Gjest Pet Skrevet 8. april 2005 #41 Skrevet 8. april 2005 Er redd for metanol, jeg! At noen dukker opp på fest med en flaske smuglerspirt... Er det ikke bedre å kjøpe selv, da, hvis man lar 17-åringen gå på fest og man vet at det blir drukket? Jeg måtte opp kl 10 og spise egg og bacon og gå på skitur/fottur i skogen med faren min når jeg hadde vært på fest, jeg, og det var ganske preventivt
Brunhilde Skrevet 8. april 2005 #42 Skrevet 8. april 2005 Det kunne vært interessant å vite hvor mange av dere som er veldig bastante om hva som er rett og galt å tillate en 17-åring - faktisk har barn som er så gamle. Min er 15 og nærmer seg altså den aktuelle alderen, jeg har også en del tanteunger som er noe eldre. Deler min holdning med søsknene mine og uttaler meg derfor som jeg gjør. Jeg er selvfølgelig klar over at mitt barn kan få tak i alkohol uten min hjelp, men jeg vet også hva slags kommunikasjon vi har oss i mellom og tror av den grunn at jeg stort sett kan stole på at regler blir fulgt. Perfekt? Nei, det er det siste jeg er, men jeg er veldig riktig for mitt barn.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #43 Skrevet 9. april 2005 Jeg holdt meg ihvertfall ikke unna hverken røyk eller alkohol til jeg var 18..... Det gjorde jeg og takk til far som hadde klare grenser!
Brunhilde Skrevet 9. april 2005 #44 Skrevet 9. april 2005 Det gjorde jeg og takk til far som hadde klare grenser! Og det gjorde faktisk jeg også!
Laila Skrevet 9. april 2005 #45 Skrevet 9. april 2005 Jeg fikk røyke hjemme når jeg var 13. Jeg begynte å feste når jeg gikk i 7.Stjal sprit hjemmefra. Min mor var så naiv når det gjaldt meg.Hun så ingenting.(eller snudde seg bort?)Tiltross for at min søster hadde gjort det samme,og vist henne at det var fullt mulig.Mye spetakkel den tiden hjemme,når min søster flippet ut. Jeg var med på ferier,og drakk sammen med min mor som 16 åring. Jeg for min del kommer gjerne ikke til å være fullt så naiv når mine vokser opp.På¨seg selv kjenner man andre?Ja,det tror jeg nok.Og jeg kommer aldri til å gjøre som min mor ang det.Eplekjekk?Nei,det er bare fakta.Jeg er helt bestemt på å vurdere situasjonen utifra alder,modenhet,tillit og noen enkle bestemte klare regler.Men jeg kommer ikke til å kjøpe hverken sprit eller røyk til dem. Om andre har andre meninger i sine familieforhold er helt greit.For det har jeg ikke noe med.Enhver passer på sitt liksom. Og selv om en ikke har barn,så er det allikavel fullt ut mulig å ha meninger om saken.Meninger er der,de er endel av deg.Enten en har barn eller ikke. Oi,det ble visst langt dette. Det var min erfaring om saken,og min mening ihvertfall.
Sommerfugl Skrevet 9. april 2005 #46 Skrevet 9. april 2005 Jeg er ung, og har ikke barn... Så jeg har vel ikke uttalerett... Men når det gjelder kjøp av alkohol og røyk er jeg rimelig sikker på at jeg som forelder ikke vil gjøre det til noen under 18 år. Det sender ut signaler om at jeg aksepterer det.
Gjest Madam Felle Skrevet 9. april 2005 #47 Skrevet 9. april 2005 Det kunne vært interessant å vite hvor mange av dere som er veldig bastante om hva som er rett og galt å tillate en 17-åring - faktisk har barn som er så gamle. Veldig ofte endrer man holdninger etter å ha vært gjennom en ungdomsperiode som forelder. Det er vannvittig mye forskjeller på 17-åringer - og noen trenger mye strengere grener enn andre, og det er så lett å være kjempetolereant når man ikke aner hva det er snakk om. Det er faktisk veldig stor forskjell på å være 17 - da var vi jo verdensmestere de fleste av oss - og det å være voksen og foreldre til en 17-åring. (og ja.. jeg har en som er godt over 17-årsalderen - så jeg har hatt mye av dette inn på livet - enten via eget barn - eller venners barn) Jeg har en 17 åring, og jeg tror ikke han ville spurt meg om jeg kunne kjøpe alkohol til han for han vet hvor han har meg. Jeg vet også at han kan få tak i andre steder, men må stole på at han holder de reglene vi har satt i hjemmet. Om han bor hjemme når han er 18, så må han til en viss grad følge våre regler fortsatt. For selv om han blir 18 år, så kan han ikke gjøre som han vil om han ønsker å bo hjemme. Selvfølgelig får han friere tøyler, men ønsker han fullstendig frihet må han også bo for seg selv. For her i huset har vi regler for alle.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #48 Skrevet 9. april 2005 Jeg vil ha innetider på en 17 åring fordi: Jeg vet jeg ikke får sove før jeg vet barnet mitt har kommet trygt hjem.... Selv om h*n snart nærmer seg 18 år eller har fyllt 18 år, og bor under mitt tak, vil jeg ha litt kontroll på hvor h*n er/kommer hjem. Og det fordi at jeg er engstlig, men det finnes telefon, og om h*n sender en sms og sier ifra, er det ok. Om mitt barn flytter på hybel som 16 åring, er det litt annerledes. Må innrømme at jeg skulle sikkert ha ønsket full kontroll da også. Selvsagt handler det også om tillit, men som jeg sa i et tidligere innlegg: Kua må ikke glemme at hun en gang var kalv... Mulig jeg er veldig engstlig av meg, og jeg kan godt innrømme at jeg ikke sover skikkelig før jeg vet Hanefar har kommet hjem etter tur ute med gutta....
