Gå til innhold

Dør av ryggsmerter!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i flere måneder nå hatt kroniske moderate ryggsmerter.. eller moderate og moderate. De er såpass ille at livskvaliteten min er betydelig nedsatt. Det er vondt å gå på do, jeg klarer ikke sitte på vanlige spisebordstoler mer enn 5-10 minutter og klarer heller ikke sitte oppreist i sofaen mer enn noen minutter før jeg må legge meg ned.. alt er vondt!! Det som er minst vondt er å stå og gå. Er også smerte når jeg ligger. 

Kjenner noen ganger smertene nedover beina. Hovedsmerten sitter i rompa (?), ca midt på rumpesprekken og det gjør veldig vondt rundt hele, altså både framsiden og baksiden av lårene, litt mot magen og hofter.

Er ekstrem smerte når samboer prøver å masere ved overgang rygg/rompe. 

Idag er det ekstra ille. Nå klarer jeg ikke å gå, stå, eller noe. Jeg ligger nå i senga med varmeflaske, tatt paralgin forte for 2 timer siden, ingen virkning. Klarer ikke snu meg i senga engang :( begynte bare plutselig etter jeg dusjet i stad og så dro vi i butikken, men det føltes ut som om beina skulle streike. Var som kramper som kom spesielt i det jeg løftet beina for å gå. Samboer måtte hente bilen, klarte ikke mer.. 

Har vært hos legen med dette 3 ganger nå. Men jeg blir absolutt ikke tatt på alvor. Jeg føler grunnen til det er at jeg er veldig overvektig. Legen sier «vær mer aktiv, gå i ujevnt terreng». Jeg bor i skogen og går, men blir ikke bedre?? Føler ikke dette har med overvekt å gjøre fordi det som regel er minst vondt å stå? Legen har ikke engang kjent/sett på ryggen min.

Hva kan dette være og hva kan gjøres? Er jo på vei ned i vekt, men vil jo fortsatt være overvektig en stund til og noe må jo gjøres? 

Anonymkode: 4feaf...65b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krev henvisning til røngten og mr. Begynn å tren rygg. En svak rygg blir kun bedre en trening.  

Anonymkode: 03f54...16b

• Liker 5
Skrevet

Du må kreve å få tatt en MR av ryggen din. Kan være prolaps feks. Uansett så må du få sjekket hva som er årsaken før du kan få noe mer hjelp. Bytt fastlege om han/hun er vanskelig. 

• Liker 7
Skrevet

Prolaps. Fikk dette etter en spinningtime i januar i fjor. Hadde vondt ved rumpesprekken. Kunne verken sitte eller ligge på rygg. Tok MR og fikk påvist prolaps nederst i ryggen. Jeg sliter enda og er bare 26 år ... helt jævlig. Det stråler nedover beina - på baksiden av lårene. 

Anonymkode: 6b54c...887

• Liker 2
Skrevet

Klare indikasjoner på MR av LS-columna her. Krev dette av fastlegen din

Anonymkode: 0d920...6b6

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen skal ta deg på alvor, og undersøke deg skikkelig. Du bør henvises til MR, deretter henvises til "ryggskole". Du bør også prøve Sarotex, det kan hjelpe deg veldig med smertene. 

Anonymkode: 15aea...17a

• Liker 2
Skrevet

Be om røntgen for å sjekke for prolaps.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er overvektig, lite aktivt, eller bare én av delene, er det mer enn nok til å gi ryggproblemer. Så å ta tak i overvekten må du uansett om du ønsker leve et liv uten ryggproblemer. Med det sagt, bør legen likevel undersøke deg skikkelig og finne ut hva som er galt, og hvordan det skal behandles. Det er ikke forsvarlig at du bare gyver løs på trening med så store smerter som nå. Skift fastlege eller gå privat om du har råd når legen ikke gidder hjelpe deg.  

