AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #41 Skrevet 20. januar 2019 Hos meg viste det seg å Være betennelses. SOm hadde ødelagt så mye av bekken og rygg at erg aldri blir smertefri. Har for alltid Bektrevs nå. Anonymkode: 42cae...397
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #42 Skrevet 20. januar 2019 9 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev: Har du vært hos Kiropraktor før... Dagen før pappa skulle begraves Græbba jeg tak i bikja når jeg satt i Godstolen, -Varg tusla forbi, preget av stemninga, -han og. Skulle hive han opp i fanget, kose litt... Pæng, og Dær Satt faen på plass i korsryggen... Stråling ut i beina, som ¨forsvant¨ under meg, når jeg prøvde å gå, -du vet... 28 timer til jeg skulle bære Kista ned kirkegulvet, Stor begravelse, venner, og kontakter fra flere utland... Fett... IKKE... Desperat ringte jeg nærmeste klinikk. Aldri vært dær... FULLT, -Ingen ledige timer på 2 uker... -Satt så jævlig bra i det... Telelefonen ringte etter 5 minutter. Samme kontordama jeg la fram problemet for, -hadde prata med Kiropraktor. Bare å komme, -med en gang... 🙌 Rett inn, forbi fullt venterom, 30 - 40 minutter senere gikk jeg ut, rett i ryggen, med privatnr. hans I Lomma, ringe hvis Noe problem, -komme hjem til meg, -ville egentlig være i beredskap, ved kirka... Fiksa bæringa helt fint. Uff, ble en avsporing dette... MEN, også ett poeng. Kiropraktor kan FUNKE... Over kneika, -til bevegelse... Pga. Smerter, spenner muskler seg max, -kan bli litt som en betennelse... Vi rører oss Mindre, Stivner mer... -Blir en ond sirkel... IMO Dette Kiropraktor hjelper meg med. Ikke lov å snakke jobb her på Kg... men vært på fornavn med, og på Opr. team med noen av landets Beste Nevrokirurger... Er en grunn til att mine prolapser ikke er operert, kunne bare ha knipsa, den gang... TRENE OPP Støttemuskla rundt ryggsøyla, og vekttap, -som du allerede er f l i n k med, -har jeg trua på... Ønsker deg VEL... Edit. Sier Ikke du ikke SKAL TA OPR. -Men prøve Slanking -og Trening Som Passer FOR DEG, Først ... a. Takk for svar. Hva gjør de hos en kiropraktor? Og hvor dyrt er det? Anonymkode: 4feaf...65b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #43 Skrevet 20. januar 2019 4 timer siden, Kittykat skrev: Er det prolaps, så er det viktigste å være aktiv ja. Jeg selv har ikke vært så voldsomt aktiv at jeg har gått på treningsenter 3 ganger i uken, men jeg begynte smått. Nå kan jeg f eks gå til butikken uten problemer, dvs at jeg må ikke sitte meg ned og hvile ryggen hele tiden. Så ryggmuskulaturen min har blitt bedre i korsryggen. Hvis du skulle få påvist prolaps, så kanskje du kunne fått et par øvelser du kan gjøre hjemme. Og selvfølgelig få smertestillende som virker når smerten er som verst. Men uansett så bør du stå på kravene dine og få en henvisning til mr. Eventuelt gå til en kiropraktor i mellomtiden. De utfører mirakler på en vond rygg. Angående møte du skal på i morgen, kanskje du kan ta med deg et par puter som du kan bruke på stolen. Var veldig aktiv i fjor, trente styrke flere ganger i uken og gikk ned 20 kilo. Var egentlig da smertene begynte for fullt.. men de holdt seg i sjakk med treninga. Nå har jeg jo i tillegg lagt på meg 10 av de kiloene igjen. Hva slags piller kan hjelpe mot smerten hvis ikke paralgin forte har virkning? Har naxopren eller hva det heter liggende, ingen virkning de heller Jeg klarer ikke sitte, der er det som absolutt er vondest. Jeg er avhengig av å legge meg ned ofte, men kommer meg ikke opp.. så er redd for å skulle kjøre bil til kurset, totalt 2 timer og sitte rolig i 3 timer. Redd for at det blir skikkelig ille og jeg ikke har noe sted å legge meg ned og ikke komme meg hjem.. Anonymkode: 4feaf...65b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #44 Skrevet 20. januar 2019 4 timer siden, Anonynous98 skrev: Hei. Jeg har sliti med det samme, men heldigvis ikke i like sterk grad, jeg fikk henvisning til mr av ryggen og fikk svar for ikke lenge siden at det er prolaps. I værstefall kan det være hoftene dine, så hadde jeg vært deg ville jeg bestilt time