Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #21 Skrevet 7. april 2005 innetider? kjøpe alkohol røyk? røyke inne? hvor ofte få dra på fest? Innetider/dra på fest: Jeg syns det er hårreisende å skulle fortelle en nesten myndig person hva h*n skal gjøre. Som 17-åring hadde jeg bodd hjemmefra i to år, det ville blitt latterlig om mine foreldre da skulle fortelle meg når jeg skulle legge meg når jeg besøkte dem i helgene. Og også om de skulle bestemme hvilke fester jeg skulle gå på, de helgene jeg var hjemme hos meg selv hadde de jo ingen kontroll så det ville blitt et latterlig og kunstig skille Når min datter er 17 år håper jeg inderlig hun er voksen nok til å gjøre slike vurderinger selv. Hvis ikke får vi sjokk begge to den dagen hun blir 18 og jeg faktisk ikke har mer jeg skulle ha sagt. Når hun er nesten myndig er det faktisk for sent å rette det opp om hun ikke er ei "fornuftig" jente. Vel trenger hun fortsatt oppfølging og veiledning, men det må skje på hennes premisser. Det er for sent å skulle "oppdra" henne da. Kjøpe alkohol/røyk: Her er jeg på linje med kkristin, som har argumentert glimrende med hvorfor. Røyke inne: Hjemme hos meg er det røykfritt inne uansett. Hva hun gjør ellers er ikke min sak når hun er så gammel. Jeg kan kanskje si hva jeg mener, men det er hun som bestemmer. Jeg syns ikke dere skal framstille det som om kkristin ikke bryr seg om barna sine. Man kan bry seg om selv om man bryr seg mindre med enn det dere gjør.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #22 Skrevet 7. april 2005 En 17 åring er hverken barn eller voksen.pr.lov er de barn. jeg kjøper ikke alkohol til en 17 åring. Er det ikke naivt av foreldre å tru at det går bedre om de kjøper det+ Synes det er å tøye grensene. Det er 18 års-grense for alkohol. Som forelder gjør du noe ulovlig med å forsyne barna med alkohol. Jeg har villet reagert om noen av mine barns venner fikk alkohol kjøpt av foreldrene. Det var vel "før" i tiden at barna skulle vennes til alkoholen hjemme istedenfor ute. At foreldrene kjøpte? Når det gjelder røyking, så blir det ikke aktuelt å røyke inne her. jeg sa til mine barn, her får dere ikke penger til røyk. Skal du røyke så får du tjene pengene selv. Ingen hade venner hvor det ble røkt inne heller. fest, a det spørs hvilke. Nå vet vi at det kan være ganske vilt, ikke buss hjem ol. jeg er redd for at noen tar sjangsen på å kjøre påvirket, så i helger ringer de hjem slik at de blir hentet.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #23 Skrevet 7. april 2005 Jeg har villet reagert om noen av mine barns venner fikk alkohol kjøpt av foreldrene. Det var vel "før" i tiden at barna skulle vennes til alkoholen hjemme istedenfor ute. At foreldrene kjøpte? Og det skal du blande deg bort i fordi....?
