Gå til innhold

Har den allmektige Gud, skaper av alt, avkom, eller er Gud, En og Alene i Sin Guddommelighet?


Anbefalte innlegg

Dette er det samme som å diskutere Guds eksistens (den allmektige), men denne tråden dreiser seg om, hva er Gud i form av avkom. Altså, hva er Den allmektige Gud, er det en skaper med avkom/ætt eller ikke? Hva er din ærlige, fornuftige og logiske svar?

Premissen her er at man tar det iboende naturlige fornuftige og logiske universale resonnementet som utgangspunkt (allmektig Gud som er skaper av alt), uten å bruke noe skrift henvisning.

Bakgrunnen for å opprette denne tråden er for å diskutere det som var i ferd med å spore av tråden under. 

 

 

 

 

 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror Gud er all energien i universet, samlet. Denne energien finnes overalt, også i atomer og lys, stjerner, solen og planeter.

Det nærmeste Gud kan ha kommet fødsel, tror jeg må være i form av stjerner, som f.eks vår egen sol. Solen og alle stjerner er Guds avkom. Planeter, mennesker, planter o.l. er solens avkom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jesus er Guds sønn, så ja. 

Anonymkode: b9bbe...756

Dette tror du bare fordi du tilfeldigvis er født inn i en kristen kultur. Hadde du vært født i India, Kina Iran eller Israel ville du ikke trodd at Jesus var Guds sønn.

 

Din tro har med kultur og miljø å gjøre ikke noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Dette tror du bare fordi du tilfeldigvis er født inn i en kristen kultur. Hadde du vært født i India, Kina Iran eller Israel ville du ikke trodd at Jesus var Guds sønn.

 

Din tro har med kultur og miljø å gjøre ikke noe annet.

Nå er det mange kristne i Kina, Israel og India, og også noen i Iran, såvidt jeg vet. 😉 

 

Anonymkode: b9bbe...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Jesus er Guds sønn, så ja. 

Anonymkode: b9bbe...756

Har du tenkt på at den setningen du skrev der fordømmer treenighetslæren som falsk lære? Og det er den jo også. 

Da jesus ble døpt på jorden sa Gud selv fra himmelen «dette er min sønn, den elskede, som jeg har godkjent. Når Gud kunne godkjenne jesus så måtte han også ha mer myndighet enn Jesus. Jesus bekreftet dette da han sa «faderen er større enn jeg.» 

jesus sa også «det jeg lærer er ikke mitt, med fra han som har sendt meg.»  Sunn fornuft viser at treenighetslæren er en vranglære som prestene prakker på folk og fakta er at ideen om en treenig Gud hadde sin opprinnelse i det gamle hedenske Babylon. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

På 19.1.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Jesus er Guds sønn, så ja. 

Anonymkode: b9bbe...756

Så mener du at den Allmektige Gud har flere sønner og døtre?

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 19.21, Aragorn ll Elessar skrev:

Dette tror du bare fordi du tilfeldigvis er født inn i en kristen kultur. Hadde du vært født i India, Kina Iran eller Israel ville du ikke trodd at Jesus var Guds sønn.

 

Din tro har med kultur og miljø å gjøre ikke noe annet.

Så hva med deg, er det naturlig at en Gud har sønn siden du er oppvokst i en kultur som tror på at Gud har sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Så hva med deg, er det naturlig at en Gud har sønn siden du er oppvokst i en kultur som tror på at Gud har sønn?

 

Ja jeg pleide å tro på det, så fylte jeg 10 år og forstod at det bare er et eventyr og ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev:

 

Ja jeg pleide å tro på det, så fylte jeg 10 år og forstod at det bare er et eventyr og ikke sant.

Så var det kulturen som definerte Gud og var det også kulturen som definerte det å tvile og ikke tro?

(Nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Så var det kulturen som definerte Gud og var det også kulturen som definerte det å tvile og ikke tro?

(Nysgjerrig)

Det vet du selv svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det vet du selv svare på.

Man kan tro som følge av egen resonoment og man kan tro gjennom menneskelig misjonering og kulturell påvirkning. Derfor lurte jeg på hvilken av disse gjaldt deg, begge veier.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎24‎.‎01‎.‎2019 den 14.25, omarel skrev:

Man kan tro som følge av egen resonoment og man kan tro gjennom menneskelig misjonering og kulturell påvirkning. Derfor lurte jeg på hvilken av disse gjaldt deg, begge veier.

Tro på religioner har ingenting med resonnement å gjøre,det har med følelser å gjøre. Ved å tro så hopper vi bukk over all vitenskap, og tror at en kan stå opp fra de døde, at Profeter kan snakke direkte med Gud etc.

Anonymkode: a3ed5...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, og i dag hvis en mann eller kvinne mener at de kan høre at Gud snakker til dem,så blir de enten innlagt med diagnosen psykose, eller blir henrettet, fordi de synder ved å tro at de har direkte kontakt med den allmektige Gud.  

Anonymkode: a3ed5...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 19.1.2019 den 19.21, Aragorn ll Elessar skrev:

Dette tror du bare fordi du tilfeldigvis er født inn i en kristen kultur. Hadde du vært født i India, Kina Iran eller Israel ville du ikke trodd at Jesus var Guds sønn.

Din tro har med kultur og miljø å gjøre ikke noe annet.

Naturligvis er det slik at den som ikke har hørt om Einsteins relativitetsteori, ikke har noe forhold til den. Så hvordan er dette resonnementet ditt på noen måte oppsiktsvekkende eller originalt?

Tro kommer av å høre ordet forkynt. Det står i den 2000 år gamle teksten.

På 24.1.2019 den 12.18, omarel skrev:

Så mener du at den Allmektige Gud har flere sønner og døtre?

Alle troende kristne er Guds barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære Gud, vær så snill og beskytt meg fra dine følgere ❤️

Anonymkode: 39a13...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...