til legen og slått henda i bordet på at du skal ha mr av rygg og hofter. Men det som er merkelig er at de andre som har skrevet her er at de får veldig vondt når de ligger på rygg. Men det å ligge på rygg er det som er minst vondt.. har også prøvd å løfte beina opp når jeg ligger på rygg som det står på nett, men merker ikke noe spesielt smerte da, noe som skal være vanlig ved prolaps.. leser om bekkenløsning og har akkurat de samme symptomene, men er ikke gravid. Får ringe legen i morgen og be om hastetime. Er bare skeptisk til at jeg skal klare å gå til bilen og kjøre til legen, deretter gå i trapper og sitte hos legen.. hvor raskt burde jeg kunne få mr? På dagen eller vente flere uker? Anonymkode: 4feaf...65b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #45 Skrevet 20. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du nesten ikke klarer å gå kan kanskje legevakten være noe? En venn av meg dro på legevakten med ryggvondt som høres litt likt ut som det du beskriver. Han ble lagt inn og etterhvert operert. Han var ikke spesielt overvektig da. Det var prolaps. Anonymkode: 8249b...0ad Har like vondt idag og klarer fortsatt ikke sitte eller gå særlig langt. Når man er overvektig blir man dessverre ikke tatt seriøst av helsevesen. Står at overvekt kan gi økt risiko for prolaps, men det er jo noe som kan skje alle.. Anonymkode: 4feaf...65b
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. januar 2019 #46 Skrevet 20. januar 2019 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør de hos en kiropraktor? Og hvor dyrt er det? For å være ærlig, må jeg si att den siste timen er litt ¨utvisket¨ fra husken min. Hue var fullt av begravelse, senile mamma m.m. men det var noen øvelser jeg gjorde på benk, han kjente, og manipulerte litt, -så en tur ned på gulvet, noen ¨gym-øvelser¨ til. og mer manipulering \ ¨knekk og brekk¨ IIRC. Mottiverte til avslappning, -og ignorere smertene, -komme i bevegelse. Dramatisk bedring på 30 - 40 minutter, -For Meg... Alle er jo forskjellige. Husker ikke pris. -Ta vare på kvittering... -OG Ønsker deg lykke til i morgen, håper det går ok. a. Endret 20. januar 2019 av Sliten&kjørt51
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. januar 2019 #47 Skrevet 20. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: aldri blir smertefri. Har for alltid Bektrevs nå. Uff, slitsomt med kroniske smerter... Håper du får all hjelp og støtte du trenger. - Bekhterevs sykdom er noe træl... https://helsenorge.no/rettigheter/individuell-plan Aner jo ingen ting om deg, -og alle dealer med ting på sin måte. Håper du har funnet ¨verktøy¨ som hjelper deg til ok dager. https://www.bekhterev.com/foreninger/ a. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #48 Skrevet 20. januar 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å begynne å svømme. Er dette noe som hjelper ryggen? Anonymkode: 4feaf...65b Svømming er helt supert! Vannet gir mye oppdrift og du får brukt muskulatur i hele kroppen. Hvis du er overvektig er svømming et meget smart valg. Det er lett å få belastningsskader pga tyngekraft+tung kropp ved andre treningsformer, i vann er skadefaren minimal pga oppdriften og det er veldig bra for å få styrket muskulatur på overkroppen! Anonymkode: 7ea80...398 2
Anonynous98 Skrevet 21. januar 2019 #49 Skrevet 21. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det som er merkelig er at de andre som har skrevet her er at de får veldig vondt når de ligger på rygg. Men det å ligge på rygg er det som er minst vondt.. har også prøvd å løfte beina opp når jeg ligger på rygg som det står på nett, men merker ikke noe spesielt smerte da, noe som skal være vanlig ved prolaps.. leser om bekkenløsning og har akkurat de samme symptomene, men er ikke gravid. Får ringe legen i morgen og be om hastetime. Er bare skeptisk til at jeg skal klare å gå til bilen og kjøre til legen, deretter gå i trapper og sitte hos legen.. hvor raskt burde jeg kunne få mr? På dagen eller vente flere uker? Anonymkode: 4feaf...65b Jeg fikk ikke vondt av å ligge på ryggen heller. Jeg personlig fikk time ganske kjapt.
Sliten&kjørt52 Skrevet 21. januar 2019 #50 Skrevet 21. januar 2019 TS. -Håper det gikk bra i dag... Forteller Seff. kun hvis det passer deg... a.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #51 Skrevet 21. januar 2019 Jeg har hatt akkurat samme problemet som deg TS, og er også overvektig. Har heldigvis både en flink fastlege og en flink kiropraktor som forstår at tjukke mennesker kan bli skadet på samme måte som tynne mennesker. De sa at jeg hadde låsninger i bekken/korsrygg. Jeg fikk veldig sterke betennelsesdempende medisiner fra legen, og hadde behandlinger hos kiropraktor for å løsne opp. Dette hjalp mye. Jeg ble så henvist til CT (kan ikke ta MR), som fastslo en liten prolaps i korsrygg. Denne i seg selv fører til at området under blir for tøyelig, og at jeg dermed lett får låsninger i bekkenområdet. Jeg tar nå øvelser som skal styrke kjernemuskulaturen, og har fått beskjed om at hvis/når det blir skikkelig vondt igjen, så kommer jeg tilbake til legen for disse betennelsesdempende tablettene, og går til kiropraktoren for å løsne låsningene. Bytt lege om den du har ikke tar deg alvorlig og vil henvise til MR. Gå ev til kiroptaktor, som kan henvise deg. Be legen om betennelsesdempende (mine hadde et merkelig navn, så ut som om du skulle lese det baklengs!), for det hjalp meg mye! Anonymkode: 1add6...f84 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #52 Skrevet 22. januar 2019 4 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev: TS. -Håper det gikk bra i dag... Forteller Seff. kun hvis det passer deg... a. Dro ikke, orket ikke to timer i bil og så å sitte 3 timer på en stol.. heldigvis går dette kurset over flere uker så får fortsatt deltatt Har ihvertfall gått to kortere turer ute rundt huset på ca 10 minutter hver, så troooor det er bittelitt bedre. Skal prøve å sove i en annen seng i natt for den jeg har er ekstrem myk. Har også sendt melding til fastlege om at noe må gjøres. Om det eventuelt er noe smertestillende/lignende som kan dempe smerten litt sånn at jeg kan være mer aktiv og sove uten å våkne hvert 5 minutt av smerter Anonymkode: 4feaf...65b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #53 Skrevet 22. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt akkurat samme problemet som deg TS, og er også overvektig. Har heldigvis både en flink fastlege og en flink kiropraktor som forstår at tjukke mennesker kan bli skadet på samme måte som tynne mennesker. De sa at jeg hadde låsninger i bekken/korsrygg. Jeg fikk veldig sterke betennelsesdempende medisiner fra legen, og hadde behandlinger hos kiropraktor for å løsne opp. Dette hjalp mye. Jeg ble så henvist til CT (kan ikke ta MR), som fastslo en liten prolaps i korsrygg. Denne i seg selv fører til at området under blir for tøyelig, og at jeg dermed lett får låsninger i bekkenområdet. Jeg tar nå øvelser som skal styrke kjernemuskulaturen, og har fått beskjed om at hvis/når det blir skikkelig vondt igjen, så kommer jeg tilbake til legen for disse betennelsesdempende tablettene, og går til kiropraktoren for å løsne låsningene. Bytt lege om den du har ikke tar deg alvorlig og vil henvise til MR. Gå ev til kiroptaktor, som kan henvise deg. Be legen om betennelsesdempende (mine hadde et merkelig navn, så ut som om du skulle lese det baklengs!), for det hjalp meg mye! Anonymkode: 1add6...f84 Høres ut som ryggen min, området ved korsryggen/overgang mellom korsrygg og rumpe er utrolig stivt. Området føles veldig stramt og jeg klarer ikke bøye meg. Det som føles best er å ligge på magen, er det jeg alltid gjør, men leser det er negativt for ryggen. Har jo i tillegg veldig myk seng så da får jeg veldig svai i ryggen. Jeg syns det er veldig tabubelagt å dra til lege med dette fordi man blir så dømt når man er overvektig. Overvekt gir økt risiko for vondt i ryggen, men det kan jo skje alle! Legen min er i tillegg veldig streng på medisiner hun skriver ut. Har veldig flyskrekk og ba om beroligende for en 10 timers flytur. Legen ga meg medisiner mot elveblest som KUNNE ha en beroligende effekt.. er disse betennelsesdempende med rød trekant? For da kan jeg nok bare glemme det.. Hadde du smerter i hele bekkenet? Spesielt rumpeområdet og hofter/bakside lår? Hvordan øvelser tar du? Vet du hva kiropraktor koster og hvor mange behandlinger man trenger? Er prolaps noe man aldri blir kvitt? Anonymkode: 4feaf...65b 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 22. januar 2019 #54 Skrevet 22. januar 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ihvertfall gått to kortere turer ute rundt huset på ca 10 minutter hver, så troooor det er bittelitt bedre. Skal prøve å sove i en annen seng i natt for den jeg har er ekstrem myk. Har også sendt melding til fastlege om at noe må gjøres. Om det eventuelt er noe smertestillende/lignende som kan dempe smerten litt sånn at jeg kan være mer aktiv og sove uten å våkne hvert 5 minutt av smerter Mmm, Skjønner. Lenge siden jeg Smellt ryggen nå, ...👀 Shhh, -farlig å si, egentlig godt på overtid... Myk seng er pyton for meg, om ryggen er bra, -blir det krøll av det. Om den krangler er det helt ubrukelig... Håpe det hjelper. Noen ganger funker det best å ligge ca. i foster-stilling, med pute mellom knæra for meg. Da kan jeg også ¨lirke¨ meg ut på sengekanten, og bruke armene til og dytte meg opp, og få beina på gulvet med minimal bevegelse på ryggen. Er noe hærk når det blir sånn... Ikke bra att du føler legen \ helsevesen ikke tar deg på allvår... Jeg sliter med vekt selv, -men andre vegen, vært nede i sk. farlig lav BMI. Litt bedre nå... Prøve å få bedre kommunikasjon med lege. Ser mange prater ¨¨Kreve \ Slå neven i bordet¨¨ -etc... ikke sikkert det er smarteste strattegi... Men hen må seff begyne å høre. Eller se i linken jeg la ut over, -Bytte Fastlege. Håper det går seg til, og du får hjelpa du Skal ha. Også att Kiropraktor kan hjelpe deg like mye som meg. Fysio \ Manuelterapaut er sikkert bra å få lege til å vurdere for evt. mer langvarig beh. \ forebygging. Håper du får deg litt søvn 💤 ... a. Endret 22. januar 2019 av Sliten&kjørt51
Sliten&kjørt52 Skrevet 22. januar 2019 #55 Skrevet 22. januar 2019 (endret) På 19.1.2019 den 15.31, AnonymBruker skrev: Kontakt fysioterapaut. IKKE kiropraktor. Forlang MR. Bare lurer... HVORFOR Dette rådet... J e g har prøvd begge, -fysio. gjorde ingen ting for meg, -annet enn å koste tid, og penger ... -Trente 5- 6 dgr. i uka, da. -normalt 2 ggr. dag, ble kalt sk. aktiv utøver... -Så ikke slapp form. Ser nytte for folk som mangler tilgang til \ ikke har kunskap om rett trening, -evt. dårlig motivert... Og, måten du møter Lege, -Evt. andre Fagpersoner på... Funker den bra for deg. ❓ Kiropraktor Er eneste Som FUNKER Som Akutt hjelp for min rygg. Er du Fysioterapeut... a. Endret 22. januar 2019 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #56 Skrevet 29. januar 2019 Fortsatt jævlige smerter.. dro til legen og vil bli kalt inn til mr (sikkert ikke før om flere måneder).... spurte om jeg kunne få noe mot smertene siden vanlige smertestillende, paralgin forte og naproxen ikke hjelper. Joda hun skrev ut noe... dro på apoteket og hentet ut medisinen: naproxen med et annet virkestoff som skulle være skånsomt for magen (!!!). Enda jeg sa det ikke fungerer! Kasta bort 300 kr.. Siden i går har smertene blitt verre. Nå gjør det vondt i korsryggen, høyre rompeballe og nedover bak hele låret, spesielt bak kneet. Leggen dunker og føles ut som jeg har konstant leamus, som om jeg skal få leggkramper når som helst. Og etter jeg hadde dusjet i stad ble hele beinet numment, akkurat som det sov.. til og med lilletåa ! Legen mistenkte ikke prolaps. Men jeg gjør det nå etter disse nye smertene. For dette er vel isjias? Og det kommer vel av prolaps? 😕 har seriøst elendig livskvalitet om dagen Anonymkode: 4feaf...65b
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2019 #57 Skrevet 29. januar 2019 Isjas er navnet på en nerve som går fra korsryggen og helt ned i hælen. Når denne kommer i klem enten fordi du har prolaps som trykker på den eller av andre grunner, kan den gi smerter ned over hele ryggen. Jeg sliter selv med hekseskudd - det vil si at jeg får låsning / ekstremsmerter i korsryggen med jevne mellomrom. Det er bare en ting som hjelper ordentlig og det er skogstur! Dvs tur i skog som krever at man beveger bekkenet. Jeg kan også behandle dette med smertestillende - men det tar mye lenger tid. Det skal også sies at mine smerter er mindre når jeg går enn når jeg er i ro og det er døden å sitte eller å snu seg i sengen. Jeg synes fastlegen din er en sopp - det er opplagt at du skal ha hjelp og utredning før man slår seg til ro med at dette "bare er" overvektsplager. Jeg hadde aldri giddet å fortsette med denne fastlegen som ikke tar deg på alvor.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #58 Skrevet 29. januar 2019 På 22.1.2019 den 12.32, Sliten&kjørt51 skrev: Bare lurer... HVORFOR Dette rådet... J e g har prøvd begge, -fysio. gjorde ingen ting for meg, -annet enn å koste tid, og penger ... -Trente 5- 6 dgr. i uka, da. -normalt 2 ggr. dag, ble kalt sk. aktiv utøver... -Så ikke slapp form. Ser nytte for folk som mangler tilgang til \ ikke har kunskap om rett trening, -evt. dårlig motivert... Og, måten du møter Lege, -Evt. andre Fagpersoner på... Funker den bra for deg. ❓ Kiropraktor Er eneste Som FUNKER Som Akutt hjelp for min rygg. Er du Fysioterapeut... a. Mulig du har mye fornuftig å komme med, men jeg klarer dessverre ikke lese innleggene dine pga måten du formulerer seg på, likedan tekstoppsettet ditt Så jeg scroller bare automatisk forbi dine innlegg Anonymkode: 1e4ba...bc6 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #59 Skrevet 29. januar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker said: Fortsatt jævlige smerter.. dro til legen og vil bli kalt inn til mr (sikkert ikke før om flere måneder).... spurte om jeg kunne få noe mot smertene siden vanlige smertestillende, paralgin forte og naproxen ikke hjelper. Joda hun skrev ut noe... dro på apoteket og hentet ut