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #24 Skrevet 7. april 2005 Og det skal du blande deg bort i fordi....? Gi deg da, jeg hadde også reagert. Jeg reagerte også da en venninne fortalte om sønnen på 18 år som hadde hasjplanter i soveromsvinduet (hjemme hos henne)
kkristin Skrevet 7. april 2005 #25 Skrevet 7. april 2005 Å nekte en 17 åring å drikke blir et forskøk på å oppdra en som er ferdig oppdratt. En 17 åring har klare meninger selv om hva som er rett å galt. Og å begynne med formaninger om hvor alvorlig det er å bryte en lov samme hva, har ingen hensikt. 17 åringen har allerde en mening om saken. Det nytter ikke samme hvor hardt vi forsøker å forandre hans mentalitet. Da syns jeg det er bedre å spille på lag med han, og med det si : jeg ser du er i ferd med å bli voksen, og jeg har tillit til dine avgjørelser. Det er akkurat den bakupen en 17 åring trenger . Å nekte ham å drikke og røyke fram til han er atten vil være et dårlig forsøk på å tøyle ham fast på mammas og pappas fang. Og når han da fyller atten og er "løs" for føste gang aner han ikke hva som venter ham og hvordan han skal håndtere den plutselige voldsomme friheten. Da risikerer man at han drikker seg sanseløs og det som værre er. Ved å ha et sånn et syn på ham bidrar til uansvarlighet fra ham på andre områder også. Han blir jo indirekte fortalt : jeg stoler ikke på din dømmekraft. Det bidrar til liten tro på seg selv og sin ansvarlighet. Hvis han selv ikke tror han er et ansvarlig menneske er det logisk at han oppfører seg deretter.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #26 Skrevet 7. april 2005 kkristin: Å nekte din 17-åring til å røyke/drikke, betyr jo ikke det motsatte med at man skal kjøpe alkohol eller røyk til h*n? Det er bevist som mange skriver her, at ungdom som får alkhol hjemme drikker mer. Mamma også visste at jeg drakk når jeg var under 18, men aldri i verden om hun ville kjøpe alkhol til meg av den grunn!?? Om hun hadde kjøpt en flaske vin til meg, hadde jeg nok drukket den + sprit skaffet andre steder. Det er som en skrev her tidligere - der motsier jo bare dere selv ved å tro at barnet kun drikker det dere kjøper? At noen foreldre kjøper røyk til sine barn syntes jeg er helt uhørt!!!!! I dagens opplyste samfunn? Jesus!!!! En 17-åring er et barn i mine øyne. Selv trodde jeg at jeg var voksen som russ, men ser da i dag at jeg på langt nær var det! :o Ingen får lov til å røyke inne hos oss! Uansett alder. Selv startet jeg å røyke tidlig, men hadde såpass respekt for mine foreldre at jeg aldri torde å røyke i nærheten av de. Gikk lange turer for å snike meg unna. Og det er sånn det burde være også syntes jeg. Aldri i verden om mine barn skal få oppmuntring til slikt!
Gjest Leola Skrevet 7. april 2005 #27 Skrevet 7. april 2005 innetider? Da min eldste var 17 så holdt jeg kontakt med ham på mobil når han var ute. Jeg la meg ikke før han var hjemme. kjøpe alkohol røyk? Aldri ! Han har kun fått kjøpt vin av meg etter at han fylte 18. Jeg visste han drakk - og han visste at jeg visste. Men han visste også at jeg ikke likte det og passet seg derfor for å drikke seg drita full når han skulle hjem etterpå. Det hendte 1 gang at han kom hjem skikkelig full - da spydde han på gangen og jeg måtte tørke opp. Han var skikkelig flau dagen derpå røyke inne? Nei, hverken han eller noen andre får røyke inne i vårt hus. Jeg lar gjestene våre røyke inne når vi har selskap - det får ikke gjestene hans :-? hvor ofte få dra på fest? Når han ønsket det og det ikke var så veldig, veldig langt hjemmefra.
Brunhilde Skrevet 7. april 2005 #28 Skrevet 7. april 2005 Tja, kkristin, vet ikke helt hva som er verst jeg? Det var du som sa det var OK å bryte loven - jeg sier at jeg ikke syns det. Men for min del må du gjerne servere din 17åring både det ene og det andre. Jeg velger å formidle det jeg mener er en sunn holdning til mitt barn, nemlig den at det er en årsak til at vi har lover og regler og ut fra det ikke akseptere at han nyter alkohol før det er lov. Og til en eller annen gjest som skrev noe om å bry seg om eller bry seg med... Jeg bryr meg om ungen min - nok til å våge å ta konfliktene som oppstår!
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #29 Skrevet 7. april 2005 Jepp, og kua må ikke glemme at hun en gang var kalv. Og derfor gruer jeg meg til mine kommer i tenåra
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #30 Skrevet 7. april 2005 Og det skal du blande deg bort i fordi....? hvis mitt barn var samen med de og det ble beruselse. var det eg eller de andre foreldre som gjorde noe galt da? Jeg velger å blande meg når det gjelder mine barn, fremfor å gi faen å kjøpe alkohol til de. Ansvarsløst.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #31 Skrevet 7. april 2005 jeg har ikke glemt at jeg var kalv. jeg ser mange på min egen alder som hadde en veldig lett holdning hemmefra til alkohol. I dag er jeg glad mine foreldre satte grenser. Mulig enkelte her inne er veldig unge, sitter der med babyen sin og tror ting blir enkelt. Man beskytter store barn som små. 17 år så er man barn. Noen umodne og noen mere voksne, men de mangler en del erfaring. De skal nå møte verden slik den er snart. de har liten eller ingen erfaring med alkohol. Mange unge savner grenser. Selv de på 18 som bor hjemme. All foskning tilsier at servering av alkohol hjemme har stikk motsatt virkning. foreldre er naive som tror det ikke er rus på fester. Selv ned i 13-14 år begynner de. mine barn skal ikke havne opp i noe pga jeg ikke gjorde noe. Jeg bryr meg... så får de andre tro at de er voksne så mye de vil. Vi gjør da mye rart som voksne, kjører fort og bryter loven rett som det er. Men man bør jo skåne barna så godt en kan. min datter på22 sier at hun er glad vi har hatt en striks linje med alkohol,røyk,innetider og oppfølging. Hun har ike gått glipp av noe,men hun har hatt foreldre som har stilt opp. Kjørt de på fest og hentet i sene nattetimer.
nallemaja Skrevet 7. april 2005 #32 Skrevet 7. april 2005 Min mor kjøpte øl til meg når jeg var 17, og jeg holdt meg til det hun kjøpte til meg. Dessuten har hun vist tydelig sin holdning til alkohol gjennom hele oppveksten, og det har min far også gjort. De har tatt seg noen øl eller et par glass vin når vi barna var tilstede, men drakk seg aldri fulle så lenge vi var der, og de lå aldri fyllesyke og dro seg i senga, men brukte helgedagene sammen med oss barna. Hun har også pratet med meg om alkohol og farlig sprit og faren med å drikke for mye, og hun må ha gjort en god jobb, for jeg har aldri rørt hjemmebrendt og smuglersprit i løpte av undomstida, men holdt meg til øl og vin, og bare i moderate mengder. Heller har foreldrene mine aldri tolerert at vi ble liggende uvirksomme og fyllesyke hele dagen etter en fest. De har alltid kjørt og hentet både søstera mi og meg til og fra fest, og også vennene våre, og har på den måten sørget for at vi har måtte være ærlige om hvor vi har vært og har heller ikke kunne drikke oss fra sans og samling. Etter 16års alderen har vi stort sett bestemt innetidene selv, men så bodde jeg på hybel i en annen by og bestemte over meg selv, men i helger og ferier gjorde jeg som jeg ville, og også det halvåret jeg bodde hjemme. Det var aldri noe problem fordi de har i løpet av oppveksten vår oppnådd å få og fortjene respekt for oss, og har da også fått respekt tilbake. Vi visste begge at mamma ikke fikk sove før vi var hjemme, og tok hensyn til det, og har også vært ærlige om hva vi gjorde og med hvem vi var sammen med osv. Mitt syn er ikke at det er uansvarlig å kjøpe øl til en 17åring, -det kommer an på foreldrenes holdninger og 17åringens egene holdninger og oppførsel.
Hu i Svingen Skrevet 7. april 2005 #33 Skrevet 7. april 2005 Hmm... En syttenåring kan være veldig ulik en annen syttenåring. Hva foreldre velger å gjøre avhenger selvsagt av deres prinsipper, men ikke fortell meg at en eneste metode er den "rette" og dermed virker oppbyggende på alle syttenåringer. Det beste resultatet får man muligens hvis man kommuniserer godt med avkommet - og ikke er alt for godtroende? Heller ikke lurt å være for perfekt som mor eller far, det kommer garantert i retur en vakker dag...
Hu i Svingen Skrevet 7. april 2005 #34 Skrevet 7. april 2005 Og før noen klarer å tenke det ut selv; Nei, jeg har ingen barn, og ja, jeg er derfor inkompetent.
Gjest Formosiss Skrevet 7. april 2005 #35 Skrevet 7. april 2005 Jeg vil nå si at mine venner på den tiden som måtte skaffe seg drikke selv via "venner og bekjente" drakk x-antall ganger mer enn meg, siden de gikk og snyltet på alt og alle eller betalte tilbake i div. uhumske former. Jeg holdt meg til det jeg fikk hjemme, når jeg en sjelden gang drakk. Jeg har faktisk 3/4 flaske gin igjen fra -russetiden- min; den har jeg ikke rørt annet enn når jeg desinfiserte febermålet mitt for noen måneder siden...
Mistyen Skrevet 8. april 2005 #36 Skrevet 8. april 2005 Tråden er ryddet for personangrep. Misty (mod)
LilleBille Skrevet 8. april 2005 #37 Skrevet 8. april 2005 Jeg vil nå si at mine venner på den tiden som måtte skaffe seg drikke selv via "venner og bekjente" drakk x-antall ganger mer enn meg, siden de gikk og snyltet på alt og alle eller betalte tilbake i div. uhumske former. Jeg holdt meg til det jeg fikk hjemme, når jeg en sjelden gang drakk. Jeg har faktisk 3/4 flaske gin igjen fra -russetiden- min; den har jeg ikke rørt annet enn når jeg desinfiserte febermålet mitt for noen måneder siden... Da er nok kanskje du unntaket som bekrefter regelen - for all forskning tilsier at det de unge får meg hjemmefra kommer i tillegg - og ikke i stedet. (Jeg vet hva jeg snakker om .. for jeg var også en av dem - men vi var flere som fikk med oss hjemmefra - og jeg var den eneste som ikke drakk mer enn det jeg hadde med)
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #38 Skrevet 8. april 2005 Dette her er veldig avhengig av barnet ditt. Modenhet kommer ikke av alderen i passet. Jeg håper da at jeg ikke ender opp med en så umoden 17-åring at jeg må komme med utetidsbegrensninger. Kjøp av alkohol er jeg litt usikker på, men jeg vil ikke svare kategorisk på det. Jeg ville blitt litt skremt hvis jeg visste det florerte over av farlig sprit der ute. Hva statistikker angår, så sier de lite om bakgrunnen min og mine barn. Jeg kjenner mitt barn bedre enn en statistikk. Den beskriver bare trender i samfunnet.
Sommerfugl Skrevet 8. april 2005 #39 Skrevet 8. april 2005 Jeg ville ikke kjøpt alkohol eller røyk til noen under 18 år. Det sender ut signaler jeg ikke synes er bra. Moren til en venninne av meg gav oss sprit når vi var 16. Hun visste at mine foreldre var imot det. Kult den gangen, men når jeg tenker på det nå blir jeg :o
LilleBille Skrevet 8. april 2005 #40 Skrevet 8. april 2005 Det kunne vært interessant å vite hvor mange av dere som er veldig bastante om hva som er rett og galt å tillate en 17-åring - faktisk har barn som er så gamle. Veldig ofte endrer man holdninger etter å ha vært gjennom en ungdomsperiode som forelder. Det er vannvittig mye forskjeller på 17-åringer - og noen trenger mye strengere grener enn andre, og det er så lett å være kjempetolereant når man ikke aner hva det er snakk om. Det er faktisk veldig stor forskjell på å være 17 - da var vi jo verdensmestere de fleste av oss - og det å være voksen og foreldre til en 17-åring. (og ja.. jeg har en som er godt over 17-årsalderen - så jeg har hatt mye av dette inn på livet - enten via eget barn - eller venners barn)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå