Gå til innhold

Dette er det viktig at vi voksne, de unge og barna lærer


AnArv

Anbefalte innlegg

VEKTREDUKSJON og KLIMAFORANDRINGER.


Her kan vi slå to fluer i en smekk. La oss begynne med vektreduksjon. Som dere sannsynligvis har sett har NRK’s yngre journalister dekket disse to temaene igjennom helgen. Skulle dette gått forbi dere, her er linken til artikkelen om vektreduksjon https://www.nrk.no/trondelag/vil-avlive-slankemyte-_-trening-hjelper-ikke-for-a-ga-ned-i-vekt-1.14377409 hvor Ingrid Lindgaard Stranden og Sverre Lilleeng har intervjuet Rønnaug Ødegård som er overlege ved St. Olavs hospital. Ødegård hevder trening ikke hjelper deg deg gå ned i vekt og bygger påstand opp ved at hun refererer til forskning. 


LA MEG MOTBEVISE DETTE!
Den kjemiske formelen for menneskelig fett er C55 H104 O6 (gjennomsnittlig molekyl). Du kan ha C60 H120 O6 og C36 H72 O6, hvor du har både mer og mindre av karbon og hydrogen, men oksygen er konstant med 6 atomer.
Biokjemisk kan man forklare dette på følgende måte ved vektnedgang:

 

forklaring-1.png?w=640

 

utregning.png?w=640


Dette betyr: 84% av fettet blir pustet ut som CO2, 16% av fettet forsvinner via ekskrementer. 
10 kg    ———>     8.4 kg   +   1.6kg Fett                          CO2           H2O


Før du får gode ideer, ikke sett deg ned og forsøke øke rytmen på pustingen. Dette kalles hyperventilering:-) Du må bevege deg mer! TREN MER + spis litt mindre. Når du sulter deg for energi så starter du prosessen med å ta de store molekylene med fett og deler de i 3 fettsyrer (triglyserider). De må brytes ned før de kan komme ut av “gjemmeplassene” sine (dette være seg på magen, rumpa, lårene, under haken etc) de lever i. Hormonene trenger å bryte dem ned til fettsyrer slik at de kan komme seg inn i blodstrømmen din slik at du deretter kan oksidere dem. Kalles beta oksidering (ganske komplisert).

Nå kommer vi til del 2 og jeg kan kjenne angsten din allerede fordi du er helt forskrekket, siden CO2 skaper klimaforandringer! Hvordan skal vi løse dette?? Vi må stoppe folk fra å redusere vekten sin selv om det er bra for helsen, må vi redde miljøet, koste hva det koste vil!! At mennesker i det hele tatt kan tenke dette, jeg antar du ser ironien, er bekymringsfullt fordi de ikke forstår klimaforandringene. Om du forstod disse ville du ikke tenkt tanken engang. NRK ved journalistene Mads Nyborg Støstad og Patrick da Silva Sæther har reist Norge rundt i 12 måneder på leting etter svar om klimaforandringene:https://www.nrk.no/jakten-pa-klimaendringene-1.14375177


Det første du må forstå er at mat er laget av planter. Prosessen er at de tar sollys og limer vannet til karbondioksid. Når du spiser er energien sollys. Du spiser sollys! Det er energien du får. Moderne sollys om du vil. Fossilt brennstoff er eldgammelt sollys. Det er “låst” i jorden som carbon i tre, dødt tree, mao fossilt kull. Olje er eldgamle døde fossile skapninger som levde i havet, som fotosyntetiserte, deretter døde og “begravet”, som etterhvert ble omdannet til olje. Dette kan ikke skape klimaendringer. At vi har klimaendringer er imidlertid faktum.


Hva skaper de da? Dette vil bli belyst i ett innlegg som kommer senere. Vi som befolkning må begynne våkne! Om journalister kan utføre slik slett håndverk er det all grunn til å stille spørsmålstegn ved hvilket nyhetsbilde man blir presentert og hvilken agenda de har. Klage er rettet til NRK hvor det er bedt om innsyn i finansieringen for dette er uholdbart og da særlig at man bruker skattepengene slik, 40 MILLIARDER brukes hvert år på klimatiltak!!! Og vær så snill; ikke omfordel disse midlene til transnasjonale selskaper. Bruk de på de eldre og barna, slik at de kan få en verdig avslutning og begynnelse på livet!

Vitenskapelig bevist og støttet opp under av over 30.000 forskere: 

https://www.youtube.com/watch?v=lDtcM2zLmRQ

http://www.petitionproject.org/gw_article/GWReview_OISM150.pdf


Vi kan begynne med følgende spørsmål; hvor mye skal refunderes av EU og andre store selskaper tilbake til staten som har betalt for fiktive CO2-kvoter? Hvor inkompetente politikere kan man akseptere?


Til slutt en formaning til dere alle: du trenger ingen guru eller livsstilcoach, dog heller ikke en politiker som ikke er den du tror, til å fortelle deg flere løgner. Om de ikke er klar over dette er de i beste fall for dårlig utdannet. Ikke kjøp bøkene, kursene, pillene/tablettene eller hva det enn måtte være. Ikke la løgnene få slå rot. Det er vel ingen hemmelighet at sjokolade, brus, potetgull, pizza etc. ikke er anbefalt som del av ett daglig kosthold. At man derimot koser seg en gang iblant, IKKE HVER DAG, er selvsagt noe man med god samvittighet kan gjøre. Om du spiser naturlig vil det gi deg bedre helse.


NB! Ketose er ikke tatt med ettersom det er noen dokumenter som ser sammenheng mellom dette og depresjon. Om du allikevel skulle velge den er det anbefalt at man er forsiktig.


Skal du redusere vekten din: BEVEG DEG MER + spis litt mindre

 

Hilsen,

AnArv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe av det mest rotete og surrete jeg har lest, av et emne jeg egentlig er enig om. 

Ja, man kan gjøre mye med overvekt i i-land samtidig som man forbedrer klimautslipp, og enkeltpersoner kan gjøre mye her, spesielt mtp å velge sykkel og beina over bensin- og dieseltransport om mulig. 

Men hva men bruken av maismel, salt, sukker? Ikke bare de enorme landområdene som blir brukt til disse varene, men industrien bak, samt at dette er usunn kost på den måten det blir benyttet i dag. 

Om du først skal utgi deg for å skrive dypt nok til å diskutere, så nå du også faktisk belyse den andre siden. Som at antallet veganere har ført til at enorme mengder områder tidligere brukt til å dyrke matvarer og variert frukt nå kun er brukt til mandeltrær fordi det er svært hipt og sunt å drikke mandelmelk. Når millioner av mennesker kaster seg på sunne trender kan det få usunne konsekvenser for samfunnet og naturen. 

Så for all del, lær barn og ungdom dette, men jeg håper egentlig at mine barn lærer mer nyanser enn å bare forsøke å briljere med noen grunnleggende kjemikunnskaper. 

Anonymkode: 04dad...162

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AnonymBruker,

Takk for innspillet ditt. Imidlertid tror jeg du må lese innlegget en gang til.

For det forste: det er ingen sammenheng mellom CO2-utslipp og klimaendringer. Vi har klimaendringer, men dette er ikke pga. CO2-utslipp.

At man gjør som du foreslår; tar i bruk beina eller sykkelen om man kan isteden for å kjøre vil dette følgelig gjøre at man beveger seg mer som er kjempebra for din egen del, men det spiller ingen rolle for miljøet sin del.

Når det kommer til hva man skal spise for at helsen blir forbedret er det en annen diskusjon. Vi er helt enige med deg i at maismel og hvitt raffinert sukker er noe man absolutt bør spise ett minimum av. Salt er viktig for hvordan vi fungerer så jeg ville være særdeles forsiktig med å si at du bør redusere dette. Ett overforbruk derimot er naturligvis ikke noe man skal foreta seg.

Du kommer innom veganere og her er vi også helt enig med hverandre. Ettersom Gunhild Stordalen har promotert et kosthold den siste uken som er dokumenterbart skadelig for mennesker jobber vi med ett innlegg som forklarer og belyser dette, vitenskapelig. 

Poenget vårt er at vi kan bevise med en kjemisk formel (ja, vi vet det er kjedelig) at det vi har blitt lært om vektreduksjon og klimautslipp er direkte feil. Pengene, 40 milliarder hvert år, som blir bruke på klimaforebyggende tiltak kunne blitt brukt på eldre og barn istedet. Dette er mye penger og kunne løst mange problemer.

Dette er ikke kun vårt synspunkt eller mening, det er bevist vitenskapelig og igjennom tallmaterialet (dette finner du i YouTube-videoen).

Ønsker dere alle en fortsatt god søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som spiser lite og er veldig aktiv, men kun går opp i vekt pga medisiner for eksempel? Må vi da spise enda mindre og trene enda mer?

Anonymkode: ae6f6...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som spiser lite og er veldig aktiv, men kun går opp i vekt pga medisiner for eksempel? Må vi da spise enda mindre og trene enda mer?

