Gå til innhold

Amming og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for 2 måneder siden og ammer babyen min. Ser at alle rundt meg skryter av å ha rast ned i vekt pga amming, men hvor vanlig er dette? Jeg selv har ikke gått ned noe merkbart etter fødsel og jeg spiser ikke noe spesielt usunt heller 😞 

Anonymkode: 4c861...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk opp i vekt jeg så det funka ikke for meg.

Anonymkode: 4a6d2...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke ned mye så lenge jeg ammer, går ned fort først når jeg har slutta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 3 kg på de 3 mnd. jeg ammet. Men spiste kontrollert også. Vekta stoppet helt da jeg sluttet å amme. Heldigvis var det kun de tre kg som var ekstra.

Neste gang skal jeg prøve å få til amming mye lengre.

Anonymkode: 72eb7...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned for mye av å amme og måtte slutte etter 5 måneder. Var bare skinn og bein omtrent. 😕

Skal prøve å amme lengre på nr 2 nå, men synes det er vanskelig å få spist nok med baby. Blir ør i hodet av nattamming og mister matlysten. :( 

Anonymkode: b580c...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte ikke å gå ned i vekt av amming før barnet nærmet seg 6 mnd. Men vet ikke om det var pga amming eller om det var at det ble vår og vi kom oss ut på lengre trilleturer. Delte rom med ei dame på sykehuset som fortalte at hun åt som en hest pluss masse sjokolade hver dag mens hun ammet og at hun allikevel gikk ned i vekt. Sånn var det definitivt ikke for meg!

Anonymkode: e6df6...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte for 2 måneder siden og ammer babyen min. Ser at alle rundt meg skryter av å ha rast ned i vekt pga amming, men hvor vanlig er dette? Jeg selv har ikke gått ned noe merkbart etter fødsel og jeg spiser ikke noe spesielt usunt heller 😞 

Anonymkode: 4c861...ae8

 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte ikke å gå ned i vekt av amming før barnet nærmet seg 6 mnd. Men vet ikke om det var pga amming eller om det var at det ble vår og vi kom oss ut på lengre trilleturer. Delte rom med ei dame på sykehuset som fortalte at hun åt som en hest pluss masse sjokolade hver dag mens hun ammet og at hun allikevel gikk ned i vekt. Sånn var det definitivt ikke for meg!

Anonymkode: e6df6...9cd

Det er en snedig, men logisk forklaring på dette: De som spiser for mye, og ikke skjønner hvorfor de veier for mye/går opp i vekt/ikke går ned i vekt, synes selv de spiser lite/sunt. De som spiser for lite, og ikke skjønner hvorfor de veier for lite/går ned i vekt/ikke går opp i vekt, synes selv de spiser mye/usunt. I virkeligheten spiser alle akkurat så mange kalorier de trenger for å ha den vekta de har. Matvalg har i seg selv ingen direkte effekt på vekten.

Anonymkode: 81c05...9d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stagnert på ca 6 kg over min normalvekt. Fullammer barnet på 11 uker. Gikk opp 20 kg under graviditen og gikk raskt ned 13-14kg men nå er det stopp. Nå skal det sies at jeg er sinnsykt sulten hele tiden og har et voldsomt søtsug, så siste ukene har jeg prøvd å forbedre kostholdet litt og gå så fort på trilletur som jeg klarer 😊 så får vi se ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet og ammer fortsatt mye 9 mnd etter fødselen. Jeg merker heller ikke noen endring på fettprosenten. 

Anonymkode: 40bad...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 5 kilo lettere etter svangerskapet enn før, og følte meg UTSULTET da jeg ammet. Spiste alt for mye og gikk opp i vekt. Det hadde jo ikke noe med ammingen å gjøre, men med mine dårlige valg i matveien og enorme sult. Skal definitivt passer mer på denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke ned et gram under ammingen. Gikk ned 7-8 kg de to første dagene etter fødsel, etter det ingenting. 

Men, når jeg sluttet å amme så raste vekta, og jeg var nede i før-gravid-vekt etter et par uker 😛 Dette var altså etter vi var ferdig med amming.

Anonymkode: 0dde8...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn, fullammet alle. To av dem var jeg nede på startvekt etter 1 uke. Det var sommer og livet var godt med masse vannmelon og småturer i sele eller med vogn. 

Med siste fødte jeg i desember. Med deilige julekaker og feit julemat. Og brus! En kombinasjon av det + altfor lite bevegelse (kan ikke gå så mye tur med baby i isende kaldt vær),  har ført til at jeg fremdeles har 5 kilo igjen til startvekt. 60 kg mot 54.9 er ganske stor forskjell for ei på 160 høy. 

Har begynt å bevege meg litt mer nå, håper inderlig at jeg går ned de kiloene og passer buksene mine igjen før jeg skal i jobb igjen.. Sulter meg heller enn å måtte kjøpe ny garderobe! 

Anonymkode: f9f14...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 16 kg i løpet av 8 måneders svangerskap. Da jeg fødte, gikk jeg ned 8 av dem allerede på fødeavdelingen, så det var mye væske i kroppen.

De resterende 8 kiloene forsvant med en kg pr mnd det neste trekvart året hvor jeg ammet. Innen jeg begynte på jobb igjen etter permisjonen, hadde jeg mistet alt. Noe som var veldig leit for meg, fordi jeg var så veldig undervektig da jeg ble gravid. Jeg kledde å ha noen kg ekstra.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var fire kilo under startvekt da jeg kom hjem fra sykehuset. 

Har bare gått ned ett kilo til etter dette på fem måneder med fullamming - har dog levd relativt usunt med mye søtsaker....

Anonymkode: 1320b...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar

Dere som vet hvor mye dere gikk ned i vekt, er det sånn at dere veier dere etter fødsel?

Jeg delammer, føles som jeg nesten ikke har gått ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide meg dagen jeg kom hjem fra sykehuset. Da veide jeg 2 kg mer enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Nå etter 15 uker veier jeg 1 kg mindre enn  jeg gjorde før jeg ble gravid, fullammer og føler meg alltid sulten! Spiser ikke særlig sunt, mye rask mat. Går tur hver dag og er generelt aktiv, ellers trener jeg ikke. 

 

 

Anonymkode: 9ae88...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg pumpe kvar andre time og har rast ned i vekt. Veie det same som når eg starta prøvinga til å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp i vekt av amming, har aldri vært så sulten i mitt liv 😂

Anonymkode: 862fc...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men har selv gått jevnt ned i vekt under amming alle tre gangene. Har blitt litt for tynn de to andre gangene, til tross for at jeg spiste ganske mye sjokolade o.l. Denne gangen spiser jeg mindre sjokolade, men er mer påpasselig med å spise jevnt av vanlig mat (sjokolade ble mer en nødløsning de andre gangene når jeg var veldig sulten og ikke hadde ledige armer). Kjenner jeg er sulten store deler av døgnet og føler jeg spiser som en stor mann. Trening har det ikke vært spesielt mye av i høst heller, men vekta tikker fortsatt forsiktig nedover. Jeg har ikke rast ned i vekt, men var slank i utgangspunktet, mer at vekta har gått rolig nedover på tross av mye mat og perioder med litt lite aktivitet. 

Jeg syns ikke jeg gjør noe annerledes enn andre mødre som ikke har gått sånn ned i vekt, men det har kanskje noe å si at jeg har ammet veldig mye? Har hatt store barn som har krevd mye og ikke vært så enkle mtp fast føde, så har nok produsert store mengder melk over mange mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...