Gå til innhold

Kjøpte en bil, og en uke etterpå så må den på verksted..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren kjøpte en bil av en på finn.no for 1,5 uke siden. Alt var bra med den og vi fikk den for 30 000 kroner. 

Nøyaktig en uke etterpå så får vi ikke start på den. Den må hentes av falken og de må ta den med inn på verksted. Vi fikk hentet den i dag og regningen kom på 3000. Der stod det at det var skiftet bremsefilter, dieselfilter og bränslerør(?)

Hvordan er det mulig at det streiker en uke etter vi har kjøpt den? Er det virkelig vi som skal betale dette? Til nå har vi betalt nesten 40 000 på en bil som kostet 30 000 pga verksted, falken, omregistrering osv. Kjenner jeg føler meg lurt og helt tom. 

Anonymkode: 51ef3...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har blitt lurt ja. Er dette første gangen du har blitt lurt? 

Har blitt lurt mange ganger. Folk er sleipe. Man må passe på. Kontakten den idioten som solgte dere bilen. 

Anonymkode: f98b9...29d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel bil kan havne på verksted når som helst, alt etter flaks/uflaks. Men dere var jo heldige med at reparasjonen var så beskjeden som 3000 kr. Hadde dere kjøpt ny bil, hadde bare turen ut gjennom porten hos forhandleren kostet 50 000.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert selger visste at noe var galt med bilen 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 07911...8bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren kjøpte en bil av en på finn.no for 1,5 uke siden. Alt var bra med den og vi fikk den for 30 000 kroner. 

Nøyaktig en uke etterpå så får vi ikke start på den. Den må hentes av falken og de må ta den med inn på verksted. Vi fikk hentet den i dag og regningen kom på 3000. Der stod det at det var skiftet bremsefilter, dieselfilter og bränslerør(?)

Hvordan er det mulig at det streiker en uke etter vi har kjøpt den? Er det virkelig vi som skal betale dette? Til nå har vi betalt nesten 40 000 på en bil som kostet 30 000 pga verksted, falken, omregistrering osv. Kjenner jeg føler meg lurt og helt tom. 

Anonymkode: 51ef3...726

Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg vil vel tro det er mulig nettopp fordi dere kjøpte en bil til 30 000? Det er vel grenser for hvor mye driftssikkerhet man kan forvente til den prisen? 

Anonymkode: a7a34...d9f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke dette for å være slem, men jeg vil vel tro det er mulig nettopp fordi dere kjøpte en bil til 30 000? Det er vel grenser for hvor mye driftssikkerhet man kan forvente til den prisen? 

Anonymkode: a7a34...d9f

Joda, men EN uke etterpå? Man trenger ikke kjøpe en bil for flere hundre tusen for at den skal være ok. Men man forventer da jaggu mer enn å måtte sende den på reperasjon EN uke etterpå når selgeren sier at den er ok. 

Anonymkode: 51ef3...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men EN uke etterpå? Man trenger ikke kjøpe en bil for flere hundre tusen for at den skal være ok. Men man forventer da jaggu mer enn å måtte sende den på reperasjon EN uke etterpå når selgeren sier at den er ok. 

Anonymkode: 51ef3...726

Men som andre har sagt tidligere i tråen: Gamle biler kan få problemer når som helst. Det er ikke mulig å garantere mot det, og det er ikke mulig å forutsi hvor lenge det er til neste problem oppstår, hva det består i eller hvor dyrt det blir. 

En ting er om selger sier at bilen er i bra stand, og det viser seg at den er så rusten at den holder på å falle fra hverandre. Men mange typer tekniske problemer er det som sagt ikke mulig å forutse. 

Anonymkode: a7a34...d9f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil til 30.000 er nesten klassifisert som delebil, man må regne med at det blir noe galt. Skal man kjøpe billig bruktbil og ikke har peiling selv så må man få med noen som kan bil, eller ta en NAF-test. Dieselfilter er uansett en slitedel som det lønner seg å bytte når man kjøper bruktbil.

Jeg tar alltid service på biler jeg kjøper brukt, bytter alt av oljer og filtre samt går over bremser og sjekker når viktige slitedeler som registerreim og vannpumpe var byttet sist.

Anonymkode: f6673...d8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men EN uke etterpå? Man trenger ikke kjøpe en bil for flere hundre tusen for at den skal være ok. Men man forventer da jaggu mer enn å måtte sende den på reperasjon EN uke etterpå når selgeren sier at den er ok. 

