Gå til innhold

Finnes det noen solskinnshistorier? (Evnerike barn)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Alivamale skrev:

Hva slags privatskole? Mitt barn var ikke interessert i alternativ pedagogikk, men heller ikke i religion. Mitt barn har hatt ypperlige lærere uten privatskole. 

En kristen privatskole. Hadde null med region å gjøre

Anonymkode: 57c59...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En kristen privatskole. Hadde null med region å gjøre

Anonymkode: 57c59...c31

Og var veldig lite religionpreget. En andakt på morningen og kristendom som eget fag på videregående, ellers var det andre valgfritt

Anonymkode: 57c59...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kristen privatskole. Hadde null med region å gjøre

Anonymkode: 57c59...c31

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og var veldig lite religionpreget. En andakt på morningen og kristendom som eget fag på videregående, ellers var det andre valgfritt

Anonymkode: 57c59...c31

Det hadde vel noe med religion å gjøre? Uansett. Du har din erfaring som elev, og jeg har min, med mitt barn. Mitt barn hadde neppe blitt ivaretatt bedre på en privatskole. Den helt vanlige, norske skole kan fint utfordre og ta seg av evnerike barn.

Anonymkode: df057...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at nettsiden lykkelige barn ikke krever noen dokumentasjon på at barnet ditt faktisk er evnerikt. Det finne nok mange der som har barn som ikke klarer seg så godt i skolen, eller har foreldre som har komt i klinsj med skolen av ulike grunner, hvor foreldrene liker å tro at det handlet om at barney er evnerikt. 

Man kan ikke ta det som står på den siden som representativt for hvordna faktisk evnerike barn møtes i skolen. Jeg kjenner til flere foreldre som er medlem der, de har utredninger og evnetester av barna som ikke tilsier at de er evnerike, og barna trenger heller andre former for hjelpetiltak i skolen. Men like fast holder de på at det er den påståtte evnerikheten som er problemet. 

Mitt barn er skoleflink, men ikke evnerikt. Hun fikk, uten at vi spurte om det  eget mattehefte fra klassetrinnet over og egne oppgaver på lesestasjoner. Hun får med vanskeligere og flere småbøker til lesing siden hun ikke trenger like mange repetisjoner og kjeder seg lett. Dette var det automatikk i og en naturlig del av opplegget deres. 

Anonymkode: 4cc9b...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags privatskole? Det finnes ikke privatskoler i Norge som er spesielt tilpasset evnerike barn. 

Anonymkode: df057...3f5

Ikke spesielt tilpasset evnerike, men det finnes jo flere skoler som tar med skoleiver og evner på alvor. Som de internasjonale skolene, IB-linjene og NRG for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Duckie skrev:

Ikke spesielt tilpasset evnerike, men det finnes jo flere skoler som tar med skoleiver og evner på alvor. Som de internasjonale skolene, IB-linjene og NRG for eksempel.

Men det gjør også helt vanlige, kommunale skoler også.

Selv om jeg bor i en stor by med internasjonal skole, betyr ikke det at skolen er bedre, bare fordi vi betaler for den. IB-linje er ypperlig, men det er VGS-nivå,  og det kan passe for noen evnerike ungdommer, men det passer også for ambisiøse ungdommer. De to gruppene er ikke like. 

Anonymkode: df057...3f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det hadde vel noe med religion å gjøre? Uansett. Du har din erfaring som elev, og jeg har min, med mitt barn. Mitt barn hadde neppe blitt ivaretatt bedre på en privatskole. Den helt vanlige, norske skole kan fint utfordre og ta seg av evnerike barn.

Anonymkode: df057...3f5

Valget om kristen skole hadde null med religion å gjøre. Formulerte meg feil.

Anonymkode: 57c59...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det gjør også helt vanlige, kommunale skoler også.

Selv om jeg bor i en stor by med internasjonal skole, betyr ikke det at skolen er bedre, bare fordi vi betaler for den. IB-linje er ypperlig, men det er VGS-nivå,  og det kan passe for noen evnerike ungdommer, men det passer også for ambisiøse ungdommer. De to gruppene er ikke like. 

Anonymkode: df057...3f5

Mange sliter jo med at vanlige offentlige skoler ikke gjør dette. Det er sikkert mange skoler som er flinke, men det er mange som absolutt ikke er flinke heller. Her er en ny artikkel med linker til flere kilder, deriblant en NOU fra 2016 som bekrefter problemet.

De har IB på Manglerud skole så ikke bare vgs. NRG har ungdomsskole.

Evnerike og ambisiøse er ikke nødvendigvis de samme elevene nei, men jeg vil tro en evnerik elev vil kjede seg mindre når det kommer til det faglige ved å settes sammen med ambisiøse elever fremfor å benyttes som hjelpelærer og motivator for elevene i den andre enden av skalaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en annen erfaring. Skolen er mest tilpasset «normalen»,  slik det skal være. De  som sliter mest, har fått mye hjelp, de evnerike får tilpasset undervisning. Min erfaring er fra Bergen. Du kan ikke påstå at norsk skole generelt er det ene eller det andre kun ut fra egen erfaring med et par skoler i en eller to kommuner. Hvilken kommune har du erfaring fra, og hvilke(n) «elevgruppe» var barnet/barna dine i?  En av hver?

Anonymkode: df057...3f5

Jeg har hatt fire barn (på heltid) i flere kommuner (3 bonusbarn ikke inkludert).  Jeg kommer ikke til å fortelle en anonym bruker hvilke kommuner det dreier seg om, men jeg kan fortelle deg at jeg har hatt barn i alle kategorier, og det etter min mening er motstanden mot å gjøre forskjell på folk som gjør at alle seiler gjennom skolen i et bedagelig middelhavstempo.  Alle blir jo fortalt at de kan "bli akkurat det de vi"l, og når det viser seg at noen ikke har de riktige forutsetningene så holdes noen tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tilrettelegging mener dere foreldre med evnerike barn at barna deres skal få? Jeg tenker da spesielt på dere som synes den norske skolen er for dårlig til å gi disse barna det de trenger.

Jeg har et barn på ungdomsskolen som både har forsert løp i fag, har hatt tilpassede lekser hele skoleløpet og scorer høyt på alt uten å nesten løfte en finger. Hun er ikke formelt evnetestet (ser ingen grunn til det?), så mulig hun ikke er det som kalles evnerik, men har i hvertfall en stor kapasitet til læring. Barnet har alltid trivdes på skolen, og bruker nok det meste av energien sin på venner og fantasybøker.

 

 

Anonymkode: 12ea3...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tilrettelegging mener dere foreldre med evnerike barn at barna deres skal få? Jeg tenker da spesielt på dere som synes den norske skolen er for dårlig til å gi disse barna det de trenger.

Jeg har et barn på ungdomsskolen som både har forsert løp i fag, har hatt tilpassede lekser hele skoleløpet og scorer høyt på alt uten å nesten løfte en finger. Hun er ikke formelt evnetestet (ser ingen grunn til det?), så mulig hun ikke er det som kalles evnerik, men har i hvertfall en stor kapasitet til læring. Barnet har alltid trivdes på skolen, og bruker nok det meste av energien sin på venner og fantasybøker.

 

 

Anonymkode: 12ea3...b03

Som sagt; det er en forskjell på evnerik og skoleflink. Datteren din høres skoleflink ut

Anonymkode: f5e2a...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på en skole der et evnerikt barn fikk tilpasset opplegg med egen lærer i et fag, jobbe selvstendig i andre fag, og hospitere en del på trinnet over. Etter hvert byttet eleven klasse til trinnet over, permanent.

Anonymkode: 2131f...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt; det er en forskjell på evnerik og skoleflink. Datteren din høres skoleflink ut

Anonymkode: f5e2a...673

Men nå er det ikke slik at: Intelligent, gode karakterer, trives på skolen, får tilpassede oppgaver = skoleflink.

Problemer, lite tilpasning i skolen, mistrivsel = evnerik

Går helt fint å være evnerik OG skoleflink, man må altså ikke ha problemer med skolen selv om man er "evnerik", det er jo det TS spør om.  

Anonymkode: 310fd...5d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt; det er en forskjell på evnerik og skoleflink. Datteren din høres skoleflink ut

Anonymkode: f5e2a...673

Fordi hun er veltilpass? Kan man ikke være fornøyd med skolen og være evnerik? 

Godt mulig barnet er skoleflink og ikke evnerik, kan ikke si at det betyr noe for meg. Men hva bygger du din teori på? Vi fikk for eksempel beskjed om at læreren ikke hadde mer matte å lære henne rundt midten av barnetrinnet. Sier ikke at det er et bevis for noe som helst, men hva bygger du din påstand på? At hun er veltilpasset og fornøyd?

Jeg tror mange foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å fremheve hvor utrolig spesielle og evnerike de er i tide og utide. Barn trenger å lære å tilpasse seg det samfunnet de lever i, evnerikt eller ei. Du får ikke et godt liv om du går rundt med en forventning om at verden skal tilpasse seg deg, og ikke omvendt. Så igjen, helt konkret, hvordan ser dere for dere at skolen skal tilrettelegge for deres evnerike barn som ikke de fleste skoler gjør allerede i dag?

 

Anonymkode: 12ea3...b03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun er veltilpass? Kan man ikke være fornøyd med skolen og være evnerik? 

Godt mulig barnet er skoleflink og ikke evnerik, kan ikke si at det betyr noe for meg. Men hva bygger du din teori på? Vi fikk for eksempel beskjed om at læreren ikke hadde mer matte å lære henne rundt midten av barnetrinnet. Sier ikke at det er et bevis for noe som helst, men hva bygger du din påstand på? At hun er veltilpasset og fornøyd?

Jeg tror mange foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å fremheve hvor utrolig spesielle og evnerike de er i tide og utide. Barn trenger å lære å tilpasse seg det samfunnet de lever i, evnerikt eller ei. Du får ikke et godt liv om du går rundt med en forventning om at verden skal tilpasse seg deg, og ikke omvendt. Så igjen, helt konkret, hvordan ser dere for dere at skolen skal tilrettelegge for deres evnerike barn som ikke de fleste skoler gjør allerede i dag?

 

Anonymkode: 12ea3...b03

Det er spesifikke tegn man kan observere . Beklager, men jeg ser ikke disse hos ditt barn utfra det du beskriver.

du gir forøvrig uttrykk for hvor dumt det er å kategorisere barn inn i båsen «evnerik», men blir provosert når noen ikke mener at ditt barn er i kategorien . 

Det var visst ikke så uviktig å være spesiell likevel, eller hva?...;-)

Anonymkode: f5e2a...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi fikk for eksempel beskjed om at læreren ikke hadde mer matte å lære henne rundt midten av barnetrinnet.

Da burde hun fått tilbud om å lære ungdomsskole-pensum.

Anonymkode: 19eee...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags privatskole? Det finnes ikke privatskoler i Norge som er spesielt tilpasset evnerike barn. 

Anonymkode: df057...3f5

Det finnes private skoler, OPG er en av dem.

Anonymkode: 1f644...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes private skoler, OPG er en av dem.

Anonymkode: 1f644...124

St.Sunniva i Oslo er en annen bra privatskole, flere jeg kjenner som har gått der endte med å komme inn på de beste videregående skolene i Oslo.

Anonymkode: 1f644...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

St.Sunniva i Oslo er en annen bra privatskole, flere jeg kjenner som har gått der endte med å komme inn på de beste videregående skolene i Oslo.

Anonymkode: 1f644...124

Jeg gikk på kristelig gymnasium på ungdomsskole og vgs - veldig fornøyd og de var utrolig flinke til å tilrettelegge for elever over gjennomsnittet ☺️

Anonymkode: 57c59...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tilrettelegging mener dere foreldre med evnerike barn at barna deres skal få? Jeg tenker da spesielt på dere som synes den norske skolen er for dårlig til å gi disse barna det de trenger.

Jeg har et barn på ungdomsskolen som både har forsert løp i fag, har hatt tilpassede lekser hele skoleløpet og scorer høyt på alt uten å nesten løfte en finger. Hun er ikke formelt evnetestet (ser ingen grunn til det?), så mulig hun ikke er det som kalles evnerik, men har i hvertfall en stor kapasitet til læring. Barnet har alltid trivdes på skolen, og bruker nok det meste av energien sin på venner og fantasybøker.

 

 

Anonymkode: 12ea3...b03

Det er ikke alle skoler som gjør så mye tilpasning. Ofte med mistrivsel, uro eller dropout som resultat.

Anonymkode: 78382...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...