AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #21 Skrevet 19. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jo veldig lite aktiv ja, men det gjør jo vondere å være i aktivitet? Får bare bestille ny time og kreve henvisning da, men har jo prøvd 3 ganger allerede. Har ikke råd til privat. Det er veldig vanskelig å bli tatt seriøst av helsevesen når man er overvektig . Jeg har også mesteparten av overvekten på rompe/lår så ryggen burde egentlig ikke lide av dette ts Anonymkode: 4feaf...65b Kom deg ut og gå tur i terreng når du har gode perioder. Du trenger å styrke kjernemuskulaturen. Gå til fysioterapeut eller kiropraktor og få enkle øvelser du klarer å gjennomføre. Selv ble jeg verre da ryggen var svak og jeg gjorde øvelser.. Feks situps gikk ikke med min rygg. Det kom seg da jeg var hos kiropraktor, og han ga meg enkle øvelser jeg klarte å gjennomføre. Anonymkode: 55af5...8c0 4
Sliten&kjørt52 Skrevet 19. januar 2019 #22 Skrevet 19. januar 2019 (endret) 27 minutter siden, Meadow skrev: Hva med kiropraktor? De kan også henvise videre til mr. https://helsenorge.no/sok#k=KIROPRAKTOR Skulle bare annbefale rolig gange i ujavnt terreng, -ser du fått den. Og skal vel ikke anbefale Brexidol muskelavslappende for å ¨komme over kneika¨, komme opp, og i bevegelse, heller... , -så ikke mye å bidra med. Men hvis Prolaps, -Hadde jeg gjort alt for å prøve ut alternativer til Kirurgi, -først... https://helsenorge.no/sok#k=bytte fastlege a. Endret 19. januar 2019 av Sliten&kjørt51 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #23 Skrevet 19. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man med prolaps da? Er bare 26 selv Anonymkode: 4feaf...65b Kontakt fysioterapaut. IKKE kiropraktor. Forlang MR. Jeg tok på privatklinikk. Det er øvelser du kan gjøre, men i mitt tilfelle er det helt umulig å sitte og å ligge på rygg - det ble derfor vanskelig å utføre øvelsene. Jeg har forsøkt å få hjelp i et år med behandlig, men det er ingen som vil hjelpe meg ... jeg har blitt LITT bedre, men sliter fortsatt mye. Prøv å være i så mye fysisk aktivitet som du klarer, selv om det er minimalt. Ikke løft tungt. Anonymkode: 6b54c...887
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #24 Skrevet 19. januar 2019 Ville krevd MR for å utelukke prolaps. Det høres veldig sånn ut, og da bør du vurdere operasjon. Noen prolapser "tørker ut", men veien dit kan være lang og sykt smertefull. Jeg har selv operert tre prolapser etter å ha gått med smerter i lange perioder, og bare det å gå på så store doser smertestillende gjør jo at man blir helt ute. Når det ikke hjelper ordentlig heller, og man har konstante sterke smerter, er det ikke levelig. For meg så hjalp den ene operasjonen med en gang, jeg fikk narkose i store smerter og våknet helt frisk med kun et lite operasjonssår å pleie. Da satt de inn to implantater i skivene. Den andre operasjonen var også vellykket, men jeg hadde mistet mye mer funksjon i beinet mens jeg var syk, så jeg måtte trene opp beinet i mange måneder etterpå. Da satt de ikke inn noen skive, de bare fjernet prolapset. Når du mister funksjonen i feks. beinet, så tar det tid å trene opp igjen, og det kan skje at skadene ikke kan rettes opp om nervene har ligget i klem for lenge. Jeg kunne for eksempel ikke stå på tærne på ene beinet, og balansen var helt håpløs. Det tok tid før det heldigvis var på plass igjen. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å vente på at et prolaps går over, ihvertfall ikke om man begynner å få problemer med funksjoner. Det kan fort bli permanent skade. Legene sier jo at sjansen for vellykket operasjon er ca. 50%, men min erfaring er ihvertfall at den operasjonen jeg fikk etter to måneder med smerter var mye mer vellykket enn den jeg fikk etter 10 måneder med smerter og funksjonsnedsettelse. Så jeg mistenker at de operasjonene som ikke er vellykket rett og slett er operert for sent. Anonymkode: 6bd83...fa5