Anonymkode: ae6f6...c23

Hvis du går opp i vekt, er det fordi du spiser mer enn du forbrenner. Du vil aldri lykkes med vektmestring så lenge du er overbevist om noe annet.

(HI er forresten bare rot, oppfordrer alle om å rapportere.)

Anonymkode: d2e8e...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den triste virkeligheten mange opplever. Medisiner slik vi kjenner den vestlige verden har feil utgangspunkt. Industrien og da mener vi industrien er skap med ett hensyn; profitt. Vi kommer også med en veldokumentert innlegg basert på det vitenskapelige innen to-tre uker hvor vi forklarer hvordan dette henger sammen. Viktig at det blir presisert at vi ikke er imot legene på noen som helst måte, for hva disse menneskene klarer gjøre for oss når vi har hatt akuttskader som brukket ett bein e.l er ikke annet enn enestående!

Om vi skal bli friske for en sykdom hjelper det ikke fylle kroppen med kjemikalier for kroppen avviser disse og sender de til leveren hvor kroppen forsøker bryte de ned. Dette er en prosess som er bevist. Hvorfor har kreftbehandling som i dag bekjempes med strålebehandling en suksessrate på 3%? Bakgrunnen er at kroppen ikke kan identifisere hvilke celler som er infiserte eller ikke. Og da må man drepe alle cellene som da igjen regenerer seg. Spørsmålet da er om du klarer regenerer nok friske celler eller om du tar livet av deg under denne prosessen. Her har du svaret hvorfor kun 3% lykkes. Hver og en må velge hva de vil gjøre med sin egen kropp, dette er ikke opp til oss, myndighetene eller noen andre å skulle avgjøre. La meg si det slik; grønnsaker e.l har ingenting med løsningen å gjøre. Man kan selv velge i hvilken retningen man skal se. Hvorvidt man vil se til vesten og hva vi gjør eller om man ser til østen for hvordan de angriper dette, forbli opp til enhver. Vi kan kun komme med utsagn som ikke kan bestrides vitenskapelig og vi er som sagt ikke helt ferdig med innlegget rundt dette enda.

Så for å oppsummere spørsmålet; du kan ikke spise enda mindre og trene enda mer i en slik situasjon, dessverre. Vi kan kun fortelle deg om de kunnskapene vi har og så må du selv ta vurderingen ut fra dette. Du kjenner din egne kropp aller best selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei AnonymBruker,

Hva er det som er bare rot? Dette må du forklare nærmere.

Det virker som om du misforstår, da dette er snakk om VEKTREDUKSJON, ikke vektoppgang.

 

Endret av AnArv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnArv skrev:

NB! Ketose er ikke tatt med ettersom det er noen dokumenter som ser sammenheng mellom dette og depresjon. Om du allikevel skulle velge den er det anbefalt at man er forsiktig.

Hvilken sammenheng og hvilke dokumenter er så dette? 

Anonymkode: 9c273...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i sammenheng med lavere inntak av protein. 

Visstnok regler her ovenfor reklame, så vi kan ikke legge det ut her heller ikke bloggen vår.

Det jeg kan fortelle som egen-opplevd erfaring var etter 6-8 uker på ett kosthold som var moderat i protein og høyt i fett, samt tilnærmet ingen karbohydrater (noe grønnsaker, men kun 20-50g per dag). Det jeg opplevde var at jeg skrev setninger fullstendig uten mening sent på kvelden og hadde stavefeil som var helt uforklarlige. Fungerte fint på morgenen og formiddagen, men ble bare verre og verre utover kvelden. Det krever litt selvransakelse som ikke er den enkleste saken, men jeg fant ut at det jeg trodde på om kosthold var helt feil. Når jeg skiftet til høyere inntak proteiner (kjøtt), moderat med ordentlige karbohydrater og lavere innhold av fett forsvant problemene mine. Hva som kunne skjedd om jeg var sta og ikke lyttet til kroppen kan jeg ikke si. Det er kjent at veganere er mer utsatt for mentale problemer som bl.a depresjon og dette vil bli belyst neste uke i sin helhet.

Håper du kan vente til neste uke slik at vi kan ferdigstille innlegget vi nå jobber med. Da vil dette bli forklart vitenskapelig og ikke kun min personlig opplevelse.

Endret av AnArv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går opp i vekt, er det fordi du spiser mer enn du forbrenner. Du vil aldri lykkes med vektmestring så lenge du er overbevist om noe annet.

(HI er forresten bare rot, oppfordrer alle om å rapportere.)

