Gå til innhold

Fordommer mot unge folk som drømmer om baby. Flere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er nok modne, fordi de ikke har kognitiv kapasitet til å få seg en god karriere og de har ikke behov for å se noe annet enn hjembygda si.  

Folk som ikke har annet mål her i livet enn å få barn tidlig og leke hus er gjerne litt "korte" 

Anonymkode: 89730...8f9

Noen er jo ferdig med utdanningen sin tidlig i tjueårene om de har bachelor eller lavere utdanning og er klar for å slå seg ned med hus og barn fordi jobb, økonomi og partner allerede er på plass. Noen VIL jo rett ut i morsrollen så fort ting er lagt til rette for det. Det er ikke alle unge mødre som er helt på bærtur. Noen får ting på plass tidligere i livet enn andre og ønsker at et barn skal være en del av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiste mye, tok utdanning osv i tjueårene, hadde ulike kjærester. Fast forhold og barn i trettiårene. Syntes livet først tok seg opp og ble bra etter at barna kom. Skulle gjerne kunne endret det og fått barn i tjueårene. Synes det er flott med de som vet at de ønsker seg barn tidlig. Det gjør dem ikke til kjedelige mennesker.

Anonymkode: 9ea9e...826

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker de er kjedelige, og nå har en av venninnene mine som fikk barn da hun var 24 innrømmet at hun angrer. Er veldig glad for at det ikke er meg.

Anonymkode: b4bef...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er i midten av tjueårene er man ikke for ung til å få barn.  Det er jo da kvinner er på sitt mest fruktbare og bør begyne hvos man har tenkt å ha 2-3 unger.  Man må ikke ha hus, 2 biler,  gjeld og ALT på stell for å kunne lage en bra oppvekst for en unge.  En unge lider ikke i blokk, ei heller med moderat økonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 23.49, AnonymBruker skrev:


Det er ikke alle som syns det gjør livet rikere å bo et år i utlandet, reise  på backpacker turer, feste eller bygge nettverk. Jeg var sånn i 20 åra og syns det er så drit overfladisk og bortkasta når jeg tenker meg om om den perioden av livet nå som eldre. 
Fordelen med å få barn ung er at man får tilbake friheten i 30 og 40 årene når man faktisk har utdanning , jobb og god inntekt og for eksempel råd til å reise på litt mer ordentlige turer i stedet for å bo på et møkkete hostell, råd til å kjøpe og pusse opp hus osv. Får man barn i 30 årene er man stort sett locked med barn og ansvar til man nærmer seg pensjonist alder. Jeg angrer egentlig på at jeg ikke fikk barn i 20 åra sånn aldersmessig , men det viktigste er jo å ha rette forholdet og mannen å få barn med så da venter jeg heller! Heldige de som møter han tidlig :)

Anonymkode: 64f47...80d

Dette har ikke beriket meg noen ting, bortkastet tid og penger.

Anonymkode: 1a06d...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.1.2019 den 23.58, hind skrev:

Nei. De er bare sånn som det nok var tenkt at vi alle skulle være, men nå flyr jo folk langt oppe i 30-årene rundt og oppfører seg som ungdommer som ikke er klare for å slå seg til ro. Jeg synes de er tøffe som tør å gå mot strømmen :)

Enig.

Jeg applauderer unge foreldre. Håper samfunnet kan legge godt til rette for at vi kan få flere unge familier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Ja, vet jo at dette er en fordom og ikke nødvendigvis stemmer. Men jeg føler altså at folk som ønsker barn mens de ennå er temmelig unge, ofte er litt kjedelige folk uten særlig mye innhold eller drømmer i livet.

Da snakker jeg ikke om uplanlagt graviditet, men folk som tidlig eller i midten av 20-årene er klar for baby, borettslag og hund, og bare venter på at partneren skal bli klar. Dette forumet svømmer jo over av slike.. Altså, hva med alt det andre man kan bruke 20-årene på, tilegne seg mer kunnskap, reise spennende steder, bo et år i utlandet, komme seg opp og fram karrieremessig, kunne være ute med venner så ofte man vil og bygge nettverk.. Om man får barn som 30-åring er man jo fremdeles fertil, men har i det minste fått en del år med frihet.

Flere som har denne fordommen?

Anonymkode: 2930e...2ca

Du sitter med disse fordommene fordi at du aldri ville ha tatt de samme valgene. For dem så er det som gir innhold og mening i livet. For dem så er det dette som er spennende, gøy og interessant. Det du må jobbe litt med er å ha respekt for andre sine valg. 

Anonymkode: 335e8...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tvert i mot full av fordommer mot alle disse halvgamle kjerringene som sliter med å bli gravide når de er 38 og forventer full backup fra helsevesenet fordi de har brukt sin mest fruktbare år på "selvrealisering". 

Jeg er ikke i tvil om at barn av disse gamlingene blir både høyere, sterkere og smartere, for der er det fullt fokus på at det ene eksemplaret av et barn de antageligvis får skal være så perfekt som mulig. Men hvor moro er det å være barnet? Barn og ungdom blir mer og mer ulykkelige i dette landet. Det er en sammenheng.

Nei, få barn tidlig i 20-årene, mens du har helse og energi og er på ditt mest fruktbare. Jeg tror barn av unge foreldre er langt lykkeligere.

Anonymkode: afd5b...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste en del før jeg fikk barn. Har vært i blant annet Russland, USA og India for å nevne noen steder. Kanskje jeg følte jeg hadde reist og sett flere perspektiver i en yngre alder?

Første barnet fikk jeg som 17åring. Idag er jeg 25, har 3 og ønsker meg flere.

Jeg undrer meg over den holdningen over at livet liksom "stopper opp" når man får barn. Jeg er eventyrlysten, og å få barn har tatt livet til nye høyder! De frisker opp livet mitt og jeg har aldri en kjedelig dag. Uten barn hadde jeg nok kjedet meg mye mer. Og hvem sier man ikke kan reise med barn? Ifjor kastet vi oss i bilen og kjørte til Finland på sommerferie, og det er langt ifra den eneste plassen jeg har tatt med ungene og det skal jeg fortsette med. Vi finner på mye kjekt i helgene og kan feks ta en tur og sove i lavvo om årstiden tilsier det. Å få barn ung har ikke ødelagt livet mitt - det har beriket livet mitt.

Ja, jeg har barn, jeg eier et hus og har bil og er gift og hele pakka. Kanskje jeg har en annen oppfatning av hva som er givende i livet - men kjedelig, det føler jeg meg så absolutt ikke..

Anonymkode: 6291f...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...