Sliten&kjørt52 Skrevet 19. januar 2019 #25 Skrevet 19. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt fysioterapaut. IKKE kiropraktor. Forlang MR. .... Prøv å være i så mye fysisk aktivitet som du klarer, selv om det er minimalt. Ikke løft tungt. Anonymkode: 6b54c...887 Ble sendt på ¨rygg-gym¨ på barneskole pga. passe skjeiv rygg- og smerter. -Startet i full stilling industri \ lager etter 7. kl. ungdomsskole, -levd med ryggen min i 51 år. Under mer enn normalt aktiv militærtjeneste, -avdekket medfødt feil, -rygg. Siste 10 år av yrkesliv sjauet og bært på sjuke \ skada folk. Vet noe om rygg-vondter... Eneste som funka for meg, var Kiropraktor, -ut av ¨smell \ krise¨ Så komme i gang med Trening, -igjen... Det er hva som FUNKA For Meg... Alle er forskjellige. Ryggskole JA. DU Bestemmer en god del selv. Fedme \ Overvekt er ikke bra, -selvfølgelig. Samme med lite fysisk aktivitet. Top 10 Tai Chi Moves for Beginners... ROLIG Dans. E.L. ... Finne en treningsform som passer Deg 👍 Aner jo ikke noe om Ditt Aktivitetsnivå -Eller Erfaring. a. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #26 Skrevet 19. januar 2019 De fleste av oss går rundt med prolaps i ryggen. Men muskulaturen rundt holder ryggen i sjakk. Det er ikke så ofte man opererer prolaps lenger heller. Er TS overvektig, opererer de ikke prolapsen hennes uansett. Man må rett og slett styrke muskulaturen. Ingen kan gjøre det for deg. Du må gjøre det selv. Anonymkode: 5e8e2...669 6
Sliten&kjørt52 Skrevet 19. januar 2019 #27 Skrevet 19. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri tatt sjansen på å vente på at et prolaps går over, ihvertfall ikke om man begynner å få problemer med funksjoner. Det kan fort bli permanent skade. Legene sier jo at sjansen for vellykket operasjon er ca. 50% ... OG Når det går dritt... Da... Ehhh... a.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #28 Skrevet 19. januar 2019 Jeg ble født med skjev rygg, gikk lenge hos fysioterapeut, Men dette kan vel ikke ha noe å si? Har hatt vondt i ryggen fra og til fra jeg var rundt 16 (var ikke overvektig da). Men nå har disse smertene vart i flere måneder, men noen av disse akutte intense periodene som nå. Hadde tenkt å gå en tur idag. Men er redd det plutselig skal bli like ille som igår, at jeg får problemer med å gå ute i skogen. Så ligger på sofaen, alt er jo vondt og når jeg går kramper det opp til at det er vanskelig å løfte beina for å gå. Ts Anonymkode: 4feaf...65b
Kittykat Skrevet 19. januar 2019 #29 Skrevet 19. januar 2019 (endret) Dette minner meg om mine smerter som jeg hadde for mange år siden. Jeg gikk til både lege, fysioterapaut og kiropraktor. Ingenting hjalp på sikt. Og jeg er også overvektig. Jeg fikk de samme rådene. Til slutt ble jeg henvist til mr av kiropraktoren jeg gikk til og den viste at jeg hadde en prolaps helt nederst i korsryggen. Jeg synes du skal kreve å bli henvist til mr. Det hjelper ikke at legen sier gjør ditt og gjør datt når du ikke har blitt noe bedre på flere måneder. Vil ikke legen ta deg på alvor, så spør du om time hos en annen lege. Ingen skal måtte gå med smerter så lenge. Jeg sliter fremdeles med smerter i korsryggen, men ikke på langt nær så mye som jeg gjorde før, og jeg har fremdeles prolapsen. Det aller viktigste når man har prolaps er å bevege på seg og gå turer. Jeg håper du stiller krav til legen og ønsker deg lykke til. Endret 19. januar 2019 av Kittykat 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #30 Skrevet 19. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble født med skjev rygg, gikk lenge hos fysioterapeut, Men dette kan vel ikke ha noe å si? Har hatt vondt i ryggen fra og til fra jeg var rundt 16 (var ikke overvektig da). Men nå har disse smertene vart i flere måneder, men noen av disse akutte intense periodene som nå. Hadde tenkt å gå en tur idag. Men er redd det plutselig skal bli like ille som igår, at jeg får problemer med å gå ute i skogen. Så ligger på sofaen, alt er jo vondt og når jeg går kramper det opp til at det er vanskelig å løfte beina for å gå. Ts Anonymkode: 4feaf...65b Å legge seg på sofaen og være i innaktiv kommer IKKE til å hjelpe deg. Anonymkode: 7ea80...398 8
Kittykat Skrevet 19. januar 2019 #31 Skrevet 19. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble født med skjev rygg, gikk lenge hos fysioterapeut, Men dette kan vel ikke ha noe å si? Har hatt vondt i ryggen fra og til fra jeg var rundt 16 (var ikke overvektig da). Men nå har disse smertene vart i flere måneder, men noen av disse akutte intense periodene som nå. Hadde tenkt å gå en tur idag. Men er redd det plutselig skal bli like ille som igår, at jeg får problemer med å gå ute i skogen. Så ligger på sofaen, alt er jo vondt og når jeg går kramper det opp til at det er vanskelig å løfte beina for å gå. Ts Anonymkode: 4feaf...65b Å ligge i sengen eller i sofaen gjør bare vondt verre. Det er noe du ikke bør gjøre. Jeg vet det gjør grusomt vondt, har vært der selv. Og jeg trodde jeg ble bedre av å være i ro. Men det ble jeg bare verre av. Har du en "bra" dag hvor du ikke har så voldsomme smerter at du ikke klarer å gå, så må du prøve å bevege på deg, f eks begynne smått med f eks lett husarbeid i huset eller en tur til postkassen eller en tur rundt nabolaget. Etter noen runder med det, så bil muskulaturen i ryggen bli bedre og smerten vil bli mindre. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #32 Skrevet 19. januar 2019 1 time siden, Kittykat skrev: Å ligge i sengen eller i sofaen gjør bare vondt verre. Det er noe du ikke bør gjøre. Jeg vet det gjør grusomt vondt, har vært der selv. Og jeg trodde jeg ble bedre av å være i ro. Men det ble jeg bare verre av. Har du en "bra" dag hvor du ikke har så voldsomme smerter at du ikke klarer å gå, så må du prøve å bevege på deg, f eks begynne smått med f eks lett husarbeid i huset eller en tur til postkassen eller en tur rundt nabolaget. Etter noen runder med det, så bil muskulaturen i ryggen bli bedre og smerten vil bli mindre. Jeg vet jo det. Men i går og i dag har jeg absolutt ikke hatt noen bra dager. Jeg klarer ikke komme meg opp alene, det er vondt å løfte beina for å gå til doen og det blir bare verre jo lenger jeg går! Det å tørke seg bak er nærmest umulig.. på butikken i går føltes det jo ut som om beina streika, var flaut, klarte jo ikke gå ordentlig.. Men ja på bedre dager er jeg jo noe ute. Går til bilen, 10 minutter, små turer med hunden osv.. På mandag skal jeg på kurs hos overvektsklinikken, skal sitte på en stol i 3 timer, skjønner ikke hvordan dette skal gå?? Jeg har lyst til å begynne å svømme. Er dette noe som hjelper ryggen? Anonymkode: 4feaf...65b 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #33 Skrevet 19. januar 2019 1 time siden, Kittykat skrev: Dette minner meg om mine smerter som jeg hadde for mange år siden. Jeg gikk til både lege, fysioterapaut og kiropraktor. Ingenting hjalp på sikt. Og jeg er også overvektig. Jeg fikk de samme rådene. Til slutt ble jeg henvist til mr av kiropraktoren jeg gikk til og den viste at jeg hadde en prolaps helt nederst i korsryggen. Jeg synes du skal kreve å bli henvist til mr. Det hjelper ikke at legen sier gjør ditt og gjør datt når du ikke har blitt noe bedre på flere måneder. Vil ikke legen ta deg på alvor, så spør du om time hos en annen lege. Ingen skal måtte gå med smerter så lenge. Jeg sliter fremdeles med smerter i korsryggen, men ikke på langt nær så mye som jeg gjorde før, og jeg har fremdeles prolapsen. Det aller viktigste når man har prolaps er å bevege på seg og gå turer. Jeg håper du stiller krav til legen og ønsker deg lykke til. Men hva om det er prolaps? Det er vel ingen annen behandling enn å være aktiv uansett? Anonymkode: 4feaf...65b
Sliten&kjørt52 Skrevet 19. januar 2019 #34 Skrevet 19. januar 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: På mandag skal jeg på kurs hos overvektsklinikken, skal sitte på en stol i 3 timer, skjønner ikke hvordan dette skal gå?? Jeg har lyst til å begynne å svømme. Er dette noe som hjelper ryggen? Mener ikke å ¨snakke ned¨ plagene dine, -og det var en grunn til att jeg la ut link over, -bytte Fastlege... Svømming funker negativt på mine ryggplager N å r jeg har en ¨aktiv¨ periode med smerter... Prøve å nå inn til fastlege, en gang til, -legge det fram på sakelig, rolig måte som kan ¨nå inn¨. Mener ikke du er usakelig \ noe galt, men leger er bare mennesker. Jeg mener selvfølgelig du skal lyttes til... OG utredes Seriøst. 👍'''På mandag skal jeg på kurs hos overvektsklinikken''' Lykke til Vdr. '''skal sitte på en stol i 3 timer''' -prøve å veksle mellom sitte, og stå bak stolen, støtte deg på... Ønsker deg god bedring, -vet det ikke er godt... https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter De fleste av oss får ryggsmerter en eller annen gang i livet. Å holde seg aktiv er et viktig tiltak for å bli bedre. Passivitet kan forverre plagene. a. Endret 20. januar 2019 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #35 Skrevet 20. januar 2019 10 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev: Mener ikke å ¨snakke ned¨ plagene dine, -og det var en grunn til att jeg la ut link over, -bytte Fastlege... Svømming funker negativt på mine ryggplager N å r jeg har en ¨aktiv¨ periode med smerter... Prøve å nå inn til fastlege, en gang til, -legge det fram på sakelig, rolig måte som kan ¨nå inn¨. Mener ikke du er usakelig \ noe galt, men leger er bare mennesker. Jeg mener selvfølgelig du skal lyttes til... OG utredes Seriøst. 👍'''På mandag skal jeg på kurs hos overvektsklinikken''' Lykke til Vdr. '''skal sitte på en stol i 3 timer''' -prøve å veksle mellom sitte, og stå bak stolen, støtte deg på... Ønsker deg god bedring, -vet det ikke er godt... https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter De fleste av oss får ryggsmerter en eller annen gang i livet. Å holde seg aktiv er et viktig tiltak for å bli bedre. Passivitet kan forverre plagene. a. Men tydeligvis er det ikke noe å gjøre uansett? Har så vondt nå, får nesten ikke sove, ALT er vondt. Forrige gang det var like jævlig var det bedre dagen etter, men nå gir det seg ikke 😭 Anonymkode: 4feaf...65b 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. januar 2019 #36 Skrevet 20. januar 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men tydeligvis er det ikke noe å gjøre uansett? Har så vondt nå, får nesten ikke sove, ALT er vondt. Forrige gang det var like jævlig var det bedre dagen etter, men nå gir det seg ikke 😭 Anonymkode: 4feaf...65b Har du vært hos Kiropraktor før... Dagen før pappa skulle begraves Græbba jeg tak i bikja når jeg satt i Godstolen, -Varg tusla forbi, preget av stemninga, -han og. Skulle hive han opp i fanget, kose litt... Pæng, og Dær Satt faen på plass i korsryggen... Stråling ut i beina, som ¨forsvant¨ under meg, når jeg prøvde å gå, -du vet... 28 timer til jeg skulle bære Kista ned kirkegulvet, Stor begravelse, venner, og kontakter fra flere utland... Fett... IKKE... Desperat ringte jeg nærmeste klinikk. Aldri vært dær... FULLT, -Ingen ledige timer på 2 uker... -Satt så jævlig bra i det... Telelefonen ringte etter 5 minutter. Samme kontordama jeg la fram problemet for, -hadde prata med Kiropraktor. Bare å komme, -med en gang... 🙌 Rett inn, forbi fullt venterom, 30 - 40 minutter senere gikk jeg ut, rett i ryggen, med privatnr. hans I Lomma, ringe hvis Noe problem, -komme hjem til meg, -ville egentlig være i beredskap, ved kirka... Fiksa bæringa helt fint. Uff, ble en avsporing dette... MEN, også ett poeng. Kiropraktor kan FUNKE... Over kneika, -til bevegelse... Pga. Smerter, spenner muskler seg max, -kan bli litt som en betennelse... Vi rører oss Mindre, Stivner mer... -Blir en ond sirkel... IMO Dette Kiropraktor hjelper meg med. Ikke lov å snakke jobb her på Kg... men vært på fornavn med, og på Opr. team med noen av landets Beste Nevrokirurger... Er en grunn til att mine prolapser ikke er operert, kunne bare ha knipsa, den gang... TRENE OPP Støttemuskla rundt ryggsøyla, og vekttap, -som du allerede er f l i n k med, -har jeg trua på... Ønsker deg VEL... Edit. Sier Ikke du ikke SKAL TA OPR. -Men prøve Slanking -og Trening Som Passer FOR DEG, Først ... a. Endret 20. januar 2019 av Sliten&kjørt51
Kittykat Skrevet 20. januar 2019 #37 Skrevet 20. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva om det er prolaps? Det er vel ingen annen behandling enn å være aktiv uansett? Anonymkode: 4feaf...65b Er det prolaps, så er det viktigste å være aktiv ja. Jeg selv har ikke vært så voldsomt aktiv at jeg har gått på treningsenter 3 ganger i uken, men jeg begynte smått. Nå kan jeg f eks gå til butikken uten problemer, dvs at jeg må ikke sitte meg ned og hvile ryggen hele tiden. Så ryggmuskulaturen min har blitt bedre i korsryggen. Hvis du skulle få påvist prolaps, så kanskje du kunne fått et par øvelser du kan gjøre hjemme. Og selvfølgelig få smertestillende som virker når smerten er som verst. Men uansett så bør du stå på kravene dine og få en henvisning til mr. Eventuelt gå til en kiropraktor i mellomtiden. De utfører mirakler på en vond rygg. Angående møte du skal på i morgen, kanskje du kan ta med deg et par puter som du kan bruke på stolen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #38 Skrevet 20. januar 2019 Kiropraktor var eneste løsning for meg for å kunne gå i jobb. Han hjalp meg med å løsne stramme muskler. Se på anatomibilder - er det en scene som ligger der jeg har vondt ? Hos meg er det samme muskelen som låser seg. Fikk tilslutt mr. Den viser prolaps. Samme område /scene/muskel som må vedlikeholdes( tøyes) jevnlig ved siden av opptrening av ryggen. Anonymkode: 22096...866 1
Anonynous98 Skrevet 20. januar 2019 #39 Skrevet 20. januar 2019 Hei. Jeg har sliti med det samme, men heldigvis ikke i like sterk grad, jeg fikk henvisning til mr av ryggen og fikk svar for ikke lenge siden at det er prolaps. I værstefall kan det være hoftene dine, så hadde jeg vært deg ville jeg bestilt time til legen og slått henda i bordet på at du skal ha mr av rygg og hofter.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #40 Skrevet 20. januar 2019 Hvis du nesten ikke klarer å gå kan kanskje legevakten være noe? En venn av meg dro på legevakten med ryggvondt som høres litt likt ut som det du beskriver. Han ble lagt inn og etterhvert operert. Han var ikke spesielt overvektig da. Det var prolaps. Anonymkode: 8249b...0ad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå