Gå til innhold

La barn kjøpe ting i spill med ekte penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett dilemma.

11 åringen ønsker og kjøpe ting, i spill, med ekte penger. Til nå har hun fått lov av og til, med egne penger, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg synes om det. På den ene siden er jeg totalmotstander av å bruke ekte penger i spill, på den annen side synes jeg det er veldig vanskelig og nekte helt, siden hun betaler selv med egne penger. Hun argumenterer jo godt, med at det er hennes egne penger, og at det er skikkelig dumt om jeg nekter henne å bruke pengene hennes på det hun virkelig ønsker seg, så lenge det ikke er ulovlig el. 

Hva tenker dere? Og hva får deres barn lov til? 

Anonymkode: 7b112...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn kan ikke selv handle i Appstore. Men vi er enige om at det å kjøpe skin i Fortnite er det samme som at jeg fikk klær til Barbie. Tenk om min mor den gangen skulle sagt til meg at din Barbie har jo klær, så vi trenger ikke kjøpe fler. Da ville min mor vist liten forståelse for min lek. På samme måte forsøker jeg å forstå mitt barns barndom, sette meg inn i spillet og hva det betyr for barnet og hvordan det fungerer. Jeg mener vi kan lære dem gode økonomiske valg ved å snakke med dem om dette er noe de virkelig vil bruke penger på, hva de vil få igjen på å bruke penger på det osv. Veiled barnet ditt og lær barnet å ta gode valg, sett ned foten hvis barnet vil bruke for mye penger på slikt, men respekter at det er barnets leke akkurat som et ukeblad eller en papirdukke. 

Anonymkode: 3bd94...a4e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får lov av og til. Hun er bare 7 år, så begrenser henne mye. Det er snakk om på tlf/nettbrett, så vi opererer med Google-play gavekort. Hun får gavekort på 150kr sånn to ganger i året, og må prioritere hva hun vil bruke det på. Er det tomt, så er det tomt. 

Det er litt bortkastede penger, men det er også en relativt ufarlig måte å øve på å prioritere og disponere penger. 

Jeg ville gått i veiledningsdialog med henne rundt dette. Hvor mye, hvor ofte, har hun nok til det hun ellers ønsker å bruke penger på. Rett og slett benytte sjansen til å gjøre økonomi og budsjett forståelig.

Anonymkode: d9836...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen min får også lov av og til, med egne penger. Ikke bursdagspenger, men han får 50 kr i uka til lørdagsgodt og annet småtteri, og om han heller velger å bruke noe av det i spill så er det greit da de uansett er til "sløsing". (Det er jo ikke verre enn godteri. ;)) Bursdagspenger har jeg forklart ham at giverene nok ønsker at han kjøper noe mer varig for, og det forstår han.)

Mannen min fikk aldri lov til å bruke penger på noe foreldrene hans anså som sløsing, og han gikk amok da han ble 18 og fikk kredittkort. Så vi prøver å finne en gylden middelvei. 😛

Anonymkode: 44391...99c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får lov til å kjøpe spill i app store som koster penger (de velger av og til et nytt spill i stedet for lørdagsgodt, for eksempel), men jeg er skeptisk til de unødvendige som kan foretas etter at man har betalt for selve spillet.

Likevel - kjøper man spill for playstation, X-box osv koster det mye mer enn spill som er en app på ipaden. Og jeg er enig i at de som utvikler spill for ipad også må ha litt lønn for strevet.

Anonymkode: 5c4c6...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring får lov. (Han kan ikke selv handle i Appstore, Steam e.l., men han gir oss penger og så kjøper vi for ham.) Det er jo hans penger, han kan selvfølgelig gjøre hva han vil med dem. Hele poenget med at de har egne penger er jo at de skal lære, mens det ennå ikke får store konsekvenser, å disponere dem og at det å bruke penger på én ting gjør at de kanskje ikke har råd til noe annet. Nå skal det sies at han sjelden kjøper noe og hvis han gjør det er det billig. Hadde han gått amok med alt av ukelønn og bursdagspenger måtte vi nok hatt noen samtaler om pengebruk og prioriteringer, men foreløpig er han sparsom og tenker seg om før han bruker penger på noe. Samtidig er det også mye lærdom i å ha brukt alt som var i lommeboka på et spill i Appstore og dermed ikke kunne gå på kino, kjøpe den kule genseren eller spise lørdagsgodt i en måned. Det er bedre at de lærer det nå enn når utskeielsen gjør at man ikke kan betale husleien. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du syns det er bedre å bruke falske penger? 

 

 

Sorry, klarte ikke å dy meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 7 og 15 får lov, ser ikke helt problemet. Som AB sa helt øverst her, det blir litt som at vi kjøpte klær til barbie, og jeg syns det er fint de heller bruker penger på noe som kommer til å vare i flere år enn at de kjøper for eksempel godteri.

Så lenge de ikke går helt berserk 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 6 åring som ikke for lov til dette ennå. Jeg pleier å si at det er lureri. Jeg har selv vært spill designer og vet hvordan ting blir designet for å bli pengemaskiner, så det er bittert å se min egen 6 åring bite på agnet og ville kjøpe fordi det lyser og blinker så fint på skjermen. 

Men tenker som så at når han lærer seg å lese og virkelig blir stor fan av et spill, så skal han få lov å kjøpe litt ihvertfall.

Anonymkode: c1813...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri lov, og det lærte meg til at det ikke er lurt å bruke penger på det. 

Anonymkode: 55e47...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uaktuelt. Det finnes så utrolig mye gratisspill at det er totalt unødvendig. Jeg jobber selv med IT og vet veldig godt at slike spill er designet for å plukke penger av folk og veldig mange blir hektet og ender opp med å ikke greie å styre pengebruken etter hvert. Dette presset burde barn slippe å bli utsatt for og den eneste mulige bremsen er at vi som foreldre rett og slett setter foten ned og sier nei.

Anonymkode: 285c9...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig uaktuelt. Det finnes så utrolig mye gratisspill at det er totalt unødvendig. Jeg jobber selv med IT og vet veldig godt at slike spill er designet for å plukke penger av folk og veldig mange blir hektet og ender opp med å ikke greie å styre pengebruken etter hvert. Dette presset burde barn slippe å bli utsatt for og den eneste mulige bremsen er at vi som foreldre rett og slett setter foten ned og sier nei.

Anonymkode: 285c9...4cb

Hvorfor kan ikke vi foreldre heller lære dem 'av og til med måtehold' som vi også forsøker å lære dem med godteri og annen unødvendig moro?

Anonymkode: d9836...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke vi foreldre heller lære dem 'av og til med måtehold' som vi også forsøker å lære dem med godteri og annen unødvendig moro?

Anonymkode: d9836...cc0

De får spille gratisspill av og til og med måtehold. Å bruke penger på det er derimot idioti og det får de aldri. Jeg bruker jo kun gratisspill selv også, så hvorfor skal de læres opp til at det er greit å sløse bort penger på slikt som kun er designet for å få deg avhengig og få deg til å bruke mest mulig penger? 

Anonymkode: 285c9...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett av problemene her er jo at hun er totalt uinteressert i klær, hun går ikke på kino ol. Hun har egentlig veldig lite hun ønsker og bruke penger på, og da blir det jo veldig mye penger til overs etter hvert, til spill ting, selv om hun ikke får mer enn 50,- i ukelønn. 

Hun kjenner jo da heller ikke på at det er noe annet senere som hun ikke har råd til, fordi hun har brukt opp pengene i spill, for det er ingenting hun vil bruke penger på... 


Og ja, det er nettopp det med kjøpsavhengighet i spill jeg er redd for. Man sitter i egen stue, i en spillsituasjon, og ønsker seg noe her og nå. Og man kjøper det med penger man egentlig knapt nok tenker over at man har, for man ser dem jo ikke en gang...

Samtidig er det veldig vanskelig og nekte henne og bruke egne penger på det hun vil. Var enklere når hun var yngre, og ikke hadde egne penger, da var det jo kjempe lett og si nei!

Anonymkode: 7b112...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis å bruke penger på et spill som gir deg glede er idioti er vel omtrent det meste vi driver med her i verden idioti. Det er like unødvendig å bruke penger på fine klær, en kul veske, gå til frisør flere ganger i året, pyntegjenstander hjemme, gå på restaurant, kino eller teater, ja egentlig det meste som ikke er helt nødvendig for overlevelse. Alle mennesker bruker penger på ting som ikke har noe annet formål enn at det gir deg glede. Det er ikke idioti eller sløsing av den grunn (tvert i mot). Jeg synes det er veldig merkelig å argumentere med at fordi du ikke liker det og bruker penger på det så får ikke barna det heller. Barn er (heldigvis) ikke en forlengelse av foreldrene sine, de er selvstendige individer, med egen smak, egne interesser og egne ønsker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana said:

Hvis å bruke penger på et spill som gir deg glede er idioti er vel omtrent det meste vi driver med her i verden idioti. Det er like unødvendig å bruke penger på fine klær, en kul veske, gå til frisør flere ganger i året, pyntegjenstander hjemme, gå på restaurant, kino eller teater, ja egentlig det meste som ikke er helt nødvendig for overlevelse. Alle mennesker bruker penger på ting som ikke har noe annet formål enn at det gir deg glede. Det er ikke idioti eller sløsing av den grunn (tvert i mot). Jeg synes det er veldig merkelig å argumentere med at fordi du ikke liker det og bruker penger på det så får ikke barna det heller. Barn er (heldigvis) ikke en forlengelse av foreldrene sine, de er selvstendige individer, med egen smak, egne interesser og egne ønsker. 

Det er ikke idioti og kjøpe ett spill, men det er skummelt og handle f.eks. spillpenger i spill med ekte penger, eller kjøpe en bil ett helikopter, noen vinger osv. i ett spill man allerede har. 

Anonymkode: 7b112...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke noe mer høyverdig å bruke ukelønn på frappuccino og sminke, som jeg vet mange andre på samme alder gjør, enn på spill. Og selvfølgelig lærer hun å disponere pengene sine. Om hun vil ha et spill som koster 150 kr må hun spare i tre uker og ikke bruke pengene på andre spillobjekter. Dette er våre barns verden, de spiller mye. En dag blir de voksne og kan bruke alle pengene sine på så mange spill de bare vil uten at vi har noe vi skulle ha sagt og da er det viktig at de har fornuft og evnen til å ta gode valg med seg hjemmefra, og den evnen tror jeg ikke de får ved at vi lukker øynene og nekter dem å forholde seg til dette. Vi må gi dem sjansen til og erfaring i å ta disse valgene selv, men følge med, lære dem og snakke med dem, igjen og igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får lov, og det var litt godt å lese denne tråden 😄 Stebarna får nemlig ikke lov av sine foreldre. Men mine barn har ukepenger og selv om eldste går i 10.klasse og det er hans penger, så spør han meg fortsatt hva jeg synes om at han bruker litt penger online. Så de har et sunt forhold til det og om noen mnd skal begge to få kort som de selv kan disponere til netthandel også. Pr idag må kjøpene gå gjennom meg. 

Jeg tenker for øvrig som en annen her skrev. Dette er mine barns interesse og det de ønsker å bruke penger på. Det er ikke noe mindre verdt enn kino, godteri, leker etc. Jeg må bare prøve å henge med i tiden og lære dem å handle med fornuft. Noe som foreløpig er null problem. 

 

Anonymkode: 0fb67...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At her må hun lære bevissthet rundt pengrebruken i spill. Det er en sleip praksis at disse outfittene osv blir solgt, istdetfor at man kan tjene dem in-game. De tjener enorme summer på dette, og jeg mener man burde være bevisst før man handler mye in-game. Selvsagt kan det være lov å kjøpe et outfit i ny og ne, men hun burde absolutt læres opp til å tenke kritisk rundt pengebruken, og ikke bli en av de som bruker 2000kr i et MMO i mnd når hun blir eldre. 

Så; trenger hun outfitet/ gearet?

Hvor mye glede får hun ut av det? Hvor lenge vil den gleden vare?

Hvor mye syntes hun det er greit å donere til spillprodusentene i mnd på denne type ting?

Man burde lære bevissthet på alt man bruker penger på egentlig, de samme spørsmålene og flere burde stilles rundt kjøp av klær, spise ute osv. Man burde veie opp hvor mye penger man har tilgang på, med gleden man får ut av å handle, samt innse at å kjøpe ikke alltid er den eneste måten man kan føle seg glad på eller at man alltid trenger bruke penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som har en på 8 år som brukte 1000 kr på dette. Han hadde en kompis som visste akkurat hvordan han skulle legge inn kort. 

Det er å kaste bort penger. Da kan man heller kjøpe seg et spill som er kvalitet og varer lenge, har god historie og god musikk. Noe som gir en opplevelse som er minneverdig. 

Anonymkode: c1813...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...