Gå til innhold

Stesønn kom hjem og fortalte at han planlegger å bo hjemme til han er 26.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er 19,5 år. Er lærling. 

Han skal gjøre ferdig lærlingetiden, gå videre på skole, så bo hjemme i noen år og spare penger (til han er 26) før han skal bygge seg hus.

Jeg tenker at det er på tide at "guttungen" lærer seg at livet hjemme ikke lenger er en dans på roser og skal sørge for at livet ikke blir like behagelig som det er nå.  

Så da lurer jeg på. Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre livet hans hjemme kjipere? (ikke slemt, men fornuftig)

Per i dag så er han på jobb, hjemme og spiser middag, hopper i dusjen før vi er ferdig å rydde opp og så ut med venner. Gjør ingenting hjemme.  I helgene ligger han langstrakt på sofaen nede i stua i shorts og ser sport. Flytter seg ikke når vi får besøk engang (Han har tv på rommet sitt også).

Anonymkode: e9aa5...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville du reagert annerledes om det var ditt biologiske barn ? Og hva sier hans far til det ?

Anonymkode: 3cd4d...8de

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vanlig å bidra dersom man bor hjemme

han får betale 2000 i leie eller noe og hjelpe til med husarbeid

 

hvis det er problematisk at han ser på tv mens dere har besøk så går det an å nevne dette også

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleie
Ansvar for å lage middag to dager i uka og innkjøp av det
Må være påkledd i stua, normal folkeskikk forventes g ta hensyn til andre i husholdet.
Ansvar for vasking av deler av hus hver uke
Vaske og rydde sine egne klær, 
Rydde etter seg.
 

 

Anonymkode: bd7bc...602

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du lar ikke en voksen mann med egen inntekt bo hjemme til han er 26 fordi han skal bygge hus.

Det er å gjøre ham en gigantisk bjørnetjeneste.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør selvfølgelig slutte å sy puter under armene hans, men ærlig talt, hvor er far her? Det er han som må stramme opp guttungen sin og gi beskjed om hva slags oppførsel som er forventet hjemme hos dere.

Og gutten kan ikke bare bestemme at han skal bo hjemme til han er 26, det er fars og ditt hus, som dere bestemmer over. Når han er 20, er det på tide å be ham forlate redet, også for hans egen del. Selv flyttet jeg hjemmefra som 19-åring og ville aldri forventet at mine foreldre skulle huse meg noe lenger. Unge folk har veldig godt av å flytte for seg selv og bli voksne, og de aller fleste må bo noen år på hybel eller leilighet før de kan kjøpe seg hus.

Om ikke far klarer å sette grenser for sønnen sin, så ville jeg flyttet ut selv om jeg var deg.

Anonymkode: aafe3...f9b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Han er om ikke annet fornuftig. Jeg ser lysere på at han bor hjemme for å spare til hus. Lurt. 

Men å bo hjemme skal ikke være det samme som hotell. Han kan bidra med matlaging, husarbeid, snekring, måke snø etc. Og selvsagt gå på rommet sitt når dere har gjester. Ikke gøy å ha gjester når noen ligger i shorts på sofaen og ser sport. 

Jeg hadde vært litt trist ihht at det ville være så mange år til jeg fikk voksentid hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov å kreve husleie av han så lenge han er student. Du (eller far da) har  forsørgerplikt så lenge han studerer:) 

så jeg ville vært forsiktig med å kreve husleie, men å lære han litt ansvar mtp rydding osv er nok lurt. 

Rart han ikke har lært det fra før da 🙄🙄

Anonymkode: dce2a...51c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, theTitanic said:

Han er om ikke annet fornuftig. Jeg ser lysere på at han bor hjemme for å spare til hus. Lurt. 

Men å bo hjemme skal ikke være det samme som hotell. Han kan bidra med matlaging, husarbeid, snekring, måke snø etc. Og selvsagt gå på rommet sitt når dere har gjester. Ikke gøy å ha gjester når noen ligger i shorts på sofaen og ser sport. 

Jeg hadde vært litt trist ihht at det ville være så mange år til jeg fikk voksentid hjemme. 

Ikke jeg. Hadde det vært min sønn eller stesønn hadde det ikke kommet på tale. Greit, bo hjemme til du er 21 hvis du vil, men så må du faktisk ut og forstå hvordan livet virkelig er. Og hvilke jenter/gutter ville vært interessert i en 23-24-25-åring som enda bor hjemme?!

Og til sist: det er like mye TS sitt hus som mannen, det der hadde jeg ikke gått med på. 

Anonymkode: 8dc48...5ad

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har ikke lov å kreve husleie av han så lenge han er student. Du (eller far da) har  forsørgerplikt så lenge han studerer:) 

 

Han er ikke student, han er lærling.

Hvor har du det fra at man ikke kan kreve husleie av en student? Blander du med at man har forsørgerplikt til barnet er ferdig med videregående?

Anonymkode: 4fd78...da2

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov å kreve husleie av han så lenge han er student. Du (eller far da) har  forsørgerplikt så lenge han studerer:) 

så jeg ville vært forsiktig med å kreve husleie, men å lære han litt ansvar mtp rydding osv er nok lurt. 

Rart han ikke har lært det fra før da 🙄🙄

Anonymkode: dce2a...51c

Dette gjelder vel «bare» vgs?

Anonymkode: e0240...359

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe rart at han vil bo hjemme når han bor på hotell! Generelt synes jeg barn skal bidra hjemme fra de kan snakke, selv om det ikke er mye hjelp i dem i starten. Folk begynner for sent å lære opp barn! 

Er han voksen og tjener penger skal han iallefall bidra. Vaske egne klær, ha en liste faste oppgaver og betale en liten sum for seg. Summen kan mor og far (eller steforeldre) legge til side til han flytter for seg selv, om de har økonomi til det, men det bør isåfall ikke barnet vite. 

Synes heller ikke at et barn kan slå fast at "jeg skal bo her til jeg er 26 år". Det er noe som må diskuteres med huseiere! Min plan er å kjøpe mindre bolig når barna er voksne, og det er ikke barna som skal bestemme når det skal skje! Jeg kan ikke sitte i en altfor stor bolig, fordi ett barn aldri flytter! Ene grunnen til at jeg vil selge og kjøpe mindre er at kapital da løsrive, så jeg kan hjelpe barn inn på boligmarkedet. Skal to måtte vente veldig lenge på det, fordi en vil bo billig og spare opp egenkapital? Isåfall ville det være rettferdig at det barnet får mindre sum når det skal fordeles. Så dette kan ikke ett av mine barn bare diktere! 

Anonymkode: cc52c...34d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, theTitanic skrev:

Han er om ikke annet fornuftig. Jeg ser lysere på at han bor hjemme for å spare til hus. Lurt. 

Men å bo hjemme skal ikke være det samme som hotell. Han kan bidra med matlaging, husarbeid, snekring, måke snø etc. Og selvsagt gå på rommet sitt når dere har gjester. Ikke gøy å ha gjester når noen ligger i shorts på sofaen og ser sport. 

Jeg hadde vært litt trist ihht at det ville være så mange år til jeg fikk voksentid hjemme. 

Det er grenser for hvor fornuftig man skal være. Alt i ungdomstida bør ikke handle om å spare mest mulig kroner heller, på bekostning av det å flytte ut.

Det er også fornuftig å få seg en egen leilighet eller kollektiv, måtte lære seg om husholdning fra A til Å, utvikle sin egen personlighet borte fra mor og far. For ikke å snakke om at de aller fleste jenter vil se med skepsis på en fyr som fortsatt går hjemme og subber i midten av tjueåra. 

Det går fint å spare selv om man bor i kollektiv. Det er sånn de fleste ungdommer gjør det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke lov å kreve husleie av han så lenge han er student. Du (eller far da) har  forsørgerplikt så lenge han studerer:) 

så jeg ville vært forsiktig med å kreve husleie, men å lære han litt ansvar mtp rydding osv er nok lurt. 

Rart han ikke har lært det fra før da 🙄🙄

Anonymkode: dce2a...51c

Det gjelder kun VGS.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette gjelder vel «bare» vgs?

Anonymkode: e0240...359

Selvsagt gjør det det og når man går videregående er man skoleelev, ikke student.

Anonymkode: 4fd78...da2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du reagert annerledes om det var ditt biologiske barn ? Og hva sier hans far til det ?

Anonymkode: 3cd4d...8de

Hvor mange foreldre er det som jubler av at barna (biologiske) vil bo hjemme så lenge? Når det ikke er ens eget barn, som man kanskje ikke har kjent så lenge, og ikke har fått en naturlig oppdragerrolle ovenfor, så er det enda mindre jubel.

Når foreldre skilles så må også barna ta litt mer hensyn når det kommer nye partnere, det synes jeg faktisk. Vi ønsker våre foreldre godt, og som 19-åring burde man være voksen nok til å forstå det, og gjøre noe med det. Og det kommer fra meg, som hadde en beint frem slem stemor. Steforeldre skal ikke måtte finne seg i alt.

Anonymkode: 1daad...6c5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...