Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min samboer drakk ikke mer selv om han også fikk øl fra foreldrene sine da han var 17 år.

Jeg drakk heller ikke mer selv om jeg fikk alkolhol hjemme.

Alle ungdommer gjør ikke det. Dette kan ikke jeg vite før de kommer i den aktuelle alderen uansett.

Jeg er kanskje nødt til å forklare begrepet kvantitativ undersøkelse og statistikk: :roll:

Statistikk sier noe om tendenser, hva som er vanlig og hva majoriteten gjør/ikke gjør. Den sier ikke noe om hva ALLE gjør.

Og nETTOPP: du vet det ikke før de kommer i den alderen, og du vil antakelig heller ikke få vite det. Så den sjansen i blinde med dine barns helse får du jo ta på egen risiko. At du tør.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du snakker som om en 18-åring blir helt "fri" over natten bare fordi han/hun er myndig. Hvis du "ikke har mer du skulle ha sagt" når barnet ditt har blitt 18 år (jeg snakker hovudsaklig om når han/hun bor hjemme, men også hvis han/hun bor på hybel) så er det noe som er galt. Som 18-åring selv vet jeg at det ikke er slik det foregår. Man må ikke kjøre alkohol/røyk til en 17-åring for å forberede ungdommen på å bli 18 :o

Når jeg selv får barn kommer jeg ikke til å kjøpe røyk og alkohol til dem, uansett. Som andre har sagt er det greit at de får smake når de begynner å nærme seg 18 år, men å servere er noe annet. Man bør vite om at barna drikker - og være åpne om det, men ikke "delta" ved å forsyne barna med rusmidler.

Jeg sa ikke at man må kjøpe alkohol til 17-åringen for å forberede henne på å drikke som 18-åring. Den uttalelsen får du stå for selv.

Det jeg derimot har sagt, er at 17-åringen bør være moden nok til å få stor frihet. Er hun ikke verdig tilliten med mye frihet som 17-åring, har jeg ikke gjort jobben min i årene FØR hun blir 17.

Og nei, jeg kommer ikke til å oppdra henne mer etter fylte 18. Da er hun faktisk myndig og må få bestemme over sitt eget liv. Jeg skal fortsatt bidra med råd, veiledning etc, men å oppdra henne? Nei, det er det jeg driver med i årene FØR hun blir voksen.

Mener dere virkelig at dere skal oppdra og bestemme ovr myndige barn, selv om de bor for seg selv? :o

Gjest Gjesten
Skrevet

Ungdomar som eg eventuelt skulle verte ansvarleg for vil eg aldri kjøpe alkohol eller tobakk til. Grunnen er at eg faktisk trur på tendensen undersøkingane Melk viser til. Det eg ville prøvd var å la ungdomen stole på meg nok til å ringe om noko skjedde, evt. at eg alltid henta på fest. Eg vil vite kor dei er, med kven, når. Det dei gjer kan vi snakke om, men det vil truleg ikkje få store konsekvensar om dei drikk/ røykjer (truleg fordi eg ikkje kan svare på det- eg har ikkje dette ansvaret). Dersom eg gir straff for slikt vil dei sannsynlegvis ikkje vere opne med kva som skjer framover.

Skrevet

Det er klart vi voksne med ungdom i aktuell alder vet at de som oftest drikker på fest. Det får være grenser til naivitet. Men de bør også vite at vi ikke nødvendigvis synes det er helt greit.

Det er viktig at vi ikke bygger opp under dette forbruket - med å kjøpe til dem. De undersøkelsene Melk viser til bør jo kanskje få de som virkelig tror at de ungdommene som får alkohol med seg hjemmefra bare drikker dette - til å tenke litt.

Jeg tror også det er viktig at ungdommen vet at de kan komme til oss - om noe "går galt" - og at vi i sånne situasjoner støtter og hjelper dem i stedet for å fordømme. Jeg ville se det som en tillitserklæring om min ungdom ringer meg - hvis en av kameratene har fått alt for mye å drikke og de trenger hjelp.

Skrevet

Jeg tror også det er viktig at ungdommen vet at de kan komme til oss - om noe "går galt" - og at vi i sånne situasjoner støtter og hjelper dem i stedet for å fordømme. Jeg ville se det som en tillitserklæring om min ungdom ringer meg - hvis en av kameratene har fått alt for mye å drikke og de trenger hjelp.

Veldig enig med deg. Mamma har alltid vært sånn. Uansett hva det er, vet jeg at kan komme/ringe til henne, uten at hun blir sint. DEt snakker vi heller om når det hele er over.

Det setter jeg utrolig stor pris på.

Gjest sexysadie
Skrevet

Må nå få bestemme litt selv når man er 17 år.

Gjest Formosiss
Skrevet
Det er viktig at vi ikke bygger opp under dette forbruket - med å kjøpe til dem. De undersøkelsene Melk viser til bør jo kanskje få de som virkelig tror at de ungdommene som får alkohol med seg hjemmefra bare drikker dette - til å tenke litt.

Jeg har nå kun snakket av egen erfaring; jeg drakk min egen sprit, andre drakk alle andres. For den del delte jeg aldri heller; det var min sprit kjøpt av mine egne penger.

Gjest .:These:.
Skrevet

Skjønner at jeg kommer til å bli upopulær blant foreldrene til mine barns venner (mine er fortsatt små, men akkurat dette har jeg hatt sterke meninger om lenge).

Påstand: Foreldre i Norge er naive!

Fester hvor ungdom under 18 år drikker er stort sett hjemme alene fester (eller også er de utendørs). Foreldre har her null kontroll uavhengig av om de har fått alkohol av foreldrene eller skaffet seg drikke på andre måter. Det man kan håpe på er at man har oppdratt ungdommen sin på en slik måte at h*n kan se konsekvensene av sine handlinger. De aller fleste vil på et eller annet tidspunkt prøve/teste ut (i hvert fall) alkohol, og jeg tror det derfor er viktig at foreldrene engasjerer seg i ungdomsmiljøet ikke bare i sin egen tenåring.

Jeg har, som utvekslingsstudent, bodd ett år i New Zealand. Her er kulturen rundt dette så forskjellig at det er nesten ikke morsomt, og for å ha sagt det jeg tror den har noe for seg. Vi, ungdommene der nede, hadde fester som jeg bare kan beskrive som "hjemme-alene-fester-med-foreldrene-til-stede". Og med dette mener jeg ikke at foreldrene var med oss å festet, men de hadde i hvert fall kontroll. (mer enn jeg kan si om de fleste norske foreldre).

Foreldrene overvåket hele tiden situasjonen, serverte oss nattmat og vann/saft. De visste hva barna dems drev med og hvor de befant seg. Jeg var på mange slike fester i løpet av dette året og jeg så ingen slosskamper, ingen som måtte ha legehjelp selv om mange av ungdommene selvsagt var fulle. Ei heller så jeg ramponerte hus og hager. (ungdommene var fra 15 til 20 år tipper jeg, og loven der nede sier at man ikke kan kjøpe alkohol før man er 21!)

Noe av dette kommer jeg til å ta med meg i min oppdragelse av mine barn. Vi har en kjellerstue og her skal ungdommen kunne ha et slags fristed. Jeg vil mye heller at de drikker i mitt hus mens jeg er der slik at jeg kan hjelpe dersom noe skulle skje, enn å ha h*n rekende rundt på bygda uten egentlig å vite hva h*n er med på. Jeg vil også heller vite hva h*n drikker ved at h*n får drikke av meg, enn å følge loven på dette området. Selvfølgelig kun dersom det drikkes i vårt hus. Når det er sagt er det ikke slik at jeg har noe ønske om å være en kul forelder (jeg er egentlig ganske konservativ og kommer ikke til å tolerere hva det skal være) men jeg håper at mine barn skal kunne føle at de kan prate/diskutere alt med meg og ikke snike rundt. Jeg vil heller ikke legge det i fanget på dem, noen ungdommer er bare ikke interessert i slike ting så tidlig og da vil det ikke bli presset på dem (bare for å ha klarlagt det).

Så kan sikkert noen mene at det er jeg som er naiv som tror at mine tenåringer ikke kommer til å skaffe seg drikke selv. Helt ærlig tror (og håper jeg) at en slik tilnærming til drikking vil gi dem en bedre drikkekultur og at de på denne måten vil kunne kjenne sine begrensninger bedre. Hvis jeg oppnår at de holder seg unna heimbrent/smugler sprit, og at de ikke drikker seg så dritings at de mister evnen til å ta vare på seg selv vil jeg se på det som en seier.

Vet at dette kan være en brannfakkel i denne debatten, men drikkekulturen blant ungdommer i Norge er helt elendig. Dette vil komme til å være min måte å håndtere denne problemstillingen på.

Takk for at du leste hele innlegget.

Skrevet

...Påstand: Foreldre i Norge er naive!

...

Enig med det aller meste her. Eneste innvending er at det er faktisk ikke alle ungdommer som drikker og eksperimenterer med alkohol. Jeg gjorde det, og ja; de fleste gjør det, men det finnes unntak.

Ellers er jeg helt enig! Og; Jeg løy grundig for mine foreldre og de trodde på meg (for det meste) - det samme gjaldt mine venner.

Bare så det er sagt, så hadde jeg totalforbud mot alkohol frem til min attenårsdag. Jeg fikk tilbud om å smake hjemme, men hva var vel vitsen med det...?

Foreldre er oftest veldig naive, de bare tro på tenåringen som sverger på at h*n snakker sant. Det gjør h*n ofte ikke...

Skrevet (endret)

edit.

Endret av Afterglow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...