Anonymkode: 51ef3...726

Det er da dere som må sjekke tilstanden til bilen før dere kjøper. Hadde dere den på NAF-test?

Anonymkode: 7b3a0...954

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte forresten en bil til 30 000 i 1996, og selv den gangen forventet vi ikke så voldsomt mye til den prisen. 

Anonymkode: a7a34...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bil til 30.000 er nesten klassifisert som delebil, man må regne med at det blir noe galt. Skal man kjøpe billig bruktbil og ikke har peiling selv så må man få med noen som kan bil, eller ta en NAF-test. Dieselfilter er uansett en slitedel som det lønner seg å bytte når man kjøper bruktbil.

Jeg tar alltid service på biler jeg kjøper brukt, bytter alt av oljer og filtre samt går over bremser og sjekker når viktige slitedeler som registerreim og vannpumpe var byttet sist.

Anonymkode: f6673...d8b

Vi hadde jo med en bilmekaniker som så på bilen og sa at det var et bra kjøp. Det er det som er så irriterende.

Anonymkode: 51ef3...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bil til 30.000 er nesten klassifisert som delebil, man må regne med at det blir noe galt. Skal man kjøpe billig bruktbil og ikke har peiling selv så må man få med noen som kan bil, eller ta en NAF-test. Dieselfilter er uansett en slitedel som det lønner seg å bytte når man kjøper bruktbil.

Jeg tar alltid service på biler jeg kjøper brukt, bytter alt av oljer og filtre samt går over bremser og sjekker når viktige slitedeler som registerreim og vannpumpe var byttet sist.

Anonymkode: f6673...d8b

Jeg kjøpte en bil til 5000 som fungerer helt fint.. Og 30.000 for en bil er jo ikke SÅ billig. Kan få mye bra for det.

Anonymkode: 119c8...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde jo med en bilmekaniker som så på bilen og sa at det var et bra kjøp. Det er det som er så irriterende.

Anonymkode: 51ef3...726

Da er det jo han du bør være sur på.

Anonymkode: 7b3a0...954

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bremsefilter

Står det at det er skiftet bremsefilter??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde jo med en bilmekaniker som så på bilen og sa at det var et bra kjøp. Det er det som er så irriterende.

Anonymkode: 51ef3...726

Da var det vel kanskje et bra kjøp da ? Gamle biler kan streike når som helst og til 30 000,- kan du ikke forvente så mye. At reparasjonen kun kostet 3000,- er flaks! Selv kjører jeg ikke biler som er over 4-5 år gamle og har fortsatt aldri opplevd en så billig verkstedregning! 

Anonymkode: cd3fe...816

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gent82 skrev:

Står det at det er skiftet bremsefilter??

Oi nei ser på regbinen må at det ståe brenselfilter! Beklager.

Anonymkode: 51ef3...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en bil til 5000 som fungerer helt fint.. Og 30.000 for en bil er jo ikke SÅ billig. Kan få mye bra for det.

Anonymkode: 119c8...a19

For 30.000,- får man stort sett gamle vrak. 8-10 år gamle biler som var billige når de var nye. gått 200.000km (om det ikke er veldig små biler). Skal man kjøre rundt i biler i den prisklassen bør man regne med reparasjoner for anslagsvis 1000,- pr. måned i snitt, om man ikke selv er veldig flink til å mekke bil. Jeg har hatt flere biler som var såpass gamle, og den tusenlappen i måneden stemte nifst bra for alle sammen, når man regnet snitt over noen år. 

Skal man ha noe som man kan påregne er noenlunde driftssikkert må man opp i minst 100.000,-. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi nei ser på regbinen må at det ståe brenselfilter! Beklager.

Anonymkode: 51ef3...726

Ok det var det jeg kunne mistenke, men så så jeg at også dieselfilter var skiftet - og det er jo det samme som brenselfilter. Om jeg ikke har slått hodet og tar feil her nå.

Men uansett, dette er jo sånn som skjer. Dere må bli naf medlem, da er det gratis skyss til verksted :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av spørsmålene som er vesentlig i en slik sammenheng er hvor langt bilen har gått og hvem som har produsert den.

Er den fransk kan en sjeldent forvente stort. En ti år gammel Toyota kan man forvente litt mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

To av spørsmålene som er vesentlig i en slik sammenheng er hvor langt bilen har gått og hvem som har produsert den.

Er den fransk kan en sjeldent forvente stort. En ti år gammel Toyota kan man forvente litt mer av.

Det er en Volvo V50.

Anonymkode: 51ef3...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...