Gå til innhold

Baby klarer ikke sovne av seg selv, blir gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til alle soveøkter må mini på 7 mnd ammes i søvn. Eneste alternativet er bil og vogn. Han klarer ikke finne roen selv. Når jeg legger han ned så setter han seg alltid opp eller reiser seg og står i senga. Etter hvert begynner han å gråte. Det er derfor helt umulig å sitte ved siden av å trøste i senga for han reiser seg alltid opp med en gang. 

Vi var dumme i starten og tenkte at han ikke trengte smokk, og nå vil han i alle fall ikke ta smokk. Han bryr seg ikke om bamser, koseklut eller musikk som jeg har prøvd å innføre som soveassosiasjon.

Nå som han spiser godt med fast føde vil han ikke ha brystet like ofte. Forståelig nok siden han trolig er mett. Så da sitter jeg med en baby som ikke får til å sove fordi han ikke vil spise av brystet. Byssing funker dårlig fordi jeg får vondt i rygg og armer.

Visste ikke at amming kunne utvikle seg til å bli en slik forbannelse. Jeg holder på å bli sprø. Halve dagen går med til å få han til å sove. Ofte blir han overtrøtt ved leggetid og da våkner han også ofte på natta.

I tillegg sliter jeg når han gråter. Klarer ikke la han ligge å gråte. Det er sikkert veldig dumt det også. Kanskje han burde fått gråte litt.

Anonymkode: a6394...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis vogn virker, hvorfor ikke bare bruke den da? Så å si alle jeg kjenner har måtte trille i søvn ved den alderen, helt vanlig at baby ikke finner søvnen selv. 

Anonymkode: adc9c...876

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem. Vurderer prøve den der sauen det reklameres for på fb. Husker ikke hva den heter men den spiller musikk for ungen i senga tror jeg

Anonymkode: 21f91...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du er sliten, samtidig tror jeg du har endel urealistiske forventninger. Det er veldig veldig vanlig at babyer ikke finner søvnen selv.... Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg at alle babyer skal kunne legge seg ned og sovne? Jeg har ikke hatt slike unger i hvert fall.

 

Du er heldig som har et barn som sovner både i bil og vogn, benytt deg av dette, og slutt å stresse med å finne søvnen selv. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig godt å høre fra dere som har svart! Har inntrykk av at alle jeg kjenner legger ned baby og så roer den seg ned selv og sovner. Har i det siste følt på dårlig-mor-følelsene pga dette. I tillegg til fordøyelsesproblemer hos mini, eksem...og alt mulig. Har følt at alt jeg gjør er feil.

Anonymkode: a6394...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, helt vanlig at så små ikke finner søvnen selv. Det hadde like gjerne vært slik om du ikke ammet i søvn. Med begge mine har jeg praktisert det som fungerer, om det er trolling eller amming. Har ikke laget noen "uvaner" for senere legging da de ble eldre. 

Anonymkode: a4d69...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som nevnt over, helt vanlig at så små ikke finner søvnen selv. Det hadde like gjerne vært slik om du ikke ammet i søvn. Med begge mine har jeg praktisert det som fungerer, om det er trolling eller amming. Har ikke laget noen "uvaner" for senere legging da de ble eldre. 

Anonymkode: a4d69...595

Mente trilling 😂

Anonymkode: a4d69...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en helt normal baby. Ikke kall ammingen en forbannelse, det kunne vært enda vanskeligere uten amming. Det er ikke slik at alle barn som ikke ammes sovner lett som bare det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Som nevnt over, helt vanlig at så små ikke finner søvnen selv. Det hadde like gjerne vært slik om du ikke ammet i søvn. Med begge mine har jeg praktisert det som fungerer, om det er trolling eller amming. Har ikke laget noen "uvaner" for senere legging da de ble eldre. 

Anonymkode: a4d69...595

Hihi,  trolling for at barna skal sove 😄

Men enig, babyer trenger som regel hjelp for å sovne. Jeg anbefaler å trille på dørterskelen hjemme

Anonymkode: df252...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun ett barn som i den alderen har funnet søvnen selv. Alle andre barn måtte bysses, ammes, trilles, bæres eller kjøres i søvn. Mange av de jeg kjenner med toåringer (inkl. undertegnede) må fortsatt ut og trille når ungen skal ha dagluren sin. Når poden skal sovne om kvelden, ligger en voksen inntil. Det er helt normalt.

Dessverre ødelegger "eksperter" i Babyhåndboken (som vi fikk på barsel) og på helsestasjonen når de uttaler seg bastant om barn og søvn. Det er normalt at babyer trenger hjelp med å finne søvnen. Det er ikke så normalt at de finner den selv. Foreldre går rundt og føler seg mislykkede som ikke får barnet til å sovne selv uten å ty til skrikekur der foreldre må kjempe mot instinktene og der barnet lærer at det ikke hjelper å si ifra, for ingen bryr seg. På helsestasjonen har de til og med prøvd å gi den navnet "trøstekur", som er like troverdig som navnet "nærpolitireformen".

Ja, det er utmattende, men normalt å måtte hjelpe babyen med å sovne. Noe som hjalp her var at pappaen lå inntil babyen i senga når han skulle sove. Vi hørte på vuggesang fra babycallen. Babyen protesterte og skrek masse og savnet nok puppen , men fikk samtidig trøst og kos av en nær omsorgsperson slik at vi visste at barnet ikke hadde det forferdelig eller var alene med å takle sorgen. Etter hvert gjorde jeg det samme. 

Anonymkode: ad50a...e1e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vanlig ut. Her puppet/trillet/bysset vi i søvn til hun var 1 år.. aldri gått så mye som da jeg var i permisjon. Samsov med fri tilgang til pupp. Dette går seg jo til. Hold ut litt til :)

Anonymkode: db184...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legg han oppå brystet ditt, mulig han protesterer litt, men da holder du bare mykt og bestemt rundt han mens du stryker han over ryggen eller synger en beroligende sang, så kan du legge han ned i sengen når han har sovnet. Pleier å funke, så verdt å prøve 🙂

Anonymkode: 1fc1d...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å legg han oppå brystet ditt, mulig han protesterer litt, men da holder du bare mykt og bestemt rundt han mens du stryker han over ryggen eller synger en beroligende sang, så kan du legge han ned i sengen når han har sovnet. Pleier å funke, så verdt å prøve 🙂

Anonymkode: 1fc1d...ad4

Jeg kjenner til noen som har gjort barnet avhengig av å ligge oppå seg for å få sove - ikke noe særlig det heller. 

Anonymkode: 937ed...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme problem. Vurderer prøve den der sauen det reklameres for på fb. Husker ikke hva den heter men den spiller musikk for ungen i senga tror jeg

Anonymkode: 21f91...583

Jeg er en av de som har kjøpt drømmesauen Ewan, og noen dager er han min og baby's bestevenn. Eneste som funker hvis han våkner og ikke vil sovne igjen på natt. Jeg kan også legge han i senga med sausen hvor han ligger å prater litt med den før han sovner av seg selv. Det er ikke hver natt, men oftere enn ikke. Idag har han derimot måtte ha hjelp til å finne søvnen så det ble trilletur. Min er bare 3 mnd så det kommer nok en tid hvor han må ha mer og oftere hjelp, men for oss har sauen vært verdt hver krone! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sov aldri på dagen før den var rundt 7 måneder gammel. Våknet i tillegg minst 3 ganger hver natt frem til den alderen. Syns det har vært veldig opp og med med søvn hos oss, selv om vi har hatt faste tider fra 3 uker gammel. 

3 uker gammel til ca 3 mnd så sov baby fra 21 til 11 på dagen, med oppvåkning annen hver time. Sov i tillegg aldri på dagtid, kunne dubbe av 15 min her og der bare. 

Fra 3 mnd til 7 mnd så ble det 3 oppvåkninger per natt, 20 min soving 2x dagen og legging kl 19 på kveldene. Fra 3 mnd og utover ble stadig tidligere vi sto opp også. 

Først nå 10 måneder gammel så er det kun 1 oppvåkning per natt, sovner 18.30 hver kveld og våkner kl 6 hver morgen. Sover tilsammen 2.5-3.5t per dag, sover best med oss ved siden av. Likevel prøver vi å gå ut av rommet. Vi kan bruke laaang tid på all legging.

Anonymkode: 95531...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg måtte trille 2 av mine i søvn, det pågikk over 2 år. Over dørstokken 😄 og vi måtte samsove i 3 år. Hun fant puppen selv når jeg sov. Det var eneste måten jeg fekk søvn på. Samsoving er bare koselig 🥰 nå er hun 5 og jeg savner den tiden så sinnsykt 😌😌

Anonymkode: 8544c...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, 6 mnd. Må ammes eller trilles i søvn. Klart det er slitsomt, men han er fortsatt liten. Stresser ikke med det. Sluttet å ta smokk for en mnd siden også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt vanlig ut, ja :) Alle i barselgruppa har en eller flere metoder de må bruke for å hjelpe babyen å sovne, enten det er amming, byssing, trilling eller noe annet. Vår har sovnet av seg selv i perioder, men rundt 7 mnd. skjedde det svært sjelden. Og at hun til tider finner søvnen på egenhånd handler om flaks og hennes temperament, ikke oss som foreldre.

Anonymkode: 4a056...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner kun ett barn som i den alderen har funnet søvnen selv. Alle andre barn måtte bysses, ammes, trilles, bæres eller kjøres i søvn. Mange av de jeg kjenner med toåringer (inkl. undertegnede) må fortsatt ut og trille når ungen skal ha dagluren sin. Når poden skal sovne om kvelden, ligger en voksen inntil. Det er helt normalt.

Dessverre ødelegger "eksperter" i Babyhåndboken (som vi fikk på barsel) og på helsestasjonen når de uttaler seg bastant om barn og søvn. Det er normalt at babyer trenger hjelp med å finne søvnen. Det er ikke så normalt at de finner den selv. Foreldre går rundt og føler seg mislykkede som ikke får barnet til å sovne selv uten å ty til skrikekur der foreldre må kjempe mot instinktene og der barnet lærer at det ikke hjelper å si ifra, for ingen bryr seg. På helsestasjonen har de til og med prøvd å gi den navnet "trøstekur", som er like troverdig som navnet "nærpolitireformen".

Ja, det er utmattende, men normalt å måtte hjelpe babyen med å sovne. Noe som hjalp her var at pappaen lå inntil babyen i senga når han skulle sove. Vi hørte på vuggesang fra babycallen. Babyen protesterte og skrek masse og savnet nok puppen , men fikk samtidig trøst og kos av en nær omsorgsperson slik at vi visste at barnet ikke hadde det forferdelig eller var alene med å takle sorgen. Etter hvert gjorde jeg det samme. 

Anonymkode: ad50a...e1e

Dette er så godt å lese! Jeg synes helsestasjonen er er veldig godt tilbud, men de stresser veldig med at baby skal finne søvnen selv (de spurte om dette med søvn på 6-ukerskontroll allerede). Så enkelt er det ikke...

Bruk det som funker for deg TS!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...