medisinen: naproxen med et annet virkestoff som skulle være skånsomt for magen (!!!). Enda jeg sa det ikke fungerer! Kasta bort 300 kr.. Siden i går har smertene blitt verre. Nå gjør det vondt i korsryggen, høyre rompeballe og nedover bak hele låret, spesielt bak kneet. Leggen dunker og føles ut som jeg har konstant leamus, som om jeg skal få leggkramper når som helst. Og etter jeg hadde dusjet i stad ble hele beinet numment, akkurat som det sov.. til og med lilletåa ! Legen mistenkte ikke prolaps. Men jeg gjør det nå etter disse nye smertene. For dette er vel isjias? Og det kommer vel av prolaps? 😕 har seriøst elendig livskvalitet om dagen Anonymkode: 4feaf...65b Jeg har opplevd nøyaktig det samme som deg, det var prolaps L5/S1. Fikk ingen hjelp hos fastlegen, han så at det sannsynligvis var prolaps, men hadde selv blitt bra av dette så det var bare å vente. Jeg hadde voldsomme smerter i et ben, det kunne variere mellom at hele benet sov, krampeaktig fornemmelse i bakside lår og legg. Mistet følsomhet i foten rett som det var og hadde konstant "maur" i benet hvor det kjentes ut som hele benet vibrerte, i tillegg kom selvfølgelig enorme ryggsmerter. Jeg fikk ikke hjelp av fastlegen selvom jeg ikke kunne kjøre bil lenger fordi jeg ikke hadde styrke nok i benet til å trykke inn clutchen. Eneste smertestillende som fungerte bitttelitt var voltaren. I ren desperasjon etter flere måneder og 4 fastlegebesøk gikk jeg til en kiropraktor som så det samme som fastlegen, det er ingenting en kiropraktor kan gjøre for å fikse et prolaps, så han turte ikke røre meg. Men jeg fikk henvisning til MR, og da begynte ballen å rulle. Jeg har behandlingsforsikring gjennom jobben og ble operert 8 dager senere hos oslofjordklinikken i sandvika. For å gjøre det klart er jeg ikke overvektig og jeg trente 3-5 ganger i uka da dette kom, jeg hadde et uhell på trampoline for mange år siden og hadde aldri blitt helt bra i ryggen etter det. Jeg tror at jeg skadet puten i ryggen min og at jeg gjorde det værre ved å trene så hardt som jeg gjorde. Sjekken alle behandlere gjorde på meg var å legge meg på rygg og løfte det vonde benet opp etter helen og se om dette fremprovoserte smerter, etter hva jeg forstår er dette en indikasjon på lumbar prolaps. Etter dette sjekker behandlerene forskjellige reflekser i beina. Hadde jeg opplevd det samme igjen ville jeg bare betalt alt selv og fått det unna. Operasjonen tar bare noen timer og du kan dra hjem samme dag. Da jeg våknet fra operasjonen merket jeg umiddelbart at smertene i beinet var borte, det var utrolig deilig. Det tok noen måneder med trening og mange gåturer før ryggen var helt bra. Anonymkode: 9c72e...359 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #60 Skrevet 29. januar 2019 Det er meg over, vil også legge til at trening og øvelser gjorde smertene værre. Jeg brukte timesvis hver uke på øvelser og turer men alt gjorde ryggen og smertene værre. Alle anstrengelser satte seg i ryggen med renter, det eneste som ikke gjorde strålesmertene og ryggsmertene værre var å ligge på ryggen i senga og kikke i taket. Ved å gå lange turer løsnet ryggen litt mens jeg var under bevegelse, men ryggen stivnet så jævlig til da jeg kom hjem og ble kald og ble mye, mye værre enn før trening/gårtur. Anonymkode: 9c72e...359 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå