Gå til innhold

KrF har fått vetorett i bioteknologinemnda


mammamora90

Anbefalte innlegg

Nå er regjeringsforhandlingene over, og KrF fikk ikke gjennomslag for å gjøre endringer i abortlovens paragraf 2c. Til gjengjeld fikk de gjennomslag for å forby tvillingabort og at de skal ha vetorett i bioteknologinemnda. Med andre ord kan man glemme NIPT-test og at alle får tilbud om tidlig ultralyd, noe som antagelig ville redusert antall senaborter i utgangspunktet. Hva tenker dere om det? 

Jeg for min del grøsser med tanke på krf i bioteknologinemnda fordi jeg er så uenig i mange av standpunktene de har. De er totalt imot preimplantasjonsdiagnostistikk noe jeg er for.

Si du har noen søsken med en alvorlig genfeil som etter hvert er blitt kartlagt og du har fått vite at du er bærer av dette med stor sannsynlighet for at dine fremtidige barn kan få samme genfeilen. Du ønsker deg barn, men ser på den genfeilen som så alvorlig at du ikke orker tanken på å få barn med samme genfeil som søskenene dine. For å få friske barn kan du dermed enten bli gravid på vanlig måte, ta morkakeprøve og eventuellt ta stilling til senabort om det viser seg at fosteret har genfeilen (noe jeg vil tro mange ser på som umoralskt), eller du kan søke om tillatelse til å utføre preimplantasjonsdiagnostistikk som da vil si at man kan teste befruktede egg for genfeil før de settes inn i livmoren igjen. I de tilfellene hvor det dreier seg om en arvelig alvorlig genfeil så synes jeg preimplantasjonsdiagnostistikk er det mest humane, både for mor og fosteret. Ja, det innebærer sortering, men er det alltid så galt? Jeg vil tro det er større sjans for at en person som vet at hun/han er bærer av en alvorlig genfeil avstår fra å få barn helt om de ikke får tilgang til preimplantasjonsdiagnostistikk, enn at de tar sjansen på å få barn på vanlig måte, men da tar man egentlig fra dem retten til å få det livet de faktisk ønsker å ha (med barn), og hva om de faktisk har en samboer som også har et sterkt ønske å ha barn? Skal den som er bærer av genfeilen føle seg tvunget til å gå fra samboeren sin fordi hun/han ikke kan innfri samboerens ønske om barn? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at Krf har absolutt ingenting i regjering eller på Stortinget å gjøre. Man kan like greit få en muslimsk parti i regjering og innføre sharia i Norge.

 

Sortering er nesten alltid positivt. Naturen sorterer og velger bort. Å velge å ikke bære frem et sykt barn er naturlig. Å velge å fjerne uønskede fostre er også naturlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere to over, og jeg har vært berørt av preimplantasjonsspm selv.

Problemet er at KrF eksisterer på bakgrunn av reaksjonære holdninger. Arbeiderpartiet slutter ikke å eksistere, selv om de gir etter for reaksjonære holdninger. Det er ikke noe motvekt til KrF, derfor har de kunnet få innflytelse på overtid. Nå er partiet snart avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 9.55, Drizzt skrev:

Jeg tenker at Krf har absolutt ingenting i regjering eller på Stortinget å gjøre. Man kan like greit få en muslimsk parti i regjering og innføre sharia i Norge.

 

Sortering er nesten alltid positivt. Naturen sorterer og velger bort. Å velge å ikke bære frem et sykt barn er naturlig. Å velge å fjerne uønskede fostre er også naturlig.

Krf faller heldigvis ut av stortingen ved neste valg!

Og jeg håper og krysser fingre (men lite sannsynlig), blir det så mye krangling mellom frp og krf at de kaster inn håndkleet før perioden.

At de skal få komme til den makta med den pittelitte oppslutningen de og, og ta så store avgjørelser på vegne av resten av befolkningen. Nei! De burde skamme seg!! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frp plages ikke av KrF, og det kommer ikke til å bli Frp som kaster inn håndkleet. Det er Venstre som sliter mest med KrF, og det partiet venstre sliter mest med er Frp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all helvete kan et parti under sperregrensen få vetorett i bioteknologinemnda? At Norge er verdens sterkeste demokrati er det latterligste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Pan skrev:

Hvordan i all helvete kan et parti under sperregrensen få vetorett i bioteknologinemnda? At Norge er verdens sterkeste demokrati er det latterligste jeg har hørt.

Jeg er helt enig, og jeg regelrett gremmer meg. Både over at KrF skal få den vetoretten, men også over at vi har fått en minister som gjorde at likestillingsbiten måtte flyttes til et annet departement. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pan skrev:

Hvordan i all helvete kan et parti under sperregrensen få vetorett i bioteknologinemnda? At Norge er verdens sterkeste demokrati er det latterligste jeg har hørt.

Du har selvfølgelig 100% rett. Dette er ikke demokrati. Et parti på 2.9% kan IKKE og bør IKKE bestemme over resten av befolkningen i så viktige spørsmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...