Gå til innhold

Kjøre Oslo- Bergen på vinter med elbil?


Stiigen

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en brukt BMW I3 , med rekkevidde ca 20 mil(effektivt). Men den må jeg hente i Oslo, og kjøre til Bergen. Noen som har prøvd denne strekningen over fjellet på vinterstid med elbil før?  Er litt bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjørt en del over haukelifjell (E134) med en elbil som har halve rekkevidden av din. Ingen store problemer med det (med vinterdekk selvsagt). Bare sjekk været før du drar over, ikke så veldig moro å kjøre kolonne med elbil men det går an det også. 

Ville holdt meg unna hardangervidda (RV7) på vinteren, da det er mer værhardt.

Meld deg inn i facebookgruppa Kolonnekjøring Haukeli, der poster de jevnlig bilder over vær og føreforhold på den strekningen. Last ned appene til Grønn Kontakt og Fortum og studer ladekartet, finn ut hvor laderne står. Du bør også registrere en ladebrikke jo før jo heller. Elbilforeningen sin funker på både GK og Fortum. Det går også an å lade med appene og SMS, men det er en mye mer kronglete måte å gjøre det på. Test også ladingen om du er ny på dette her, før du kjører over, så du vet hvordan ting funker. Du vil ikke stå og knote med å sette igang ladingen midt oppå fjellet.

God tur.. ?

Anonymkode: ad55d...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster type 4000kr å sende den på de faste biltransportene som går Oslo-Bergen hver uke. Sånn vinterstid kan kanskje det være en ide?

Filefjell er vel den overgangen med minst trøbbel vinterstid, men jeg aner ikke lademulighetene underveis. 

Husk at du kommer kortere på vinteren og at elbiler ikke alltid får bli med kolonnene 

Anonymkode: cf3fc...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E134 over Haukeli er ille nok om sommeren. Legg til el-bil i snøstorm i tillegg så ville jeg heller tatt fly. Send bilen med sjøtransport rundt sørlandet. Mye sikrere, raskere og billigere.

pangi-via-kishtwar-himalayan-roads-01-10

Anonymkode: 129cc...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

E134 over Haukeli er ille nok om sommeren. Legg til el-bil i snøstorm i tillegg så ville jeg heller tatt fly. Send bilen med sjøtransport rundt sørlandet. Mye sikrere, raskere og billigere.

pangi-via-kishtwar-himalayan-roads-01-10

Anonymkode: 129cc...bc2

Om du seriøst påstår at det bildet er hentet fra E134 over haukeli har du ikke mye å bidra med. Jeg VET hvordan det tar seg ut, ingen del av den vanlige europaveien ser slik ut.

Det går fint an å kjøre over, med værforbehold selvsagt. Dette har jeg beskrevet i innlegg #2.

Anonymkode: ad55d...6b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville kjørt kysten eller sendt den med biltransport. Kan liksom ikke huske å ha sett så mange ladestasjoner over fjellet. 

Er det glatt, spinner man vekk strøm, er det kaldt bruker man mer strøm.... og da er de 20 milene fort nedi 10....

Anonymkode: bc402...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville kjørt kysten eller sendt den med biltransport. Kan liksom ikke huske å ha sett så mange ladestasjoner over fjellet. 

Er det glatt, spinner man vekk strøm, er det kaldt bruker man mer strøm.... og da er de 20 milene fort nedi 10....

Anonymkode: bc402...7ea

So.. ?

Som sagt har jeg en bil som har bare 10 mil reell rekkevidde på vinter. Klarer jeg det, bør ts klare det med glans. Tror ikke du er klar over hvor tett ladestasjonene står i Norge. Også på fjellet.

Anonymkode: ad55d...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

So.. ?

Som sagt har jeg en bil som har bare 10 mil reell rekkevidde på vinter. Klarer jeg det, bør ts klare det med glans. Tror ikke du er klar over hvor tett ladestasjonene står i Norge. Også på fjellet.

Anonymkode: ad55d...6b9

Jaja, god tur. Husk varme klær og niste. 

Anonymkode: bc402...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, god tur. Husk varme klær og niste. 

Anonymkode: bc402...7ea

Tror du bør erfare dette selv. Ingen grunn til å fryse i moderne elbil.

..og det er ts som skal kjøre Oslo - Bergen, ikke jeg. Jeg bare vet det er fullt mulig.

Anonymkode: ad55d...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E134 står ladestasjonene tett i tett. Fortum har f.eks på Kongsberg, Seljord, Haukeliseter, Odda og Bjøkheim. Lengste strekket blir Haukeliseter-Seljord på 115km men det er jo nedoverbakke. Null stress. Odda-Haukeliseter er under 70km, lad godt opp i Odda så går det helt fint. Vil du sikre deg har Grønn Kontakt hurtiglader i Røldal og på Åmot. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt i helgen med Tesla. Gikk fint. Måtte bare planlegge mye på forhånd sånn at jeg vet når og hvor jeg skal lade osv. Lønner seg å kunne ruten på forhånd. Det har også mye å si hvordan du kjører. Jeg kjørte Oslo-Hemsedal-Bergen. Jeg kjører en del på disse strekningen og jeg kan godt si deg med hånd på hjertet at det er den beste veien nå med tanke på økonomi, sikkerhet  og den er rask. Så Hemsedal Rv 52. Men sjekk ruten på forhånd med tanke på været, fjell overganger, ta med sikkerhets utstyr i tilfellet osv. Og kjør forsiktig.  

Jeg hadde ikke kjørt en BMW I3 den strekningen. pga kort rekkevidde, rekkevidden blir definitivt kortere nå, mest pga tyngre føre og oppvarming og om du møter en stengt fjellovergang/kolonnene OSV..  eller noe stans et annet sted! Du vil ikke sitte fast opp i fjellet tro meg. 😂😂

Anonymkode: ab7de...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri lagt ut på en sånn tur nå på vinteren med en elbil med så kort rekkevidde 🙈 En tesla, muligens. Mest sannsynlig klarer du det fint, men skulle du treffe på tidenes snøstorm med kolonnekjøring og helvete så har du ikke lyst til å gå tom for strøm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg hadde aldri lagt ut på en sånn tur nå på vinteren med en elbil med så kort rekkevidde 🙈 En tesla, muligens. Mest sannsynlig klarer du det fint, men skulle du treffe på tidenes snøstorm med kolonnekjøring og helvete så har du ikke lyst til å gå tom for strøm......

Det er da man er pliktig på like linje med drivstoff motor, må ha full tank for å få bli med i kolonnen. Før ble batteribilene prioritert, men det er det slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, tdm900 skrev:

Det er da man er pliktig på like linje med drivstoff motor, må ha full tank for å få bli med i kolonnen. Før ble batteribilene prioritert, men det er det slutt på.

Nemlig. Og skulle kolonnen virkelig trekke ut i tid så holder en bensin/dieselbil ganske mye lenger enn en el-bil med en liten batteripakke hvor man pga stormen er helt nødt til å kjøre varmeapparat osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sirah skrev:

Nemlig. Og skulle kolonnen virkelig trekke ut i tid så holder en bensin/dieselbil ganske mye lenger enn en el-bil med en liten batteripakke hvor man pga stormen er helt nødt til å kjøre varmeapparat osv...

Sto en og en halv time i påsken med full varme og rekkevidden hadde gått ned 5 km..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint, men personlig hadde jeg brukt biltransport. 3-4.000 kr for å få levert bilen. 

Har kjørt over fjellet med elbil flere ganger, men det frister ikke på vinteren. 

Anonymkode: 5b5cf...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Illuminatum skrev:

Sto en og en halv time i påsken med full varme og rekkevidden hadde gått ned 5 km..

Så bra :) Jeg vet bare om folk som knapt kan skru på varmeapparatet i sine elbiler før det går kraftig utover rekkevidden. Det er dritkjipt om man står fast på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 20.58, Sirah skrev:

Jeg hadde aldri lagt ut på en sånn tur nå på vinteren med en elbil med så kort rekkevidde 🙈 En tesla, muligens. Mest sannsynlig klarer du det fint, men skulle du treffe på tidenes snøstorm med kolonnekjøring og helvete så har du ikke lyst til å gå tom for strøm......

Hvis det er meldt tidenes snøstorm og man kan forvente kolonne eller stengt vei på alle overganger ville nok jeg valgt å kjøre E18 isteden. Tar lengre tid, men man kommer ihvertfall fram uten videre problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -jk- skrev:

Hvis det er meldt tidenes snøstorm og man kan forvente kolonne eller stengt vei på alle overganger ville nok jeg valgt å kjøre E18 isteden. Tar lengre tid, men man kommer ihvertfall fram uten videre problemer. 

E18 ja....da havner man ihvertfall ikke i Bergen. Ville isåfall tatt E39 eller E16 over Filefjell. 

Anonymkode: bc402...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

E18 ja....da havner man ihvertfall ikke i Bergen. Ville isåfall tatt E39 eller E16 over Filefjell. 

Anonymkode: bc402...7ea

E16 er et godt valg, Fortum har dekket den strekningen ganske greit. Litt langt mellom Skulestadmo og Indre Arna, men da kan man fylle hos BKK laderen på Dale.

Anonymkode: ad55d...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...