Anonymkode: 7ea80...398

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som noe en venninne av meg nettopp hadde, hos henne var det prolaps. Hun fikk og beskjed om å trene så kom smertene til å gå vekk... Til slutt ga hun opp og gikk privat da ble det tatt nødvendige undersøkelser og det kom fram at prolaps var årsaken.

Anonymkode: ad814...888

• Liker 1
Skrevet

Det kan faktisk "bare" være muskelsmerter. Hva med å få en vurderings hos fysio eller manuellterapeut?

Anonymkode: 96fcb...4fe

• Liker 5
Skrevet

Begynner å se et mønster med at overvektige har vanskelig for å få hjelp i helsevesenet. Ikke alt er nødvendigvis vektrelatert. Synes, som andre at du bør kreve MR. Dessverre må du bare hyle høyere for å få hjelp. Jeg vet jo ikke hvor overvektig du er, men det høres ut som unaturlig sterke smerter uansett, dette.

Anonymkode: 26799...2ef

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Fastlegen skal ta deg på alvor, og undersøke deg skikkelig. Du bør henvises til MR, deretter henvises til "ryggskole". Du bør også prøve Sarotex, det kan hjelpe deg veldig med smertene. 

Anonymkode: 15aea...17a

Du skal ikke anbefale medisin. 

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prolaps. Fikk dette etter en spinningtime i januar i fjor. Hadde vondt ved rumpesprekken. Kunne verken sitte eller ligge på rygg. Tok MR og fikk påvist prolaps nederst i ryggen. Jeg sliter enda og er bare 26 år ... helt jævlig. Det stråler nedover beina - på baksiden av lårene. 

Anonymkode: 6b54c...887

Hva gjør man med prolaps da? Er bare 26 selv :( 

Skrevet

Jeg er jo veldig lite aktiv ja, men det gjør jo vondere å være i aktivitet? Får bare bestille ny time og kreve henvisning da, men har jo prøvd 3 ganger allerede. Har ikke råd til privat. Det er veldig vanskelig å bli tatt seriøst av helsevesen når man er overvektig . Jeg har også mesteparten av overvekten på rompe/lår så ryggen burde egentlig ikke lide av dette 

ts

• Liker 1
Skrevet

Manuellterapeuter kan også henvise til MR så kanskje det er veien å gå. De vil nok ikke gjøre så mye før de vet årsaken til smertene. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med kiropraktor? De kan også henvise videre til mr. 

• Liker 5
Skrevet

Av egen erfaring så høres dette definitivt ut som prolaps.. Når ikke paralgin forte tar smertene så.sier det sitt. Jeg har hatt 2.prolapser og måtte ha morfin før jeg ble.operert. Forlang Mr.. Gå på legevakten. Det kan være aktuelt med sykehusonnleggels for å finne fra til riktig smertelindring. Sånn som dette skal du ikke gå hjemme med. Jeg ville ha byttet fastlege. Masse lykke til

Anonymkode: 6865c...e0f

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man med prolaps da? Er bare 26 selv :( 

Eksen min tok behandling hos kiropraktor og ble kurert. Følte seg utrolig mye bedre allerede etter bare en behandling. Før han dro til timen, gikk han krokbøyd ut døra. Da han kom hjem etter timen, gikk han oppreist.

Dette var et prolaps han da hadde hatt i et halvt år. 

Anonymkode: 03d0e...104

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Meadow skrev:

Hva med kiropraktor? De kan også henvise videre til mr. 

Ved sånne smerter som Ts har så skal man aldri gå til kiropraktor uten å ha tatt MR. Hvis Ts har et prolaps så kan en kiropraktor gjøre vondt verre

Ts; du må kreve henvisning til MR. Blir smertene verre så synes jeg det er innafor å ringe legevakt sånn at du iallefall får adekvat smertelindring. Vær obs hvis du mister kontroll over urin og/eller avføring, da er det ø-hjelp tvert. 

Anonymkode: 1e4ba...bc6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...