Anonymkode: d2e8e...315

Vel, når jeg kan leve fint med kun en banan i løpet av en dag, da spiser jeg hvertfall ikke for mye!!! Jeg kjenner mennesker som har gått opp 20 kg på få uker på medisin, dette mens de ikke spiser i det hele tatt og ender opp med sonde! 

Anonymkode: ae6f6...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, når jeg kan leve fint med kun en banan i løpet av en dag, da spiser jeg hvertfall ikke for mye!!! Jeg kjenner mennesker som har gått opp 20 kg på få uker på medisin, dette mens de ikke spiser i det hele tatt og ender opp med sonde! 

Anonymkode: ae6f6...c23

Hvor i all verden har du mottatt informasjon om du kun skal spise en banan i løpet av en dag? Du ødelegger jo fullstendig metabolismen (forbrenningen) din om du ikke spiser ordentlig, da den vil slå seg av fordi det ikke finnes næringsstoffer tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnArv skrev:

Hvor i all verden har du mottatt informasjon om du kun skal spise en banan i løpet av en dag? Du ødelegger jo fullstendig metabolismen (forbrenningen) din om du ikke spiser ordentlig, da den vil slå seg av fordi det ikke finnes næringsstoffer tilgjengelig.

Når man er syk spiser man det man klarer. Poenget mitt er at det ikke kun er mat mengden som avgjør vektoppgang. 

Anonymkode: ae6f6...c23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man er syk spiser man det man klarer. Poenget mitt er at det ikke kun er mat mengden som avgjør vektoppgang. 

Anonymkode: ae6f6...c23

Leit å høre at du er syk. Dette innlegget som starter tråden omhandler mennesker som er friske. Og vi diskuterer heller ikke vektoppgang da for friske mennesker betyr det at du spiser mer enn du forbrenner slik det ble poengtert fra en annen bruker tidligere i tråden. Dette handler om vektreduksjon og da for mennesker som ikke er rammet av sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnArv skrev:

Det er i sammenheng med lavere inntak av protein. 

Visstnok regler her ovenfor reklame, så vi kan ikke legge det ut her heller ikke bloggen vår.

Det jeg kan fortelle som egen-opplevd erfaring var etter 6-8 uker på ett kosthold som var moderat i protein og høyt i fett, samt tilnærmet ingen karbohydrater (noe grønnsaker, men kun 20-50g per dag). Det jeg opplevde var at jeg skrev setninger fullstendig uten mening sent på kvelden og hadde stavefeil som var helt uforklarlige. Fungerte fint på morgenen og formiddagen, men ble bare verre og verre utover kvelden. Det krever litt selvransakelse som ikke er den enkleste saken, men jeg fant ut at det jeg trodde på om kosthold var helt feil. Når jeg skiftet til høyere inntak proteiner (kjøtt), moderat med ordentlige karbohydrater og lavere innhold av fett forsvant problemene mine. Hva som kunne skjedd om jeg var sta og ikke lyttet til kroppen kan jeg ikke si. Det er kjent at veganere er mer utsatt for mentale problemer som bl.a depresjon og dette vil bli belyst neste uke i sin helhet.

Håper du kan vente til neste uke slik at vi kan ferdigstille innlegget vi nå jobber med. Da vil dette bli forklart vitenskapelig og ikke kun min personlig opplevelse.

Så det du prøver å si er at for lavt inntak av proteiner gav deg kognitive problemer. Det er greit nok, men det har ikke noe med ernæringsmessig ketose per se å gjøre. Ketogent kosthold er heller ikke et lav-protein kosthold. Det du påstod var at dokumenter som omhandlet sammenheng mellom ketose og depresjon eksisterte, og det var dette jeg etterspurte. Men dette kan du altså ikke "avsløre" hva er, men vi (kvinneguiden? menneskeheten?) skal derimot vente på at "alt" blir forklart vitenskapelig av "dere" i neste uke. Du skriver ikke akkurat som en som har greie på dette du søker å formidle. Dette stinker kvasi-vitenskapelig forsøk på å reklamere for noe heller tvilsomt, forsøk på å skape interesse ved å være mystisk. Lykke til og/eller god bedring. 

 

Anonymkode: 9c273...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det du prøver å si er at for lavt inntak av proteiner gav deg kognitive problemer. Det er greit nok, men det har ikke noe med ernæringsmessig ketose per se å gjøre. Ketogent kosthold er heller ikke et lav-protein kosthold. Det du påstod var at dokumenter som omhandlet sammenheng mellom ketose og depresjon eksisterte, og det var dette jeg etterspurte. Men dette kan du altså ikke "avsløre" hva er, men vi (kvinneguiden? menneskeheten?) skal derimot vente på at "alt" blir forklart vitenskapelig av "dere" i neste uke. Du skriver ikke akkurat som en som har greie på dette du søker å formidle. Dette stinker kvasi-vitenskapelig forsøk på å reklamere for noe heller tvilsomt, forsøk på å skape interesse ved å være mystisk. Lykke til og/eller god bedring. 

 

Anonymkode: 9c273...7cc

Jeg utførte dette i sammen med intermittent fasting (spiste fra kl.15-22) og da kommer du i ketose. Dokumentene vil bli forlagt deg og alle andre som er interesserte. Dette er ikke snakk om at vi ikke kan "avsløre" og om du tar deg tid til å google kan du finne dette for egen maskin. Vi er blitt bedt om at vi respekterer regelverket kvinneguiden opererer etter og da følger vi dette.

Hva er det vi skulle reklamere for? Vi selger ingen produkter. Om du leser innlegget helt til slutten oppfordrer vi alle til å slutte kjøpe piller som ikke virker. Dette er ikke noe mystisk, det kalles vitenskap. Er det noe som ikke er klart?

Endret av AnArv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnArv skrev:

Jeg utførte dette i sammen med intermittent fasting (spiste fra kl.15-22) og da kommer du i ketose. Dokumentene vil bli forlagt deg og alle andre som er interesserte. Dette er ikke snakk om at vi ikke kan "avsløre" og om du tar deg tid til å google kan du finne dette for egen maskin. Vi er blitt bedt om at vi respekterer regelverket kvinneguiden opererer etter og da følger vi dette.

Hva er det vi skulle reklamere for? Vi selger ingen produkter. Om du leser innlegget helt til slutten oppfordrer vi alle til å slutte kjøpe piller som ikke virker. Dette er ikke noe mystisk, det kalles vitenskap. Er det noe som ikke er klart?

Hehe, ok. (Kjekt at jeg kommer i ketose når du tidsbegrenser spisingen din, forresten). Ja, du/dere, det er fortsatt uklart hva du/dere egentlig forsøker å si. Men jeg skal altså google dette diffuse. Hvilke søkeord skal jeg bruke, kvasivitenskapelig tåkeprat? Dere reklamerer ikke for noe, men kan ikke legge ut dette noe fordi dere respekterer Kvinneguidens regler som omhandler reklameforbud? Hvis man vil bli tatt seriøst, er ikke dette veien å gå. 

Anonymkode: 9c273...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, ok. (Kjekt at jeg kommer i ketose når du tidsbegrenser spisingen din, forresten). Ja, du/dere, det er fortsatt uklart hva du/dere egentlig forsøker å si. Men jeg skal altså google dette diffuse. Hvilke søkeord skal jeg bruke, kvasivitenskapelig tåkeprat? Dere reklamerer ikke for noe, men kan ikke legge ut dette noe fordi dere respekterer Kvinneguidens regler som omhandler reklameforbud? Hvis man vil bli tatt seriøst, er ikke dette veien å gå. 

Anonymkode: 9c273...7cc

Vi sier ikke at du ikke skal gå for en metode som ketose, vi sier kun at du skal være forsiktig.

At du konkluderer med at innlegget vårt er kvasivitenskapelig er interessant, da innlegget ikke bygger på ketose! Dette omhandler hvordan vektreduksjon fungerer. I tillegg har vi tallmaterialet som er samlet over veldig lang tid som beviser at CO2 ikke forårsaker klimaendringene. Dette er vitenskapelige dokumenter, ikke "vår mening" da dette er din egen retorikk. 

Om du har spørsmål vedr. kvinneguidens reklameforbud bør du rette dette til administratorene. Vi forholder oss til den informasjonen som er blitt formidlet oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber dere alle lytte til Ted Gunderson og hvor han forteller at sprayingen foregår. Se kreftstatistikken vi har i Norge. Teorien om at CO2 ikke har en sammenheng med klimaendringene har vi vist og tallmaterialet fra forskere bekrefter den. Om dere ikke reagerer for egen del, gjør det for ditt barn eller barnet til venninnen/kompisen din eller noen andre i din familie. Vi kan ikke tillate dette og vi må holde de ansvarlige ansvarlig! Eneste måten vi kan redusere carbon-avtrykket (som ikke eksisterer) er at vi reduserer antall mennesker på jorden. Takk for at dere bryr dere om hverandre!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...