Gå til innhold

Først blir bilen varmere, så plutselig kaldere...og til slutt varm igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt fars gamle Accord. Han sa at når det er kaldt, må jeg kjøre med kald vifte inntil motoren er varm, så kan jeg vri varmeapparatet til varmt.

I dag lag jeg merke til hvordan temperaturnåla gikk nedover igjen da jeg skrudde opp varmeapparatet. Bilen ble likevel varm igjen til slutt.

Men jeg er redd for å ha gjort noe gærnt. Han har kanskje forklart det, men jeg tørr ikke spørre...alt jeg hørte var: "Du får bilen min", så kobla jeg litt ut. :)

Anonymkode: 40493...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjølevæske som sirkulerer om varmeapparatet går i en egen krets, når det oppnådd driftstemperatur på motor åpner termostaten. Tipper det er da du ser tempnåla går ned, for så å gå opp igjen.

Anonymkode: 92a77...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok, så litt varm kjølevæske og kald kjølevæske blandes? Er det derfor jeg skal kjøre med kald vifte først?

Anonymkode: 40493...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, ok, så litt varm kjølevæske og kald kjølevæske blandes? Er det derfor jeg skal kjøre med kald vifte først?

Anonymkode: 40493...791

Nja, du drar ikke ut all varmen fra motor med èn gang hvertfall. Gjør det samme selv nå som det er kaldt, for å få varmen litt fortere opp. Sjekk uansett om det er nok kjølevæske på motor, ikke sikkert din far har sett på akkurat dèt, og fyll i så fall etter med korrekt væske. Er den oransje skal du bruke kun det. Andre farger kan, etter hva jeg har skjønt, blandes om hverandre.

Anonymkode: 92a77...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren din sier dette for at motoren skal få riktig driftstemperatur så raskt som mulig. For så vidt vil termostaten være lukket til motoren og kjølevannet får riktig temperatur.  Er det kaldt ute vil det være merkbart fall på tempnåla når termostaten åpner og kjølevannet sirkulerer via radiatoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...