbeid og forsto etter hvert at jeg kanskje også måtte kjøpe inn litt mat av og til. Det gikk løs på samvittigheten å leve på foreldrene mine og min far hadde ny kone. Hun godtok heldigvis at det hendte vi bare kom og var husløse for en tid. Men vi hadde god plass, to stuer osv. Likevel, ungdommer flest vil ha venner på besøk, og en dag ble jeg kastet ut sammen med gjengen. Da dro vi til min kjærestes mamma. Så lite tenker man av og til når man er ung, men vi fikk oss tak over hodet og ble ikke varig skadet. 

Men tror ikke jeg kunne tenkt meg å bo hjemme fast til jeg ble 26. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært gjennom prosessen.... Arbeidende barn boende hjemme, for å spare (sløse bort) egne penger...

1. Ungdommen måtte vaske sine egne klær

2. Ungdommen måtte rydde eget rot (rom/ bad/ stue)

3. Ungdommen måtte "melde seg på" familiemiddagene i god tid

Hadde inntekten vært stabil som i en fast stilling, hadde vi krevd husleie. 20% av utbetalt kan passe se fleste. Pengene ville vi satt på en egen sparekonto, og ungdommen ville fått de tilbake ved en mer nødvendig anledning.

Mitt argument for å være streng: Ønsker de å bli behandlet som voksne, så vil krav og forventinger også gjenspeile det. Vil de være voksne, vil de bli behandlet sånn - på alle måter. I tillegg sa jeg alltid at det er positivt å bli vandt til husarbeid før utflytting :)  

Anonymkode: 54538...9d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke feil å spare penger i seg selv, men det er en rekke lærdommer i 20-åra man best får om man flytter for seg sjøl. En gutt på 19 som fremdeles tror man kan ligge på sofaen og se fotball mens andre rydder, trenger åpenbart å modnes. Bor man i kollektiv eller på hybel, vil man måtte lære seg sånne ting på en annen måte. Hjemme hos foreldre er det lett å være slack ettersom man er så varm i trøya, mens i et kollektiv vil man oppleve å måtte tilpasse seg og sine vaner til folk man ikke er så trygg på. Og rent identitetsmessig er det mange fordeler med det å måtte komme seg i verden og skape seg sitt eget liv. 

Jeg sparte til egen bolig mens jeg studerte og bodde hjemmefra. Det var jo tøft, men sånn er det. Man kan gjerne ikke forvente å ha råd til et helt hus som 26-åring heller. Mange kjøper en leilighet på den alderen, og så sparer man mer og kjøper hus etterhvert som man har fått partner og barn. 

Anonymkode: aafe3...f9b

Du har mange gode argumenter her.  Jeg skulle for min del heller vært foruten mange av disse erfaringene og heller spart til Egen bolig.  

Anonymkode: b17b8...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er lurt å bygge hus når man aldri har bodd hjemmefra. Bedre å bo i litt forskjellige leiligheter, evt kjøpe seg en leilighet. Han må lære hva han vil ha, hvor mye plass han trenger, hva det krever å velikeholde et hus. 

Er vel ikke usannsynlig at han skifter mening etterhvert, men det er fornuftig å forlange både husleie og husarbeid. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov å kreve husleie av han så lenge han er student. Du (eller far da) har  forsørgerplikt så lenge han studerer:) 

så jeg ville vært forsiktig med å kreve husleie, men å lære han litt ansvar mtp rydding osv er nok lurt. 

Rart han ikke har lært det fra før da 🙄🙄

Anonymkode: dce2a...51c

Det gjelder kun videregående...

Anonymkode: 5b08e...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mange gode argumenter her.  Jeg skulle for min del heller vært foruten mange av disse erfaringene og heller spart til Egen bolig.  

Anonymkode: b17b8...d05

Altså, har du tatt en grei utdannelse og fått en OK jobb med grei inntekt (noe du uansett trenger for å betjene selve lånet) så vil du jo kunne få deg din egen bolig, selv om det tar et par år ekstra å spare opp EK. Full forståelse for at det er dyrt, men med mindre du sikter deg inn på Oslo sentrum, så bør det gå bra. Det er tross alt de færreste som har gått hjemme hos mor hele studietida, men de fleste får seg egen bolig etterhvert likevel. Jeg ville i hvert fall aldri ofret de trivelige og innholdsrike 20-åra mine på hybel bare for å kunne kjøpe leilighet som 26-åring heller enn som 28-åring. 

Anonymkode: aafe3...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, jatakk skrev:

Nei, du lar ikke en voksen mann med egen inntekt bo hjemme til han er 26 fordi han skal bygge hus.

Det er å gjøre ham en gigantisk bjørnetjeneste.

Dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hva er feil med å spare penger til eget hus hvis man har mulighet til det? 

Hva er feil med å snylte på andre mennesker hvis man har mulighet til det?
Hvis du ikke kan svare på det spørsmålet, er det noe alvorlig galt fatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye er det man sparer på å bo hjemme uansett, egentlig? Om foreldrene krever en liten husleie, la oss si 2000 kr/mnd, så koster det jo likevel litt. Gutten vil også måtte dekke sine egne løpende utgifter, som klær, toalettartikler, treningssenter, øldrikking med gutta, ferier, alt som andre studenter betaler.. Han vil også måtte bidra med mat til familiens kjøleskap og kanskje også betale litt av strømmen. 

La oss si at et kollektivrom koster 5000 i sammenligning. Da er det plutselig ikke så mye mer enn 3000 kr/mnd han sparer på å bo hjemme. Når han er 26 år, vil han ha spart 216 000 til sammen, om man regner fra han er 20. Fin sum det, absolutt, men mange har jo klart å spare opp såpass på BSU selv om de har bodd for seg sjøl. De har tatt noen ekstravakter på deltidsjobben hver måned, for eksempel. Og det er definitivt ikke nok til å bygge hus!

216 000 er i hvert fall alt for lite til at det er verdt å bo hjemme hos mor og far i sine beste år, etter min mening...

Anonymkode: aafe3...f9b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Emblja said:

Hadde denne tråden vært skrevet i et annet land med annen kultur hadde svarene vært så annerledes! 

'Skal han flytte ut når han blir 26? Hva om han ikke har funnet seg en kone, håper det går bra med han.'

Vet ikke om jeg syntes det er en bjørnetjeneste å la han bli boende hjemme, men syntes hvertfall at om han skulle det så må han hjelpe til.

Tja- her i Norge er det annerledes ja.  Syr puttene under armene til barna er 18 år og BANG- ut ut ut med deg, du er voksne nå, pell deg vekk og la meg leve livet!

Her får begge barna lov å bo her så lenge de vil etter VGS for å spare og får nok egenkapitel å kjøpe seg inn på et eller annet.  Vi skal kreve selvfølgelig oppførsel om de bodde i en kollektiv - og summen vi spørre om betaling går inn i et "eiendomsfond" for når de endelig flitter ut.  

Dere lurer hvorfor det er så mye splittelser mellom barn og foreldrene når de blir eldre, her har du et godt eksempel.  Betyr IKKE at de må ikke hjelpe til i huset og betale litt leie - men at noen av dere nesten gnir i hendene for å bli kvitt barna er bare tragisk. 

Anonymkode: b4062...6d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært gjennom prosessen.... Arbeidende barn boende hjemme, for å spare (sløse bort) egne penger...

1. Ungdommen måtte vaske sine egne klær

2. Ungdommen måtte rydde eget rot (rom/ bad/ stue)

3. Ungdommen måtte "melde seg på" familiemiddagene i god tid

Hadde inntekten vært stabil som i en fast stilling, hadde vi krevd husleie. 20% av utbetalt kan passe se fleste. Pengene ville vi satt på en egen sparekonto, og ungdommen ville fått de tilbake ved en mer nødvendig anledning.

Mitt argument for å være streng: Ønsker de å bli behandlet som voksne, så vil krav og forventinger også gjenspeile det. Vil de være voksne, vil de bli behandlet sånn - på alle måter. I tillegg sa jeg alltid at det er positivt å bli vandt til husarbeid før utflytting :)  

Anonymkode: 54538...9d2

Synes du dette var strengt??? Det der er jo noe de fleste 14 åringer burde gjøre selv! Og ser du vekk i fra å vaske egne klær, er da dette noe jeg forventer av barn ned i 5 års alder...!

Anonymkode: da161...ebb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov å kreve husleie av han så lenge han er student. Du (eller far da) har  forsørgerplikt så lenge han studerer:) 

så jeg ville vært forsiktig med å kreve husleie, men å lære han litt ansvar mtp rydding osv er nok lurt. 

Rart han ikke har lært det fra før da 🙄🙄

Anonymkode: dce2a...51c

Nei, så lenge har går på videregående (student = går på høyskole eller universitet). Usikker på om lærlingtiden regnes med i det, men i så fall er har jo normalt ferdig det året han fyller 20. 

Man har absolutt ikke plikt til å forsørge barna til de er 26, uansett hva de driver med.

At han vil bo hjemme for å spare penger er ikke noe han bare kan informere dere om, det er noe han må spørre om i så fall. Man kan ikke regne med å bli forsørget av foreldrene til man er 26 år! Så lenge han har egen inntekt bør han betale husleie, størrelsen på leien bør være rimelig ift hva han tjener (lærlinglønnen går gjerne opp hvert halvår, så ikke sikkert han tjener så lite som noen tror, de fleste har tilnærmet full lønn siste halvåret). Han bør også ha noen faste oppgaver.

Hva sier mannen din om dette? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts vil få mer glede av å nekte han denne muligheten til å spare opp kaptial og se han i ei slitt campingvogn når han er 26 enn at han lykkes å bygge seg hus 😂

Tydeligvis ikke bare bare å ha en god plan i 2019 når man blir sabotert av sine nærmeste 😂👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det jo godt at han trives så bra i eget hjem, men og litt trist at han ikke vil noe mer? Det kan jo være supergøy å bo i kollektiv i den alderen, eller med en venn! Litt stusselig å bruke det tidlige 20 årene hvor man liksom skal prøve å feile, og oppdage verden på å bo hjemme hos mor og far?

Anonymkode: da161...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleie eller oppgaver/ansvar eller begge deler. 

Naboen har en 20-åring som bor hjemme og er lærlig. Han betaler ikke husleie, men foreldre e har krevd fast sparing i BSU, samt at han har ansvar for snørydding og gressklipping og endel andre oppgaver. Han gikk velge mellom arbeid og vedlikehold inne eller ute. Og de ble enige om en god fordeling. 

Han må også kjøpe sin egen brus/alkohol og snacks, samt bensin for å dekke sitt forbruk, og egen telefonregning osv. 

Synes det virker som et fint skritt mot å ta ansvar og bli voksen. 

Anonymkode: 79a16...ec1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...