Gå til innhold

Hvor mye spiser dere til lunsj?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag har jeg med meg lunsj hjemmefra, for da er det lettere å kunne veie og beregne mengder. Synes det er så vanskelig i kantina.

Til lunsj i dag har jeg laget en salat bestående av:

Kyllingfilet (155 gram): 163 kcal.
Masse agurk, salat, paprika og tomat: Ca. 20 kcal (ikke veid)
Tacosaus: 5 kcal. 

Det er en stor bolle med masse mat, men kun 194 kcal. Er det "for lite"?

Hvor mange kcal spiser dere til lunsj? 

50294496_10156888185837394_6267297083837906944_o.jpg

Anonymkode: ee809...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje jeg skal spise en skive i tillegg? 

TS

Anonymkode: ee809...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å spise ca 150-200kcal til lunsj. Men det kommer jo helt an på hvor mye du spiser til de andre måltidene dine, og hva som er målet ditt.

Anonymkode: 721a5...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ihvertfall 2 brødskiver, gjerne med et tykt lag smør og i alle fall en halv avocado. 

Anonymkode: 7c70f...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanligvis 3-500 kcal til lunsj. Men så spiser jeg bare et knekkebrød + frukt til frokost og sykler til jobb, så da går det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller en solid runde med olivenolje/rømmedressing/smelta smør på. Du trenger fettet mer enn den brødskiva, med mindre du er undervektig, da trenger du begge deler. 

Vanlig lunsj for meg er feks to kyllinglår med fløtesaus og litt gr.saker/ca 300g kjøttdeig med litt gr,saker&ost/2-3stk (2-300g) peppermakrell med mye rømmedressing og litt grønne blader. Teller ikke kalorier. 

Anonymkode: ad9eb...73e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hva jeg har lysst på! Skolebrød, yoghurt, ostesmørbrød, suppe, vafler, kake hvis det er noe spesielt, osv

Anonymkode: 5100d...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier og spise 4 knekkebrød med noe smøreost på til lunsj, så ligger vell på rundt 280 kcal.Har flere ganger tenkt at jeg må bli flinkere og av og til bytte det ut med noe sånt som deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser folk seriøst masse kylling eller kjøttdeig (!) til lunsj, i tillegg til kjøtt til middag (antar jeg)?

Ikke rart klimaet går til helvete...

Jeg spiser som regel tre knekkebrød/brødskiver med hummus eller ost og masse grønt til. Andre ganger lager jeg en marokkansk-inspirert salat med kikerter, grønnsaker, olivenolje og havsalt. Lager nok til én vanlig porsjonsskål eller matboks.

Anonymkode: 3c714...1aa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jeg spiser avhengig av HVA jeg spiser. To knekkebrød, en halv avokado fordelt på dem og tomat på toppen holder meg lenger mett enn en salat bestående av litt kylling og resten salat, salat holder meg ikke mett noe særlig lenge, avokado er full av bra fett som metter. 

Anonymkode: 58bf1...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag har jeg med meg lunsj hjemmefra, for da er det lettere å kunne veie og beregne mengder. Synes det er så vanskelig i kantina.

Til lunsj i dag har jeg laget en salat bestående av:

Kyllingfilet (155 gram): 163 kcal.
Masse agurk, salat, paprika og tomat: Ca. 20 kcal (ikke veid)
Tacosaus: 5 kcal. 

Det er en stor bolle med masse mat, men kun 194 kcal. Er det "for lite"?

Hvor mange kcal spiser dere til lunsj? 

50294496_10156888185837394_6267297083837906944_o.jpg

Anonymkode: ee809...8b6

Du har vel kanskje stekt filet i olje eller smør??

Anonymkode: 35c37...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt kyllingfilet med skinn. Skinnet har dobbelt så mange kalorier som kjøttet.

Anonymkode: 4dce6...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spiser folk seriøst masse kylling eller kjøttdeig (!) til lunsj, i tillegg til kjøtt til middag (antar jeg)?

Ikke rart klimaet går til helvete...

Jeg spiser som regel tre knekkebrød/brødskiver med hummus eller ost og masse grønt til. Andre ganger lager jeg en marokkansk-inspirert salat med kikerter, grønnsaker, olivenolje og havsalt. Lager nok til én vanlig porsjonsskål eller matboks.

Anonymkode: 3c714...1aa

Jøss. om DET sjokkerte deg så kan du umulig være rundt mange mennesker i hverdagen.... 

Anonymkode: 58bf1...a56

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jøss. om DET sjokkerte deg så kan du umulig være rundt mange mennesker i hverdagen.... 

Anonymkode: 58bf1...a56

Jeg er rundt mennesker daglig, men føler i hvert fall en del begynner å skjønne at å basere kostholdet sitt på store mengder kjøtt ikke er bærekraftig. Mulig min omgangskrets er snever og over gjennomsnittet opplyst, så klart, og at folk flest gir faen. Det er fullt mulig å få næring gjennom andre ting enn kylling og kjøttdeig, det er tross alt sånn folk har levd opp gjennom historien. Kjøtt er greit i små doser, men i disse tider hvor vi aldri har snakket mer om klima og har masse kunnskap, overrasker det meg når folk bruker kjøtt som fyllmasse selv i en vanlig hverdagslunsj.

Anonymkode: 3c714...1aa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye av det samme fra kantinene hver dag:

Eks 1:

3 knekkebrød, 1 med ost, 1 med skinke og 1 med egg. + en yoghurt ved siden av med havregryn + grønt ved sien av som tomat, agurk paprika

Eks 2: 4 knekkbrød, likt som over med 2 stk med egg/ost/skinke + grønt ved siden av u/yoghurt.

Spiser det som første måltid klokken 11, og spiser da gjerne et mellommåltid igjen rundt 15-tiden :)

 

Anonymkode: e6338...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rundt mennesker daglig, men føler i hvert fall en del begynner å skjønne at å basere kostholdet sitt på store mengder kjøtt ikke er bærekraftig. Mulig min omgangskrets er snever og over gjennomsnittet opplyst, så klart, og at folk flest gir faen. Det er fullt mulig å få næring gjennom andre ting enn kylling og kjøttdeig, det er tross alt sånn folk har levd opp gjennom historien. Kjøtt er greit i små doser, men i disse tider hvor vi aldri har snakket mer om klima og har masse kunnskap, overrasker det meg når folk bruker kjøtt som fyllmasse selv i en vanlig hverdagslunsj.

Anonymkode: 3c714...1aa

Det var da voldsomt 😅 chill 

Anonymkode: 58bf1...a56

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hver dag jeg spiser både frokost og lunsj siden jeg står opp til litt ulike tider, men jeg spiser vanligvis to knekkebrød med pålegg, salat med 100-150 protein(skinke, kylling, kikerter) og noen ganger baguett fra kantina. Ikke alltid jeg klarer å spise hele baguetten siden det blir litt for brød synes jeg.

Jeg teller ikke kalorier og bruker også dressing når jeg spiser salat.

Anonymkode: 83bdd...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt 😅 chill 

Anonymkode: 58bf1...a56

Jeg er ganske chill, men jeg syntes det var på sin plass å påpeke at det er flere dimensjoner ved hva man spiser hver dag enn bare "meg, meg og min egen vekt".

Anonymkode: 3c714...1aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to spørsmål som ikke har noe med hverandre å gjøre (men det er typisk for folk som har et vanskelig forhold til mat, og evt til kropp, å stille dem samtidig). Det er for lite hvis du ikke blir mett/overspiser senere/sliter med vekta. Jeg spiser vanligvis én brødskive, eller to knekkebrød, eller grøt, og en frukt og litt rå grønnsaker, til lunsj.

Anonymkode: 832f5...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...