Gjest lilletroll Skrevet 9. april 2005 #49 Skrevet 9. april 2005 Jeg måtte opp kl 10 og spise egg og bacon og gå på skitur/fottur i skogen med faren min når jeg hadde vært på fest, jeg, og det var ganske preventivt Genial far du har!! Dette tipset må spares på og brukes når datteren kommer i den alderen!
Gjest Melk Skrevet 9. april 2005 #51 Skrevet 9. april 2005 Genial far du har!! Dette tipset må spares på og brukes når datteren kommer i den alderen! Jeg hadde det også sånn, og det var ingen stor suksess. Mye krangling (jeg ønsket for pokker selv å bestemme om jeg skulle gå tur i en alder av 16-17 år!!) , sure miner og ingen demper på festen. Så det trenger absolutt ikke funke.
asterix Skrevet 9. april 2005 #52 Skrevet 9. april 2005 Når det gjelder å bryte norsk lov : ved dette lærer jeg han at den enseste som kan ta ansvar for sine egne handlinger er ham selv. ... Hvis jeg hadde mistenkt at sønnen min brøt den loven bak min rygg, men prøvd å fortrengt det, eller ikke ville visst noe om det, hadde det vært en mye større feil. ... Tror du har misforstått noe grunnleggende her. Det er ikke sønnen din som bryter loven, det er du. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol når man er under 18, men det er derimot ulovlig å selge eller gi alkohol til mindreårige... Ellers er det stadig undersøkelsen som viser at de som har aksept for å drikke/får alkohol hjemme drikker mer og oftere enn annen ungdom. Eks.: http://www.aftenposten.no/helse/article911862.ece
Milly:) Skrevet 9. april 2005 #53 Skrevet 9. april 2005 Når min datter er 17 år håper jeg inderlig hun er voksen nok til å gjøre slike vurderinger selv. Hvis ikke får vi sjokk begge to den dagen hun blir 18 og jeg faktisk ikke har mer jeg skulle ha sagt. Når hun er nesten myndig er det faktisk for sent å rette det opp om hun ikke er ei "fornuftig" jente. Vel trenger hun fortsatt oppfølging og veiledning, men det må skje på hennes premisser. Det er for sent å skulle "oppdra" henne da. Du snakker som om en 18-åring blir helt "fri" over natten bare fordi han/hun er myndig. Hvis du "ikke har mer du skulle ha sagt" når barnet ditt har blitt 18 år (jeg snakker hovudsaklig om når han/hun bor hjemme, men også hvis han/hun bor på hybel) så er det noe som er galt. Som 18-åring selv vet jeg at det ikke er slik det foregår. Man må ikke kjøre alkohol/røyk til en 17-åring for å forberede ungdommen på å bli 18 :o Når jeg selv får barn kommer jeg ikke til å kjøpe røyk og alkohol til dem, uansett. Som andre har sagt er det greit at de får smake når de begynner å nærme seg 18 år, men å servere er noe annet. Man bør vite om at barna drikker - og være åpne om det, men ikke "delta" ved å forsyne barna med rusmidler.
Gjest Leola Skrevet 9. april 2005 #54 Skrevet 9. april 2005 Jeg lurer litt på hvordan foreldre klarer å få 17-åringer til å bli med på tur søndag morgen ? Eller på tur i det hele tatt? Selv kunne jeg aldri tenkt meg å tvinge ungene mine ut på tur når de ikke ville selv - hva godt skulle det gjøre? Jeg tvinger ikke en 17-åring med på ferie heller - er det en spesiell ferie og han ønsker å bli med så er det greit.
Gjest Formosiss Skrevet 9. april 2005 #55 Skrevet 9. april 2005 Jeg synes fler her er mer enn lovlig naive dersom de tror at regler som blir satt opp innenfor husets fire vegger følges til punkt og prikke når man er på fest. Eller er det bare mange som har glemt at kua har vært kalv?
Kittykat Skrevet 10. april 2005 #56 Skrevet 10. april 2005 Enig med kkristin og formosiss. Fikk selv alkohol av mine foreldre ( det var ikke en 6 pack med øl eller en flaske sprit, men glass med likør som jeg drakk hjemme ). Jeg gikk ikke så mye på fester og jeg begynte ikke å kjøpe alkohol før jeg var 18 år. Og jeg begynte ikke å gå ut så mye før jeg ble 18 år. Alkohol og røyk vil ungdommen alltid få tak i uansett. Jeg vil ikke at mine barn skal begynne med dette før de er 18 år, men begynner de før de er 18 år, så vil jeg vite om det enn at de skal måtte lyge til oss om dette og skjule det for oss. Jeg vil at barna mine skal stole såpass på oss at de kan snakke med oss/fortelle oss om alt. Så: Innetider: det kan man diskutere med 17 åringen Kjøpe alkohol/røyk: Hvis de begynner med det før 18 år, så ja/kanskje. Jeg synes det er bedre å vite hva de drikker enn at de skal drikke ulovlig sprit/farlig sprit. Røyke inne: Ute i vinterhagen Hvor ofte dra på fest: Det kommer an på hvor, når og hvem som skal være der. Jeg skal vite hvor h*n er, når h*n skal være tilbake igjen og ha et telefonnummer som jeg kan kontakte h*n på. Jeg ringte alltid hjem til mine foreldre for å fortelle hvor jeg var og hvor jeg gikk hvis jeg ikke kom hjem igjen etter festen. Jeg forventer at barna mine gjør det samme.
-Fisken- Skrevet 10. april 2005 #57 Skrevet 10. april 2005 Jeg er 17, og jeg har innetider, men ikke snakk om at noen får med seg meg på tur en søndagsmorgen, eller ettermiddag for den saks skyld. Mine foreldre kjøper aldri alkohol til meg, selv om jeg før lov til å drikke noen øl. Det hadde blitt helt rart..
viren Skrevet 10. april 2005 #58 Skrevet 10. april 2005 Jeg blir rystet over hvor naive enkelte er, tror dere som kjøper ølkohol til de mindreårige barna deres at de ikke kommer til å drikke andre ting i tillegg når de er på fest? Det er jo helt fantastisk at det går ann å lure seg selv på den måten! I tillegg gir dere signal til barna om at det er ok å bryte loven, er det virkelig den holdningen dere vil formidle til barna deres?
Gjest Melk Skrevet 10. april 2005 #59 Skrevet 10. april 2005 Kjøpe alkohol/røyk: Hvis de begynner med det før 18 år, så ja/kanskje. Jeg synes det er bedre å vite hva de drikker enn at de skal drikke ulovlig sprit/farlig sprit. Du tror mao ikke på alle rusekspertene som i åresvis har laget undersøkelser som viser at det slettes ikke er sånn; at de drikker mer enn de som ikke får, de drikker seg fullere enn de som ikke får og at de i tillegg drikker det de blir servert av andre? http://www.actis.no/article.php/article/Fo...?articleID=2829 Forskning viser at barn som får servert alkohol hjemme eller får med seg alkohol på fest, ofte har et høyt alkoholforbruk og løper større risiko for å få et problematisk forhold til alkohol når de blir voksne. Sosiolog Willy Pedersen, som har forsket på ungdom og alkohol i 20 år, påpeker nettopp dette forholdet i en kronikk i Aftenposten 31. oktober 2004, der han forteller om sine forskningsfunn: ”De barna som tidlig fikk alkohol hjemme (”til søndagsmiddagen”, ”til å ha med på fest”), drakk seg oftere beruset enn de andre. De hadde også økt risiko for alkoholproblemer ved inngangen til voksent liv. Actis’ råd til tenåringsforeldre · Vær bevisst på at samvær med barn og unge skal være mest mulig alkoholfri sone. · Hvis du skal drikke alkohol når du er sammen med barn og ungdom, drikk mindre enn du vanligvis gjør - barn og ungdom trives best med edru voksne. · Ikke server alkohol til barna hjemme. · Ikke send med barna alkohol på fest. · Snakk med barna om alkohol og fyll. · Forklar hvorfor du helst ikke vil at de skal drikke alkohol før de er 18. · Sett grenser og vær tydelig på hvilke typer fester tenåringen din får lov til å gå på, når han/hun skal være hjemme om kvelden osv.
Kittykat Skrevet 10. april 2005 #60 Skrevet 10. april 2005 Du tror mao ikke på alle rusekspertene som i åresvis har laget undersøkelser som viser at det slettes ikke er sånn; at de drikker mer enn de som ikke får, de drikker seg fullere enn de som ikke får og at de i tillegg drikker det de blir servert av andre? Min samboer drakk ikke mer selv om han også fikk øl fra foreldrene sine da han var 17 år. Jeg drakk heller ikke mer selv om jeg fikk alkolhol hjemme. Alle ungdommer gjør ikke det. Dette kan ikke jeg vite før de kommer i den aktuelle alderen uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå