Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

innetider?

kjøpe alkohol røyk?

røyke inne?

hvor ofte få dra på fest?

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet
innetider?

Kommer helt an på situasjonen

kjøpe alkohol røyk?

Aldersgrenser er der for å følges

røyke inne?

Her røyker ingen inne

Kommer an på festen, 17-åringen, hvor, når og hvordan.

Med enkle ord: det finnes ingen fasit. To 17åringer kan med fordel gis ulike rammer.

Skrevet
innetider?

kjøpe alkohol røyk?

røyke inne?

Innetider : det kan diskuteres. Vi kommer fram til en enighet med 17 åringen.

Kjøpe alkohol/røyk: Det er vel bedre at vi kjøper det enn at andre gjør det. Men selvfølgelig innen rimelighetens grenser.

Røyke inne?: absolutt. Det er viktig for 17 åringen å trives hjemme, å føle seg hundre prosent akseptert. (det er min mening)

Hvor ofte få dra på fest: Det burde han kunne ta ansvar for selv. Så lenge han hele tiden er ærlig er det ikkeno problem. Er det et dårlig miljø han fester med bør det holdes et ekstra øye åpent, og mange lange forklaringer til 17 åringen...

Skrevet

Innetid må man kunne finne ut av sammen med en 17 åring.

Kjøpe alkohol og/eller røyk? Nei. Det er 18årsgrense på disse varene og da er det den regelen som følges. Jeg er dypt uenig i det kkristin sier - om vi som foreldre holder barna våre med alkohol/røyk før de har lov gjør det oss til dårlige foreldre, ikke gode!

Røyke inne? Nei.

Fester? DET tror jeg h*n skal finne ut av selv, men jeg forutsetter at jeg vet hvor h*n og at h*n holder seg unna alkohol før fylte 18.

Streng? Ja, men det er fordi jeg bryr meg!

Skrevet

Jeg holdt meg ihvertfall ikke unna hverken røyk eller alkohol til jeg var 18.....

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg holdt meg ihvertfall ikke unna hverken røyk eller alkohol til jeg var 18.....

og derfor skal du forsyne 17 åring med det? :roll:

Håper virkelig ikke du har prøvd narkotika da, for da måtte jo du ha sørget for at h*n fikk det av deg i stedet for på gaten.

Jadda, vet jeg dro den langt nå, men en voksen bør ha mer vett i hodet enn en 17 åring. Så selv om du gjorde ting og tang når du var ung, bør du ikke la barna dine gjøre det samme, for du er faktisk den som er ansvarlig for de.

Ansvar og grenser kkristin, er noe foreldre påtar seg den dagen de velger å få barn. Klarer de IKKE å være den voksne, bør de heller ikke få barn. :wink:

Jeg hadde aldri kjøpt røyk eller alkohol til mindreårige, for jeg ønsker ikke å være en kul foreldre, men en foreldre som bryr seg. barn og unge får tak i det likevel vil sikkert noen si, ja men da har de ikke fått det av meg. :wink:

Hva en 17 åring kan og ikke kan gjøre, avhenger av forholdet vi har bygget opp gjennom årene. Stoler jeg på han og vet han oppfører seg, kan han få lov til ganske mye.

Gjest lilletroll
Skrevet
innetider?

kjøpe alkohol røyk?

røyke inne?

Innetider kan man vel enes om foreldrene til de somhenger sammen.

Alkohol og røyk? Nei det er da en 18 års grense på det!!! Hva slags signal sender jeg da om jeg sier det er greit at de røyker og drikker, eller enda verre: kjøper det til dem!!

Her hos oss røyker ingen inne, og de som er under 18 røyker ikke på verandaen her heller!!

Hvor ofte på fest kommer veldig an på festen og 17 åringen. Der er det som tidligere nevnt ingen fasit.

Og som en annen sa: Ja, jeg er streng, men det er fordi jeg bryr meg!!

Skrevet

og derfor skal du forsyne 17 åring med det? :roll:

Håper virkelig ikke du har prøvd narkotika da, for da måtte jo du ha sørget for at h*n fikk det av deg i stedet for på gaten.

Jadda, vet jeg dro den langt nå, men en voksen bør ha mer vett i hodet enn en 17 åring. Så selv om du gjorde ting og tang når du var ung, bør du ikke la barna dine gjøre det samme, for du er faktisk den som er ansvarlig for de.

Ansvar og grenser kkristin, er noe foreldre påtar seg den dagen de velger å få barn. Klarer de IKKE å være den voksne, bør de heller ikke få barn. :wink:

Jeg hadde aldri kjøpt røyk eller alkohol til mindreårige, for jeg ønsker ikke å være en kul foreldre, men en foreldre som bryr seg. barn og unge får tak i det likevel vil sikkert noen si, ja men da har de ikke fått det av meg. :wink:

Hva en 17 åring kan og ikke kan gjøre, avhenger av forholdet vi har bygget opp gjennom årene. Stoler jeg på han og vet han oppfører seg, kan han få lov til ganske mye.

Hva slags grunnlag har du til å snakke til meg om å ta ansvar? Jeg holdt meg ikke unna verken alkohol eller røyk før jeg var atten år. Det betyr ikke ,som du sier, at jeg da skal sørge for at han også blir forsynet med det, fordi om jeg ikke har strengt forbud i mot det. Jeg vet at ungdom flest drikker alkohol før de er atten, derfor er det lite hensiktsmessig å gå rundt å spille skuespill om det. Velger 17 åringen min å drikke på fest syns jeg det er mye bedre å vite om det, å være en del av det enn at det skulle være dekket til av løgner. Ikke bare er det skadelig for forholdet våres. Det er også svært uansvarlig av meg som mor å stenge ute det som faktisk skjer, og å ikke stole på at gutten min vet hva han gjør!

Skrevet

Nei, det er ikke greit å kjøpe røyk og alkohol til noen under 18 år. Selv om de både røyker og drikker før de er 18, så vil ikke jeg som forelder kjøpe det.

Og her røyker heller ingen inne... uansett. Har ikke noe med å la tenåringen føle seg akseptert i familien eller ikke...

Jeg fikk øl av min mor da jeg var 16 år og jeg syntes hun var den kuleste mamman i verden, men jeg kommer ikke til å ville være en kul mor for sønnen min - jeg vil ikke sende ut noen signaler om at det er greit å tøye loven...

Gjest Formosiss
Skrevet

Her må jeg faktisk si meg enig med kkristin.

Ungdom vil alltid klare å skaffe seg alkohol, samme hva aldersgrensen er - det er jo "bare" et tall uansett. Foreldre må gjerne tro at deres 17-åring resonnerer og tenker på at det er 1 år igjen til han kan drikke, men nei - det skjer ikke.

Min mor gikk på polet for meg, og kjøpte drikke til meg. Mange synes det var hårreisende, men det var før de visste grunnen. Hvorfor gjorde hun dette?

Det sirkulerte utrolig mye dårlig sprit rundt der jeg bodde, og det var et par tre kjente dødsfall pga. denne spriten. Når hun gikk på polet for meg og kjøpte drikke, så visste vi i det minste hva jeg fikk i meg. Jeg takker henne for det i dag.

Nå skal det sies at jeg aldri har vært en "drikker", og jeg kan ikke huske sist jeg faktisk drakk.

Skrevet

Å tro at ungdom holder seg unna "farlig" sprit fordi om man kjøper alkohol til dem før de er gamle nok er en utopi. Det er et argument jeg ikke kjøper. I det ene øyeblikket hevder dere at "de drikker uansett" - i det neste at "det er bedre å gi dem så vet vi hva de drikker".

Jeg mener, og vil har rett til å mene, at man som forelder har et ansvar og at dere som kjøper alkohol til underårige ikke bare ikke er deres ansvar bevisst, men dere bryter også norsk lov. Hva slags signaler gir det barna deres?

Skrevet

Og når man kjøper alkohol til barna sine, så drikker de bare mer...

Moren min sa ja til å kjøpe øl til meg, men ikke mer enn en six-pack, som hun sa... Ok, den var jo grei - og så drakk jeg den og litt mer allikevel. Tull at foreldre har kontroll fordi om ungdommen får alkohol av foreldrene sine...

Trodde det var "bevist" at ungdom som får alkohol av foreldrene sine drikker mer enn de som får tak i det via andre kanaler, jeg... (men jeg har ikke noen link til det eller noe sånt, men jeg mener jeg har lest det et sted)

Skrevet

Jeg mener, og vil har rett til å mene, at man som forelder har et ansvar og at dere som kjøper alkohol til underårige ikke bare ikke er deres ansvar bevisst, men dere bryter også norsk lov. Hva slags signaler gir det barna deres?

Det er jo nettop mitt ansvar bevisst jeg er! Det hadde jo vært en mye mer lettvint metode å bare fortrengt at 17 åringen min til tider nyter alkohol, og ikke engasjert meg i saken.

Når det gjelder å bryte norsk lov : ved dette lærer jeg han at den enseste som kan ta ansvar for sine egne handlinger er ham selv. Slike lover er til for å holde en viss orden og system, men man kan ikke frasi seg ansvaret for seg selv, og legge det i hendene på en lov. Det er det mange nok som gjør på forskjellige måter.(blandt annet foreldre ang. barna sine..) ( og da mener jeg selvfølgelig ikke mer alvorlige lover.)

Hvis jeg hadde mistenkt at sønnen min brøt den loven bak min rygg, men prøvd å fortrengt det, eller ikke ville visst noe om det, hadde det vært en mye større feil. Signalene jeg hadde sendt til min sønn da hadde vært : jeg vil ikke vite av noen ting som helst som har med å bryte en lov å gjøre. Enten det er å kjøre ti kmt for fort på mopeden, eller det er å røyke. Da hadde jeg aldri visst hva han drev med, jeg hadde aldri hatt kontroll. Da er det etter ,min mening, en mye større risiko for at han skulle rotet seg borti noe mer alvorlig enn å drikke alkohol som 17 åring. Da hadde vi jo ikke ant faren!

Gjest Formosiss
Skrevet
Å tro at ungdom holder seg unna "farlig" sprit fordi om man kjøper alkohol til dem før de er gamle nok er en utopi. Det er et argument jeg ikke kjøper. I det ene øyeblikket hevder dere at "de drikker uansett" - i det neste at "det er bedre å gi dem så vet vi hva de drikker".

Tja, det -jeg- skrev var selvopplevd, så da er vel jeg et levende bevis på at argumentet ditt om utopi ikke holder mål? ;-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk ikke alkohol hjemme før jeg var 18 år, og fikk beskjed av mine foreldre at jeg fikk "lappen" om jeg ikke røykte. Når jeg var 17 år, var de fullstendig klar over at jeg drakk alkohol, men jeg hadde såpass respekt for de at jeg aldri kom hjem full. (småbrisen var jeg nok) Røykte i smug, men fikk lappen...

Jeg hadde alltid et visst klokkeslett jeg måtte komme hjem. Selv etter jeg var 18 år, ønsket mine foreldre at jeg skulle være hjemme ca en time etter utestedene stengte. Det var i grunnen greit, for jeg skjønte hvor redd de egentlig var.

Jeg kommer ikke til å kjøpe/gi alkohol til mine barn før de er 18 år, og ingen røyker hverken inn eller ute hos oss.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Det er en myte at ungdom får alkohol hjemme blir mer ansvarlige drikkere enn de som ikke gjør det.

Det har faktisk blitt publisert en del undersøkelser de senere årene som viser at ungdom som

1) tilbys alkohol hjemme

2) får med seg alkohol på fest av foreldrene

faktisk drikker MER enn de som ikke gjør det.

Personlig syns jeg det og er et viktig argument for ikke å kjøpe alkohol til min når det blir aktuelt.

Selv om jeg og vet at ungdommen drikker så ønsker jeg faktisk ikke å sende ut signaler om at det er greit så tidlig som mulig. Nå er det klart forskjell på en 17-åring og en 14-åring, men jeg tror likevel ikke jeg ønsker å bidra til at mitt barn drikker - selv når han blir 17.

Røyking er ikke lov inne uansett. Jeg hadde og blitt veldig skuffet om min kom hjem og hadde begynt å røyke - selv om jeg selvsagt gjerne vil vite hva han driver med. På den annen side - kanskje det sender et signal om at røyking ikke er positivt hvis han ikke får lov til å røyke når han er med meg/hjemme.

De andre tingene trådstarter spør om vet jeg faktisk ikke, men jeg tror og håper at vi da bor i et miljø hvor vi foreldre også kan snakke sammen. Dvs. at det er en viss enighet f.eks. om akseptable innetider. Dessuten er det vel forskjell på hverdag og helg.

Fester - tja - for noen er vel det hver helg, for andre ikke. Det må man vel igjen se litt an, men for meg blir det litt sånn at så lenge han bor hjemme, så må VI bli enige om regler også for det. Regner med at jeg kommer til å bruke mange helger når han er i tenårene på å kjøre....

Sissi

Skrevet
Kjøpe alkohol/røyk: Det er vel bedre at vi kjøper det enn at andre gjør det. Men selvfølgelig innen rimelighetens grenser.

Enhver undersøeklse viser at de som får hjemme drikker mer.

Røyke inne?: absolutt. Det er viktig for 17 åringen å trives hjemme, å føle seg hundre prosent akseptert. (det er min mening)

Hvorfor i alle dager skal en 17-åring få røyke inne så det lukter i huset, hvis resten av husholdningen selv går ut for å røyke eller er røykfrie?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hvor går grensen for deg da? Hva sier du egentlig til barnet ditt, når du forklarer h*n at den loven er lov å bryte, for det er ikke så nøye, men den andre loven må du ikke bryte? Er de Norske lovene noe vi skal velge om vi vil følge?

Skrevet

Innetider og fester snakker vi sammen om og finner en akseptabel løsning.

Røying inne er uaktuelt - enten man er 17 eller 50 - det har ikke noe med å føle seg hjemme eller akseptert å gjøre - hos oss røykes det ikke.

Dessuten håper jeg selvfølgelig at mine håpefulle aldri begynner å røyke - men jeg vil uansett ikke kjøpe røyk til dem.

Kjøper heller ikke alkohol til noen under 18, men de kan få smake på mitt glass hjemme - om de har veldig lyst.

(Smake - det serveres ikke)

Hvis jeg hører om noen som kjøper alkohol til mine mindreårige barn - ville jeg også vurdere anmeldelse - hvertfall hvis det var noen som var vesentlig eldre enn dem.

Jeg er klar over at de fleste prøver ut alkohol før de blir 18 - og er ikke så naiv at jeg ikke tror mine barn vil gjøre det... Men de vet også at de ikke gjør det med min godkjennelse/aksept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...